PDA

View Full Version : Akoestisch mee in een vliegtuig?



grizzly
4 juli 2009, 13:06
Ik heb in de USA een akoestische gitaar gekocht en ga hem in september ophalen.
Zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden? Zoals temperatuur? Vochtigheid, verpakking, moet/mag ik hem bij mij houden etc?

Fingerpick
4 juli 2009, 14:42
Bij het inschrijven van de bagage erbij vertellen dat het om een fragiel instrument gaat, die dingen krijgen een speciale hoek in het vliegtuigruim.
Voor de rest : erop letten dat er geen losse spullen in de koffer zitten (eventueel batterij van pick-up verwijderen!), de snaren ontspannen!!, de gitaar goed vastankeren in de koffer (bolletjesplastic) en als extra slot een oude broeksriem rond de kist.
Voorspoedige reis en laat later eens weten/zien wat er in die koffer zit!

snaarplukker
4 juli 2009, 21:11
Ik had mijn acoustisch gitaar in de gigbag als handbagage in de handbageruimte boven de stoelen van een 747 van Bangkok naar Amsterdam.
Het heeft de reis goed doorstaan en de overgang van tropisch klimaat naar Hollands klimaat in november. Houdt er wel rekening mee dat je invoerrechten en BTW moet betalen als je gitaar duurder is dan € 430,--.

Sinner1980
5 juli 2009, 13:00
Gewoon als handbagage meenemen (vorig jaar zonder gezeur gelukt bij KLM vanuit New York).
Invoerrechten? F*ck that man... Mocht er een koffer omheen zitten dan neem je een stukje schuurpapier mee en wat stickers. Stickers erop, beetje schuren hier en daar (zowel koffer als stickers) et voila: een oud lijkende koffer. Gitaar een beetje bevingeren en jij loopt zo door op Schiphol man, geen probleem...Sterker nog, ze staan bijna nooit te controleren dus je hobbelt toch wel door. Good luck dude! Ik ga ook weer in September: NYC here I come!:crazyhappy:

grizzly
5 juli 2009, 16:20
Bedankt voor de tip broeders,
Dat van de batterij was ik zeker vergeten en dat van de snaren lossen wist ik niet.
Zal ik zeker doen.
Die tip van de plakplaatjes is misschien al wel bekend bij de mannen op Schiphol, maar proberen kan geen kwaad.

En natuuuurlijk koop ik hem gebruikt van een vriend voor rond de 550$. :+)
Dan kom ik zeker uit onder de 430€ met de huidige koers.
Er zit uiteraard de brief bij van mijn vriend dat het een gebruikte gitaar is en hij hem voor die prijs aan mij heeft verkocht.
Volgens de telefoon mevrouw van de Douane wordt dat geaccepteerd (zolang het een beetje in verhouding blijft):seriousf:

Sinner,
Veel plezier man, misschien gaan we rond de zelfde tijd, nemen we een Starbucks op mijn kosten :+)

Sinner1980
6 juli 2009, 17:35
Bedankt voor de tip broeders,
Dat van de batterij was ik zeker vergeten en dat van de snaren lossen wist ik niet.
Zal ik zeker doen.
Die tip van de plakplaatjes is misschien al wel bekend bij de mannen op Schiphol, maar proberen kan geen kwaad.

En natuuuurlijk koop ik hem gebruikt van een vriend voor rond de 550$. :+)
Dan kom ik zeker uit onder de 430€ met de huidige koers.
Er zit uiteraard de brief bij van mijn vriend dat het een gebruikte gitaar is en hij hem voor die prijs aan mij heeft verkocht.
Volgens de telefoon mevrouw van de Douane wordt dat geaccepteerd (zolang het een beetje in verhouding blijft):seriousf:

Sinner,
Veel plezier man, misschien gaan we rond de zelfde tijd, nemen we een Starbucks op mijn kosten :+)

Daar houd ik je aan man;) Zie je wel bij Sam Ash of Guitar Center (kwijl...)
veel plezier dude en succes:rockon:

grizzly
6 juli 2009, 18:47
Daar houd ik je aan man;) Zie je wel bij Sam Ash of Guitar Center (kwijl...)
veel plezier dude en succes:rockon:

