PDA

View Full Version : Boogie vraag... MKII / Lonestar / V-Twin



groovieguitarguus
4 juli 2009, 21:25
Is het Clean van genoemde Mesa's te vergelijken met een Fender clean?

Heeft het drive kanaal het specifieke Boogie / Santana / Larry Carlton achtige geluid?

Waarom deze 3 uiteenlopende versterkers denken jullie?
Ik zit te denken aan een compacte top.
Maar ook zou een kleine combo een optie zijn.
Een V-Twin zou meer voor een pedalenplank worden voor repetities.

Mijn huidige set is nogal flink: 19" met een Triaxis / 20/20 G-system en div. extra pedalen.

Ik hoor het graag.

Shaggy
5 juli 2009, 00:45
Ik vind dat ze wel dichtbij in de buurt komen. Mesa heeft net als Fender een hele mooie ronde clean. Ik ken dan bijvoorbeeld de dc5, caliber 50, express, subway.. wel iets donkerder dan fender vind ik.

De v-twin heeft wel een hele mooie clean kanaal, de scheur echt typisch mesa en meer naar het distortion kant., scooped en compressed.

Najera
5 juli 2009, 02:21
De mark II is een klassieke amerikaanse versterker. Als je er van houd en het je ding is kun je hier niet verkeerd mee gaan...zoalng je maar zeker weet dat het je ding is. Vergeet ook niet dat deze versterkers in nederland erg prijzig zijn (prijziger dan op basis van de sound gerechtvaardigd is, volgens velen, waaronder ik). De lonestar is totaal iets anders. Erg mellow, beetje donker. In europa doet ie het niet zo goed, omdat er gewoon veel betere low-gain versterkers op de markt zijn voor dit geld (gelet op de prijzen van mesa's in europa en het europese aanbod van vergelijkbare versterkers).

De v-twin is inderdaad weer totaal iets anders. Als je dan echt een Mesa-sound wilt, zou ik deze nemen, al was het maar om de relatief geringe kosten, voor een mesa, that is...

Als je een Fender clean zoekt, moet je echt een fender nemen. Deze amps/preamps leveren 'slechts' een boogie-sound. Mesa maakt goede, degelijke versterkers. Erg duur in Nederland, maar daar staat weer tegenover dat je er nooit mee naar de ampdokter moet omdat er weer eens een draadje of whatever los is geraakt ofzo. Tevens zijn ze goed doorverkoopbaar, mocht het achteraf toch je ding niet zijn. Ik heb zelf een Tophat emplexador die ik zojuist heb uitgerust met 6l6'jes en het cleane geluid is veel dikker dan welke Fender dan ook, wel ietses (marginaal) wolliger, maar nog steeds genoeg treble om door een atoombunker heen te zagen.

caliban
5 juli 2009, 12:53
De mark II is een klassieke amerikaanse versterker. Als je er van houd en het je ding is kun je hier niet verkeerd mee gaan...zoalng je maar zeker weet dat het je ding is. Vergeet ook niet dat deze versterkers in nederland erg prijzig zijn (prijziger dan op basis van de sound gerechtvaardigd is, volgens velen, waaronder ik).

De mark II (zoals het niet de c+ is), valt goed mee qua prijs hoor.

Eko
5 juli 2009, 16:48
Ik heb een tijd een Mk IIb gehad. Ik vond het clean niet echt hetzelfde als dat van een Fender amp. Maar dat geld met name vanwege de reverb. Die vond ik niet in de schaduw kunnen staan van een reverb zoals op een Deluxe of Twinreverb.
Verder nadeel voor mij was dat de toonregeling ongelofelijk ingewikkeld was. Zodra je ergens aan begon te draaien leek alles wel te veranderen. Niet verstellen is een optie als je altijd onder dezelfde omstandigheden speelt. Als je veel verschillende zalen en ondergronden speelt wordt dat lastiger. Als je laag moest minderen leek het wel of de mids ook in een keer veranderden en het hoog ook iets. Misschien heb ik de tijd niet genomen om hem goed te doorgronden ( slechts enkele maanden ) en was ik de eenvoud van een Fender te veel gewend.
De speaker en algehele kwaliteit ( + support van Mesa USA) was uitstekend.

Najera
5 juli 2009, 17:30
De mark II (zoals het niet de c+ is), valt goed mee qua prijs hoor.

Daar heb je gelijk in. Ik had dan ook vooral de c+ voor ogen in bovenstaande post.

post scriptum: er staat een 2ehands mesa mark II b uit 1980 op 2ehands.nl, voor 1200 eurootjes. Heel goedkoop vind ik het niet, maar misschien iets voor de ts?

the sure thing
5 juli 2009, 22:21
Qua distortion heb ik ook heeeele goede ervaringen gehad met de Mesa V-twin. Clean haalt het idd niet bij Fender, maar de "scheur" was een super vloeiende lead. Ik ben al jaren op zoek naar DAT geluid in een klein handzaam stomp-boxje. De V-twin is groot en zwaar maar in mijn beleving ongeevenaard.

Najera
6 juli 2009, 00:06
Ik zou je dit idd dus ook aanraden. Je kunt hiermee een mesa sound verkrijgen, zonder dat je meteen een mesa aan moet schaffen. Je hebt de v-twin overigens ook in een rack-versie....