PDA

View Full Version : Ibanez SA-series customizen met Floyd Rose



methea
4 juli 2009, 17:30
hallo allemaal,

Ik ben al enkele jaren bezitter van een Ibanez SA-series gitaar.
Het is een fijn ding om mee te spelen maar er zijn enkele dingen waar ik mij de laatste tijd erg aan begin te storen.

Er zit namelijk een tremolo op van ibanez, zeer fijn om wat mee te spelen. Jammer genoeg is deze amper bruikbaar. Ik gebruik de tremolo bevoorbeeld 2 maal en de gitaar is al volledig ontstemd.

Na wat opzoek werk kwam ik terecht bij Floyd Rose, stevige tremolo's en blijkbaar zou je gitaar amper ontstemmen. Enkel één probleem, kostprijs... Een originele floyd rose kost al snel tussen de 100 a 200 euro.

Nu is mijn vraag: Denken jullie dat het een goed idee is om de tremolo op mijn ibanez die mij ongeveer 400 euro heeft gekost te gaan vervangen door een floyd rose van stel nog eens 150 euro + dan waarschijnlijk nog eens de installatie kosten (of is deze zelf makkelijk te installeren). Ikzelf krijg dan het idee dat er meer tremolo dan gitaar aanwezig is.

Indien er iemand van jullie ervaring heeft met dure tremolo's en goedkope gitaren... alle info is welkom.
Heeft er iemand misschien ook een alternatief voor een Floyd Rose bv. kahler (zou ook iets dergelijks moeten zijn maar heb er eerlijk gezegd weinig over gehoord) of iets anders dat misschien zelfs goedkoper is en toch eenzelfde kwaliteit heeft

alvast bedankt

grtz

Exi
4 juli 2009, 17:46
Een Floyd Rose lijkt me moeilijk om zelf te installeren, al weet ik niet hoe handig jij bent. je moet iig in je body gaan hakken en aan de hals moet er ook wat veranderd worden.

Of het die gitaar waard is kan alleen jij zeggen. Als de gitaar verder volledig aan je wensen voldoet dan is het die 100-200 euro wel waard.

Je kan uiteraard ook overwegen om een nieuwe normale tremolo erop te zetten, als je een goed tremolosysteem koopt dan is het ontstemmen ook geen probleem meer.

Randy
4 juli 2009, 18:02
Probeer lockingtuners van shaller of een ander merk. Het is een stuk goedkoper en je gitaar is een stuk stemvaster.

methea
4 juli 2009, 18:15
azo ik wist niet dat het aan de tuners kon liggen. Ik ga zeker eens informeren hiernaar.

bedankt voor de comment

grtz

Dark_Tranquillity
4 juli 2009, 18:45
Kwaliteit kost nou eenmaal geld. Je zou naar een Gotoh FR model kunnen kijken. Vergelijkbare kwaliteit, maar een stuk goedkoper!

"Goedkope" gitaren met tremolo's zijn bij voorbaat al verdacht, meestal zijn de gebruikte componenten van dermate slechte kwaliteit dat het niet echt bruikbaar is. In het geval dat jou gitaar een "vintage tremolo" heeft, zijn tuners inderdaad aan te raden om eerst te vervangen. Maar je moet weten dat dit soort systemen nooit echt stemvast zullen worden.

Plant
4 juli 2009, 22:15
@methea

Ontstemmen kan meerdere oorzaken hebben.

Idd tuners. Maar ook het bevestigen van de snaren hier.
Dan nog de topkam. Mogelijk is die niet goed op de snaardikte ingevijld (breedte van sleuven) en blijven de snaren hier 'haken'. Check eerst maar eens of ze hier erg strak zitten.
Vervangen door een grafieten zadel (Graphtech) kan helpen. Of in de originele topkam sleuven grafiet aanbrengen m.b.v. potlood.

En een vintage tremolo is nu eenmaal meer geschikt voor 'subtiel' gebruik, meer voor Hank B. Marvin dan voor Steve Vai.

Als die laatste meer je stijl is, kun je beter de gitaar verkopen en tegen een meerprijs voor een meer 'hufter proof' model gaan.

Bram+
4 juli 2009, 22:35
Kwaliteit kost nou eenmaal geld. Je zou naar een Gotoh FR model kunnen kijken. Vergelijkbare kwaliteit, maar een stuk goedkoper!

"Goedkope" gitaren met tremolo's zijn bij voorbaat al verdacht, meestal zijn de gebruikte componenten van dermate slechte kwaliteit dat het niet echt bruikbaar is. In het geval dat jou gitaar een "vintage tremolo" heeft, zijn tuners inderdaad aan te raden om eerst te vervangen. Maar je moet weten dat dit soort systemen nooit echt stemvast zullen worden.
SA's hebben inderdaad een vintage tremolo dus een Floyd Rose-achtige erin/erop kwakken zal niet supermakkelijk gaan. Het valt aan te raden de SA op internet te kwakken en een andere gitaar met een double locking tremolo te kopen, bijvoorbeeld een Ibanez S320 (ook niet erg duur).

Orpheo
5 juli 2009, 00:45
Met een vintage trem is een Floyd juist makkelijk. Je hoeft alleen maar de studs te boren, en das zo gepiept, immers, je hoeft geen studs van de oude trem te vervangen!

Gotoh is mijn eerste keus, zelfs ver boven de originele of schaller. Harder, gerold staal vs gegoten.

Kahler kan ook, maar daar moet veel voor gefreesd worden. Voordelen zijn echter betere afstelmogelijkheden, het vast kunnen locken als vaste brug, en je verliest geen sustain of tone.


Nou ja...de tone van een Floyd is meer als een (vintage) trem, en de kahler meer een tune o matic. Nadeel van de kahler is dat ie totaaal anders aanvoelt dan welke trem ook, heel soepel, beweegelijk, versus een Floyd die altijd wat stugger is, ook al heb je bij je Floyd maar 1veer.

Bram+
5 juli 2009, 16:28
Ligt er natuurlijk wel aan of je 'm op de body of volledig zwevend wil hebben. Stud spacing moet ook wel kloppen (die trems op SA's hebben wel gewoon studs) anders zit je daar ook mee te kutten.

Orpheo
5 juli 2009, 16:36
Ligt er natuurlijk wel aan of je 'm op de body of volledig zwevend wil hebben. Stud spacing moet ook wel kloppen (die trems op SA's hebben wel gewoon studs) anders zit je daar ook mee te kutten.

ah, okay, ik dacht, vintage style, dus 6 punt. heb niet echt de moeite genomen om op google naar de juiste gitaar te kijken :)