PDA

View Full Version : les paul vs strat



Nielsje
27 maart 2003, 14:43
neeeee, dit topic gaat niet over welke ik moet kopen, of welke beter is of what the fuck...maar het gaat over sustain...


neeee, ook niet over welke verbindig beter is, ...de gelijmde van de les paul, of de geschroefde van de strat...


dit gaat over de elementen...
kijk...als je je elementen rechtstreeks op het hout schroeft, zonder veren, dan gaat je elemente mee trillen met de frequentie van de toon, en daardoor krijg je meer sustain...of natuurlijke feedback...brianmay heeft dat ook..d8 ik.
nu heeft de les paul ze op de body geschroefd, maar daar zitten nog wel veertjes tussen, om het resoneren enigsins tegen te gaan, maar de strat heeft ze aan een slagplaat, ook met veertjes, maar deze slagplaat is van kunstof, dat nietbijzonder stijf is, je kan het makkelijk buigen...

nu is mijn vraag, heeft een les paul meer feedback/sustain dan een strat, omdat bij een strat andere trillingen worden gelimineerd door het kunstof dat de trillinen opvangt?

fred dons
27 maart 2003, 15:20
of de pup nu wel of niet in de body is geschroefd maakt niets uit voor het geluid.
wat de pup oppikt is een verstoring van het magnetische veld dat heeft niets te maken met fysieke trillingen van het hout.
hoe het magnetische veld verstoord wordt heeft weer wel te maken met het hout omdat afhankelijk van de body de snaar anders zal reageren op de aanslag (maple/mahonie is denser hout en zal een trilling eerder versterken dan bijvoorbeeld swampash of elzen
wat een meer open structuur heeft en het geluid als het ware meer absorbeert.

gerrekat
27 maart 2003, 15:40
Ik denk dat je het nu heel erg ver zoekt!

De LP heeft humbuckers, die meer geschik zijn voor scheur geluiden.

de Strat heeft single coils die een betere clean hebben.

Net waar je van houdt!

JV
27 maart 2003, 15:49
ten eerste moet er altijd een veertje tussen of je nou op de body schroeft of een slagplaat gebruikt, gebruik je die niet zakt ie naar beneden en zit ie eigenlijk gewoon los.

ten tweede heeft een lespaul hem ook niet direct gemount maar zit hij via de pickupringen.

de enige manier waarop je direct kan mounten is zonder pickup ringen. dit is best makkelijk te zien.

http://home.planet.nl/~vos02157/jasper/gitaar2.jpg

http://home.planet.nl/~vos02157/jasper/gitaar6.jpg

hier is dat bijvoorbeeld wel te zien op mijn gitaar. je ziet het schroefje direct de body ingaan, dit is bij een les paul niet zo


of het ook echt verandering in geluid geeft weet ik niet, schijnt wel zo te zijn dat direct mounted pickups voller klinken, maar dat weet ik niet persoonlijk

Nielsje
27 maart 2003, 16:11
Hm... kijk aan, dat is een antwoord wat al beter past bij de vraagstelling:P
dat een strat single coils hefet en een les paul hummies, dat weet ik al hoor :razz:
het ging me gewoon om het antwoord, of die kunstof slagplaat iets uitmaakt. ik heb in mijn les paul p-90 zitten, en die zitten er gewoon ingeschroefd, maar er zit wel een veertje op..vandaar...dat ik het me allemaal afvraag...

want ga het maar es overdrijven, dat je een slagplaat hebt van een heel soepel kunstof, dat gaat dan wel degelijk uitmaken op de klank van je gitaar...want je element gaat helemaal niet meer mee trillen enzo, en op die manier krijg je dus vveel minder feedback

JV
27 maart 2003, 16:32
in principe zou een granieten gitaar ook het beste zijn voor de resonantie, alleen je rug vindt dat niet echt prettig denk ik :smile:

ik weet niet of het materiaal slagplaat iets uitmaakt, misschien is een houten slagplaat maken en testen :smile:

Kjiratsiekoedel
27 maart 2003, 16:57
Sommigen hebben een metalen slagplaat.

fred dons
27 maart 2003, 21:24
feedback heeft niets met het trillen van je pup te maken, de keren dat je pup oorzaak van feedback is, is wanneer hij slecht of niet gewaxed is, de windingen gaan dan meetrillen en dat geeft een hoge schrille pieptoon.
de feedback zoals bijv. bij Brian May ontstaat door dat door het volume van de versterker de snaar in trilling wordt gebracht en dit blijft doen zolang je voor de speaker blijft staan of het volume hoog genoeg blijft.
een flexibele slagplaat zou juist wel feedback opleveren (de schrille versie)omdat hij door de flexibiliteit hij kan bewegen en gaat trillen t.o.v. de body.
Vergelijk het met een electro/akoustische gitaar, hoe dunner de top hoe sneller hij gaat rondzingen

timlawson
28 maart 2003, 21:17
ik ben qua sustain niet ontzettend tevreden over mn strat met single coils, komt ook omdat ik vaak met beeldschermen/televisies/etc zit te oefenen thuis, hebben humbuckers minder last van

Anders Destium
28 maart 2003, 21:37
Er wordt gezegd dat direct-mounten positief is voor de sustain, dat lijkt logisch als je de verbinding vergelijkt met die van een slagplaat.

Of dit echt zo is weet ik niet, ik vind zelf direct-mounting VEEL beter staan dan een gitaar met pu-rings. Ik vind die dingen een gitaar een beetje ontsieren eerlijk gezegd.