PDA

View Full Version : 2x12 cabs



hole
2 juli 2009, 11:07
Mensen,

Ik wil mijn 2 bagendjes vervangen door een 2x12. Ik had ze gekocht omdat ik W/D of stereo wilde gaan spelen, maar zie daar toch maar van af.

Ik heb vooral interesse in

Custom Audio Amplifiers
Paul Lenders Clubcab
Kool & Elfring

Natuurlijk is de enige manier om te kunnen beslissen: zelf testen. Ik ben ook zeker van plan dat te doen. Meneer Lenders kan binnenkort een telefoontje van me verwachten, meneer v.d. Haar is al gemaild en Guitar-King kan de koffie klaarzetten :D

Maar, ik ben vooral geïnteresseerd in gebruikers ervaringen met de bovengenoemde cabs: doen of niet doen? Welke speaker(combinaties) hebben jullie en waarom.

Ik zal de eerste zijn om te bekennen dat ik van speakers echt de ballen verstand heb: je kunt me echt van alles wijsmaken wat dat betreft. Als indicatie van wat ik mooi vind: de Lukather sound.

Alle tips en ervaringen die jullie hebben worden erg op prijs gesteld.

(4x12 is te groot, dus die overweeg ik zowiezo niet)

iWishmaster
2 juli 2009, 11:21
Wat voor een versterker gebruik je? Ik zou bogner ook even in je lijstje zetten (zullen ze bij Guitarking ook wel even voor je inprikken). Persoonlijk was ik erg onder de indruk van de Bogner 2x12" OS (OverSized). Bogner is iets ... tja ... om maar een vage (niet zelfbedachte) term te gebruiken; 'wolliger' als bijv. K&E. Dat zou een minpuntje kunnen zijn als je bijv. metal speelt, maar hij klinkt ook 'groter', warmer en met meer bas en punch vond ik. K&E is een erg neutraal cabinet, maar zeker niet op een slechte manier, want hij doet eigenlijk alles goed!

Speakers ... tja, blijft moeilijk vind ik. De meeste cabs tegenwoordig hebben G12-75's of V30s. G12-75 zijn erg neutraal, iemand hier omschreef ze eens als de 'Opel Astra' onder de speakers: doet wat het moet doen, maar dat was het ook wel. V30's zijn redelijk 'aggressief', maar wel erg strak en fel, veel in metal en hardrock gebruikt. Beide zijn in een band zeer goed te horen trouwens.

hole
2 juli 2009, 11:49
Wat voor een versterker gebruik je?

CAE preamp + VHT (EL-huppeldepup buizen) eindtrap.

ik zei toch: Lukather ;)

Hmm Bogner...Ik zet hem niet op de shortlist, maar zal hem wel testen bij GK

marc_o
2 juli 2009, 11:54
Lukather heeft ook vele jaren Rivera gebruikt.
Ik ben heel erg tevreden over m'n Rivera 212 V-30 cab, maar heb geen idee hoe die klinkt met je setup.

Les Paul R8
2 juli 2009, 12:05
Net mijn nieuwe 2x12 K&E binnen. Niet helemaal eerlijk omdat er pre-rola Greenbacks in zitten. Maar ik vind het echt een geweldige cab. Ik heb hem ook gehoord met de combi V30/T75. Dat is echt een hele fijne combi in deze cabs.
Ik had al een 1x12 van K&E, dus dat geeft wel aan dat ik erg tevreden ben.
Persoonlijk vind ik de Bogner 2x12 wat snel bonkerig in het laag. De K&E blijft altijd mooi gebalanceerd. ook als je wat harder gaat.

Ik kan je aanraden een middagje bij K&E te gaan testen. Ze hebben allerlei speaker combi's klaar staan.

iWishmaster
2 juli 2009, 12:18
Net mijn nieuwe 2x12 K&E binnen. Niet helemaal eerlijk omdat er pre-rola Greenbacks in zitten. Maar ik vind het echt een geweldige cab. Ik heb hem ook gehoord met de combi V30/T75. Dat is echt een hele fijne combi in deze cabs.
Ik had al een 1x12 van K&E, dus dat geeft wel aan dat ik erg tevreden ben.
Persoonlijk vind ik de Bogner 2x12 wat snel bonkerig in het laag. De K&E blijft altijd mooi gebalanceerd. ook als je wat harder gaat.

