PDA

View Full Version : Ibanez RG 420 EG SBK goeden gitaar?



B4rt
2 juli 2009, 18:03
Hallo,
Ik ben van plan om deze vakantie een elechtrishe gitaar te kopen.
Ik speel al een tijdje acoustisch gitaar en wil graag electrische gaan spelen.
Ik weet zeker dat het iets word dus wil ik liever iets goeds kopen en dat ik er jaren mee kan doen dan dat ik voor 200 euro een namaak gitaar koop en over een paar maanden weerst iets nieuws wil.
Dit is wat ik op het oog heb :

Ibanez RG 420 EG SBK (420,-)
Roland cube 60 (260,-)

Is dit een goeden set of denken jullie dat ik voor 700~800 euro iets veel beters kan kopen.

Ik wil graag nummers van Metallica er op spelen.

Alvast bedankt. :strat:

Steeff
2 juli 2009, 18:08
De gitaar ken ik niet, maar een Roland Cube 60 lijkt mij een beetje overbodig om mee te beginnen. De Roland Cubes zijn wel goed, maar 60W lijkt me overkill/teveel. Ik zou dan eerder naar de Cube 30X kijken, die gaat hard genoeg.

B4rt
2 juli 2009, 18:16
--------------------------------------------------------------------------------

De gitaar ken ik niet, maar een Roland Cube 60 lijkt mij een beetje overbodig om mee te beginnen. De Roland Cubes zijn wel goed, maar 60W lijkt me overkill/teveel. Ik zou dan eerder naar de Cube 30X kijken, die gaat hard genoeg.






Ja alleen de 60 is maar 20 euro duurder dan de 30 en er zitten meer effecten op en 2x zoveel vermogen. die 20 euro maakt ook niks meer uit ;)

Bolder
2 juli 2009, 18:26
Jup en het is transistor, dus je hebt geen last van tonesuck als je hem zachter zet.

pannekoek
2 juli 2009, 18:49
--------------------------------------------------------------------------------

De gitaar ken ik niet, maar een Roland Cube 60 lijkt mij een beetje overbodig om mee te beginnen. De Roland Cubes zijn wel goed, maar 60W lijkt me overkill/teveel. Ik zou dan eerder naar de Cube 30X kijken, die gaat hard genoeg.






Ja alleen de 60 is maar 20 euro duurder dan de 30 en er zitten meer effecten op en 2x zoveel vermogen. die 20 euro maakt ook niks meer uit ;)



dikke plus 1 !
lijkt me een prima set om mee te beginnen! en die versterker is zelfs meer dan prima!

Ferraririk
2 juli 2009, 19:03
Zeker goed,
maar, waarom die met spinnenweb ipv die met backstenen :P (over de RG)

B4rt
2 juli 2009, 19:24
Zeker goed,
maar, waarom die met spinnenweb ipv die met backstenen :P (over de RG)

:crazyhappy: BAKSTENEN DIE IS OOK VET!! :crazyhappy:

jullie mogen stemmen :

http://www.guitarvillage.co.uk/admin/pages/upload/Ibanez/Ibanez_RG420RDBRK_m.jpg

http://www.guitarvillage.co.uk/admin/pages/upload/Ibanez/Ibanez_RG420SPBLK_m.jpg






niet serieus nemen ;)

geert1976
2 juli 2009, 19:27
doe mij die ene met die spin maar:seriousf:

Ferraririk
2 juli 2009, 19:29
Doe mij maar die met bakstenen!

marter544
2 juli 2009, 19:32
Versterker is prima, maar ik zou niet naar de goedkopere RG's kijken, die trems slijten erg hard, heb ik van horen zeggen. Eerlijk gezegd, zou ik uberhaupt niet naar een gitaar met een floyd kijken. Wat is de reden dat je daar voor kiest?

Ferraririk
2 juli 2009, 19:34
Dat is wel waar, mischien is een (ESP/LTD omdat je richting metal hangt) Les Paul net zo goed, zit ook geen trem op dus heb je daar ook geen last van


Edit: zoiets dus http://www.musicstore.com/nl_NL/EUR/ESP-LTD-EC-256-AVB-Aged-Vintage-Black/art-GIT0013537-000

marter544
2 juli 2009, 19:35
Er is met dat geld zoveel moois te krijgen, kun je weinigs zinnigs over zeggen imo..