Ik ben er vanaf 26 sept tot 3 okt.
Waarschijnlijk op 28 of 30ste bij de legendarische Mandolin Brothers op Staten Island.

peter_heijnen
7 juli 2009, 09:32
Jongens, spreken jullie verder af via PM. ;)

FruscianteFan
7 juli 2009, 11:00
Bij het inschrijven van de bagage erbij vertellen dat het om een fragiel instrument gaat, die dingen krijgen een speciale hoek in het vliegtuigruim.
Voor de rest : erop letten dat er geen losse spullen in de koffer zitten (eventueel batterij van pick-up verwijderen!), de snaren ontspannen!!, de gitaar goed vastankeren in de koffer (bolletjesplastic) en als extra slot een oude broeksriem rond de kist.
Voorspoedige reis en laat later eens weten/zien wat er in die koffer zit!
Ik blijf me afvragen waarom het nodig is de snaren te ontspannen. De keren dat mijn akoestische gitaar mee is geweest in het vliegtuig (meestal als bijzondere bagage, verpakt in een hoes én koffer) heb ik dit niet gedaan. Dat de gitaar niet gestemd tevoorschijn komt, snap ik. Maar verder geen problemen gehad.

RB-1
8 juli 2009, 00:53
Akoestisch mee in een vliegtuig? Uitpakken en spelen:
http://www.banjohangout.ws/banjohangout.org/storage/photos/medium/959-15422122862007.jpghttp://www.banjohangout.ws/banjohangout.org/storage/photos/medium/959-14120122862007.jpghttp://www.banjohangout.ws/banjohangout.org/storage/photos/medium/959-11457410112006.jpg

grizzly
8 juli 2009, 10:05
Cool,

Dus het beste is gewoon mee de cabine in?
Zou er verschil zijn tussen vervoer in de cabine en vervoer in een vracht ruim?

Ten slotte worden die gitaren ook gewoon als vracht verscheept naar de diverse handelaren.

RB-1
28 november 2009, 12:04
Cool,

Dus het beste is gewoon mee de cabine in?
Zou er verschil zijn tussen vervoer in de cabine en vervoer in een vracht ruim?

Ten slotte worden die gitaren ook gewoon als vracht verscheept naar de diverse handelaren.Ik neem aan dat je de gitaar in goede staat inmiddels thuis hebt, maar ik wilde toch die twee vragen nog beantwoorden:

1. Ja, in het uiterste geval een extra ticket en de koffer vastsjorren in de stoel.

2. Ja, kijk maar hier: http://www.youtube.com/watch?v=5YGc4zOqozo
Hier het verhaal:http://www.davecarrollmusic.com/story/united-breaks-guitars

Wat betreft die handelaren, je wilt niet weten in wat voor staat die de boel soms binnenkrijgen.

grizzly
2 december 2009, 20:00
Hi RB-1,

Je hebt gelijk, mijn gitaar is inmiddels helemaal heel thuis.
Ik had wat problemen in de US op het vliegveld. Daar wilde men in eerste instantie de gitaar niet mee laten gaan als handbagage (Swiss Air)
Maar ik had voorzorgsmaatregelen genomen.

Ik had verder geen bagage, en mijn vrouw had alleen mijn rugzak. (met daarin haar handtas en mijn foto tas)
Dus de gitaar koffer was mijn enige handbagage. De 2 gewone koffers met kleding gingen in het ruim.

Toen ik de aanwezige zeurpiet wees op de andere passagiers, met soms koffertrolley's met daarop weer een koffer en daarop weer een handtas, had ik heel gemakkelijk mijn punt gemaakt en met straatlengte van die dwarsliggers gewonnen. (ik was ook echt niet van plan om "My Unique and Priceless Guitar" door een "bagage-onbenul" in het ruim te laten gooien.

In het vliegtuig vroeg een stuwardes zelfs of ze de koffer in een hangkast van de piloten voor me moets doen. Niet nodig, want de Babicz paste in het bagageruim boven mij.

Wel opmerkelijk dat mijn "Unique and Priceless Guitar" bij de douane op Schiphol, ineens tijdens de vlucht, was veranderd in een alledaags goedkoop gitaartje. ;)