PDA

View Full Version : Nieuwe buizenamp kopen



Gothra
4 juli 2009, 15:04
Ik ben dus op zoek naar een mooie buizentop +cab. budget voor de top ligt rond de 1500 euro.

De muziekstijlen die ik speel zijn voornamelijk black metal, death metal, amerikaanse hardcore, melodic death metal. Denk aan bands als Dimmu Borgir, Arch Enemy (een van mijn favoriten), Lamb of God, Children of Bodom etc.

Nu vraag ik me dus af welke top ik het beste kan nemen, ik gebruik liever geen distortion pedaaltjes e.d, gewoon amp en gitaar, en wah. De versterker moet dus genoeg gain hebben. Ik heb al gekeken naar enkele ENGL amps, een vriend van mij heeft een ENGL screamer combo, erg vette versterker! Ook heb ik veel goeds gehoord over Randall.

Als jullie nog andere aanraders hebben, zou ik het graag willen weten!

(ik ga hem voornamelijk thuis gebruiken, dus misschien is een combo wel handig, maar ook bij optredens met mijn band zal ik hem gebruiken!)

caliban
4 juli 2009, 15:20
Ik kan je zeker ENGL aanraden. Zelf heb ik een ENGL Fireball, het overdrive kanaal is perfect voor de muziek die je wil spelen. Het cleankanaal is goed, maar niet bepaald perfect. Een ENGL Powerball heeft denk ik een iets beter clean, gewoon al omdat je een aparte gainregeling hebt. Ik zou je een Mesa/Boogie rectifier kunnen aanraden, maar die gaat vrees ik wat boven je budget zitten, en die heeft een pedaaltje nodig om strak te klinken. Een mark III van mesa is misschien wat, alleen voor de extreme deathmetal tones komt hij misschien iets te kort.

Framus (dragon en cobra) vind ik ook heel erg leuk, maar zitten denk ik net boven je budget, en tweedehands ben ik ze nog niet zo veel tegengekomen.

Gothra
4 juli 2009, 15:25
Thx, ik ga zeker kijken naar die mesa boogies. Super veel death metal speel ik ook niet dus dat is niet zo'n probleem.
Wat vind je van die Randalls?

caliban
4 juli 2009, 15:29
Ik heb er nooit over gespeeld, maar lijkt me echt niet geweldig. Er zitten hier een aantal mensen die er eentje hebben, en die er tevreden over zijn, dus dat spreekt mij direct tegen.

macwilliams
4 juli 2009, 16:06
Wacht anders de high gain shoot out af of probeer op de bezoekerslijst te komen. Komen een aantal goede amps voorbij!!!

undertaker321
4 juli 2009, 16:10
Is zo'n Krank Krankenstein ding niet iets voor jou.

Dimebag van Pantera gebruikte er ook zo een.

Gothra
4 juli 2009, 16:34
Is zo'n Krank Krankenstein ding niet iets voor jou.

Dimebag van Pantera gebruikte er ook zo een.

Dimebag heb ik niet zoveel mee. vooral zn geluid niet, en trouwens hij gebruikte megaveel pedaaltjes...


Wacht anders de high gain shoot out af of probeer op de bezoekerslijst te komen. Komen een aantal goede amps voorbij!!!

Ga ik ook doen! Heb het geld er nu sowieso nog niet voor!

Maar ben toch wel benieuwd naar die Randall michael amott signature, en die komt ook niet op de shoot out voor zover ik weet.

macwilliams
4 juli 2009, 16:54
Maar wel een horde ENGL's en je sprak over geen distortion pedaaltjes te willen gebruiken. Sinds ik de mijne heb staan mijn pedalen werkloos toe te kijken.

Dark_Tranquillity
4 juli 2009, 18:57
Marshall JCM 800 KK signature. Dat is de amp van Alexi Laiho op dit moment. Roope speelt op ENGL's. Voor hardcore en melodic death zit je met die KK sig. wel goed lijkt me. Hou je ook nog wat over voor een leuke FX ;)

Gothra
4 juli 2009, 19:04
Die KK signature heb ik al eens op gespeeld jah, erg vette amp! maar net niet wat ik zoek. De alexi sound toen hij nog op de normale JCM 800 speelde vond ik beter trouwens:P

caliban
4 juli 2009, 19:18
Voor het geld van zo een KK kan je echt veel leukere dingen krijgen. Ik vind de sound oké voor oldschool hardcore, maar echt niet wat je nodig hebt voor moderne metal en hardcore.

Dark_Tranquillity
4 juli 2009, 19:22
Ik ben helemaal weg van de KK signature, de volgende keer dat ik in engeland zit neem ik 'm zeker mee. Precies de sound die ik zelf zoek!

Alexi heeft nooit over een 800 gespeeld, behalve dan de huidige KK sig. Je bedoeld waarschijnlijk de Lee Jackson GP1000 & SP1000, die samen gebasseerd zijn op een 800, maar dan een beetje gemod. Daarvoor speelde hij een 5150 (Eerste album).

macwilliams
4 juli 2009, 19:34
Die KK (kerry king/Slayer) is meer voor de thrash metal en niet hardcore.
Klinkt bruter dan wat dan ook. Maar ik zou hem alleen willen voor erbij.

Ik vind die dichtsmeren met pindakaas nu-metal sound helemaal niks. Je hoort geen fuck van de gitaren live.

caliban
4 juli 2009, 20:04
Die KK (kerry king/Slayer) is meer voor de thrash metal en niet hardcore.
Klinkt bruter dan wat dan ook. Maar ik zou hem alleen willen voor erbij.

Ik vind die dichtsmeren met pindakaas nu-metal sound helemaal niks. Je hoort geen fuck van de gitaren live.

