PDA

View Full Version : Op zoek naar nieuwe basgitaar en basversterker



GrimLord
6 juli 2009, 12:04
Hallo,

Ik sta op het punt om een nieuwe basgitaar en nieuwe versterkers te kopen, alleen ben ik een beetje een noob op het gebied van hardware. Spelen doe ik al jaren, maar waarop en waarom... geen idee allemaal.

Ik speel in een rockformatie die in principe alle rock van Santana en Jimi tot Rammstein en Metallica speelt. Het geluid dat ik voor mijn bas zoek, is dan ook een zware (metal-)sound, hoewel ik er ook redelijk cleane loopjes mee moet kunnen spelen. Zo spelen we bijvoorbeeld ook White Rabbit van Jefferson Airplane en Venus van Shockin’ Blue. Al met al moet ie vooral op de pompende nummers (ZZ Top en Deep Purple) lekker klinken, waarbij het geluid ook heftiger aan de ene kant en cleaner aan de andere kant moet klinken. Rock dus...

Ik zoek een gitaar met een beetje stoer uiterlijk, hoewel dat ondergeschikt is aan het geluid natuurlijk. Wel belangrijk is dat het een 5-snarige bas is. Momenteel speel ik nog op een Stagg bas, die aanvankelijk wel voldeed, maar inmiddels niet meer. Ik wil nu een bas met een beter geluid, meer mogelijkheden, en waarop ik beter uit de voeten kan bij de optredens die wij hebben. Van kleine kroeg tot festivalletjes in de open lucht... ik moet er de komende jaren zonder probleem op door kunnen spelen. Ik heb altijd begrepen dat Stagg aardig is voor de beginner, en dat je daarna bij Ibanez en Fender terecht komt. Wat mij daarin opvalt is dat veel van die modellen van Ibanze en Fender toch nog dicht bij Stagg liggen, qua prijs... Dan vraag ik mij af of die kwaliteit ook wel echt (hoorbaar) beter is....

Los daarvan ben ik ook wel nieuwsgierig of het zinvol is om een actieve bas aan te schaffen ipv een passieve. Ik heb mij wijs laten maken dat dat inderdaad wel voordelig is, dus in principe sta ik daar dan ook voor open. Welke bas zou ik dan moeten hebben, maar vooral; is het ook inderdaad beter om een actieve bas te hebben?

Los van een nieuwe gitaar wil ik ook een basversterkerset kopen voor bij de optredens. En daar heb ik nou echt geen verstand van. In het verleden huurde ik vaak een bascombo, maar ik weet niet precies wat nou het voordeel is van een bascombo boven een box met aparte top. Kan iemand mij dat uitleggen? Wat ik voor mijzelf zoek is een basversterkerset waarmee ik tegen de gitaristen op kan boxen, waarmee ik eigenlijk voor de gemiddelde normale feestzaal te veel vermogen heb (en zeker voor de gemiddelde kroeg), zodat ik dat ding niet steeds op de max moet hebben staan om een schappelijk geluid te krijgen... Ik vroeg mij af of het zinvol zou zijn om een losse top te kopen en dan een 4x10 en een 1x15 ofzo eronder te zetten. Zodat je de hoge en lage tonen allebei met maximale kracht kunt laten klinken....

Ik hoor graag van jullie wat mijn mogelijkheden zijn. Qua budget heb ik alles bij elkaar tussen de € 2.500,- en € 3.000,- klaarliggen. Mijn idee was om tussen de € 500,- en de € 1.000,- uit te geven aan de bas zelf en dan nog zo’n € 1.500,- a € 2.000,- aan de basversterker. De site van musicstore.de heb ik ontdekt, maar los van vele vele vele uren rondsurfen en mijzelf lekker maken, kan ik nou niet zeggen dat ik uit het enorme aanbod een goede en verantwoorde keuze kan maken.

Ik hoop dat ik met jullie gecombineerde kennis wat wijzer kan worden.

Vriendelijke groet,

Grim

arcane
6 juli 2009, 12:24
Als bas kan ik je de peavey grind bxp5 aanraden. Ik heb hem zelf ook, en ik speel ik een metalband. Daarvoor klinkt het ding echt prima, ook lichtere dingen zijn er goed uit te halen, af en toe een beetje jazzen is goed te doen met het ding.
Heeft ook een aparte look, door het gedeelte wat er zeg maar is uitgefreesd.
Bovendien betaalbaar.

Zie musicstore, thomann of musik-produktiv.

Oja, de bas is passief.
Ik heb zelf ook nog een veel duurdere actieve Status Graphite Energy, maar die vind ik persoonlijk minder goed klinken.
Houd er ook rekening mee dat als je draadloos wilt gaan spelen, dit bij actieve bassen ook nog wel eens nadelig kan zijn.

schwalbe
6 juli 2009, 17:22
Ik vind de G&L tribute L2500 wel een goede tip in deze prijsklasse:
http://www.glguitars.com/instruments/TributeSeries/pics/large/GLTS_L2500_BLB_MP.jpg

Qua versterker zou ik gaan voor en Hartke LH500 en qua luidsprekers voor een Peavey tvx 115 en een tvx 410. Op de grote podia neem je ze allebei mee, en op de kleinere alleen de 410.