Ik kan je aanraden een middagje bij K&E te gaan testen. Ze hebben allerlei speaker combi's klaar staan.

Ik vond dat bonkerige wel lekker met mijn amp, maar kan me voorstellen dat als je versterker al flink wat bas produceerd dat het teveel wordt.

Hell's Engl
2 juli 2009, 12:39
Lukather gebruikte toch ook 'n hele tijd 3 2x12's cabs CAE... (tegenwoordig weer 3 4x12's)
Dan kom je toch 't dichts in de buurt....?
Weet niet meer wat voor speakers hij in de 2x12's gebruikte... zijn 4x12's zijn V30's geloof ik


Succes

Joost

hole
2 juli 2009, 12:43
Yep,

van
http://www.stevelukather.net/images/gear/os3.jpg (presentjes van Eddie van Halen)

naar

http://www.stevelukather.net/images/gear/zwolle10.jpg

Geen idee welke speakers ze hebben.


Overigens, ik hoef niet persé de gear van Lukather te mimicen, maar ik vind zijn sound mooi. Als ik dat met bv. een Harley Benton cab kan krijgen is het ook prima. (maar die CAA-tjes zijn wel mooi!)

Hell's Engl
2 juli 2009, 15:12
Kan me herinneren dat hij in de 2x12's Eminence speakers gebruikte... maar dat weet ik niet zeker

signsofzodiac
2 juli 2009, 15:23
Volgens mij zit er in de Lukather-CAA een Eminence Governor en een Man-O-War. Meen ik onlangs ergens gelezen te hebben, so correct me if i'm wrong.

hole
2 juli 2009, 15:24
Uit een interview



The speakers are all 30W Celestions, which are my old favourite workhorses. They have always sounded good and I've never blown one up."


...Welke zouden dat zijn dan...niet de V30, want die zijn 60 Watt (als ik de info op de celestion site goed begrijp)

hole
2 juli 2009, 15:25
Volgens mij zit er in de Lukather-CAA een Eminence Governor en een Man-O-War. Meen ik onlangs ergens gelezen te hebben, so correct me if i'm wrong.

op de gtrgear.com site misschien? :D

Chiel
2 juli 2009, 15:29
Paul Lenders Clubcab met Eminence Governor's!!
Ik gebruik 'm i.c.m. een Hook en deze cab klinkt echt te gek. Ik heb de Hook ook al gechecked op een 2x12 Bogner, VHT, Orange, Hook, Koch, Mesa en op nog een aantal 4x12 kasten. Zat niet echt iets slechts bij hoor, maar niets klonk zo gebalanceerd als de PL cab. Heb zelf ook een stel Bagends en deze klinken eigenlijk alleen maar echt vet op een hoog volume. Met de Clubcab maakt het eigenlijk helemaal niet uit op welk geluidsniveau je speelt, hij blijft gedefinieerd en strak.

Was zelf wel een beetje sceptisch over de tourability van de cab. Maar ondanks intensief gebruik, heel wat grof roady geweld en een kleine 100 gigs verder, kan ik inmiddels wel concluderen dat de kwaliteit buitengewoon in orde is. Verder is de cab erg licht, bijna net zo zwaar als een enkele Bagend cab.

Nu nog steeds passeert er wel eens een cab de revue, maar niets klinkt zoals deze cab, serious!

hole
2 juli 2009, 15:38
Hey Chiel,

dat de ClubCab licht was, wist ik...maar zo licht als 1 bagendje..dat is wel een hele grote plus.

Is, naar jouw mening, een CC met Gov's ook voor het wat zwaardere (rock, niet metal) werk geschikt?

iWishmaster
2 juli 2009, 15:39
Dat klinkt ook wel interessant, en zo'n ClubCab is even duur als een bogner of K&E 2x12!

hole
2 juli 2009, 15:42
ze zijn, afhankelijk van de speakers, rond de € 700 (http://www.guitar-systems.com/clubcab.html). K&E (http://www.kool-elfring.com/Pages/English/kool-elfring-xl212store-eng.html) is marginaal goedkoper.

