PDA

View Full Version : Notched Lining maken voor Akoestisch



grizzly
4 juli 2009, 19:23
Ik vond net een mooi gedetailleerd PDF file met foto's over het maken van de linings van een akoestische gitaar.
Handige tips over het perfect afwerken van de toon balkjes.
Voor de zelfbouwer misschien een handig naslagwerkje.

http://www.babiczsignature.com/articles/notched_lining.pdf


en nog een handig deeltje van die site, kompleet gedetailleerd met foto's, het gehele bouwproces van een Babicz Signature.

http://www.babiczsignature.com/construction.php

stijnkenens
5 juli 2009, 11:59
haha, die koffer met geld is wel goed, dat houdt de moed erin :)

Vind alleen dat hij nogal zwaar materiaal gebruikt om de rug en klankblad te lijmen, dat kan veel eenvoudiger:

http://i475.photobucket.com/albums/rr111/stijnkenens/fleta/DSC05569.jpg

zo doen ze het al meer dan 100 jaar in spanje (materiaal: een spie, een vlakke lat met uitholling in het midden en enkele meters natuurvezel koord.)

http://i475.photobucket.com/albums/rr111/stijnkenens/fleta/DSC05570.jpg

Ik lijm dat met huidenlijm, daarna nog even met de toorts langs de lijmnaad, zodat de lijm even terug vloeibaar wordt en dan enkele uren laten rusten. Klaar.


s

grizzly
5 juli 2009, 15:54
Dat heb je mooi gedaan Stijn,
Ziet er inderdaad een stuk simpeler uit. Soms zijn de zaken ook het best als ze simpel blijven, hoe ingewikkelder, hoe meer kans op fouten.

Ik vind de gedetailleerdheid wel netjes. Veel foto's van het hele proces.
Wat ik miste, (en heel begrijpelijk hoor) zijn de manier waarop hij die verstelbare brug monteert, en foto's van de exacte werking van die verstelbare hals.
( zal wel het geheim van de smit zijn.
Op sommige foto's is wel te zien dat hij op de plaatsten van de brug en de snaar bevestigingspunten een versteviging plaatje heeft verlijmd.

De klank van die gitaren is echter fenomenaal, dus hij heeft het kennelijk wel bij het goede eind;).

stijnkenens
5 juli 2009, 20:58
Ja ik heb die plaatjes ook gezien, het lijkt mij dat zo'n patch van palissander toch wel heel het klankblad dempt, of is het maar een gedachte?

Wat is het volume van zo'n instrument, vergeleken met de bekende tegenhanger: jumbo / dreadnought?

s

aaronstonebeat
6 juli 2009, 00:36
Kennelijk valt het toch mee met het dempen van het voorblad. Het gebied van de patch zelf zal inderdaad wel zowat helemaal star worden. Maar een deel van de trilling van de snaren (mn. die van het langer en korter worden van de snaren door de trilling) wordt bij dit systeem over een veel groter gebied aan het voorblad doorgegeven dan bij een traditionele setup. Zo kan ik het me althans voorstellen.
Misschien dat daardoor toch een vergelijkbaar netto resultaat wordt verkregen?

Mooie en interessante bouwfoto's, Grizzly :ok:

Hedge
6 juli 2009, 09:50
Leuk om te zien hoe de gitaar geconstrueerd wordt. De constructie is toch behoorlijk afwijkend van de traditionele X-bracing. Die methode voor het aftekenen van de braces ga ik zeker een keer testen.

Wat beterft die lining ben ik er nog niet uit. Ik heb al van alles getest:
- Kerfed lining zelf gemaakt (dat is heel lelijk geworden)
- Kerfed lining gekocht (dat was beter, maar niet erg goed voor het gevoel van vakmanschap en bovendien vind ik kerfed lining helemaal niet mooi)
- Niet ingezaagd kops hout (wel mooi strak, maar ik vraag me af of de taile dan te buigen is, het zit nu op de Backpacker en die bochten zijn niet scherp)

grizzly
6 juli 2009, 11:26
Ja ik heb die plaatjes ook gezien, het lijkt mij dat zo'n patch van palissander toch wel heel het klankblad dempt, of is het maar een gedachte?

Wat is het volume van zo'n instrument, vergeleken met de bekende tegenhanger: jumbo / dreadnought?

s
Ik moet me nu even vast houden aan de bevindingen van mijn vriend in NY die er op speelde. Hij is een zeer kundig gitarist en speelt al 40+ jaar. Hij is in het bezit van een aantal Martins en Taylors, dus heeft genoeg referentie materiaal.
Hij bezweert me dat het pure volume groter is dan om het even welke andere gitaar die hij ooit heeft bespeelt. Qua toon soort zit het ergens tussen de Taylor en Martin Dreadnought's.
Als ik af moet gaan op alle reviews die ik tot nu gelezen heb over die Babicz gitaren, komt dat goed overeen met wat andere gitaristen erover vertellen.

Dus kan ik er redelijkerwijs wel van uitgaan dat deze bouwwijze van de brug en snaren GEEN negatief effect heeft op volume of toon.
Het lijkt juist een positief effect te hebben.
Die Babicz schijnt op het goede spoor te zitten.
Martin is in ieder geval onder de indruk van de Babicz uitvindingen.
Ze hebben de gepatenteerde hals al overgenomen in hun Martin OMCRE model.

stijnkenens
7 juli 2009, 00:09
ha ok.
Dat wil ik wel geloven.
Langs de andere kant: er zit zoveel vernieuwing in het ontwerp van die gitaar dat het moeilijk wordt om te weten waar nu juist "the magic touch" zit.

is het de brug, of de snaren waaier, de bebalking, dikte van het klankblad ...

Ik vind dit mega interessant, ben zelf meer een klassieke gitaar bouwer, maar ook in dat wereldje is men op zoek naar meer volume, en sommige bouwers hebben dat reeds kunnen toepassen, maar vaak in het nadeel van de sound (te plat, en alle instrumenten klinken hetzelfde)

Ik ga je zoektocht blijven volgen, en hopelijk nog van die vragen kunnen stellen ;)



s