PDA

View Full Version : Telecaster meer als strat laten klinken



demetalenman
3 juli 2009, 10:54
Ik heb wat vragen over het tweaken van mijn geluid. En mijn topictitel is misschien ook niet helemaal terecht, maar nadere uitleg volgt.

Een vriend van mij heeft een Amerikaanse strat uit ongeveer 93. Nu heeft deze gitaar best een fel geluid en een vrij nasaal geluid. Waar andere juist een strak geluid willen, vind ik juist dit nasale geluid vet. Ik heb een Amerikaanse telecaster 2007. Ik vind het nek element in verhouding met die van de strat veels te rond.

Nu geen discussie starten over dat ik dan een strat moet kopen, want dat zit er niet in. Ik ben opzoek naar telecaster elementen die als het ware een beetje hetzelfde gevoiced zijn. Dus nasaal met een wat fellere klank. Je zou het kunnen omschrijven als een wah die naar beneden staat.

Brug element hoeft niet per se vervangen te worden, deze kan best nasaal klinken. Misschien weet iemand wat fender gebruikte toen de tijd in de strats. Alnico 2 of 5 (noem maar wat). Misschien lag het aan de potmeters. Ik heb een zogenaamd delta tone pot meter, maar wellicht gebruikte ze toen andere.

Luigi
3 juli 2009, 12:08
Misschien is de Mini strat pickup van Harmonic Design (http://www.harmonicdesign.net/allpages/teles.html) wat voor je?
(Onderaan de pagina)
http://www.harmonicdesign.net/images/MiniStrat288.jpg

demetalenman
3 juli 2009, 12:38
heb ik ook naar gekeken. Enkel weet niet waar ik ze kan vinden in nederland

Luigi
3 juli 2009, 12:47
het schijnt overigens niet eens zo heel moeilijk te zijn om een gewone strat pickup in een tele te zetten. Je moet ws alleen de opening in de slagplaat wat op maat vijlen.

Goldfoxx
3 juli 2009, 15:21
Koop dan gewoon een strat? :p

Bovenstaand niet doen, een tele is veel cooler. :hippie:

Nellyrocks
3 juli 2009, 15:33
Koop dan gewoon een strat? :p

Bovenstaand niet doen, een tele is veel cooler. :hippie:

+1

en 10 tekens

ten24Virgil
3 juli 2009, 15:43
Mischien dat je wat kan expirementeren met het omwisselen van de draden die van het element (of van beide elementen) komen. Dus wit op massa ipv zwart bv. Mischien dat dit iets uitmaakt.

snaarplukker
3 juli 2009, 17:37
Beluister deze (http://yhst-50206111187217.stores.yahoo.net/nebrpi.html) soundsamples eens. Misschien komt dat in de buurt van wat je wilt. Daar wordt ook geadviseerd welke pot en condensator je het best kan gebruiken. Klinken als een strat zal het nooit doen omdat dat aan meer factoren ligt.

Hendriks
3 juli 2009, 17:49
TS zou ook eens kunnen kijken naar de setup van de Jerry Donahue tele , deze klinkt ook als een strat , met 5 standen switch en een strat neck pickup.
Op youtube staan veel clips.

pasqual
3 juli 2009, 20:09
het kan ook een combinatie van factoren zijn: een one piece maple hals met een "vintage" output ( vrij laag, zo'n 5,5 kohm ) en 500 kohm potmeters zorgen al snel voor een fellere en hogere klank. tenminste, bij mijn stratjes is dat het geval.

groeten Pasqual.

Antoon
3 juli 2009, 20:53
Don Mare "S-Telly"

demetalenman
3 juli 2009, 21:09
Beluister deze (http://yhst-50206111187217.stores.yahoo.net/nebrpi.html) soundsamples eens. Misschien komt dat in de buurt van wat je wilt. Daar wordt ook geadviseerd welke pot en condensator je het best kan gebruiken. Klinken als een strat zal het nooit doen omdat dat aan meer factoren ligt.

hey snaarplukker,

maar sorry dit is niet helemaal wat ik bedoelde.

MarkV
4 juli 2009, 09:29
Wil je alleen een ander nek pickup, of ook een andere brug pickup?

De twisted tele nek pickup van de Fender custom shop (in iets andere vorm zit deze ook op de Baja Tele) neigt behoorlijk naar Strat klanken, maar klinkt niet echt nasaal.

Nek pickup van een Tele klinkt vaak wat donker, je zou een strat element in de nek kunnen zetten of een Nashville deluxe achtige config met een derde, midden element van een Strat. Daarnaast zijn er legio nek pickups, zoals de twisted tele, waarvan het kapje van een ander materiaal is gemaakt en die iets anders gewonden zijn zodat deze wat minder donker en wat meer als een Strat klinken.