Ter info: een lege 2x12 CAA cab kost € 450,00 bij v.d. Haar...vind ik meevallen (of het zou ex BTW moeten zijn, dat stond er dan weer niet bij). Maar mét speakers zit je dan (als het excl BTW zou zijn) dus rond de prijs van een clubcab en een middenmoot K&E.

M.a.w. de prijs zal niet doorslaggevend zijn in mijn keuze.

iWishmaster
2 juli 2009, 15:48
M.a.w. de prijs zal niet doorslaggevend zijn in mijn keuze.

Nee dat snap ik. Ik zei het vooral omdat ik verwacht had dat het cab van Paul Lenders duurder zou zijn. Paul staat niet bekend om dumpprijzen (hoeft ook niet aangezien ik van alle kanten hoor dat hij geweldig spul maakt, maar toch).

hole
2 juli 2009, 15:50
Ik geloof dat Morris en Lordriffenstein ook een clubcab hebben, en die zijn er volgens mij ook zéér over te spreken. En dat zijn ontzettende toonpuristen.

Maar inderdaad. De spullen van Lenders zijn niet goedkoop, maar volgens mij krijg je wel ontzettend waar voor je geld.

iWishmaster
2 juli 2009, 15:53
Ik geloof dat Morris en Lordriffenstein ook een clubcab hebben, en die zijn er volgens mij ook zéér over te spreken. En dat zijn ontzettende toonpuristen.

Maar inderdaad. De spullen van Lenders zijn niet goedkoop, maar volgens mij krijg je wel ontzettend waar voor je geld.

Toch wil ik die ook wel eens testen ja; ik ben er iig achter dat V30's en G12-75's beide niks voor mij zijn (ik zoek ook een nieuw cab.). Testen wordt dan al lastig aangezien er (bijna) geen winkels zijn die cabs met iets anders hebben :(.

Overigens; ik zag net op markplaats een 2x12" CAA lukather cabinet te koop staan met een governor en man-o-war erin :chicken:.

hole
2 juli 2009, 15:59
Toch wil ik die ook wel eens testen ja; ik ben er iig achter dat V30's en G12-75's beide niks voor mij zijn (ik zoek ook een nieuw cab.). Testen wordt dan al lastig aangezien er (bijna) geen winkels zijn die cabs met iets anders hebben :(.

Overigens; ik zag net op markplaats een 2x12" CAA lukather cabinet te koop staan met een governor en man-o-war erin :chicken:.

Link? Ik vind ze niet. Waarschijnlijk deze (http://www.gtrgear.com/HotDeals-NL.htm#Custom Audio Electronics 2x12 cabinet) maar die gaan enkel per 2...
Misschien allebei 1 kopen? ;) (.....?)

Edit: gevonden. Yep, die van GTRGear...als ik hij ze per stuk had verkocht, had ik 'm blind gekocht...maar helaas (en ja, ik heb geïnformeerd)

Overigens is de cab wel het model wat Luke gebruikt, de speakers niet

iWishmaster
2 juli 2009, 16:04
Link? Ik vind ze niet. Waarschijnlijk deze (http://www.gtrgear.com/HotDeals-NL.htm#Custom Audio Electronics 2x12 cabinet) maar die gaan enkel per 2...
Misschien allebei 1 kopen? ;) (.....?)

