PDA

View Full Version : Jtm 60



Maarten16
2 juli 2009, 23:31
Ik ben van plan om binnenkort mijn eerste buizenversterker te kopen en na een tijdje rond te zoeken en oude topics doorlezen is mijn keuze gevallen op de JTM 60

Nu heb ik begrepen dat deze een productie foutje heeft en dat hij daardoor te warm kan worden. Nu heb ik dat over de combo gelezen maar is het bij een top precies het zelfde probleem? En een zwaardere/betere trafo is die ergens te verkrijgen?

En voor op de slaapkamer volume schijnt de combo ook goed te klinken, is dat met een top ook zo?

Nu doet de zoekfunctie het ook niet goed maar hebben deze versterker ook een FX loop?

En als laatste vraag, wat is nu eigenlijk het verschil tussen de 1 x 12 - 2 x 12 - 1 x 15 speakers.


Zo een hoop vragen, ik hoop dat jullie me misschien hierbij kunnen helpen.
Ook als je verdere tips hebt over deze versterker post dat maar gerust.

koentjo
2 juli 2009, 23:44
Ik ben van plan om binnenkort mijn eerste buizenversterker te kopen en na een tijdje rond te zoeken en oude topics doorlezen is mijn keuze gevallen op de JTM 60

Nu heb ik begrepen dat deze een productie foutje heeft en dat hij daardoor te warm kan worden. Nu heb ik dat over de combo gelezen maar is het bij een top precies het zelfde probleem? En een zwaardere/betere trafo is die ergens te verkrijgen?

En voor op de slaapkamer volume schijnt de combo ook goed te klinken, is dat met een top ook zo?

Nu doet de zoekfunctie het ook niet goed maar hebben deze versterker ook een FX loop?

En als laatste vraag, wat is nu eigenlijk het verschil tussen de 1 x 12 - 2 x 12 - 1 x 15 speakers.

Zo een hoop vragen, ik hoop dat jullie me misschien hierbij kunnen helpen.
Ook als je verdere tips hebt over deze versterker post dat maar gerust.

ik ben er bijna zeker van dat de top en combo versie niet verschillen qua componenten in de versterker zelf, en als de head goed klinkt op slaapkamer volume zal de combo dat ook doen.
mijns inziens zal deze versteker niet tot zn recht komen op een kamer, maar ik weet niet of dat alles is waar je hem voor gaat gebruiken.

de jtm's hebben allemaal een fx loop.

het verschil tussen de verschillende speaker combinaties is vooral te vinden in het volume en volheid van het geluid. daarnaast heeft de 15 waarschijnlijk nog wat meer bas, maar of dat strak blijft weet ik niet.

ik heb ze niet gewogen, maar de 3x10 lijkt me enorm zwaar, dit zou ik ook meenemen in je overweging.

succes met je zoektocht.

ps. het schijnt dat niet alle jtm60's last hebben van warmte problemen, maar als je er een gaat testen, test hem dan een tijdje op hoog volume, dan kan je kijken wat ie doet. kom je minder snel voor onwelkome verwachtingen te staan.

guitarnijboer
2 juli 2009, 23:58
De JTM 60 is beslist een goede versterker voor relatief weinig geld (2e hands)

Van fabrieksfouten weet ik niets af hoewel ik wel eens een combotje gerepareerd heb. Dat trafotjes heet aanvoelen zegt niets. 50 graden celtius voel al als heet aan, maar is natuurlijk niets. Ik speel al 18 jaar dagelijks op een Fender Champ 25 SE waarvan de trafo ook gloeiend aanvoelt en dat ding speelt er niet minder om. Een leek zou hier van alles bij kunne denken, maar in de praktijk is er niets aan de hand.

Het combotje wat ik repareerde klonk erg goed (1x12) De speaker vond ik ook erg ok.

Een collega gitarist waarmee ik in een bandje speel heeft een JTM60 top met 4 x 10 kast. Deze gaat verassend hard en klinkt nog goed ook. Ook op andere speakers (1936) klinkt de versterker goed.

Ik denk dat deze versterkertjes een beetje ondergewaardeerd zijn. Het is natuurlijk geen top spul, maar absoluut erg goed en je kan er een mooie toon uithalen.

Het verschil tussen 1x12 2x12 en 1x15 zijn de speakers. 1 speaker klinkt minder vol en breed als 2 en de 1x15 heeft wat meer laag en hoog (klinkt wat dieper en mid scooped)

koentjo
3 juli 2009, 00:42
De JTM 60 is beslist een goede versterker voor relatief weinig geld (2e hands)

Van fabrieksfouten weet ik niets af hoewel ik wel eens een combotje gerepareerd heb. Dat trafotjes heet aanvoelen zegt niets. 50 graden celtius voel al als heet aan, maar is natuurlijk niets. Ik speel al 18 jaar dagelijks op een Fender Champ 25 SE waarvan de trafo ook gloeiend aanvoelt en dat ding speelt er niet minder om. Een leek zou hier van alles bij kunne denken, maar in de praktijk is er niets aan de hand.

