PDA

View Full Version : Weg met de piëzo elementen!



Plant
3 juli 2009, 23:42
Trouwe lezers hebben misschien al gemerkt dat ik in reaktie op diverse topics over akoestische (bas)gitaren behoorlijk afgeef op piëzo elementen.

Waarom? Omdat daar m.i. niets akoestisch aan klinkt. Het pikt snaartrillingen op bij de brug, zet die om in een spanninkje en vervolgens mag iedereen 'genieten' van een spetterig klinkend geluid :mad: .

Ik raakte daar, aan de hand van een topic van iemand die problemen had met een hoge E snaar die relatief veel zachter klonk, met een mede-forum bezoeker over in een onderlinge discussie - kompleet off-topic dus. Ik merkte dat zelf en stelde voor een eigen topic hierover te starten, bij deze.

Voor de mensen die de voorgaande discussie willen lezen: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=124619

De voordelen van piëzo's boven een microfoon zouden dus kunnen zijn:

- goedkoop (gitaar met ingebouwd element t.o.v. aparte microfoon + statief)
- gebruikersgemak (inpluggen - klaar)
- controle over het geluid bij optredens (indien regelmogelijkheden)
- bewegingsvrijheid met behoud van geluid
- ...

Maar:

Piëzo's hebben een slecht en absoluut niet akoestisch geluid. Je hoort soms wel een systeem wat er bovenuit stijgt, maar dat blijkt dan een hybride systeem te zijn met... een aanvullend microfoontje :sssh: .

Elektroakoestische gitaren hebben ook last van feedback op podium, net als een microfoon. Iedereen gebruikt silencers in het klankgat en veel gitaren hebben faze-omkeer knopjes en parametrische EQ aan boord om frequenties te kunnen onderdrukken om zo feedback te voorkomen.

Daarnaast worden fabrieksgitaren die standaard elektro-akoestisch geleverd worden vaak voorzien van een dikker bovenblad tegen feedback, wat dan ook mogelijk nadelige gevolgen heeft voor het puur akoestische geluid. Sowieso belemmert een piëzo stripje onder de brug de overbrenging van trillingen naar de kast en beïnvloed het element het akoestische geluid nadelig.

En dan nog de reden waarom ik op dat andere topic reageerde; als een element niet goed word ingebouwd heb je kans op drukverschillen op het piëzo element resulterend in volumeverschil tussen de snaren. Plus ook kans daarop als je afwijkende stemmingen gebruikt.

Je betaalt dus meer voor een in alle opzichten slechter geluid. En waarom? Zang moet en kan toch ook met microfoon versterkt worden? Ook in lawaaiige kroegen en grote podia? Waarom dan die eeuwig ingeplugde en slecht klinkende gitaren, zelfs op studio opnamen :???: .

Dat je wel degelijk met een microfoon kunt spelen, ook in volle kroegen en op festival podia bewijst b.v. de Schotse singer/songwriter Dougie MacLean. Een microfoon aan een dunne beugel hangend buiten het klankgat met een klein microfoontje schuin ernaar toe gericht. En dat klinkt veel beter :crazyhappy: . Plus geen verbouwing, maar zo los te nemen. Ik heb even een opname uitgezocht waarop je het goed kunt zien en waarvan de opnamekwaliteit nog iets voorstelt (niet zo'n beverig en schetterig GSM prul): http://www.youtube.com/watch?v=RJer7-eAy3o&feature=related
Dit doet hij zo dus ook op grote festivals :noob: .

Denk je er ook zo over, kies je zelf ook bewust voor microfoon(s), let's hear it! :grouphug:

Henri H
3 juli 2009, 23:57
Ik heb er niet veel ervaring mee, maar de elektrische gitaren met piezo die ik bespeeld/gehoord heb klonken echt heel erg gaaf.

De één was een Music Man Axis Sport met een piezo ingebouwd vanaf de fabriek, de ander was een Gibson LP Studio, waarbij de piezo later ingebouwd was.

Ik overweeg nog steeds om een piezo in één van mijn gitaren in te laten bouwen, waarschijnlijk m'n Music Man Axis Super Sport.

