PDA

View Full Version : brakke palm mutes op Ibanez RG 321 MH



Interloper
3 juli 2009, 14:01
nou ja de titel zegt het al. ben al een tijdje in bezit van de Ibanez RG 321 MH.

Ik ben voornamelijk metal gitarist waar je dus vveel met palm mutes te maken hebt. nu viel het me op dat wanneer ik palm mutes gebruik een soort van na klank heb na het slaan.

mijn leraar zij in principe dat ik beter moest muten, maar dat ik zoveel kracht moest zetten om een fatsoenlijk palm mute voor elkaar te krijgen sloeg natuurlijk nergens op. dus liet ik het hem zelf proberen en werd hij geconfronteerd met hetzelfde en gezien ik op dat moment zijn gitaar in handen had waren palm mutes no problem en with ease dus mijn techniek was uitgesloten.

dus de vraag luidt:
wat is de oorzaak?
zijn het de snaren? misschien dat de e snaar te dik is waardoor hij makkelijker door de huid resoneert.
de elementen? het zijn inf 3 humbuckers zo uit me hoofd.
of iets anders?

als dit bij iemand bekent klinkt of hetzelfde probleem heeft gehad hoor ik graag een oplossing voordat ik mijn gitaar ga vervangen. :P

Ukeloeder
3 juli 2009, 14:04
Waarschijnlijk de positie van je hand iets veranderen. Maar er komt straks vast een solide antwoord van een ervaren metal gitarist.

RoelTM
3 juli 2009, 14:04
Wat hoor je dan als je palm mute? Dat deel snap ik niet precies.

Je zegt dat je een klank erna hebt, dus dat de snaren nog een beetje natrillen denk ik. Probeer eens je hand wat verder van de brug te zetten, dus iets meer richting de kop van de gitaar. (iets, niet zo veel) Misschien helpt dat.

Trocar
3 juli 2009, 14:07
Stop eens iets in de veren van je tremolo aan de achterkant, of iets erop leggen dat het meetrillen van de veren kan dempen!
Ik heb dunne reepjes van een prikmat geknipt (wat je op de kleuterschool onder je prik-plaatjes legt) en die in de veren geschoven. Even kijken of het er niet tussen blijft zitten bij het tremolo-en. Ik weet het niet zeker, maar je kunt het altijd proberen, ik ben in ieder geval van mijn 'gratis reverb' af.

Gothra
3 juli 2009, 14:09
Ik snap denk ik wel wat je bedoelt, je hoort nog een hele zachte naklank. In principe is dit niet erg als je noten achter elkaar speelt, maar ibj die laatste noot moet je dan net ietsjes harder muten, of je hand net iets anders houden. Zo doe ik het dan.

Interloper
3 juli 2009, 14:20
Wat hoor je dan als je palm mute? Dat deel snap ik niet precies.

Tis moeilijk te verklaren, tis een soort van ruis die je na de mute hoort. geen echo, geen galm, geen slechte mute. een goed uitgevoerde mute met een bizarre aftersound. ik zal nog eens wat verder richting de hals testen.


Stop eens iets in de veren van je tremolo aan de achterkant. Ik heb dunne reepjes van een prikmat geknipt (wat je op de kleuterschool onder je prik-plaatjes legt) en die in de veren geschoven. Of iets erop leggen dat het meetrillen van de veren kan dempen. Even kijken of het er niet tussen blijft zitten bij het tremolo-en. Ik weet het niet zeker, maar je kunt het altijd proberen.

Deze heeft geen tremolo maar fixed :o

marter544
3 juli 2009, 14:22
Kun je een filmpje maken en op youtube zetten?

Interloper
3 juli 2009, 14:34
ik zal vanavond eens kijken of ik het met mijn uiterst fantastische headset kan vastleggen ;)

svdijk
3 juli 2009, 18:46
Ik heb de elementen vervangen door Dimazio Evolutions (beide).
Is de geluidskwaliteit flink op vooruit gegaan.
Ik vond de gitaar niet strak genoeg klinken, wel lekker dik, maar ik heb ook een hekel aan dat "nabrommen" .
Hoewel de gitaar nog steeds niet zo strak en gedefinieerd klinkt als m'n Les Paul Classic (kan natuurlijk ook niet, groot (prijs)klasseverschil), vind ik het nu wel acceptabel.
Een stuk strakker en opener, wel wat minder laag.
Voor de prijs is zo'n RG321 MH niet te kloppen!

