PDA

View Full Version : Vraagje basgitaar



Pindanootje
5 juli 2009, 14:06
Allo mensen,

Bij deze even een vraagje. Wat is een goede beginnersbas? Waarschijnlijk wordt deze vraag om de seconde gesteld, en ja, ik heb ook het forum door gespit. Maar de grote diversiteit aan informatie die je krijgt helpt me niet echt om mijn basgitaar te vinden.

Ikzelf speel al zo'n 3 jaar gitaar en wil daarbij ook nog eens bas spelen. Ik heb al een aantal keer op een bas gespeeld, waaronder zelfs een klein (heel klein) optreden van 3 nummers. Ik vond het toen erg leuk, en weet dus ook zeker dat ik verder wil met bassen.

Wat ik zoek in een bas is:
- Geschikt zijn voor heavy metal (Judas Priest, Iron Maiden, Accept, Metallica)
- Niet al te duur (rond de 300 a 400 euro, meer voor de bas dan voor de versterker)

Hopelijk kunnen jullie me verder helpen en wat concretere informatie geven dan die op andere forums.

xommen
5 juli 2009, 16:43
Volgens mij wordt de vraag op dit forum over basgitaren niet zo vaak gesteld hoor het is tenslotte gitaarnet.
Als je tevreden bent over je Cort gitaar is dit misschien iets voor je:

http://www.thomann.de/nl/cort_action_bass_2.htm

Pindanootje
5 juli 2009, 22:15
Daar moet ik je gelijk in geven, maar wel een gitaarnet met een basforum:)


Ik las ook allerlei dingen over actieve en passieve elementen. Maakt dat verschil uit als ik heavy metal wil spelen?

schwalbe
6 juli 2009, 17:41
In principe maakt dat niet uit nee. Voor gitaren maakt het veel meer uit dan voor bassen.

HANNESSTINKT
6 juli 2009, 18:19
inderdaad ik speel het namelijk zelf op een jazzbass

Pindanootje
7 juli 2009, 09:11
Owke. Aan de ene kant makkelijk, je kunt geen verkeerde kiezen. Aan de andere kant, nog meer keuze x)

DraconicX
8 juli 2009, 09:07
Ik heb als mijn eerste bas een Peavey Cirrus 4 gekocht, een best wel goede all-round bass voor niet al te veel geld (mits je hem op de goede plek koopt).

Deze heb ik daarna ingeruild voor een 5 snarige Yamaha BB605. Vind dit zelf egt een prachtig ding, kan je ook alle kanten mee op.

Voor Heavy Metal is denk ik een 5 string toch wel handig of niet?

Robbert

Markbass
8 juli 2009, 12:36
Cort zijn over het algemeen volgens mij wel goeie bassen.
Ik zou wel beginnen op een 4 snaar als je met vingers speelt.
Speelt een stuk gemakkelijker in het begin.

Pindanootje
9 juli 2009, 08:07
Ik kreeg op een ander forum een Ibanez SRX350 NT aangeraden. Hoe staan jullie hier tegenover? Mij leek het wel een goede (maar ik heb echt nul verstand van bassen, dus ik kan er ook helemaal naast zitten ;)).

Troy
9 juli 2009, 23:22
Die Ibanez ken ik niet dus daar kan ik niets zinnigs over zeggen.

Als je toch graag heavy muziek speelt kun je misschien eens kijken naar een Epiphone Thunderbird, die kosten meestal maar iets van een 300 euro. Tweedehands kan ik je een Yamaha RBX 774 aanraden. Dat zijn prima gitaren die je dezer dagen voor zo'n 350 à 400 euro kan oppikken.

Demonturtle
10 juli 2009, 12:45
ik heb zelf n Epiphone Thunderbird en een Epiphone EB-3, bassen met een aparte vorm en aparte sound, maar in mijn ogen zware aanraders.