PDA

View Full Version : Boss pedalen



LesPas89
4 juli 2009, 16:43
Hoi,
Heb vorige week eigenlijk pas voor het eerst een effectpedaal gekocht, en ben van plan er zeker nog meer te kopen.

Maar vorige week kreeg ik m'n Boss BD-2 binnen. Heb hem toen gelijk even getest, klonk echt goed i.c.m. met de Blackstar HT5.

Maar heb nu een weekje niet kunnen spelen door omstandigheden, en nu doet dat pedaal het niet meer. Is de batterij dan al leeg? Of moet zo'n pedaal continu gevoed worden? Ik snap niet echt wat er nu aan de hand is. Toen ik hem testte heb ik overigens slechts een kwartier gespeeld ofzo.

Thanks!

oliver538
4 juli 2009, 16:58
Heey,

Als je batterijen gebruikt dan moet je de (patch)kabels uit je pedaal halen als je niet speelt; doe je dit niet dan blijft ie stroom trekken en voila: lege batterij :mad:

Ik vind 't altijd handiger om 'm op een adapter aan te sluiten; zeker als je meer pedalen gaat gebruiken is een adapter + daisy chain de beste keus.

LesPas89
4 juli 2009, 17:16
Ah, dat was het probleem dus. Heb inderdaad de patchkabels zo laten zitten, lui dat ik ben.

En nu? Moet ik een speciale adapter ervoor hebben? Ik heb hier thuis wel twee adapters die passen, maar die laad ze niet op.

robert-gitarist
4 juli 2009, 17:20
Lui ben je misschien niet maar je moet het even weten ;) Staat overigens ook achter op het label (onderkant pedaal) en in de gebruiks aanwijzing :sssh::)

Voor Boss pedalen (en heel veel anderen merken) moet je een 9 volt adaptor hebben. Belangrijk is de polariteit. Je hebt AC en DC namelijk. Ik heb zelf een orginele Boss PSA adaptor. Kost iets van 2 tientjes maar heb je wel meteen een hele goede voor. Ik heb ook wel adaptors gebruikt van die universele dingen van 5 euro, was waardeloos, veel gebrom etc erbij daarom heb ik gekozen voor een orginele Boss adaptor. Ik heb ook nog een Ibanez adaptor en die werkt ook prima op o.a. Boss pedalen :)

LesPas89
4 juli 2009, 17:39
Dan ga ik dat regelen.

Thanks!

Nitefly7
4 juli 2009, 19:27
Ah, dat was het probleem dus. Heb inderdaad de patchkabels zo laten zitten, lui dat ik ben.

En nu? Moet ik een speciale adapter ervoor hebben? Ik heb hier thuis wel twee adapters die passen, maar die laad ze niet op.

dat zou ook wel een bovenstebeste uitvinding zijn...

de 9v blokjes in je pedaal zijn niet-oplaadbaar..
en voordat je een ander idee krijgt (wat btw echt erg goed bedacht is!), oplaadbare batterijen zijn geen goede optie, omdat ze vaak iets minder stroom afgeven.. oplaadbare 9v blokjes zijn volgens mij binnen een paar uur leeg in pedalen..
gewone 9v blokjes zijn in pedalen als Boss delays overigens ook binnen een paar uur leeg, zoals ik een keer op een optreden way back when moest ontdekken..

9v adapters die passen, en die ' center negative' zijn (min op het midden, plus op de rand, staat op de adapter vermeld, meestal) kunnen je pedaal wel van spanning/voeding voorzien..
het is of/of: als je adapter is ingestoken, gebruik je geen batterij/haal je de adapter weg, dan is de batterij weer aan het werk..

als je een adapter koopt, zou ik meteen voor een 1spot gaan:
http://www.visualsound.net/index.php/products/1spot

deze dingen kosten bijna hetzelfde als die 'officiële' Boss-PSA's (wat ik gewoon verkoop-onzin vind om meer spul te verkopen van je eigen merk, want iedere adapter werkt), maar kunnen tot 1700mA stroom leveren:
dat is dus 5 tot 6 keer zoveel als die Bossjes..

wat betekent dit? dat je met een zgn. 'daisy chain' (verloopstuk) met één adapter, tot wel 12 (of nog meer) pedalen van stroom kan voorzien..

wil je meer, of wil je aparte geïsoleerde outputs (bijvoorbeeld als je storing hebt met veel pedalen op 1 adapter) dan moet je gaan kijken naar apparaten als de T-Rex Fueltank, of de Voodoo Labs Pedal Power..

voorlopig kun je echter wel met zo'n 1Spot uit de voeten..
een andere tip is de Ibanez adapter (weet type even niet), maar die levert ook meer stroom dan de Boss PSA's...

voor de prijs van een 1spot hoef je het niet laten..
(ik heb geen aandelen ofzo, maar had het zelf HEEL fijn gevonden als ik me 13 of 14 jaar geleden in die materie had kunnen verdiepen.. hopelijk heb je iets aan de tip..)

bij universele adapters is het hit/miss, sommige werken prima, andere brommen als een tierelier

Ferraririk
4 juli 2009, 19:50
die van mij werkt prima :D

the sure thing
4 juli 2009, 20:22
En nu? Moet ik een speciale adapter ervoor hebben? Ik heb hier thuis wel twee adapters die passen, maar die laad ze niet op.
Ahhh, wat lief....... :)

Nitefly7
5 juli 2009, 11:09
Ahhh, wat lief....... :)

foei ;) :)

LesPas89
6 juli 2009, 13:13
als je een adapter koopt, zou ik meteen voor een 1spot gaan:
http://www.visualsound.net/index.php/products/1spot

deze dingen kosten bijna hetzelfde als die 'officiële' Boss-PSA's (wat ik gewoon verkoop-onzin vind om meer spul te verkopen van je eigen merk, want iedere adapter werkt), maar kunnen tot 1700mA stroom leveren:
dat is dus 5 tot 6 keer zoveel als die Bossjes..


Klinkt goed. Heb deze net besteld.
Thanks voor de info