PDA

View Full Version : Snaren trillen erg bij sommige frets.



Rararr
5 juli 2009, 18:45
Hoi,

Op mijn elektrische gitaar klinken sommige van mijn snaren raar.

Op de hoge E klinkt hij ontzettend scherp wat normaal niet zo is.

Op de lage E, A en D, als ik daar een snaar aansla op fret 1 tot en met 5 dan raakt de snaar een van de fretten voor de 5 een beetje wat een heel irritant tril geluid geeft. Alsof de snaar alsmaar op en neer klettert op een fret die ik niet aansla. Er komt gewoon geen zuiver geluid uit.

Hij is goed gestemd maar niet geintoneerd. Komt het daardoor? Als het daardoor komt weet iemand dan een goede guide hoe je precies moet intoneren?

Thanks

robert-gitarist
5 juli 2009, 18:50
Een goede afstelbeurd doet wonderen ;)

Gitaar heeft verder geen fretware oid.?

Rararr
5 juli 2009, 19:39
afstel beurt? kan ik dat zelf doen? en wat is fretware? sorry

arcane
5 juli 2009, 19:47
Als ik het zo lees dan zou ik die afstelbeurt laten doen.

Heb je misschien andere dikte snaren op je gitaar gezet?

JurjenYarr
5 juli 2009, 20:35
hij bedoelt fretwear ;) slijtage van de frets, waardoor ze niet allemaal meer even hoog zijn.

Plant
5 juli 2009, 20:37
Ik dacht meteen hetzelfde als arcane.

"Op de lage E, A en D, als ik daar een snaar aansla op fret 1 tot en met 5 dan raakt de snaar een van de fretten voor de 5 een beetje wat een heel irritant tril geluid geeft".

Als de snaren hier aanlopen, betekent dat dat de hals te bol staat. Dat kan als je bent overgegaan op dunnere snaren en niet de trussrod daarop hebt laten afstellen. Dat probleem is dan zo opgelost.

Is dat niet het geval, dan kan het zijn dat je hals aan het torderen is (verdraaiing in de lengterichting). Heb ik ook eens gehad bij een relatief goedkope akoestische gitaar. Einde oefening.

Mocht het een elektrische met geschroefde hals zijn en mocht het je waard zijn de hals te vervangen dan kun je daarvoor gaan.

Maar dat is worst case scenario. Ik begrijp dat je niet zo ervaren bent, dus laat er eerst maar eens naar kijken.

jutter
5 juli 2009, 20:57
Om wat voor gitaar gaat het?

Rararr
5 juli 2009, 22:22
Hij ging kapot en had hem terug gestuurd naar de fabriek, ze hebben er een nieuwe binnenkant in gezet zegmaar en er zitten ook nieuwe snaren op ja. Ik neem aan dat deze snaren van de slechtste kwaliteit zijn die er te vinden vallen dus nieuwe snaren mischien? Of ze een andere dikte zijn weet ik niet. Dat is trouwens ook lekker, dan hebben ze mijn dure snaren nog daar liggen in de fabriek.... :mad:


En het gaat om een heeeeeele goedkope gitaar..

http://www.mainmusic.nl/nl/product/19183/10/gitaar/elektrische_gitaren/starters_packs/jordan/elektrische_gitaar_startersset_+_versterker_&_accessoires_.html

Maar nu ik er zo over denk zijn het idd waarschijnlijk de snaren! Wat zouden jullie doen in zo'n situatie? terug bellen naar de winkel waar je hem heb laten repareren en eisen voor nieuwe snaren of die van jou waren? bespaart me toch weer de kosten voor nieuwe snaren.. en ze hebben tenslotte mijnes ingepikt

rocker_71
5 juli 2009, 22:34
Maar nu ik er zo over denk zijn het idd waarschijnlijk de snaren! Wat zouden jullie doen in zo'n situatie? terug bellen naar de winkel waar je hem heb laten repareren en eisen voor nieuwe snaren of die van jou waren? bespaart me toch weer de kosten voor nieuwe snaren.. en ze hebben tenslotte mijnes ingepikt

Weinig kans, lijkt me. Het is al mooi dat ze hem ter reparatie hebben treuggenomen.
Moeilijk om te beoordelen, maar het kan ook met de actie (hoogte) te maken hebben. Hopelijk is de topkam niet te diep ingevijld.

edit: ik zie dat je uit Zoetermeer komt. Als je wilt, kun je bij me langskomen, dan kijken we er samen naar. Stuur maar een PM. ;)

Rararr
6 juli 2009, 15:31
Ik heb een email terug gestuurd en volgens hun hebben ze er "Ernie ball" snaren opgezet die blijkbaar hoog gewaardeerd worden tussen gitaristen :dontgeti:
Deze zijn dikte 010, en die oude waren 011 geloof ik... dus toch een kwestie van afstellen..

Rararr
8 juli 2009, 01:19
Opgelost. Na het intoneren heb ik er geen last meer van gehad. Speciale dank aan Rocker_71 voor zijn hulp!