PDA

View Full Version : high gain 12bz7 buisjes ipv 12ax7



Ibanez666
2 juli 2009, 20:49
Ik heb vandaag in mn v1 van mijn gain channel de fetron (transistor vervanger van 12ax7, maar dan met een veelvoud van de gain) vervangen door een 12bz7. Toen ik de fetron verving voor een 12ax7, raakte ik de meeste gain kwijt, maar aangezien ik de fetron weer te veel vond (en tis een transistor, geen buis) heb ik de gulden middenweg gebruikt, een 12bz7. Deze laat je gain channel veel meer scheuren dan een 12ax7.

Zijn er meer mensen die hun 12ax7 hebben vervangen voor een 12bz7? Zo ja, wat zijn je ervaringen?

Negative K3 fan
2 juli 2009, 22:54
in welke amp en waarom zou je in godsnaam solid state in je V1 gooien??

Ik heb trouwens nog nooit van die 12bz7 gehoord, ik heb net wat info opgezocht en hij heeft inderdaad een stukje meer gain in vergelijking met een 12ax7 onder dezelfde omstandigheden.

iWishmaster
2 juli 2009, 22:58
Waar koop je die buisjes? Lijkt me interessant een keer te proberen! Aangezien ik toch een set nieuwe buizen wil bestellen is 1tje meer als experiment wel te doen :soinnocent:

(kleine detail: Een Fetron werkt met FET's: Field Effect Transistors. Ook digitaal, net als een transistor, maar wel degelijk een behoorlijk andere technologie en daarom niet met elkaar te verwarren!)

@negativeK3: Waarom: geen problemen met feedback meer, lading extra gain, strakker geluid. Nadeel: dynamiek verdwijnt voor een deel, geluid wordt wat minder warm etc.

Negative K3 fan
2 juli 2009, 23:18
digitaal? dat lijkt me sterk...

guitarnijboer
2 juli 2009, 23:22
in welke amp en waarom zou je in godsnaam solid state in je V1 gooien??

Ik heb trouwens nog nooit van die 12bz7 gehoord, ik heb net wat info opgezocht en hij heeft inderdaad een stukje meer gain in vergelijking met een 12ax7 onder dezelfde omstandigheden.

Volgens mij deed mesa/boogie een tijdje Fetron's in de V1 positie wegens microfonie en feedback verschijnselen. Dynacord had ook een versterker die volledig buizen was behalve de 1e versterkertrap of zo. En niet te vergeten de versterkers van Alexander...

Ik zou zeggen vervang de FET door een goed ingestelde EF86

iWishmaster
2 juli 2009, 23:44
digitaal? dat lijkt me sterk...

Sorry, Solid State bedoel ik.

caliban
3 juli 2009, 01:00
Iwishmaster zegt net dat er een verschil is tussen mosfet's en bjt's. Nu weet ik (nog ongeveer) hoe beide werken, de ene versterkt stroom, andere spanning. De interne werking kan ik me ook nog herinneren ongeveer. Maar wat ik me nu afvraag. Wat is het verschil in toepassing voor geluid. Ooit in een gitaarmagazine gelezen dat een mosfet meer als een lamp zou klinken. Klopt dit?

iWishmaster
3 juli 2009, 08:06
Een (mos)Fet gaat iets geleidelijker in geleiding. Dit levert minder 'hoekige' of 'harde' clipping op, beetje tussen buis en Bipolaire Junctie Transistor in dus, maar nijgt wel meer naar de transistor kant zegt mijn gevoel. Iets warmer geluid dus zeker wel.

Ibanez666
3 juli 2009, 09:14
in welke amp en waarom zou je in godsnaam solid state in je V1 gooien??

Ik heb trouwens nog nooit van die 12bz7 gehoord, ik heb net wat info opgezocht en hij heeft inderdaad een stukje meer gain in vergelijking met een 12ax7 onder dezelfde omstandigheden.

Mesa heeft ze een tijdje gebruikt in de jaren 80 volgens mij en in mijn Palmer zit er ook een

Ibanez666
3 juli 2009, 09:15
Waar koop je die buisjes? Lijkt me interessant een keer te proberen!

Ik heb op marktplaats een "gezocht" advertentie geplaats, met succes dus. Anders: ebay, of tonefactory.

caliban
3 juli 2009, 13:56
Een (mos)Fet gaat iets geleidelijker in geleiding. Dit levert minder 'hoekige' of 'harde' clipping op, beetje tussen buis en Bipolaire Junctie Transistor in dus, maar nijgt wel meer naar de transistor kant zegt mijn gevoel. Iets warmer geluid dus zeker wel.

Dat weten we dan ook weer. :) bedankt

Chris Winsemius
3 juli 2009, 13:59
(Mos)Fets worden met spanning gebiast, net als buizen, transistors met stroom.

Anyway: van alle solidstate actieve onderdelen vind ik zelf (mos)fets zeer ok qua sound en feel, niet exact hetzelfde als buizen maar het komt iig./imho dichter in de buurt dan met conventionele transitor/opamp-circuits.