Bram+
2 juli 2009, 20:12
Inderdaad, voor circa 400 euro is er een hoop moois te krijgen. Twee dingen:

Ding 1: Een Floyd Rose-achtige tremolo op je gitaar is leuk, maar kan ook een hoop gehannes opleveren. Je zou eventueel een RG met een vaste brug kunnen overwegen (RGR321EX bijvoorbeeld) of een ander model gitaar, bijvoorbeeld eentje uit de ART series. De tremolo's op de huidige S series vind ik ook iets gebruiksvriendelijker, misschie ook een optie:
http://images2.wikia.nocookie.net/ibanez/images/thumb/7/78/S470B_WH.gif/800px-S470B_WH.gif (http://ibanez.wikia.com/wiki/S470B)

Ding 2: Kijk tweedehands! Voor die 400 euro kun je soms ook een leuke andere betere RG kopen, houd daarbij de volgende dingen in de gaten:

Ibanez RG: serienummers vanaf 500 (dus RG550, RG570, RG770, etc.) of 'Prestiges' (RG1550, RG1570, RGT321). Oftewel: Japanners, waardevaster, betere tremolo's, doorgaans betere afwerking.
Ibanez S: Idem, evt. m.u.v. vroege S470's met Lo Pro Edge en Wizardhals. Dus ook Japanners of eventueel Koreaanse Prestiges (S2170, S2170FB etc.)
Géén JEM555 (punt).

Braindead
2 juli 2009, 21:49
Zoals je ziet zitten er hier een hoop les Paul fans en een hoop mensen met een floyd fobie.

Als er iets niet ontstemt is het een GOEDE Floyd Rose tremolo. Mijn ervaring is dat mijn Gibson meer verstemd dan mijn gitaren met Floyd rose en top locks. Zoals ik al zei moet je wel een goede Floyd rose hebben zoals origninal floyd of Schaller oid. Bij de goedkopere gitaren moet je een beetje uitkijken maar dat betekent niet dat je dan automatisch maar beter meteen een Les Paul kan kopen.

Als je snaren er even op zitten en je hebt de boel gelockt kun je met een Floyd alles doen wat je wilt zonder verstemmingsproblemen. Pak je daarintegen een gitaar met vaste brug en je drukt de snaren flink op, dan gaan ze vaak wel verstemmen. Dat is mijn ervaring.

Verder is die Cube is alvast een goed idee. :)

kenx
2 juli 2009, 21:52
Wat jij daar zegt, klopt perfect, maar een goede gitaar, mét een goede floyd, vind je helaas niet voor dit geld...

Bram+
2 juli 2009, 22:02
Wat jij daar zegt, klopt perfect, maar een goede gitaar, mét een goede floyd, vind je helaas niet voor dit geld...
Niet helemaal mee eens. Wat ik al zei: Ibanez S320, Ibanez S470B, allebei voor minder dan/om en nabij de 400 euro. Die ZR is niet bepaald een exacte floyd rose, maar wel met soortgelijke mogelijkheden en een hoop gebruiksvriendelijkheid. Anders eventueel tweedehands natuurlijk.

Braindead
2 juli 2009, 22:30
Edit. bericht is te kort

B4rt
2 juli 2009, 23:04
bedankt iedereen :P ik ga denk ik nog even kijken naar de S-series.
maar nou heb ik nog 1 vraagje, wat is het verschil tussen Floyd en die anderen en wat is de meerwaarde van een single coil in het midden?

maaruh jullie zijn egt tegek! ;)

JER00N
3 juli 2009, 00:52
Het zijn eigenlijk geen 'echte' floyd rose bruggen, maar meer afgeleiden daarvan. Het principe is hetzelfde maar Ibanez heeft daar nog wat verbeteringen in aangebracht. Vooral bij die ZR-tremolo (die op de S-serie zit) is er nogal wat veranderd, daar hebben ze het 'knife edge'-systeem vervangen door een draaiend systeem met kogellagers waardoor je veel minder slijtage hebt op het kantelpunt van de brug. Heb er zelf geen ervaring mee (met de ZR) maar ik kan me voorstellen dat het wel beter werkt dan de oorspronkelijke brug. Bij de goedkopere ibanezjes zit er een floyd rose op van goedkoop, slecht metaal wat behoorlijk hard slijt en waardoor je snel (na een aantal jaar) stemproblemen krijgt. Bij een duurdere (en wellicht ook bij die ZR-bruggen) is de brug van een veel sterker metaal gemaakt en slijten de knife edges amper. En dan hoef je inderdaad je gitaar amper te stemmen.

Voor 400 euro heb je echter nog niet een gitaar met zo'n brug (Edge Pro, Edge Lo Pro etc) maar misschien kan je wel een tweedehands RG550 of RG570 oid vinden uit eind jaren 80/begin 90, die zijn ook meestal vrij goed.