Ik vond het geluid bijna identiek als aan een "gewone" akoestische gitaar met stalen snaren.
Maar ik ben een n00b, (zeker) op akoestisch en piezo gebied. :noob:

Rutger
4 juli 2009, 09:37
Identiek aan de piezo versterkte akoestische gitaren waarschijnlijk ;)

Maar ik deel in zeker opzicht wel de aversie tegen piezo's. Toegegeven, er zijn wel systemen die behoorlijk goed klinken. Maar ergens hoor je het altijd een beetje knerpen. Je zet een kristal onder druk en het klinkt ook een beetje 'onderdrukt'.

Wat betreft de technische nadelen ben ik niet zo zeker, weet je zeker dat het veel invloed heeft? Ik denk dat een kristallen strookje onder de brug wel iets zou kunnen uitmaken, maar het betekent niet direct ook een nadeel. Net als dat je een brug of kam uit verschillende materialen kunt plaatsen: het is maar net wat je mooi vind.
Wat betreft het dikkere bovenblad: het zou kunnen maar ik heb er nooit eerder van gehoord dat ze dat doen.


Waarom? Omdat daar m.i. niets akoestisch aan klinkt. Het pikt snaartrillingen op bij de brug, zet die om in een spanninkje en vervolgens mag iedereen 'genieten' van een spetterig klinkend geluid .
Dat vind ik een slecht argument. Ook een microfoon en een magnetisch element zetten een akoestische trilling om in een electrische spanning. De wijze waarop dat gebeurt verschilt alleen. Het gaat er gewoon om dat ze dat zo goed mogelijk doen. Je kunt immers ook een slechte/verkeerde microfoon gebruiken....

Overigens kan een magnetisch element een akoestisch geluid ook heel mooi weergeven, denk maar aan de klankgat elementen. Daar hou ik dan wel weer van.

De vraag is of de nadelen opwegen tegen de voordelen? Gebruikersgemak in een livesituatie is vrij essentieel. En een microfoon in een beugel voor je gitaar is nou niet bepaald elegant (al hoewel dan bij McLean wel netjes gedaan is, maar hij stuitert ook niet over het podium bijvoorbeeld).... in een studiosituatie is een microfoon wel eenvoudig te realiseren en daar geef ik zelf dan ook de voorkeur aan.

freddy
4 juli 2009, 09:55
Er zijn piezo's die niet goed klinken maar er zijn er ook die het erg goed doen.
De Fishman Matrix Infinity is een 100 procent piezo en zeer eenvoudig in te bouwen en ook te verwijderen.
Ik heb deze ingebouwd in mijn Taylor 410 en ben daar erg over te spreken,voor mij geen ES systeem van Taylor alhoewel ik de klank daarvan zeker niet slecht vind weet ik dat er veel problemen mee zijn, die problemen zijn met een dergelijk systeem vaak lastig en moeilijk op te lossen.
Dus weg met alle piezo's is wat kort door de bocht.

Jailbird
4 juli 2009, 10:51
Hey,

Ik had ook een preamp gekocht voor mn akoustische gitaar en het inbouwen ging goed maar ook hier werden de snaren verschillend versterkt....
Heb alles geprobeerd maar kon het niet verhelpen.
Ik ga nu gewoon een nieuwe brugkam kopen en een nieuw gootje voor de brug en dan moet het werken

Laser
4 juli 2009, 13:58
Tja,
ik heb een Acoustic Guitar Magazine abonnement,
en las net dit artikel:
http://www.acousticguitar.com/article/default.aspx?articleid=24053

Kleine microfoon op armpje,
ik heb er zelf nog geen ervaring mee maar zou een oplossing kunnen zijn voor de piëzo 'quack" die ik ook niet zo goed klinken vind.

DeiDRagonas
4 juli 2009, 14:02
Piezo's zijn helemaal niet ruk.
Je moet alles op zn waarde schatten en goed weten te gebruiken. Als je enkel een piezo gebruikt om een gitaar uit te versterken zal t niet geweldig zijn nee... Maar dat moet je ook helemaal niet willen.

Zo'n piezo is een geweldige aanvulling op een microfoon en zo moet je hem ook gebruiken. Gebruik de combi mic en piezo live en je bent god. De piezo geeft je wat de mic je niet geeft en andersom, want met alleen een mic redt je t live ook niet.