Ibanez666
3 juli 2009, 14:03
(Mos)Fets worden met spanning gebiast, net als buizen, transistors met stroom.

Anyway: van alle solidstate actieve onderdelen vind ik zelf (mos)fets zeer ok qua sound en feel, niet exact hetzelfde als buizen maar het komt iig./imho dichter in de buurt dan met conventionele transitor/opamp-circuits.

Ik merk vooral meer crunch met de fetron, en het gebrek aan "buizengevoel" is niet eens zo heel erg merkbaar.

iWishmaster
3 juli 2009, 14:07
Ik merk vooral meer crunch met de fetron, en het gebrek aan "buizengevoel" is niet eens zo heel erg merkbaar.

Dat komt niet direct door het gebruik van fets. Ik gok dat een fetron zelfs zo gebiased is voor heel veel clean headroom. Meer crunch komt omdat door de hogere gainfactor de volgende trap (wel een buis dus) een harder signaal krijgt en meer vervormt. Vergelijk het maar met actieve ipv passief pickups of een tubescreamer met de gain op 1 en volume op max tussen gitaar en amp.

edit als aanvulling: Geen gebrek een buizenfeel? Qua sound kan ik het me goed voorstellen, maar ik zou een verschil in dynamiek verwachten. Als ik ooit eens tweedehands zo'n ding voorbij zie komen wil ik er wel 1tje om mee te experimenteren :)

Ibanez666
3 juli 2009, 18:22
edit als aanvulling: Geen gebrek een buizenfeel? Qua sound kan ik het me goed voorstellen, maar ik zou een verschil in dynamiek verwachten.


Ik ben dan ook niet zon muggezifter als de rest van GN als het om sound gaat ;)

Ibanez666
3 juli 2009, 19:31
Als ik ooit eens tweedehands zo'n ding voorbij zie komen wil ik er wel 1tje om mee te experimenteren :)

wat voor ding?

macwilliams
3 juli 2009, 20:09
Is de voortrap dan een soort van mosfet?
Ik vond mosfet versterkers best goed klinken.

Ibanez666
3 juli 2009, 21:17
Is de voortrap dan een soort van mosfet?
Ik vond mosfet versterkers best goed klinken.

Ik heb 2 voorversterkerbuisjes per kanaal. Twee voor het clean en twee voor het crunchchannel. De V1 van het crunchkanaal is bij deze amp echter ontworpen voor een fetron. Het probleem bij mij was dat er waarschijnlijk een condensator of elco niet helemaal sjofel is en daarom de enorme drive van de fetron niet meer kon verwerken. Ik kon de preamps dan ook niet helemaal open zetten anders kreeg ik een hoog fluitend geluid. Ik heb maar geen tijd om hem bij de amp boer langs te brengen, dus toen ik merkte dat hij met 12ax7 met alles open niet meer floot, dacht ik: 12bz7, meer dan 12ax7 en minder dan de fetron. Ik kan nu alles wel open zetten zonder problemen, hoewel hij wel iets minder scheurt nu, maar in principe heb hem met de fetron ook nooit helemaal open gehad, dus de praktijk is nu dat ik de gain heb die ik wil hebben zonder het vervelende gefluit. neemt niet weg dat er nog wel een keer naar gekeken moet worden.

Ibanez666
3 juli 2009, 21:18
Die fetrons zijn trouwens bijna nergens meer te krijgen en als je ze al vind gaat het je (in het algemeen) kosten. De mijn was 45 dollar ex verzenden. Plus die ik al had heb ik er nu twee...je weet maar nooit :)

iWishmaster
3 juli 2009, 21:42
Die fetrons zijn trouwens bijna nergens meer te krijgen en als je ze al vind gaat het je (in het algemeen) kosten. De mijn was 45 dollar ex verzenden. Plus die ik al had heb ik er nu twee...je weet maar nooit :)

Zo'n fetron dus. Maar als ze zoveel kosten dan toch liever niet :soinnocent:

Puerco
3 juli 2009, 21:59
Die fetrons zijn trouwens bijna nergens meer te krijgen en als je ze al vind gaat het je (in het algemeen) kosten.
Er word tegenwoordig iets vergelijkbaars gemaakt als vervanging van 12AX7 buisjes, zie dit topic: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=120498

sjaak1990
3 juli 2009, 22:00
Ik gebruik een 12bz7 in mijn london city. Een RCA om precies te zijn. Heb hem ook in andere amps geprobeerd, hij klinkt heel erg open, nadeel is dat de volumknop van je gitaar wat minder doet.

Ibanez666
3 juli 2009, 23:34
Zo'n fetron dus. Maar als ze zoveel kosten dan toch liever niet :soinnocent:

Als je ns in de buurt bent, mag je er wel eentje proberen hoor. Maar weet niet of iedere amp ervoor geschikt is.