Het combotje wat ik repareerde klonk erg goed (1x12) De speaker vond ik ook erg ok.

Een collega gitarist waarmee ik in een bandje speel heeft een JTM60 top met 4 x 10 kast. Deze gaat verassend hard en klinkt nog goed ook. Ook op andere speakers (1936) klinkt de versterker goed.

Ik denk dat deze versterkertjes een beetje ondergewaardeerd zijn. Het is natuurlijk geen top spul, maar absoluut erg goed en je kan er een mooie toon uithalen.

Het verschil tussen 1x12 2x12 en 1x15 zijn de speakers. 1 speaker klinkt minder vol en breed als 2 en de 1x15 heeft wat meer laag en hoog (klinkt wat dieper en mid scooped)

tsja, een hete trafo is op zich geen probleem, maar als de hiite zo groot wordt dat er dingen stuk gaan, dan heb je wel een probleem. (wat dus wel wil gebeuren) er staan een aantal verhalen op internet, ik weet niet wat ik moet geloven.

let in ieder geval goed op :)

humbucker
3 juli 2009, 11:40
Wat ook nog een (mogelijk) probleem is met de JTM's is dat de buizen er horizontaal inzitten. Hierdoor krijgen de buisvoeten het nogal wel eens zwaar te verduren tijdens transport. Normaal "hangen" of "staan" buizen maar bij de JTM's dus niet. Maar als je gewoon voorzichtig bent tijdens het vervoer dat mag dit geen probleem zijn.

Er zijn ook nogal wat gemodde JTM's in omloop. Versterkte buisvoeten, andere trafo's, ingebouwde fans etc.. Dus let hier ook op bij de aanschaf.

Ik heb de mijne ongeveer 2 maanden geleden gekocht (een 2*12) en hij doet het nog steeds zonder problemen. Eergisteren er nog 2 uur op vol vermogen liggen blazen in een fabriekshal en geen problemen gehad.

marc_o
3 juli 2009, 11:47
tillens van het forum hier heeft er 3, ze bevallen erg goed, maar wie weet verkoopt ie er ook wel eentje, gezien zijn liefde voor Matchless. Ik dacht dat ie 2 toppen en een combo heeft.

tillens
3 juli 2009, 14:09
morning heer odijk!
Ik heb er inderdaad drie, de head met matching cab houd ik zelf, de andere head en combo staan inderdaad te koop. Ben er erg blij mee, en gewoon bang for the buck. Het overhitten en dergelijke heb ik nog niet meegemaakt, en heb em al heel wat uren achter elkaar laten draaien.

grtz

Agent_Smith
3 juli 2009, 19:24
Wat Humbucker zegt: het probleem zit m in de plaatsing van de buizen. Door de warmte kan het geluid wegvallen als hij goed warm wordt.
Vroeger had ik een JCM600 (=hetzelfde) top, die het probleem niet had. Vele jaren mee opgetreden. Deze had ventilatieroosters in de bovenzijde. Of de JTM60 top dat ook heeft weet ik niet.
Nu heb ik sinds kort weer een JTM60 2x12 combo (omdat ze zo goed klinken) en deze heeft het probleem wel. Maar met een beetje ventilatie is dat absoluut op te lossen.

Deze versterkers hebben 2 fx-loops: serieel en parallel.

Maarten16
3 juli 2009, 19:24
morning heer odijk!
Ik heb er inderdaad drie, de head met matching cab houd ik zelf, de andere head en combo staan inderdaad te koop. Ben er erg blij mee, en gewoon bang for the buck. Het overhitten en dergelijke heb ik nog niet meegemaakt, en heb em al heel wat uren achter elkaar laten draaien.

grtz


Bedankt voor de reacties tot dus ver, hier kan ik wel wat mee.

Alleen hoe kan je controleren dat de buisvoeten nog heel zijn? anders zitten de buizen er losjes in ofzo?

Tillens: heb jij jouw JTM head en combo nog ergens op een verkoop site staan?

tillens
3 juli 2009, 20:56
Hoi Maarten, ze staan op gitaarmarkt.
In het post je stack forum staan ook foto's van de amps.
Je kunt me anders een privebericht sturen voor mijn mailadres

Maarten16
5 juli 2009, 11:45
Hoi Maarten, ze staan op gitaarmarkt.
In het post je stack forum staan ook foto's van de amps.
Je kunt me anders een privebericht sturen voor mijn mailadres

Ik heb je een prive bericht verstuurd