Interloper
3 juli 2009, 20:09
wat hebben die elementen je gekost eigenlijk?

kan ze niet zo snel vinden feedback

Interloper
3 juli 2009, 20:20
zijn het deze?

http://www.musicstocks.eu/nl/products/81-167/dimarzio_evolution_bridge_dp159

95 per stuk, dan zou me gitaar rond de 500 gekost hebben om fatsoenlijke palm mutes te krijgen, kan net zo goed een nieuwe kopen met active pickups, EMG's zijn wel hee degelijk heb ik begrepen.

edit: heb nu ook de tekst erbij gelezen en zie dat ze in een paar komen wat op zich wel logisch het anders weinig nut heeft tussen elementen te switchen. dan is het nog best het geld waard denk ik zo.

svdijk
3 juli 2009, 20:30
wat hebben die elementen je gekost eigenlijk?

kan ze niet zo snel vinden feedback

Ik heb ze bij Joosten besteld (www.muziekhandeljoosten.nl), 89,- euries p.s.
Leveren goed trouwens, en hebben een enorm assortiment aan elementen.
Als je elementen besteld, let dan wel dat ze F-spaced zijn, in ieder geval het brugelement, anders is het element voor die gitaar te smal.

De originele INF elementen zijn niet echt slecht trouwens, maar ze hebben veel te veel output in een veel te klein frequentie-gebied.

DeiDRagonas
3 juli 2009, 20:37
"...Hoewel de gitaar nog steeds niet zo strak en gedefinieerd klinkt als m'n Les Paul Classic (kan natuurlijk ook niet, groot (prijs)klasseverschil)..."



Geheel off topic, I know.. Maar bovenstaande is dus een gigantische misvatting he.

R.

Interloper
3 juli 2009, 20:41
aij, ze zijn dus wel per stuk :(

zijn deze elementen beter dan EMG's? want gezien de 89 per stuk klinkt een gitaar rond de 500 met active pickups wel ineens heel aantrekkelijk.

gok dat je deze hebt trouwens?
DiMarzio DP158F Element (Evolution Neck)
DiMarzio DP159F Element (Evolution Bridge)

Braindead
3 juli 2009, 20:56
Wat is beter? Tja zijn beide goede pickups. Als je Kirk Hammet vraagt zegt ie emg, als je Vai vraagt zegt ie evolution. Is maar net wat je wilt....

Plant
3 juli 2009, 20:58
Let op!!!!

Joosten berekent 10 Euro verzendkosten binnen Nederland.

Musicstocks lijkt duurder, maar levert bij deze bedragen zonder verzendkosten. Tel uit je winst.

Persoonlijk heb ik goede ervaringen met Musicstocks. Het assortiment is weliswaar niet zo groot, maar ze werken wel heel vlot en netjes.

Wat betreft kosten maakt het in dit geval nauwelijks uit. Hooguit even opletten of iets op voorraad is en indien niet, wat de levertijd dan is.

Exi
3 juli 2009, 23:28
Let op!!!!

Joosten berekent 10 Euro verzendkosten binnen Nederland.

Musicstocks lijkt duurder, maar levert bij deze bedragen zonder verzendkosten. Tel uit je winst.

Persoonlijk heb ik goede ervaringen met Musicstocks. Het assortiment is weliswaar niet zo groot, maar ze werken wel heel vlot en netjes.

