PDA

View Full Version : Papieren bij 2e hands gitaar



dennie2002
6 juli 2009, 10:59
Hoi allen,

ik ben aan het kijken voor een 2e hands fender of les paul. Ik krijg vaak via de 2e hands sites reacties terug van dat er geen papieren (certificaten bij zitten).

Klopt dit ? En hoe weet ik dan of dat iets origineel is of dat er een andere neck/head is opgeschroefd?

Grt,
Dennie

HaroldA
6 juli 2009, 11:32
ik ben aan het kijken voor een 2e hands fender of les paul. Ik krijg vaak via de 2e hands sites reacties terug van dat er geen papieren (certificaten bij zitten).

Klopt dit ? En hoe weet ik dan of dat iets origineel is of dat er een andere neck/head is opgeschroefd?

Gibson geeft pas sinds eind 90'er jaren certificaten mee met haar gitaren. Deze zijn alleen makkelijk na te maken, dus ook de nepperts hebben exact dezelfde "certificaten" ;)

Omdat de hals bij een Gibson vastgelijmd zit, kan deze natuurlijk nooit vervangen zijn.

Hoe het bij Fender met certificaten e.d. zit weet ik niet, maar er zijn erg veel Fenders waar de hardware of hals gewijzigd zijn. Die worden ook wel part-o-casters genoemd.

Het beste wat je kan doen is als je een 2ehands gitaar hebt uitgezocht en je wil er zeker van zijn dat je niet genept wordt even een post maken in het twijfel over advertentie (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=98432)-topic.

dennie2002
6 juli 2009, 17:10
waar kan i khet beste op letten bij aanschaf?

Waar staan serienummers? staan die ook achter waar de veren zitten?

Eko
6 juli 2009, 17:26
Bij Fenders staat het serienummer ofwel in de kop : aan de voor of achterzijde, ofwel op de neckplate ( USA vintage series). In de neckholte ( van de body) staat het datumstempel van de fabricage. Als de hals er af is kun je op de hielzijde de datumstempel zien staan. Die twee moeten ( om als origineel te kunnen door gaan ) niet meer dan 6 weken uit elkaar liggen. Tevens staat er op de hals vaak het type van de neck bv st `62 ( strat model `62).
Bij Gibsons staat het serienummer aan de achterzijde van de kop ingeslagen in het hout. Niet geschilderd! Op de sites van zowel Gibson als Fender kun je bij resources terug vinden uit welk jaar de gitaar moet zijn.
Als je bij een Fender de hals van de body wilt halen , doe dan eerst even een Capo op de 2e of 3e fret. ( wel eerst de snaren een slag lossen) en draai dan de schroeven los. Je kunt dan de hals los halen en controleren of hij origineel is. Na montage kunnen dan de snaren weer gestemd worden.
Voor alles geld dat meer kennis van de gitaren alleen maar problemen kan voorkomen. Zo heeft Fender in de jaren 80 een heel jaar niets in de USA geproduceerd. Dit was omdat Dan Smith de aandeelhouders er van had overtuigd dat de produkten te slecht waren om te verkopen en dat hij alles opnieuw wilde inrichten en opzetten.Heel soms kom je nog wel eens een slechte kopie tegen met zo`n jaartal.
Ook kun je op je klompen aanvoelen dat een `62 strat met een mapletoets foute boel moet zijn. Een `57 strat met rosewood toets ook om dezelfde reden. Wees op je hoede zodra er gesproken wordt over upgrades. Een `62 model met een 2-point tremelo is niet origineel en verminderd eerder in waarde. Voor alles geld ( als verzamelwaarde) hoe origineler hoe beter.
Papierwerk verwacht je eigenlijk alleen maar bij American Vintage en duurder aan te treffen. Voor USA standard is het niet veel voorkomend.