Die single coil in het midden heeft mijns inziens niet echt veel toegevoegde waarde, ik gebruikte hem bijna nooit, maar in combinatie met één van de spoelen van de humbuckers geeft het wel eens een leuk geluid. Maar ik zou het hebben van een midden-SC niet zwaar mee laten wegen in je beslissing.

Ferraririk
3 juli 2009, 08:08
Ik vind op mijn gitaar, die SC echt wel wat toevoegen, want soms klopt het geluid niet voor mezelf, dan kan ik dat proberen, en dan klopt het wel (vaak)

B4rt
3 juli 2009, 11:00
Ik heb dus nog even gezocht en zag ik dat Ibanez S-series een dune boddy hebben (lijkt me wel fijn).
en toen kwam ik dus deze tegen :
Ibanez S 470 (419,-)

Ferraririk
3 juli 2009, 11:06
Ja zwart is er ook en een soort rood, en blauw, en houtskleur


EDIT: Yup, die houten is awesome, maar denk ik moeilijk te vinden in de winkels

Bram+
3 juli 2009, 12:26
Ik heb dus nog even gezocht en zag ik dat Ibanez S-series een dune boddy hebben (lijkt me wel fijn).
en toen kwam ik dus deze tegen :
Ibanez S 470 (419,-)
Leuke gitaren. De vorm van de body is inderdaad erg fijn, het S-model is een van de meest ergonomische gitaren die ik ken. Tremolo is ook goed op die S470. Vergeet wederom niet om eventueel even op marktplaats te kijken om 'm nog goedkoper te kunnen krijgen, die S70's komen vaak langs.

Braindead
3 juli 2009, 21:00
foutje, dubbelpost

Braindead
3 juli 2009, 21:09
En om de keuze weer een beetje te vermoeilijken :D.... Ik vind een single coil in het midden erg irritant net als een 3de humbucker in het midden. Ik raak deze dan nog wel eens met mijn plectrum. Voor mij zit zoiets gewoon in de weg, maar dat is bij ieder anders. Daarom moet je dus ook altijd dingen zelf uitproberen. Ieder heeft weer een andere techniek. Neem bijvoorbeeld Marty Friedman. Kijk maar eens hoe hij zijn rechterhand houdt:

http://www.youtube.com/watch?v=UVdyHs_IX1I

Weird dus... maar je kunt er niet van zeggen dat het niet klinkt :)



Ik vind op mijn gitaar, die SC echt wel wat toevoegen, want soms klopt het geluid niet voor mezelf, dan kan ik dat proberen, en dan klopt het wel (vaak)

B4rt
4 juli 2009, 09:48
maaruh jullie vinden de S 470 een goeden keus? :lp:

mesaman
4 juli 2009, 11:43
ja is een goede keuze.maar kijk ook eens naar 1 stapje hoger.de japanse ibanez gitaren en kijk of het prijsverschil jou het waard is.

B4rt
4 juli 2009, 12:38
Noem eens wat voorbeeldjes dan? ;)

B4rt
5 juli 2009, 21:04
:dontgeti: uh kan iemand mij een voorbeeld geven van een japanse S-serie gitaar:dontgeti:

Ferraririk
5 juli 2009, 21:30
ik denk dat die gozer gewoon wat zei
want alle S-series zijn Japans (volgens wikipedia)

B4rt
5 juli 2009, 21:38
:ok: ik dacht all :)

mesaman
5 juli 2009, 23:13
nee niet alle s gitaren zijn japans..zelfs de prestige s van dit moment is koreaans.kijk eens naar een s540 die is japans en heeft een (lopro)edge/edge pro brug.dan is deze gewoon goed.er zijn zeker verschillen.kijk eens op jemsite of andere gitaar sites.er is genoeg te vinden.succes

levi
5 juli 2009, 23:42
BAKSTENEN (ben ik ene beetje te laat daar voor :P???)

Bram+
5 juli 2009, 23:53
nee niet alle s gitaren zijn japans..zelfs de prestige s van dit moment is koreaans.kijk eens naar een s540 die is japans en heeft een (lopro)edge/edge pro brug.dan is deze gewoon goed.er zijn zeker verschillen.kijk eens op jemsite of andere gitaar sites.er is genoeg te vinden.succes
Correctie: Alle S Prestiges van dit moment zijn wél Japans (de S5470 etc.). De Koreaanse S Prestiges waren de S2170's e.d. maar die zijn eruit sinds begin dit jaar. Alle andere S'en zijn Indonesisch (of nog Koreaans als het uit een oude voorraad is), maar zijn prima gitaren met een goede ZR-tremolo. In een aantal opzichten gebruiksvriendelijker dan Edge tremolo's.

mesaman
6 juli 2009, 11:49
zo ongeveer ja....:gitarist:
je hebt goed zitten uitzoeken hahaha, goed bezig.