Ibanez666
3 juli 2009, 23:35
Er word tegenwoordig iets vergelijkbaars gemaakt als vervanging van 12AX7 buisjes, zie dit topic: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=120498

Heb ik gezien ja. Maar die zijn nog duurder volgens mij

macwilliams
4 juli 2009, 07:12
Ik heb 2 voorversterkerbuisjes per kanaal. Twee voor het clean en twee voor het crunchchannel. De V1 van het crunchkanaal is bij deze amp echter ontworpen voor een fetron. Het probleem bij mij was dat er waarschijnlijk een condensator of elco niet helemaal sjofel is en daarom de enorme drive van de fetron niet meer kon verwerken. Ik kon de preamps dan ook niet helemaal open zetten anders kreeg ik een hoog fluitend geluid. Ik heb maar geen tijd om hem bij de amp boer langs te brengen, dus toen ik merkte dat hij met 12ax7 met alles open niet meer floot, dacht ik: 12bz7, meer dan 12ax7 en minder dan de fetron. Ik kan nu alles wel open zetten zonder problemen, hoewel hij wel iets minder scheurt nu, maar in principe heb hem met de fetron ook nooit helemaal open gehad, dus de praktijk is nu dat ik de gain heb die ik wil hebben zonder het vervelende gefluit. neemt niet weg dat er nog wel een keer naar gekeken moet worden.

Is die fetron wel echt kapot of komt die storing naar boven wanneer je de fetron gebruikt omdat hij niet van de zelfde waarde is dan de buis? Je kan ook eerst dat doormeten. Voor het zelfde geld is je elco stuk en komt dit enkel aan het licht door het gebruik van de fetron, die op zich zelf niet kapot is.


tis maar een idee...:)

Ibanez666
4 juli 2009, 08:21
Is die fetron wel echt kapot of komt die storing naar boven wanneer je de fetron gebruikt omdat hij niet van de zelfde waarde is dan de buis? Je kan ook eerst dat doormeten. Voor het zelfde geld is je elco stuk en komt dit enkel aan het licht door het gebruik van de fetron, die op zich zelf niet kapot is.


tis maar een idee...:)

Ik was er al achter dat het niet aan de fetron lag. Met de nieuwe die ik gekocht had, had ik hetzelfde probleem. Ik schreef dan ook: "Het probleem bij mij was dat er waarschijnlijk een condensator of elco niet helemaal sjofel is" ;)

En ik en doormeten? nah geen verstand van en geen apparatuur vooor :)

macwilliams
4 juli 2009, 08:29
....dwars overheen gelezen, daar was je al achter.
Zit er geen amp doctore bij jou in de buurt dan?
Kan toch nooit heel duur zijn?

Ibanez666
4 juli 2009, 09:13
....dwars overheen gelezen, daar was je al achter.
Zit er geen amp doctore bij jou in de buurt dan?
Kan toch nooit heel duur zijn?

Ja, een hele goede zelfs, maar ik heb nooit de tijd gevonden om langs te gaan, werk overdag he? En het feit dat hij nu goed klinkt en werkt met de 12bz7 is ook niet echt een motivatie om te gaan :)

macwilliams
4 juli 2009, 09:35
Stel dat:


dat het allemaal nog veel beter kan klinken ??



hoeft niet maar...stel

Ibanez666
4 juli 2009, 12:58
Stel dat:


dat het allemaal nog veel beter kan klinken ??



hoeft niet maar...stel

Ik weet hoe hij klinkt met fetron zonder problemen, die zijn later pas gekomen.

Ibanez666
4 juli 2009, 20:23
Heb even wat opgenomen met mijn fototoestels geluidopname functie:

Helaas kon de versterker niet harder dan 1/4 want anders flipte mn fototoestel. Het cabinet wat ik gebruik is een 1x12 Celestion 100 watt die ik als reserve heb staan.

Let niet op de foutjes en het simpele spel :)

1: http://files1.mailboxdrive.com/mp3s-new/m/m.roosendaal1@quicknet.nl/913724.mp3 (Burny met Tonerider Rocksong bridge, crunch channel)

1: http://files1.mailboxdrive.com/freemp3s/m/m.roosendaal1@quicknet.nl/913726.mp3 (Zelfde, maar dan met boost functie ingeschakeld)

3: http://files1.mailboxdrive.com/freemp3s/m/m.roosendaal1@quicknet.nl/913727.mp3 (crunch + boostfunctie high(er) output pickup (Peavey V-type)

4. http://files1.mailboxdrive.com/freemp3s/m/m.roosendaal1@quicknet.nl/913728.mp3 (Ibanez LP '78, clean channel, met preamp op 3/4 dus redelijk crunchy, verschillende element standen)

5. http://files1.mailboxdrive.com/freemp3s/m/m.roosendaal1@quicknet.nl/913732.mp3 (Ibanez LP '78, 3 standen. Clean channel. Vanaf 1:45 verschillende preamp settings, vanaf 2:40 diverse volumes gitaar)

Ibanez666
5 juli 2009, 09:23
En de reverb stond uit op alle samples en bij de crunch channel samples stond de eq. in de band stand, dus met weinig bas en hoog.