Een piezo hoor je dan ook altijd in combinatie met een mic te gebruiken, en daar zijn ze imho super geschikt voor. Niks mis met het piezo element!

R.

Pepe
4 juli 2009, 14:09
Ja, I agree. Een piezo moet je niet zien als een vervanger maar als een andere manier. Praktischer meestal en praktisch is King op een stage. In een studio is een mic net zo praktisch dus dan mag smaak prevaleren.

Een piezo pretendeert ook niet een natuurlijke weergave te zijn zoals een gitaarpickup dat ook niet doet en ik heb nog nooit iemand horen klagen dat zijn Dimarzio het akoestische geluid van zijn gitaar zo slecht weergeeft. Een redelijk goede middenweg is een woody van Duncan gecombineerd eventueel met een piezo systeem als het praktisch en "redelijk" in de buurt moet komen van een mic.

zoon van Piet
4 juli 2009, 14:18
Als verslaggever/recensent heb ik zo ongeveer de hele 'unplucked''- trend moeten verslaan. Daarbij viel hjet me veel te vaak op dat musici gemakzuchtig kozen voor de piezo. Het geknerp was niet van de lucht en bijna iedereen klonk kil en levenloos.
Dus ik sluit me direct bij TS aan!!!
Maar gezegd moet worden dat een 'niet akoestisch geluid' niet per se een nadeel hoeft te zijn. Of liever: een 'niet akoestisch geluid' kan desondanks een heel goed geluid zijn.
Het afgelopen jaar heb ik me gericht op akoestische muziek - versterkte akoestiesche muziek, moet ik zeggen. Mijn oplossing:

http://img230.imageshack.us/img230/7908/img0105d.jpg

Klinkt absoluut niet akoestisch!
Maar wel geweldig.. En dit element hoor je op heel wat authentieke oude opnames, van bluesneger tot hippie.
Vraag moet zijn wat we willen horen: authentiek klinkende akoestische gitaren? waarbij de -knerpende- piezos meteen afvallen, net als mijn -bassige-element en het gros van de -nasale- microfoons. een dure studiomic zou de onhandige en onbetaalbare oplossing zijn..
( Ik heb daarmee opgetreden.. die krnegen zijn te groot om op je gitaar te monteren, je staat dus doodstil.. en kunt geen scheet laten op het podium..

Of willen we grote geluiden, soulfull sounds horen? ook daarin blinken piezos niet uit.. al kan veel bereikt worden met wat randapparatuur. Opvallend is dat de gitaristen die ik goed vond klinken vaak electrische jongens waren, niet vies van wat randapparatuur. akoestische puristen blonken meestal uit in droge ijle klanken, die ze zelf als kristalhelder omschreven..

Doe mij maar het dikke vette smerigsmeuïge geluid van m'n DeArmondje!

Pepe
4 juli 2009, 15:07
Ja, een oude Dearmond, mooi maar dan mik je ook niet helemaal op een natuurgetrouwe weergave maar je moet dan ook anders denken zei ik al.
Het akoestische gitaargeluidje van Cake is een mooi voorbeeld, cheap ass gitaar met een cheap ass pickupje maar effectief of de J45's van de Beatles die soms ook in de studio dmv het ingebouwde melodymakerachtige pickupje opgenomen werden.

Als ik een piezo gitaar gebruik dan hang ik dit ding er trouwens wel altijd tussen want direkt in de DI zou ik niet zo snel doen.

http://www.guitarshop.net/boss/boss_a8.jpg

bert k
5 juli 2009, 00:20
Nog niet genoemd is de oplossing waar het pickupje niet onder het kammetje maar aan de binnenkant van de klankkast geplakt is, zoals mijn K&K Pure. In principe een piezo, maar met een veel warmere klank. En geen pre-amp, dus geen gedoe met batterijtjes en/of grote gaten in mijn gitaar.
Live absoluut gemakkelijk, en een vrijwel akoestische klank. In de studio legt ie het af tegen een goeie condensatormic, maar dat is een andere situatie.