Wat betreft kosten maakt het in dit geval nauwelijks uit. Hooguit even opletten of iets op voorraad is en indien niet, wat de levertijd dan is.
Dan vind ik 95 Euro nog belachelijk duur -> klik (http://www.musicstore.de/nl_NL/NLG/DiMarzio-DP159F-BK-Evolution-F-Space-Bridge-Humbucker/art-GIT0001536-000) 8 euro verzendkosten geloof ik

Trocar
4 juli 2009, 01:44
TDeze heeft geen tremolo maar fixed :o

Oh, dan had ik iets beter moeten opletten over wat voor 'n gitaar het eigenlijk gaat. Excuses! :sssh:

Interloper
4 juli 2009, 10:31
Oh, dan had ik iets beter moeten opletten over wat voor 'n gitaar het eigenlijk gaat. Excuses! :sssh:

tsja gewoon een scheurijzer met vaste brug en blijkbaar crappy elementen :P

svdijk
4 juli 2009, 13:26
Geheel off topic, I know.. Maar bovenstaande is dus een gigantische misvatting he.

R.

Kom maar luisteren, zal zien dat dit geen misvatting is, in dit geval dan.

DeiDRagonas
4 juli 2009, 13:45
Kom maar luisteren, zal zien dat dit geen misvatting is, in dit geval dan.

Het concluderen dat een gitaar beter is omdat ie veel duurder was, is ALTIJD een misvatting, want die vlieger gaat gewoon niet op. Kwaliteit en prijs staan echt geheel totaal los van elkaar..

OT: Ik heb het ook even geprobeerd wat betreft die palm mutes. Dat ligt niet aan de elementen. Om dat dreunende geluid na je palm-mute weg te krijgen demp je de snaren met de pink van je frethand, thats all.

Grt en succes, R!

svdijk
4 juli 2009, 15:37
Het concluderen dat een gitaar beter is omdat ie veel duurder was, is ALTIJD een misvatting, want die vlieger gaat gewoon niet op. Kwaliteit en prijs staan echt geheel totaal los van elkaar..

OT: Ik heb het ook even geprobeerd wat betreft die palm mutes. Dat ligt niet aan de elementen. Om dat dreunende geluid na je palm-mute weg te krijgen demp je de snaren met de pink van je frethand, thats all.

Grt en succes, R!

Heb je idd gelijk in dat deze los van elkaar staan (zie PRS Singlecut topic), alleen is het kwaliteitsverschil in dit geval gewoon erg groot, buiten de prijs om gezien.
Drukte mezelf wat krom uit.

munkie
5 juli 2009, 11:23
Je gitaar is zo te zien vaste brug, snaren door de body. Dat is het meest stabiele systeem, daar kan het dus niet aan liggen. Kwestie van oefenen dus. En je zou je snaren achter de topkam nog kunnen dempen met een stukje schuimrubber. Probeer het maar eens, clean soundje met veel hoog. Akkoordje aanslaan, afdempen. Dan trillen de snaren achter de topkam nog na.

Interloper
8 juli 2009, 14:08
sorry, maar ik ben even de weg kwijt.

mijn leraar en ik hebben beide niet bepaald veel ervaring met het vervangen van pick-ups, we spelen tenslotte over het algemeen alleen.

worden elementen nou wel of niet in sets verkocht? op de ene site zie ik EVO's in een paar verkocht en op de andere site zie ik EVO's per stuk verkocht worden voor dezelfde prijs??!?!

en dan nog het feit dat een maat van me dat die dingen altijd in een matched pair erin gezet moeten worden....

ik nie snap :(

Bram+
8 juli 2009, 14:15
Met alle respect, maar je maat lult in ieder geval. Pickups hoeven niet per set verkocht te worden, alhoewel het natuurlijk wel voor komt omdat sommige goed bij elkaar passen/als set gemaakt zijn. Je kunt ook een DiMarzio Evo brug met een hele andere neckpickup combineren als je dat leuk vindt (Air Norton bijvoorbeeld). Waar je op moet letten is dat je voor zowel de brug als de hals een F-spaced Evo hebt, dus een DP159 F (Evo Bridge F-Spaced) en een DP158 F (Evo Neck F-Spaced). Los kosten ze per stuk ongeveer 80 euro (dus samen ongeveer 160 euro).

Interloper
8 juli 2009, 22:07
aight, dat ook helder, bedankt voor de info :)