PDA

View Full Version : Blackmore phaser



reinierscheffer
4 juli 2009, 21:08
Hallo
Ik ben op zoek naar de naam van het phaser pedaal dat Ritchie Blackmore gebruikte bij het nummer 'Catch the rainbow' bij zijn band Rainbow, in de jaren '70.
Ik weet dat het een Duits merk is.
Die-hard fans die dit weten?

gr, Reinier

(niet zijn AKAI tape deck)

Dirk_Hendrik
5 juli 2009, 11:03
Schulte Compact Phasing A ??

zoon van Piet
5 juli 2009, 11:12
Das liegt wohl vor die hand! Die compact war ne gewaltige phaser, nie? Aber als ich die sound hore, kann iich mich nicht voorstellen das das die Compact ist. es klinkt viel meer als eine moderner phaser dan die schulte. Vielleicht die schaller phaser, of de Allsound?

Blackmore phasing bij Rainbow was echt mid/laat seventies qua klank. veel giaristen gebruikten phasers met veel stages, die veel dieper en swooshender klinken. het geluid van d'n Black deed mij wel denken aan de (onvolprezen) maestro phaser met de wieltjes aan de zijkant ( het battlebot model, volgens mijn zoontje). maar ookmet de latere bistagephasers van Ibanez kom je aardig in de buurt..

Dirk_Hendrik
5 juli 2009, 23:19
De compact was afgelopen kerstvakantie m'n ware nemesis. Ik heb uren gespendeerd om zo'n ding vervormingsvrij te krijgen... maar daarna, instant Nazareth. "Love Hurts" dus.

zoon van Piet
5 juli 2009, 23:51
ja, kutterdekut.. nazareth, en Tangerine dream..
wrijf het nog maar eens in..
de mijne is gestolen...
wat doen we eigenlijk met effectendieven?

Stratman70
6 juli 2009, 14:56
Schulte Compact Phasing A ??
That's correct.

Ben trouwens benieuwd welke phasers (erg) dicht in de buurt komen. De Schulte compact A is nergens meer te krijgen en als ie al te krijgen is (ebay ofzo) dan gaan ze weg voor belachelijk hoge prijzen.

Wat zijn goede alternatieven? Iemand?

zoon van Piet
6 juli 2009, 22:03
That's correct.


Echt? gebruikte Blackmore dat ding? het klinkt echt wel wat extremer, vind ik..



Ben trouwens benieuwd welke phasers (erg) dicht in de buurt komen. De Schulte compact A is nergens meer te krijgen en als ie al te krijgen is (ebay ofzo) dan gaan ze weg voor belachelijk hoge prijzen.

Wat zijn goede alternatieven? Iemand?

Voor zover ik als technogoob weet, was de Compact een lampjesphaser a la Univibe, maar dan met vroege ICtjes.. je zou de hedendaagse Vibeklonen moeten proberen, die betaalbare van Voodoolab voorop..

Dirk_Hendrik
6 juli 2009, 22:25
hmmm.. niet echt. Het karakter van al die vibeclones zit in de anders getunede phasingstages en het niet lineaire karakter van de versterkingstrappen ertussenin. Wat dat betreft is een "ictjes phase" als de compact veel lineairder.
Wat je zoekt is een 8-traps phase maar dan wel met optische control en, heel belangrijk, met en gloeilampje... en da's idd best lastig te vinden.

Ik zal es met de gedachte spelen voor m'n eigen "stal". Geen belofte verder.

Stratman70
14 augustus 2009, 01:08
hmmm.. niet echt. Het karakter van al die vibeclones zit in de anders getunede phasingstages en het niet lineaire karakter van de versterkingstrappen ertussenin. Wat dat betreft is een "ictjes phase" als de compact veel lineairder.
Wat je zoekt is een 8-traps phase maar dan wel met optische control en, heel belangrijk, met en gloeilampje... en da's idd best lastig te vinden.

Ik zal es met de gedachte spelen voor m'n eigen "stal". Geen belofte verder.
Welke phaser (die ook gewoon heden ten dage in de winkel te koop is) zou je me aanraden dan, die dicht in de buurt komt van de compact a of in ieder geval het Blackmore geluid?
Bij voorbaat dank.

reinierscheffer
14 augustus 2009, 12:52
Misschien van Moog. Die kunnen een hoop toch?