Harald
5 juli 2009, 09:18
Lijkt me toch echt een keuze van de betreffende gitarist. En als ik het echt niets vind zit ik de volgende keer niet in het publiek. Simpel, eigenlijk... Eigenlijk zouden de echte akoestische puristen (ben ik zelf niet, ik houd wel van wat galm, evt. wat echo of chorus en de mogelijkheid om heel zacht aan te slaan en toch goed gehoord te worden) gewoon moeten zorgen voor een klein publiek (zeg max. 30 of in een goede ruimte misschien 50 man) en zelf gitaristen uitnodigen om echt unplugged te laten spelen in een kamerconcert.

Alle nadelen van piezo's die in de openingspost genoemd worden ben ik ook tegen gekomen bij optredens waar de gitaar met een microfoon versterkt werd. Met uitzondering dan van de klankgatdoppen en fase-omkeerknoppen. In de gevallen waar feedback speelde (wat met een mic aanzienlijk sneller een probleem is, vooral met een goede) was de gitaar gewoon nauwelijks te horen, zeker achterin. En dan heb je vaak ook nog een baggergeluid dat ook absoluut niet op de akoestische sound van het instrument lijkt doordat het dan meestal ook de wat mindere PA of zanginstallaties zijn, en/of de verkeerde mic gekozen is.

Een piezo, net als een aantal andere systemen, zoals bv. de LR Baggs M1 is iig altijd werkbaar. Ervaring leert dat dat van microfoonversterking van de gitaar simpelweg niet gezegd kan worden.

En ook voor piezosystemen geldt dat je een goed systeem nodig hebt, en het goed moet gebruiken, net als voor microfoons.

LaurentB
5 juli 2009, 10:29
... je staat dus doodstil.. en kunt geen scheet laten op het podium..


Zolang je het maar niet in de richting van de microfoon doet kan dat best.

Alhoewel, de bassist van een band waar ik in zat deed dat eens en ik stond erachter en ik kon geen kant op.

Dus slechts als je alleen op het podium staat aub.

Jailbird
5 juli 2009, 10:43
Nog niet genoemd is de oplossing waar het pickupje niet onder het kammetje maar aan de binnenkant van de klankkast geplakt is, zoals mijn K&K Pure.

Oh, kan dat ook ? Waar heb je hem dan precies vastgeplakt en met welke lijm? Ik denk dat dat namelijk de oplossing is voor mijn probleem

zoon van Piet
5 juli 2009, 10:49
Zolang je het maar niet in de richting van de microfoon doet kan dat best.

Alhoewel, de bassist van een band waar ik in zat deed dat eens en ik stond erachter en ik kon geen kant op.

Dus slechts als je alleen op het podium staat aub.

ja, maar ik sta bekend om mijn werkelijk knalharde scheten!
Harald heeft het even over het écht akoestisch spelen. Dat zie ik vaak bij kamermuziek, en vereist doodse stilte van het publiek. Dat is geen pretje - voor geen der betrokkenen.
De meest voorkomende toepassingen van versterkte akoestische gitaren zijn
A: 'unplugged'- een quasi-akoestische setting die wel uitverstrekt wordt
B: 'elektrisch' - waarbij een 'akoestische' gitaar in een elektrische groep opduikt.

Bij B is de akoestische klank volgens mij ondergeschoven kindje. De gitaar moet de illusie van akoestisch wekken, en een beetje dat rammelgeluidje bij de cowboyakkoorden en eventueel wat getokkel in heel stille stukjes.
In deze setting duiken de piezos op, je ziet vrijwel niks andres. En terecht, want binnen deze beperkingen voldoen ze redelijk tot goed. Er worden bovendien minder eisen gesteld aan de klankkwaliteit, omdat de gitaar in kwestie vaak als bij-instrument wordt ingezet.
( ik weet dat ik hier grof generaliseer, maar het is zondag en eigenlijk te heet om te typen, dus..)
In de A- setting is de klank van het grootste belang. Hier komen de tekortkomingen van piezos ( en trouwens ook van alle andere versterkingswijzen) naar boven. Ik zou TS gelijk geven, het is geen pretje een piezo-direct-in-de-DI te horen. Maar er is wel vanalles mogelijk met randapparatuur - waarbij galmpjes en chorusjes vaak voor een aanvaardbare klank moeten zorgen..

