PDA

View Full Version : idee over aansluiten van eventide



jarigitari
6 juli 2009, 11:31
Hee Mensen,

ik ben vorig jaar begonnen met het opnemen van liedjes van mijn band in mijn kleine home studio. Ik neem de drum op in de oefenruimte en speel later de gitaren en de bas thuis opnieuw in. Ook de zang doe ik thuis. Aangezien ik bijna geen verstand had van opname apparatuur was dit beste een uitdaging. Inmiddels heb ik mijn tascam 2488 aardig onder controle.

Maar wie weet hoe ik het volgende moet oplossen? IK heb de drum op 5 sporen opgenomen en wil op alle sporen een reverb gebruiken. Die reverb wil uit de eventide halen. Volgens mij moet ik dan vanuit mijn effect send van de tascam naar de eventide, maar hoe kom ik nou terug zodat ik alle 5 sporen van een galm vanuit mijn eventide kan voorzien?
Alvast bedankt

harrie-beton
6 juli 2009, 16:36
Het apparaat heeft inderdaad geen aux return. Ik zou de aux send 1 naar galm effecten sturen en dan deze terug laten komen via 2 gewone kanalen.

http://www.tascam.com/products/2488mkii;9,16,109,16.html

jarigitari
6 juli 2009, 19:04
Ok; maar nu wil ik dat signaal over meerdere kanalen mengen.
Moet ik dan een externe mixer of splitter gebruiken?:???:

harrie-beton
6 juli 2009, 23:30
De hoeveelheid galm per kanaal is in te stellen door meer of minder gas te geven qua effect send. De galm unit heeft een stereo uit en deze komt terug als 2 kanalen. Meer mogelijkheden heb je niet. Ik weet niet hoeveel sporen je op kunt nemen maar als je per kanaal andere soorten galm wilt zul je deze moeten opnemen op een vrij kanaal.

Op een pc gemixed was dit alles geen probleem...

jarigitari
7 juli 2009, 01:26
Hee Harrie; bedankt voor je reactie. Opnemen met de pc is me nooit goed bevallen. Daar heb ik op de 1 of andere manier geen gevoel voor.
Ik dacht dat er mischien een manier was om na mijn effectprocessor het signaal zo te kunnen splitsen dat ik bijvoorbeeld 6 keer weer mijn recorder in kom. Dit door een splitter /mixer te gebruiken.

Zo dat kunnen?
Ik kan overigens 24 sporen opnemen:grouphug:

harrie-beton
7 juli 2009, 10:12
Je hebt 2 mono effect sends en maar 1 galm unit toch? Ik begrijp niet precies wat je wilt doen met 6 kanalen.

jarigitari
7 juli 2009, 10:50
Ik heb de drum op 5 verschillende sporen opgenomen. Ik wil op alle 5 een galm uit mijn eventide hebben. Zoals ik het nu begrijp kan dat maar op 1 of 2 sporen

harrie-beton
7 juli 2009, 13:37
Ik snap het maar het is niet gebruikelijk om het zo te doen. Als ik drums mix gooi ik meestal alleen galm op de snare. In principe gebruik je alleen galm bij het maken van een eindmix en omdat een eindmix altijd op 2 sporen is (L+R stereo) is de eventide goed genoeg. Als je echt 5 keer galm wilt bewaren voor de opname moet je de galm 5 keer opnemen op een apart spoor en omdat de eventide stereo is moet je 3 rondjes opname starten 2+2+1. De balans tussen droge drums (dry) en de drums met galm (wet) is dan zonder eventide te regelen als je de wet en dry kanalen mengt.

ronde 1:
drumspoor 1 (dry) - effect send 1 - drums kanaal 6 (wet) opname
drumspoor 2 (dry) - effect send 2 - drums kanaal 7 (wet) opname

ronde 2:
drumspoor 3 (dry) - effect send 1 - drums kanaal 8 (wet) opname
drumspoor 4 (dry) - effect send 2 - drums kanaal 9 (wet) opname

ronde 3:
drumspoor 5 (dry) - effect send 1 - drums kanaal 10 (wet) opname

Snap je?

jarigitari
7 juli 2009, 14:03
Harrie bedankt. Ik snap het. Dat is inderdaad omslachtig. Maar ik weet nu wel voldoende.

Ik dacht het met een externe mixer op te kunnen lossen, maar dat is dus niet zo.

Bedankt en de groeten maar weer

kevaho
15 juli 2009, 02:44
Excuses dat ik dit topic terug omhoog gooi. Het is al laat, ik kom net uit de studio, kan niet slapen, mijn lief is kwaad en mijn kat heeft in mijn schoenen gezeikt... Enfin,... Ik begrijp niet goed waarom je op elk afzonderlijk onderdeel van de drumkit een andere reverb wil zetten? Zeg eens... ??