Jij hebt het dan over Limp Bizkit achtige sound waarschijnlijk? De moderne Amerikaanse hardcoresound, dan denk ik aan Killswitch Engage en dergelijke (eigenlijk metalcore, of NWOAHM of hoe je het noemen wil), en sh*t, dat is toch echt wel een retevette sound.

macwilliams
4 juli 2009, 20:31
SLAYER, denk aan reign in blood en south of heaven en later werk.

caliban
4 juli 2009, 20:32
Ik had het over de nu-metal waar jij over sprak. Slayer vind ik niet direct een moderne sound.

macwilliams
4 juli 2009, 21:31
Ah, typisch geval van spraakverwarring.

Thiez
5 juli 2009, 09:47
Is zo'n Krank Krankenstein ding niet iets voor jou.

Dimebag van Pantera gebruikte er ook zo een.

dimebag heeft ook een randall warhead gebruikt en een randall x2 in damageplan. maar idd ook krank.

Maar randall is zeker niet slecht. Heb tijdje terug randall v2 uitgeprobeerd en dat klonk ook zeker als een beest. volgens mij gebruikt arch enemy een variant daarvan? v2 ninja ofzo dacht ik.

Maar idd probeer eens ENGL uit. sinds kort is er de nieuwe fireball. lijkt me zeker een aanrader om eens te proberen. Alle minpuntjes van de eerste fireball zijn eruit gehaald. Ik heb ook een oude fireball gehad. zeker bruut ding maar gedeelde gain enzo vond ik echt een nadeel. Voordeel aan oude fireball is wel dat het een 60 watt was. Net laag genoeg om thuis ook nog goede sound te krijgen en hoog genoeg om de ballen uit je broek te blazen

En misschien een 2e hands ENGL invader? zeker bruut ding en is echt vanalles uit te halen.

Steven Otto
5 juli 2009, 12:36
Dit:

http://link.marktplaats.nl/261979840

keiharde bang for the buck.

Als ik niet voor een rijbewijs hoefde te sparen....:crazyhappy:

Swan
5 juli 2009, 12:49
5150/6505.

caliban
5 juli 2009, 12:50
Dit:

http://link.marktplaats.nl/261979840

keiharde bang for the buck.

Als ik niet voor een rijbewijs hoefde te sparen....:crazyhappy:


Eigenlijk nooit over gespeeld, maar lijkt me een vette amp. Naar de elektronica gezien op zich qua gain minder extreem dan een fireball of een powerball, volgens de man behind rocksolid amps, lijkt de e530 preamp sterk op de preamp van de savage versterkers.

Steven Otto
5 juli 2009, 13:23
Eigenlijk nooit over gespeeld, maar lijkt me een vette amp. Naar de elektronica gezien op zich qua gain minder extreem dan een fireball of een powerball, volgens de man behind rocksolid amps, lijkt de e530 preamp sterk op de preamp van de savage versterkers.

Serieus?

Ik ben helemaal weg van de ENGL sound, maar omdat mijn budget toen der tijd niet toestond had ik een 5150 gekocht tweedehands.

Misschien moet ik dan ooit eens een e530 kopen en dan over de poweramp van de 5150 of zo.

sorry voor off-topic geleuter :makeup:

Gothra
5 juli 2009, 13:38
Ik ga nu kijken voor de ENGL fireball (nieuwe versie) en als ik hem kan vinden de randall v2 ninja, of normale v2.

Wat voor cab zou ik hier bij moeten nemen, 2x12 is denk ik wel genoeg.

caliban
5 juli 2009, 15:42
Serieus?

Ik ben helemaal weg van de ENGL sound, maar omdat mijn budget toen der tijd niet toestond had ik een 5150 gekocht tweedehands.

Misschien moet ik dan ooit eens een e530 kopen en dan over de poweramp van de 5150 of zo.

sorry voor off-topic geleuter :makeup:

Zó offtopic is dit helemaal niet. Ik denk dat de e530 lijkt op de preamp van de oude Savage 60, waarop de Fireball (heavier en wat meer midscoop) gebaseerd zijn, (de powerball is uiteindelijk gebaseerd op de Fireball, en lijkt hier technisch gezien ook best op). De Savage 120 is dan in de plaats gekomen van de 60. Veel extra opties op (rough/smooth enzoverder), andere lampen. En daar is uiteindelijk de Blackmore Signature gebaseerd (simpeler en meer marshall achtig geluid, zitten EL34's in als ik me niet vergis).

Dit is hoe ik alle beetje informatie die er te vinden zijn in 1 verhaaltje giet. Stom dat er weinig degelijke informatie te vinden is op het internet omtrent ENGL, bijvoorbeeld met al hun vervalste schema's.

Thiez
5 juli 2009, 20:01
Ik ga nu kijken voor de ENGL fireball (nieuwe versie) en als ik hem kan vinden de randall v2 ninja, of normale v2.

Wat voor cab zou ik hier bij moeten nemen, 2x12 is denk ik wel genoeg.

2x12" is in principe genoeg maar sommige vinden 4x12" net wat meer punch hebben.

Het is heel erg smaak gebonden. 2x12" klinkt weer wat strakker vaak dan 4x12".

En dan kun je nog merken cabinets gaan vergelijken. De 4x12" V30 van engl zijn wel erg strak en klinken zeker goed met de ENGL versterkers.

signsofzodiac
5 juli 2009, 20:44
Wat Steven Otto zei: voor je 1500 euro kan je weinig beters aanschaffen dan die Savage 120 halfstack op MP. Heb zelf de Savage SE gehad, en het complete spectrum aan rock- en metalsounds zit er in. Tot en met de meest brute death-metal met gemak. De 120 is net iets ruiger ook nog dan de SE door de eindbuizen.