LaurentB
5 juli 2009, 11:27
Laatst in Eindhoven, bij Kamermuziek in 't Groen, meende men dus zelfs buiten klassiek gitaar onversterkt te kunnen spelen. Slechts de eerste twee rijen zullen iets meegekregen hebben.



ja, maar ik sta bekend om mijn werkelijk knalharde scheten!
Harald heeft het even over het écht akoestisch spelen. Dat zie ik vaak bij kamermuziek, en vereist doodse stilte van het publiek. Dat is geen pretje - voor geen der betrokkenen.

(...)

Pepe
5 juli 2009, 11:48
Laatst in Eindhoven, bij Kamermuziek in 't Groen, meende men dus zelfs buiten klassiek gitaar onversterkt te kunnen spelen. Slechts de eerste twee rijen zullen iets meegekregen hebben.

Onverstrekt kan prima op sommige podia. Zo herinner ik me een optreden voor de antroposofische kring op zondagochtend, 15 jaar geleden, in Velp. Hoewel.. voor een podium was geen plaats. Maar het kan http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon10.gif

Ik val in ZoonvP's B categorie, voor live optreden gebruik ik een electrisch/akoestische Yamaha, voor akoestisch een Martin. Die laatste heb ik laten uitruisten met een pickupje zoals Bert K (het lijkt potdomme wel een politiebericht met die afkortingen) noemt. De Yamaha klinkt beter live dan de Martin maar de Martin akoestisch weer beter dan de Yamaha.
En zo heb alles sijn plek in de rockenroll besognje zou mijn moeder zeggen.

Plant
5 juli 2009, 13:10
Zo te zien heb ik de knuppel in het hoenderhok gegooid. Maar we hebben een discussie!

@H.Huisjes
Music Man Axis Sport? Gibson Les Paul Studio? :???: Dat zijn mooie elektrische planken. Met een microfoon akoestisch versterken zal dus niet meevallen. Dit valt m.i. onder het kopje gebruikersgemak. Je hebt maar 1 gitaar nodig om zowel een elektrisch als een akoestisch (ahum) geluid te produceren.

@Laser
DPA ken ik. Mooie miniatuurmicrofoons. Ik heb een voorgaand model wel eens op een van mijn gitaren gehoord, de 4061 meen ik. Die kon je met bijgeleverde dubbelzijdige tape op de top plakken. Bleef goed zitten en kon je loshalen zonder schade. Niet te dicht bij het klankgat plaatsen, maar meer naar achteren. Anders krijg je een erg bassig geluid en zit het mogelijk in de weg bij spelen. Je krijgt een mooi totaalgeluid en het klankkarakter van je gitaar word feilloos opgepikt. Kan wel confronterend zijn als je een crappy gitaar hebt, want ook dat word genadeloos opgepikt.
Ik heb overigens ook eens een grote groffe klemkonstruktie gezien die onderaan om je klankkast gaat met daar een hengel met microfoon aan. Da's echt geen gezicht natuurlijk plus zo'n gewicht aan je gitaar zit / staat m.i. niet lekker.

@zoon van Piet
OK, ik beken. Een klankgat element heb ik zelf ook :sssh: . Maar dat is weer wat anders. In feite maak je gewoon een elektrische gitaar van een akoestische. Daar is niks mis mee en kan wél mooi klinken in tegenstelling tot piëzo's, als je in beide gevallen maar niet pretendeert dat je akoestisch bezig bent.

Ik heb zelf geëxperimenteerd met 2 elementen, zo'n houten Dean Markley en een DiMarzio. De Dean Markley was een single coil (dus bromgevoelig) met een erg lage output en beroerde balans tussen de onderlinge snaren. De twee onomwonden snaren klonken relatief veel harder dan de rest, vooral de B. Nu kun je zo'n element wel wat 'tilten', die kant van het element meer de klankkast in en de baskant naar de snaren toe, maar dat hielp niet afdoende. Afgeserveerd dus :mad: .

