PDA

View Full Version : Vox AC30 cc met loadbox = meer bas?



ponq
3 juli 2009, 16:16
Geliefden,

Sinds een week heb ik een loadbox (Marshall PB-100) om mn Vox (een Ac30, CC1) wat meer op zn donder te geven zonder dat het volume te hoog wordt. Ik woon namelijk in een appartementje dat nogal gehorig is.

Als ik de loadbox gebruik sluit ik de Vox aan op een diy 2x12 Greenback cab. Daarvan is er 1 actief (de ander zit ff los).

Het resultaat is prima. Ik vind het geluid met de master op 1200 uur en stuk ronder, warmer, voller dan op 1900 uur(waar is normaal stond). Als ik zonder loadbox t volume opendraai is het bij 2000 uur al te hard...

Nu de vraag: waarom klinkt de Vox met loadbox warmer, bassiger. Wat is de technische verklaring? Is dat om dat de master volume als een (HP?) filter functioneert? Komt dat om dat de El84's nu meer mee mogen doen?

Puur een vraag uit interesse dus. Ik heb geen probleem, ben zelfs tevreden ;)

schwalbe
3 juli 2009, 16:21
Meer compressie=relatief meer mid en hoog.

Chris Winsemius
3 juli 2009, 16:21
Er zit 'n extra schakel tussen de uitgang van je versterker en de speaker dus wordt er wat beinvloed.

'n Aantal benodigde onderdelen in die PB nemen iig. wat hoog weg v/h geluid en daardoor kan het ook donkerder/bassiger overkomen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

ponq
3 juli 2009, 16:25
Dank je.

Ik ben sowieso van plan om de Powerbrake open te schroeven om te kijken wat er in zit. Is volledig passief dus zal wel n Lpad achtig iets zijn gok ik.

Waarom resulteert meer compressie in meer mid/hoog trouwens?

iWishmaster
3 juli 2009, 16:38
Compressie / oversturing zorgt voor 'clipping. Ofwel, de 'golf' wordt in elkaar gedrukt. Hierdoor worden hogere harmonische geproduceert (waarom dat zo is moet je zelf even opzoeken, dat wordt een iets complexer wiskundig verhaal). Het woord zegt het zelf al: hogere harmonischen, zijn van een hogere frequentie als de grondtoon: dus meer mid/hoog.

Verder wat Chris zei: het is niet de volumeregeling (masterknop) die de low-pass veroorzaakt, maar de loadbox.

lcvanderhelm
3 juli 2009, 20:52
Als je de powerbrake openschoefd,zie je in principe een tranformator.met allerlei aftakkingen.Dus geen weerstandsbruggen,zoals bij de koch loadbox.

ponq
4 juli 2009, 12:19
Ah ok, interessant! Wordt met verschillende wikkel verhoudingen het signaal verkleind?

lcvanderhelm
6 juli 2009, 19:41
Sorry ik reageer wat laat,maar ja dus.