PDA

View Full Version : Luister mee John P. sound



Arend007
6 juli 2009, 10:55
Haai, regelmatig hoor ik hier over John P. liefhebbers.

http://vids.myspace.com/index.cfm?fuseaction=vids.individual&videoid=1915171

In deze video heb je een lekkere clean met een rand distorion die zich tijdens de solo opbouwt.

Ik speel prs over een mesa boogie express, en heb wel een goede overdrive maar nog niet de lekkere distorsion sound zoals bv de melodische solo uit de link.

Ik lees over balckstar dist HT psotieve dingen. Wie heeft een pedaal wat in de buurt komt, warm is qua sound maar ook vol / gain heeft zonder metal-achtig te worden.

Hoort het graag.

Dirk_Hendrik
6 juli 2009, 11:17
John Pattituchi? Da's toch een bassist? :)

Mitch
6 juli 2009, 11:31
Ik vind dit zo'n ontzettende dertien-in-een-dozijn sound :chicken:

Maar afgezien daarvan: dat opbouwen doet -ie door te beginnen op zijn hals element, toon en volume tikkie terug, daarna toon wat meer open (of allebei), daarna brug element, wah erbij, etc.
De sound op zich: redelijk wat compressie en natuurlijk een paar delaytjes bijgemixt. Je hebt hiervoor dus een pedaal nodig dat redelijk wat gain heeft en niet te transparant is. Met een Bluesdriver ga je dit niet redden bijvoorbeeld.
Als je dan de gain niet te hoog zet kom je een heel eind. De Dist X heeft redelijk wat vervorming maar heb ik geen direte ervaring mee. Ik heb wel de HT Dual. Ik weet niet of het tweede kanaal daarvan op de Dist X lijkt, maar daar zou je wel een eind mee moeten kunnen komen. Plenty compressie, dertien-in-een-dozijn-klank...
Voor compresste leads gebruik ik l jaren met veel plezier een Ibanez Tube King; daar is ook een nieuwe versie van op de markt, die zou je eens kunnen testen.

Dirk_Hendrik
8 juli 2009, 08:50
een Ibanez Tube King; daar is ook een nieuwe versie van op de markt, die zou je eens kunnen testen.


Onvergelijkbaar. De nieuwe, rode, TK is een puur en alléén maar metal beest.


wel erg lekker:rockon:

Nitefly7
8 juli 2009, 11:25
Haai, regelmatig hoor ik hier over John P. liefhebbers.

http://vids.myspace.com/index.cfm?fuseaction=vids.individual&videoid=1915171

In deze video heb je een lekkere clean met een rand distorion die zich tijdens de solo opbouwt.

Ik speel prs over een mesa boogie express, en heb wel een goede overdrive maar nog niet de lekkere distorsion sound zoals bv de melodische solo uit de link.

Ik lees over balckstar dist HT psotieve dingen. Wie heeft een pedaal wat in de buurt komt, warm is qua sound maar ook vol / gain heeft zonder metal-achtig te worden.

Hoort het graag.

heb je wel een goede delay? imho is die delay (stereo: met een verdubbeling aan de ene kant vs. andere kant (bijv. 300/600 ms) de basis van JP's lead toon.. Met een Express (heb je de 5:25 of de 5:50 ?), op het lead kanaal, TS-9 o.i.d ervoor (doet John zelf ook) en een delay in de loop..
een PRS heeft in de basis toch wel een andere klank, dan zo'n superstrat Musicman-model, niet?

pedalen die je kan proberen zijn de Mxr ZW-Wylde (ook tijdenlang in JP's rack gezeten), of zelfs een DS-1..

zelf heb ik prima JP-ervaringen met de MI Audio Tube Zone, maar dan eigenlijk alleen omdat die een Mesa-achtige scheur heeft.. en die heb je waarschijnlijk al in je Express zitten..

verder ben ik het idd met Mitch eens, zijn tone an sich is geen echt 'speciaal' geluid.. het is wel de frasering en idd opbouwen van hals -> bridge -> wah..

suggesties qua pedalen:
- Tube Zone
- Blackstars ken ik niet echt
- Boss Metal Core (kan veeel meer dan alleen Metal, en klinkt weer heel anders, 'beter' dan die oude Metal Zone); ML-2
- TS-9 die crunch kanaal open gooit..of DS-1 die crunch/lead kanaal wat dikker maakt..

deze JP-solo toon is volgens mij niet zijn meest 'overdriven' toon..