PDA

View Full Version : Ik ben het gebrom echt meer dan zat!



Ukeloeder
5 juli 2009, 14:24
Sinds een tijdje ben ik aan het experimenteren met verschillende gitaren in verschillende songs die ik cover (harde 70s rock) met het bandje waarin ik de enige gitarist ben. Ik speel onder andere een Junior met de stock dogearP90 die Tokai er op schroefde. Enige brom hoort bij een P90, dat realiseer ik me, maar dit gaat nergens meer over! In de frases van de songs waar ik nog niet/niet meer speel is die brom enorm storend. Niet zo hard als het gitaargeluid, maar hard zat. Met of zonder pedalen, op 1 versterker of 2 (via send en return), andere kabels... Ik heb de stekker van de amp (Marshall DSL 2000 ofzo?) al omgedraaid in het wandcontact, zonder resultaat. Wel maakt het verschil waar ik sta in de repetitieruimte (dB's in Utrecht voor de volledigheid). Ik speel niet met een enorme hoeveelheid gain, maar hoe meer ik die control opschroef hoe harder de brom. Is dit nu puur een P90 brom of kan iemand me een tip aan de hand doen? Ligt het aan de kwaliteit van mijn dogear, aan de stroomsituatie bij dB's, de electronica in de Junior of een combinatie van deze factoren?

robert-gitarist
5 juli 2009, 15:57
DSL 2000? :crazyhappy::cooler:
Je bedoeld een DSL 50 of 100 (50 en 100 staan voor het aantal watt's), het model/type is een JCM2000 ;) Maar adt even terzijde.
De brom komt alleen maar voor als je op de gitaar speeld met P90's? Of ook bij andere gitaren met humbuckers en single coils? Je zou bijv. dat eens kunnen uit testen. Als het alleen voorkomt bij de gitaar met P90's, is zou het probleem daar ergens moeten liggen. Geen kapotte input (van de gitaar) waardoor de kabel een slechte verbinding ofzo maakt? Ik speel namelijk zelf ook op o.a. een Epiphone LP met Dogear P90 op een Marshall DSL en ik heb geen last van een brom.

Plant
5 juli 2009, 16:08
"Wel maakt het verschil waar ik sta in de repetitieruimte" schrijf je.

Dan lijkt het erop dat je element het oppikt. Vreemd dat dat alleen bij die P90 is, of hebben je andere gitaren allemaal humbuckers?

Je zou moeten kunnen achterhalen waar die storing vandaan komt - gewoon rondlopen naar waar de brom het hardst word. Gitaar ook eens naar het plafond houden en zien of het dan harder word. Hangen er misschien TL balken? Is er een lichtinstallatie met dimmers? Schakel indien mogelijk eens een voor een licht of apparatuur uit.

Zoiets hadden we vroeger thuis een keer. Mijn broer had last van storing als hij een plaat draaide. Een platenspeler heeft immers ook een element nietwaar? Toen kwam hij erachter dat hij de storing alleen 's avonds hoorde :???: . En wat had hij dan aan staan? Spotjes aan zijn plafond via een dimmer! En ja hoor :mad: .

Daar is dus meteen een gewone schakelaar in de muur gegaan.

Dat laatste zal hier niet zo makkelijk gaan. Misschien kun je anders shielding (afscherming) in de elektronica ruimte van je Tokai (laten) aanbrengen. Dit kan d.m.v. folie of geleidende verf.

Pepe
5 juli 2009, 16:29
Singlecoils zijn bromgevoelig en als er iets daarvan op te vangen is -Utrecht heeft een nogal gevoelig elektriciteitsnet viel me al eerder op- dan staan P90's hun mannetje. Oud probleem, vele oplossingen.

Voor P90 is er een stack versie, je wint wat aan schoon signaal, je verliest wat aan open rauwheid. En zo is er altijd wat.

Ukeloeder
5 juli 2009, 16:50
OK here goes;
@robert; :makeup: je hebt gelijk, ik sluit aan op een DSL50 aan het andere eind van de ruimte staat nog een JCM?2000? lekker veel vraagtekens, whatever right? Neen, de andere gitaren hebben er geen last van, Vandaar dat ik me daarop concentreerde, beiden (Tokai tele en Fender strat) met single coils. Geen singlesized humbuckers ook naar mijn beste weten. De tele gaat wel bloedhard, overigens, krijg ik bijna geen clean uit. Ik heb thuis het probleem niet met de P90 op de Junior, dus een kapotte outputjack durf ik wel uit te sluiten.
@plant; ik heb gedacht aan de lichtsituatie, geen TL, geen dimmer, wel hangen er van die spotjes aan het plafond, geen halogeen volgens mij. Ik zal de volgende keer het licht eens uitdoen tijdens het spelen. Spannend... ken die jongens nog niet zo lang :mmmm:
@pepe; OK een soort ontbromde P90 zou misschien kunnen helpen. Ik weet dat die er ook zijn voor strat en tele en whatnot. Maar ik ben wel erg gesteld op het open karakter van de Junior. Heb jij ervaring met zo'n stacked P90? Wordt het geluid niet wat meer versmeerd zoals bij een humbucker wanneer ik zo'n ding zou gebruiken?

Pepe
5 juli 2009, 16:59
Ik heb een Es 135 gehad waar ze inzaten, P100's heet dat geloof ik maar Duncan heeft ze ook.
Sja, hoewel een p100 beter voor smooth jazz hang ik toch wel aan dat rock'n roll geluid van een P90.

Overigens is een P100 vrij simpel te modden naar een hot P90 geluid naar het schijnt, Gibson heeft, ondanks de mogelijkheden, maar gekozen voor 1 signaal uit die pickup en dat is niet het hotste.
Je zou dmv een push pull moeten kunenn schakelen, naar P90 indien kan en naar humbucker mode indien niet.

Ukeloeder
5 juli 2009, 17:37
Bedankt Pepe, daar ga ik eens naar kijken.