PDA

View Full Version : Bill Lawrence l500XL



Orpheo
5 juli 2009, 13:52
http://cgi.ebay.nl/Bill-Lawrence-USA-L-500XL-Humbucker-Black-L-500-NEW_W0QQitemZ270403714200QQcmdZViewItemQQptZGuitar _Accessories?hash=item3ef5513c98&_trksid=p3286.m63.l1177&_trkparms=240%3A1318|301%3A1|293%3A1|294%3A50

Is dit nou een echte, van Bill en Becky zelf, of een neppert? ik zie 't niet zo heel snel... tis wel dezelfde prijs als die op hun site staat, maar kopen via ebay is wat sneller en makkelijker dan bij henzelf... iemand een idee?

en wat is het verschil tussen de pickups zelf tussen die van de echte ouwe Bill en die van Jzchak Wajcman?

zoon van Piet
5 juli 2009, 14:12
ik lees: Bill Lawrence USA is not associated w/ the designer Bill Lawrence since 1984.

is Bill/Willy Lorenz niet dood, dan?

en nu we het er over hebben.. ik heb nog ergens zo'n 500 liggen, klinkt volkomen bagger...

Orpheo
5 juli 2009, 14:48
ik denk dat het toch niet iets voor mij is... ik hoor heeel vaak dat het niet lekker klinkt, weinig ballen enzo. ik speel het dan toch liever op safe met kent armstrong's motherbucker.

Kakihara
5 juli 2009, 18:40
Bill Lawrence USA is niet van Bill en Becky, da's van die andere ;)
Een L-500 best wel ballen : http://www.myspace.com/evansalmon (Not my cup of tea), en niet fantastisch gespeeld, maar geeft een idee. youtube-clipje (http://www.youtube.com/watch?v=24BkaR2Ly_s) en nog eentje (http://www.youtube.com/watch?v=kEKay4CV2ks)
Willi Lorenz leeft nog altijd :)

Het verschil tussen de pups van Bill en dhr Wajcman : de 'valse' schijnen een lagere betrouwbaarheid te hebben en soundwise schijnt het ook een pak minder te zijn. Wajcman houdt nog altijd vast aan de productiemethode van bijna 30 jaar geleden, toen de L500 voor het eerst uitkwam. Bill blijft zijn pickups verder ontwikkelen.
Ik geloof dat Fred Dons met beide ervaring heeft en ook die van Bill prefereert.

lcvanderhelm
5 juli 2009, 20:05
Hij is toch,nadat hij zijn naam had verkocht[wat klinkt dat raar],onder de naam OBL verder gegaan?

zoon van Piet
5 juli 2009, 20:38
'Weinig ballen'zou ik dan weer niet zeggen. die dingen hebben een enorm hoge output. Wat mij tegenstond was het kil-cleane geluid, met nogal heel veel hoog. ik speelde toen trash/doom metal en je kon bakken vervorming gebruikn en toch nog duidelijk klinken.. hetgeen de populariteit bij de heavy mannen verklaart. Ook voor sounds met veel effecten was de L500 te gebruiken. maar op zich.. miste hij karakter, in mijn oren was het kreng steriel..

crapton
5 juli 2009, 20:48
Volgens mij zijn de originals van hier:

http://wildepickups.com/Wilde_Bill_s_Twin_Blades.html

Ik heb 25 jaar geleden 1 gehad via Anno Galama en een paar jaar geleden nog een poging. Ze zijn idd nogal steriel, hifi. Als je met veel distortion speelt dan is dat echter wel prima denk ik.

Overigens zijn Strat PU's de L-280 is heel goed, mooi vol & warm. Geen brom.

Orpheo
6 juli 2009, 00:09
het hele 'steriel' verhaal, (ala emg) weerhoud mij ervan om deze pup te kopen. Liever dan de motherbucker van kent armstrong. in de gitaar die ik voor ogen heb gaat ie waanzinnig klinken, maar ik heb geen idee hoe ik alle mogelijkheden eruit moet persen qua tone die ik graag wil, zonder teveel geboor oid. Wellicht maar een gitaar er echt 'omheen' bouwen? ;)

Orpheo
7 juli 2009, 00:08
Net Becky gebeld. De order voor een l500r, l500l en l500xl, allen shielded, zebra(crème) is geplaatst. Duurt 3,5 weekje voor het Hier is. Ik ben superbenieuwd, ook naar de l90. Dat schijnt de paf te zijn 'as it should've been'.

JeroenSchaaf
7 juli 2009, 06:03
Toch besteld? :D

In die post er boven zeg je dat het niet zo verstandig is ?:dontgeti: :)

Kakihara
7 juli 2009, 08:15
Moesten ze niet bevallen, gooi je ze gewoon op e-bay, dan ben je ze zo weer kwijt :)

Orpheo
7 juli 2009, 08:29
De is geen ander setje dat in aanmerking komt voor deze gitaar, en proberen kan nooit kwaad. Daarnaast wil ik al heel lang een set van die ouwe Bill :p

JeroenSchaaf
7 juli 2009, 11:01
Nouja gefeliciteerd dan he! ben benieuwd wat je er van vind :D

zoon van Piet
7 juli 2009, 11:51
via Anno Galama



Wellicht maar een gitaar er echt 'omheen' bouwen? ;)

Die twee bijeen: Anno vond de Lawrence PU's met name geschikt voor all maple gitaren-of andersom, zo kan ik me uit een Music Maker van dertig jaar terug opeens herinneren...

Dat Kil-cleane/steriele.. het heeft wel iets eigens, maar je moet ervan houden..
en ter rectificatie moet ik melden dat ik een L550 had - volgensmij dezelfde(?) Pu, maar dan mini/p90..