B4rt
6 juli 2009, 21:29
:cooler::cooler:

Mcgryphon
6 juli 2009, 21:42
Om eens over iets anders te beginnen: ik zou eens kijken naar een Vox VT30 in plaats van een Cube 60. Als ik mag vergelijken met een cube 20 en mijn Vox AD15VT-XL klinkt zo'n Vox een stukje beter, gaat meer dan hard genoeg, ook in een band, en reageert voor mijn gevoel beter op je ghitaarspel, meer dynamiek.
Ibanez gitaren zijn niet mijn ding, maar ik ga mee met de suggestie voor een S-series uit Japan als jou de vorm van de hals wel ligt.

B4rt
8 juli 2009, 11:22
wat bedoelen ze met dat het een combo is? :dontgeti:

almarvk
8 juli 2009, 11:26
Een combo is een versterkerbehuizing met daarin de versterker én speaker. Lees je maar 's in bij het onderdeel Moderne Versterkers.

Lennert
8 juli 2009, 11:50
Heb zelf net een nieuwe s320 in weathered black gekocht. Prachtgitaartje voor weinig geld! Speelt goed en klinkt goed, trem is gebruiksvriendelijk en stemvast.. ideaal om op te beginnen wat mij betreft. Ik gebruik hem als 2e gitaar naast mij LP, ook voor metal overigens. Ik kan hem van harte aanbevelen!

Weet niet hoeveel duurder hij is zo uit m'n hoofd, maar er is tegenwoordig ook een Cube 80. Die heeft gewoon een 12'' speaker wat handig is als je ooit het geluid wilt opleuken met een nieuwe celestion ofzo. Ik zit er zelf serieus over te denken als oefenversterker!

B4rt
8 juli 2009, 11:51
ahaa nu weetik het weer :P
dus Marshall DSL 100 is geen combo omdat je er ook een head bij moet kopen bijv de MC 412 A black.
Ik snap het XD:ok:

B4rt
8 juli 2009, 14:14
de cube 80 is 380 euro ofzo eb de cyve 60 260 dus das beetje veel vind ik 120euro meer voor extra vermogen dat ik thuis tog niet gebruik :)
Ik check elkendag even marktplaats of er zo een soort gitaar / versterker op staat.
Ty all voor de handige tips :strat::noob::lp:

Lennert
8 juli 2009, 14:38
Dat is inderdaad een aanzienlijk verschil ;) Op het moment oefen ik op een peavey bandit 112.. Echt een klote versterker(wel goede reverb overigens) en ik gebruik dan ook alleen het clean kanaal met een digidelay en 10 bands EQ in de FX loop en een ZOOM Driver ervoor om m'n metal geluid eruit te krijgen (koste veel tijd aan tweaken). Maarja, die heeft dus wel een 12'' speaker en ik denk dat ik de basweergave die dat geeft zou missen bij een cube 60.

Chuck_S.
8 juli 2009, 14:42
1. Hier staat een prima (japanse) rg: http://link.marktplaats.nl/263258943
Ik denk dat je die wel voor 250-300 mee kan nemen en dan heb je echt een
fijne gitaar. Die slijtage op de lak van de tremolo ziet er misschien wat vercrackt uit maar de kwaliteit van die gitaren is echt super, ik zou het doen. sterker nog; ik heb het al 2 keer gedaan en ik heb er nog steeds geen spijt van. Ze doen ook echt niet veel onder aan een gloednieuwe Japanse prestige (die heb ik ook gehad en van die gitaar waren in 1 jaar de frets helemaal ingesleten, hebben mijn rg's uit '93 en '94 gek genoeg helemaal geen last van.Ook de tremolo's vertonen minder slijtageplekken dan die prestige, het was een supergitaar maar ik heb liever een supergitaar voor 1/3 van het geld die na 15 jaar nog steeds in technisch goede staat is.)

2. Die dsl100 is juist een 'head' of een 'top', en die mc412 (de speakerkast/box) heet een cabinet ;)

3. Als ik jou was zou ik ook eens naar een 2e hands versterker kijken, cube's zijn prima dingen maar voor dat geld haal je misschien 2e hands OF iets leukers OF ook een cube maar dan voor de helft van het geld.

succes er mee!

edit: ik zie dat je al op zoek bent naar een 2e hands versterker, heel verstandig denk ik