De DiMarzio is een P.A.F. humbucker nota bene. Mijn akoestische gitaar is ineens een dikke jazzbak! :crazyhappy: Dit element heeft stelbare pooltjes, dus het volume van de snaren is onderling prima in balans te brengen. Nauwelijks last van brom en een hogere output. Dit element heb ik nog steeds en gebruik ik ook.

http://i348.photobucket.com/albums/q337/Folk_Bassplayer/DiMarzio_soundhole_PAF.jpg
http://i348.photobucket.com/albums/q337/Folk_Bassplayer/DiMarzio_soundhole_PAF_rear.jpg

Als ik geen microfoon kan gebruiken en moet versterken en de keus moet maken tussen piëzo of klankgat (magnetisch), kies ik overduidelijk voor het laatste.

@Laurent B
Over gitariste Irina Kulikova bij Kamermuziek in het groen hebben we het in jouw topic al gehad. Hier even de link: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=124534
Het Rosenberg Trio trad daar wél versterkt op... met klankgatelementen. Jammer dat je dan het typische geluid van hun instrumenten mist, maar oh wat ben ik blij dat ze dan maar deze elementen gebruiken.

Git Aar
5 juli 2009, 14:28
Voor klassiek gitaar zie ik toch echt geen andere oplossing dan de piezo elementen. Ben pas bij Verspuy in R'dam geweest, de goedkoopste microfoon voor nylon koste tegen de 400 euro, terwijl ze voor staalsn. een plakmicro hadden voor E40,-

ps
Wat is er met randapparatuur te doen? Het lijkt me wel wat om via bv de pc dobro geluid te produceren op een electrische gitaar :)

LaurentB
5 juli 2009, 14:29
(...)
Het Rosenberg Trio trad daar wél versterkt op... met klankgatelementen. Jammer dat je dan het typische geluid van hun instrumenten mist, maar oh wat ben ik blij dat ze dan maar deze elementen gebruiken.

Ik vond het karakter wel doorkomen, ik hoorde die typische nadruk op het midden van die gitaren.

Harald
5 juli 2009, 14:58
Voor klassiek gitaar zie ik toch echt geen andere oplossing dan de piezo elementen.

Hangt van de stijl af. Binnen country is zo´n piezo zelfs wenselijk, net als voor het ´unplugged´ gebeuren, omdat piezo daarbinnen nou net de typische ´akoestische´ sound is die bij die stijl hoort.

Als je flamenco of klassiek speelt ben ik het zowaar met de TS eens (maar dan ook echt alleen voor die stijlen.) Je hoeft met dat soort muziek niet snoeihard, en piezo is gewoon niet afdoende. Een klemmicrofoontje op de gitaar wat goed doorversterkt wordt (dat laatste is dan wel een eis) kan echt heel goed klinken. Het vervelende is echter dat het geen garantie op een goed geluid geeft. Een brakke installatie of knoppenman, en het klinkt minstens net zo beroerd als een goedkope piezo die via DI rechtstreeks ingeplugd wordt.

Voor steelstring zijn er genoeg varianten. Mijn belangrijkste podiumgitaren hebben allen een piezo/mic combinatie, en dat bevalt me prima. Het Maton systeem springt er bovenuit in eenvoud en sound wat mij betreft. Het AER systeem in mijn Bozo 12 string bevalt me ook goed. De Fishmann stereo blender in mijn Alhambra steelstring is ook OK maar is beduidend lastiger in het gebruik dan de andere twee systemen. Je kunt veel meer instellen, en blijft dan ook met knopjes en schuifjes spelen. Ik heb een piezo in mijn klassieke gitaar, maar daar ben ik niet tevreden over. Als ik serieus nylon wil spelen op het podium ga ik toch eens op zoek naar een Godin denk ik.

Harald
5 juli 2009, 15:02
@Zoonvanpiet, puur onversterkt spelen doe ik ook liever niet, zelfs in een kleine setting. Vind het bij een luisterpubliek in stille setting wel fijn als de versterker vooral ondersteunt, zodat ik zelf ( en het publiek ws. ook) het rechtstreekse geluid van mijn gitaar ook nog hoort, terwijl ik met de versterker toch ook echt zacht kan aanslaan, en de beschikking over verschillende reverbs heb.

