PDA

View Full Version : Hoe is dit bedacht?



Motorbreath
2 juli 2009, 19:03
Ik ben het nummer Make Them Suffer van Cannibal Corpse aan het oefenen en daar zit dit stukje in

E E E E E E E E E E E E E E E E
--------------------------|--------------------------|
--------------------------|--------------------------|
--------------------------|-----------------1--------|
--4--------1--------------|--------3-----0-----------|
-----3--2-----------3--2--|-----2-----2--------4--3--|
--------------4--3--------|--4-----------------------|


E E E E E E E E E E E E E E E E
--------------------------|--------------------------|
--------------------------|--------------------------|
-----------------1--------|--------------------------|
--------3-----0-----------|--3--------4--------1-----|
-----2-----2-----------2--|--------2-----3--2--------|
--4-----------------4-----|-----4-----------------4--|


E E E E E E E E E E E E E E E E E E E E
--------------------------|--------------------------|--------------|
--------------------------|--------------------------|--------------|
--------------------------|--1-----------------------|--------------|
-----------------3-----0--|-----------------------0--|--------------|
-----3--2-----2-----2-----|-----0--4--3-----2--2-----|-----2-----3--|
--3--------4--------------|--------------4-----------|--4-----4-----|


Nu was mijn vraag hoe is dit stukje bedacht?
Is het gebaseerd op een toonladder of zijn het gewoon "willekeurige" noten?
Was eigenlijk gewoon nieuwsgierig omdat er voor mij niet echt een logica inzit :P

B0UDEWIJN
2 juli 2009, 20:07
Ik zou het heel normaal vinden als ze het gewoon leuk vonden klinken, zomaar wat noten achter elkaar, ipv dat ze het aan de hand van een toonladder bedacht hebben. Muziek is toch uiteindelijk gewoon klanken die men mooi vindt, niet een verzameling van toonladders en akkoordenschema's achter elkaar?

aaronstonebeat
2 juli 2009, 20:09
Mijn muziek is 't niet, vrees ik. Ik heb het nummer net even op youtube beluisterd. Afgezien van het ritme en de tekst kan ik er geen touw aan vastknopen; ik kan niet eens akkoorden vinden die erbij passen, terwijl ik daar best bedreven in ben.

Het doet me een beetje denken aan het streven uit de 12-toons muziek om melodieën te construeren die aan geen enkel verwachtingspatroon voldoen; geen toonaarden, grondtonen of wat dan ook. Vond ik persoonlijk ook niet om aan te horen; alhoewel theoretisch interessant.

Pais
2 juli 2009, 22:36
Nu was mijn vraag hoe is dit stukje bedacht?


Aan de clip te zien - vanuit een hoop frustratie :makeup:

HaroldA
2 juli 2009, 23:48
Ik bedenk nooit iets vanuit een toonladder of theorie. Als het klinkt, dan klinkt het.

-=JEROEN=-
3 juli 2009, 01:27
Het grappige van muziek is dat ook al speel je zo maar wat, je kan er altijd wel iets van melodie in herkennen. Ik heb die TAB van je effe in guitarpro gezet en in het begin klonk het echt volkomen random (willekeurig, 'ik doe maar wat'), maar heb toen het tempo wat opgeschroefd en begon langzaam wat patronen te herkennen. Zo hoor ik 2 dim akkoorden achter elkaar (423xxx Fdim en x201xx Abdim) en dat doet mij vermoeden dat deze jongens wel een soort uitgangspunt hebben. Dim akkoorden komen vaak voor in de metal, juist vanwege hun chaotische en dramatische klank. Hoe je vervolgens er een melodie van maak? Tja, doe maar wat en kijk of het klinkt zoals jij wilt.

Ga de dim ladders eens bestuderen:

http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php?qqq=+0&scch=F&scchnam=Diminished&get2=Get&t=0&choice=4

http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php?qqq=1&scch=F&scchnam=Diminished&get2=Get&t=0&choice=2

Deze ladders worden vaak gebruikt door snelheidsduivels omdat ze zo lekker symmetrisch zijn en daarom dus geen complexe vingerzettingen vereisen. Je levert wat melodie in, maar krijgt er een hoop snelheid voor terug.