Als ik een mix maak heb ik maximum 3 effectapparaten in de running (meestal een Lexicon MPX500, Roland DEP3, en een Yamaha SPX990 en dat is echt het max!! Op de drums zet ik geen reverb of room als ze live in mijn studio opgenomen zijn omdat ik dan altijd een stereopaartje roommics mee capteer.
Zijn het mididrums dan zet ik een kunstmatige room op alles behalve de bassdrum (anders krijg je zo een basketbal-in-een-lege-sportzaal-gevoel)

daarnaast gebruik ik dan nog een recerb voor de instrumenten en eentje voor de vocalen. Deze laatste gebruik ik dan ook vaak voor strijkers en paths ofzo. Dus dat zijn drie galmbakkken voor een heel nummer!!! Ik denk toch dat er iets fout zit in je filosofie hoor...

Betreft je vraag, normaliter als je een Aux send hebt, heb je ook een Aux Return. En als je er één hebt, heb je er vaak ook twee. De send gaat op de input van je galmbak, de output op de return. De hoeveelheid galm bepaal je, zoals Harrie al zei, door meer of minder gas te geven op de aux (leuke verwooring trouwens, Harrie :crazyhappy: ) Ik rout ze altijd op terug op de laatste kanalen van mijn mengtafel. Op deze manier kan ik ze meenemen in de automatisatie van mijn mengtafel aangezien deze laatste betreft de auxilaries enkel on/off automatisatie heeft.

jarigitari
15 juli 2009, 18:49
Hey Kevaho;

het eerste punt wat je beschrijft bedoel ik anders. Ik wil uit de eventide 1 preset gebruiken (bijvoorbeeld reverb). Maar deze preset wil ik over meerdere kanalen gebruiken. Ik neem de drum op 5 verschillende sporen op en wil dan 4 sporen nabewerken met de eventide. Maar ik weet niet hoe ik dat dan moet aansluiten.
snap je.
Groet,
Jerry

kevaho
16 juli 2009, 18:53
Ik begrijp wat je bedoeld, maar dat werkt dus precies zoals in mijn vorige post. Voor de volledigheid som ik de stappen even op:

- sluit de input van de eventide aan op de aux send van je recorder

- De output van de eventide sluit je aan op de return van je recorder

- De return van je recorder rout je intern direct naar de masterbus

(alles wat je nu naar aux send stuurt, gaat naar je eventide en komt rechtstreeks terug op je masterbus)

- Zorg ervoor 'de mix' in je eventide op 100% staat oftewel op 'WET'

- Elk kanaal wat je nu met de eventide wil bewerken stuur je naar de aux send.

- dit is alles, geen gekloot met elk spoor apart nog eens naar de eventide te sturen en op te nemen, etc. Is absoluut niet nodig.

Gewon zoals ik beschrijf. Het is geen probleem dat de verschillende galmen door mekaar klinken. Dat is bij een natuurlijke galm uiteindelijk ook.

Succes

jarigitari
17 juli 2009, 02:07
Het probleem is dat ik niet weet wat de return moet zijn van mijn tascam. Het werkt niet zoals een gitaarversterker. Send en weer naar return.
Mijn tascam heeft wel een send , maar wat is dan mijn return?
Ik denk 1 van de 8 ingangen.
Kan ik je anders ff bellen?
Volgens mij kun je mij wel snel ff verder helpen.
Ik heb overigens vanavond ruzie met mijn vriendin. Vandaar dat ik weer zo laat achter de pc zit haha.
:seriousf:

harrie-beton
17 juli 2009, 11:13
De output van de eventide sluit je aan op de return van je recorder


@ kevano, als je discussie hebt gelezen vanaf het begin is te lezen dat zijn machine wel twee mono effect sends heeft maar geen aux returns.

@Jarigitari. Ik heb uitgelegd in mijn schema dat je de input kanalen moet gebruiken als effect return. Wat gaat er mis dan? Je hoort toch wel galm?

jarigitari
17 juli 2009, 13:16
Hee Harrie; ik begrijp jouw manier, maar ik reageerde op de post van
Kevaho en dacht dat ik mischien een return op mijn tascam over het hoofd had gezien. Leek me al onmogelijk. Maar goed dat je ff reageert want de vorige post bracht me ff aan het twijfelen.

zijn er overigens opname recorders die wel een send en een return hebben?
Ik heb ook al wel gekeken naar de korg D3200 , maar volgens mij heb ik dan hetzelde probleem
Daar zit wel session drum in. Is dat nog wat?