Echt onversterkt kan wel weer leuk zijn als je met wat mensen aan de bar zit, ipv. een podium opstelling.

beruk
5 juli 2009, 16:13
Ben ook helemaal geen liefhebber van piezo. Gecombineerd met een uitstekende versterker en een microfoon kan wel wel mooi klinken:Rainsong demo van acousticguitar.com (http://www.acousticguitar.com/video/playvideo.aspx?videoname=GearReviews/AG200/Rainsong_AG200)

Lex81
5 juli 2009, 20:43
........
Ik val in ZoonvP's B categorie, voor live optreden gebruik ik een electrisch/akoestische Yamaha, voor akoestisch een Martin. Die laatste heb ik laten uitruisten met een pickupje zoals Bert K (het lijkt potdomme wel een politiebericht met die afkortingen) noemt. De Yamaha klinkt beter live dan de Martin maar de Martin akoestisch weer beter dan de Yamaha.
En zo heb alles sijn plek in de rockenroll besognje zou mijn moeder zeggen.

Heb je ook een Yamaha CPX of APX 900?



.............
Voor steelstring zijn er genoeg varianten. Mijn belangrijkste podiumgitaren hebben allen een piezo/mic combinatie, en dat bevalt me prima. Het Maton systeem springt er bovenuit in eenvoud en sound wat mij betreft. Het AER systeem in mijn Bozo 12 string bevalt me ook goed. De Fishmann stereo blender in mijn Alhambra steelstring is ook OK maar is beduidend lastiger in het gebruik dan de andere twee systemen. Je kunt veel meer instellen, en blijft dan ook met knopjes en schuifjes spelen. Ik heb een piezo in mijn klassieke gitaar, maar daar ben ik niet tevreden over. Als ik serieus nylon wil spelen op het podium ga ik toch eens op zoek naar een Godin denk ik.

Om welk AER systeem heb je het precies?


Wat ik me afvraag of er een combi te maken valt van mijn huidige Yamaha CPX900-systeem en hierbij een aparte mic integreren?

Harald
5 juli 2009, 20:53
De AER AK15+ http://www.ronhouben.com/02_03_05_producten_pickups_aer.php

De 30+ versie ziet er ook interressant uit. Maar voor de bozo vind ik het wel fijn dat er verder niet in het hout gekapt hoeft te worden. Er zat eerst een niet goed werkend B-band systeem in, het jackpluggat was er dus al.

Lex81
5 juli 2009, 21:19
De AER AK15+ http://www.ronhouben.com/02_03_05_producten_pickups_aer.php

De 30+ versie ziet er ook interressant uit. Maar voor de bozo vind ik het wel fijn dat er verder niet in het hout gekapt hoeft te worden. Er zat eerst een niet goed werkend B-band systeem in, het jackpluggat was er dus al.

Ok, thanks. Ik heb een tijd geleden iemand horen spelen met een FISHMAN ELLIPSE BLEND, en die sound wat ongelovelijk goed. Wat vin jij het verschil in sound tussen de systemen van Maton APmic, AER & Fishman Blend ? (K&K, etc)

Harald
5 juli 2009, 21:52
Met de Maton heb ik eigenlijk altijd in no time een wat mij betreft lekker geluid. De enige keren dat dat niet goed lukt is als de snaren oud zijn en dat is op elke gitaar een probleem. Je hebt een hoog laag midden regeling en twee aparte volumes voor de piezo en de microfoon. Geen aparte feedback onderdrukking, dus het regelt makkelijk, en rondzingen is bij de Maton echt geen probleem.

De AER is zelfs nog simpeler, een mastervolume, en balans tussen piezo en microfoon. Dat zit vastgeplakt aan de binnenkant van het klankgat. Weinig afstelmogelijkheden. Enige probleem is dat dat soms een net iets andere EQ op de versterker nodig heeft dan de Maton. Afhankelijk van waar ik speel gaat de Bozo soms gewoon rechtstreeks op de PA via een DI. ik heb bij het AER systeem de balansinstelling van de mic en preamp laten veranderen. Daarvoor kun je een schakelaartje op de preamp in de jack in de klankkast aanpassen. Dat werkt niet echt handig, maar is een eenmalige actie. Met de standaardinstelling was de microfoon voor mijn smaak niet hard genoeg.