Orpheo
7 juli 2009, 12:35
kil/steriel kan zijn 'veel hoog' of 'weinig karakter'. veel hoog is eruit te filteren met een 250k pot. Becky noemde de l500R een 'smooth creamy voiced pickup' en veelzijdig genoeg voor metal, blues en jazz. de 500XL beschreef ze als een soort brulboei, veel output, heel gearticuleerd.


het kan dus 2 kanten op. of tis precies wat ik zoek, of tis een nare, lege tone, maar ik kan me dat nauwelijks voorstellen :)

Orpheo
7 juli 2009, 12:52
kil/steriel kan zijn 'veel hoog' of 'weinig karakter'. veel hoog is eruit te filteren met een 250k pot. Becky noemde de l500R een 'smooth creamy voiced pickup' en veelzijdig genoeg voor metal, blues en jazz. de 500XL beschreef ze als een soort brulboei, veel output, heel gearticuleerd.


het kan dus 2 kanten op. of tis precies wat ik zoek, of tis een nare, lege tone, maar ik kan me dat nauwelijks voorstellen :)

JGD
20 juli 2010, 10:41
dezjeee....
mensen blijven toch vaak maar praten over dat er "echte" en "neppe" L500's zouden zijn he.
sommige dingen zijn de wereld gewoon echt niet uit te helpen he.

-nee, the texas chainsaw massacre is niet waar gebeurd
-nee, een Ibanez is geen fijne gitaar
-nee, mayonaise is niet slecht voor je
-en nee, er bestaan geen "neppe" Bill Lawrence pickups.

lees er nu wat over aub, want het is gerwoon niet waar.

universe777
20 juli 2010, 10:57
Je reageerd in een topic van een jaar oud. terwijl als je het helemaal had gelezen had gezien dat TS telefonisch contact heeft gehad met de pickup fabrikant.

Chocola
20 juli 2010, 11:44
Nu het toch gebumped is kan Orph mooi een samenvatting geven van de verschillen tussen al die versies :D.

Orpheo
20 juli 2010, 11:56
voor mij is er wel degelijk een verschil tussen de 'echte' en de 'minder echte'.

voor mij, is de echte, echte, gemaakt door die duitser die in Amerika woont, wiens pickups nu gemaakt worden in de fabriek van Lace, wiens vrouw Becky heet, alleen maar pickups en gitaar-tone-shit maakt, zoals kabels en microcoilpickups, en niet die knakker die ook gitaren maakt, en waarin grote letters BILL LAWRENCE USA op staat.

overigens, die ouwe heeft de rechtzaak omtrent zijn (merk)naam gewonnen.

good for him!

McVenco
20 juli 2010, 12:06
Je reageerd in een topic van een jaar oud.

Valt best mee, over hetzelfde onderwerp postte hij vorige week in een topic van 6 jaar oud :)
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?p=2420853#post2420853


-nee, een Ibanez is geen fijne gitaar

Tja, je goede bedoelingen t.o.v. Bill Lawrence pickups ten spijt is dit toch echt een opmerking die werkelijk waar nergens op slaat. Hoeveel heb je er al vastgehad?

no 1 hops
20 juli 2010, 12:35
Net Becky gebeld. De order voor een l500r, l500l en l500xl, allen shielded, zebra(crème) is geplaatst. Duurt 3,5 weekje voor het Hier is. Ik ben superbenieuwd, ook naar de l90. Dat schijnt de paf te zijn 'as it should've been'.
jammer dat je de l500c er niet bijgenomen hebt.

sommigen prefereren de c/r c/l combinatie, minder output maar daarom nog dynamischer.
de originele pafs waren ook niet zo hot.
je hebt er geen q filter bij besteld?
jammer een zeer uniek klein device die in combinatie met de parallel schakeling van bv de xl een heel apart effect kan hebben.

we is het zo, en dat is een bekend feit met deze pups dat ze niet plug en play zijn.
je moet voor de goede hoogte van de pups tijd uittrekken en zeker het afstellen van je hele setup.

heb een mooie jarock met high output elementen, klink op high gain prachtig maar ik stap gauw terug op mijn cort met BL pups omdat ik de gain brei niet lekker vind.

BL pups zijn love it ore hate it pups.

o ja, de l90 heb ik in XL versie en heeft meer mid dan de 500xl, persoonlijk vind ik echter de 500 beter bij mijn klank voorkeur passen

Orpheo
20 juli 2010, 13:15
jammer dat je de l500c er niet bijgenomen hebt.

sommigen prefereren de c/r c/l combinatie, minder output maar daarom nog dynamischer.
de originele pafs waren ook niet zo hot.
je hebt er geen q filter bij besteld?
jammer een zeer uniek klein device die in combinatie met de parallel schakeling van bv de xl een heel apart effect kan hebben.

we is het zo, en dat is een bekend feit met deze pups dat ze niet plug en play zijn.
je moet voor de goede hoogte van de pups tijd uittrekken en zeker het afstellen van je hele setup.

heb een mooie jarock met high output elementen, klink op high gain prachtig maar ik stap gauw terug op mijn cort met BL pups omdat ik de gain brei niet lekker vind.

BL pups zijn love it ore hate it pups.

o ja, de l90 heb ik in XL versie en heeft meer mid dan de 500xl, persoonlijk vind ik echter de 500 beter bij mijn klank voorkeur passen

vond ik niet nodig :) Ik heb ze gebruikt als basis voor mijn eigen elementen.Ik heb nu een set gevonden (gemaakt) die de bl l500 xl, l en r serie heel goed kan benaderen, in specs (dc, henry...). ben er zeer happy mee :) mijn set, en de BL set.

no 1 hops
20 juli 2010, 16:55
okay, dus je hebt de BL set nog.
nu ben ik wel benieuwt naar jouw eigen ervaring met deze pups?