Het Fishman systeem heeft naast hoog en laag een parametrische EQ, presence, en de faseknop. Daarnaast ook nog balans tussen de mic en piezo. Al met al veel schuifjes en mogelijkheden. Nu klinkt de Alhambra sowieso duidelijk anders dan de Maton, maar ik ben gewoon het langst bezig om de sound naar mijn smaak te krijgen. En het blijft experimenteren, deels ook doordat die gitaar lang niet altijd meegaat op optredens. Deze gitaar heeft met de faseknop en parametrische EQ de grootste kans op frequentiegebieden die er ongunstig uitspringen. Bij de Alhambra ben ik meer tijd kwijt met instellen, terwijl de Maton meestal al snel in de buurt van het akoestische geluid van die gitaar komt. Het Maton systeem is wat meer woody zeg maar.

Otje
6 juli 2009, 07:08
LAG doet 't weer een beetje anders: een Nanomag elementje onder de hals en een uitgekiende pre-amp. Geen piezo's.

Luca P
7 maart 2019, 10:01
Ok....10 jaar latturr
Wie heeft ervaring met deze?
https://www.bax-shop.nl/gitaar-elementen/ik-multimedia-irig-acoustic-stage-microfoonsysteem

vulvasonic
7 maart 2019, 16:02
Sorry, nee. Maar als ik dat dunne, kwetsbare draadje over de kast zie hangen krijg ik al de kriebels. Ik geloof best dat het systeem op zich ok is. Hoewel de prijs vaak al iets weg geeft. Het is geen garantie voor een juiste beoordeling, maar ik vind het lastig om iets goeds te verwachten van een systeem met zo'n prijskaartje. Maar nee, ik heb het niet gehoord, dus misschien ben ik enorm voorbarig. :)

Harald
7 maart 2019, 16:41
Geen ervaring mee. Als ik het goed begrijp is het een microfoon die je in het klankgat klemt. Ik heb 3 gitaren met een combi van microfoon en piezo, en in geen van die drie zou ik de microfoon alleen gebruiken, zonder de piezo.

Een clip on microfoon op je gitaar kan goed klinken, maar alleen als het een goede is. En je knoppenman moet er ook mee overweg kunnen. Hier heb je wel al iets van een voorversterker (modeling?) erbij. Maar hoe het klinkt zou je moeten proberen. De kwaliteit van de microfoon, zou het niet durven zeggen...

sly
7 maart 2019, 16:48
Ik ben het niet eens met de stelling ( Weg met de piëzo elementen!).
Als je piëzo's onder het bovenblad lijmt, dan krijg je een mooi natuurlijk geluid!
Denk aan K&K, ook heb ik ongeveer nagemaakt wat K&K doet (3 kleine piëzo's paralel aangesloten) en het klinkt goed, vind ik.

Deze opname is gemaakt met alleen piëzo's!

https://www.youtube.com/watch?v=csheaZ18Beo&feature=share

Muziekale groet, Silvester

piezo
8 maart 2019, 13:22
Ik ben het niet eens met de stelling ( Weg met de piëzo elementen!).
Ik ook niet, want
Er zijn piezo's die niet goed klinken maar er zijn er ook die het erg goed doen.

Nou en of, beter dan ik is er zelfs helemaal niet!

Verder sluit ik me aan bij een eerdere post van Pepe. Het EM element was ook bedoeld om een akoestische gitaar (in een big band) hoorbaar te maken. En wat was ook alweer het bestaansrecht van dit forum?

O ja, tegenwoordig alleen nog Off Topic, da's waar.

showband
8 maart 2019, 14:09
ik heb in de taylor een piezo en microfoon op losse uitgangen die ik stereo blend. en dat klinkt zo lekker dat het mij eigenlijk niet kan schelen of het geluid door anderen wel een goed rapport krijgt ;)
IK vind het fantastisch klinken en spelen...

vulvasonic
9 maart 2019, 04:23
Ok....10 jaar latturr
Wie heeft ervaring met deze?
https://www.bax-shop.nl/gitaar-elementen/ik-multimedia-irig-acoustic-stage-microfoonsysteem
Heren, dit is de nieuwe vraag binnen dit topic en de reden waarom een eeuwenoud topic weer uit de mottenballen is gehaald. Misschien kan een moderator hier een nieuw topic van maken. Er vielen al twee serieus te nemen antwoorden te lezen. :D

piezo
9 maart 2019, 08:02
Verplaatsen naar Offtopic kan toch ook?