Edit: gevonden. Yep, die van GTRGear...als ik hij ze per stuk had verkocht, had ik 'm blind gekocht...maar helaas (en ja, ik heb geïnformeerd)

Overigens is de cab wel het model wat Luke gebruikt, de speakers niet

http://link.marktplaats.nl/185542159
Die ja. Ik zou er graag 1 testen btw, wie weet is ieder 1 kopen stiekum nog best een goed idee ... Maar blind kopen zeker niet in mijn geval. Ik ben te skeptisch sinds ik zoveel verschillende kasten heb geprobeerd. De verschillen liegen er niet om ...

hole
2 juli 2009, 16:08
als jij nou even gaat testen, dan hoor ik het wel of je wilt kopen of niet :ok:
Het is voor mij echt een bokkeeind rijden :dontgeti:


:seriousf::seriousf:

(Overigens: blind kopen doe ik normaalgesproken ook niet, maar voor € 500 (of net iets minder)raak je die cab ook wel weer kwijt, dus wat dat betreft weinig risico.)

iWishmaster
2 juli 2009, 16:16
als jij nou even gaat testen, dan hoor ik het wel of je wilt kopen of niet :ok:
Het is voor mij echt een bokkeeind rijden :dontgeti:


:seriousf::seriousf:

(Overigens: blind kopen doe ik normaalgesproken ook niet, maar voor € 500 (of net iets minder)raak je die cab ook wel weer kwijt, dus wat dat betreft weinig risico.)

Haha, voor mij nog verder, ik woon vlak onder Nijmegen ;)
Maargoed, als ik jou was zou ik eerst even je shortlist afwerking bij Guitarking etc. Wanneer dat niks tussen zit dat de 'wow-factor' heeft, kun je altijd verder kijken. Ik zou heeeeeel graag eens een paar eminence speakers horen, maar is er ergens een winkel die cabs heeft met die dingen erin?

hole
2 juli 2009, 16:23
Haha, voor mij nog verder, ik woon vlak onder Nijmegen ;)
Maargoed, als ik jou was zou ik eerst even je shortlist afwerking bij Guitarking etc. Wanneer dat niks tussen zit dat de 'wow-factor' heeft, kun je altijd verder kijken. Ik zou heeeeeel graag eens een paar eminence speakers horen, maar is er ergens een winkel die cabs heeft met die dingen erin?

NIEUW Amsterdam => Drenthe!!

Ik heb thuis een BagEnd 1x12 met een Eminence Delta 12 erin...je bent welkom :D

iWishmaster
2 juli 2009, 16:28
NIEUW Amsterdam => Drenthe!!

Ik heb thuis een BagEnd 1x12 met een Eminence Delta 12 erin...je bent welkom :D

Drenthe? Wie heeft dat verzonnen? Maargoed, da's me ook net iets te ver om eventjes te testen. Delta 12 ken ik niet, maar het gaat me vooral om de Governer en de Legend. De 'alternatieven' voor de V30 en G12-65.

hole
2 juli 2009, 19:45
I have a real strict dry sound in the middle, Vintage 30s left and right, effects, and standard drive, volume control.

Tóch V30's.

Thiez
2 juli 2009, 20:59
Ik heb een Kool&elfring met 2xV30's. Bevalt me echt prima in combinatie met mijn ENGL blackmore.

Ik wil nog wel een keer gaan testen bij K&E. Het cabinet wat ik nu heb, heb ik met veel geluk 2e hands op de kop kunnen tikken voor 400 euro inc flightcase.

Chiel
2 juli 2009, 23:57
Is, naar jouw mening, een CC met Gov's ook voor het wat zwaardere (rock, niet metal) werk geschikt?
Zeker. Hij heeft definitie en is strak. Daar kun je dus eigenlijk alle kanten mee op.

Jimwoud
3 juli 2009, 13:59
Kan iemand zijn Kool & Elfring 2x12 opmeten? Echt de kast dan. Want op de site staan de afmetingen incl handgrepen etc. Alvast bedankt!

Chris Winsemius
3 juli 2009, 14:03
Kan iemand zijn Kool & Elfring 2x12 opmeten? Echt de kast dan. Want op de site staan de afmetingen incl handgrepen etc. Alvast bedankt!

B: 76,5 cm
D: 36,5 cm
H: 45 cm

JeroenSchaaf
3 juli 2009, 14:07
Wat een service! :D

Ik heb gisteren een tweedehands Harley Benton 2x12 v30 weten op de kop te tikken.

Is mijn eerste 2x12 dus komende tijd maar eens vergelijken met de hogere segment kasten. Tot nu toe houd die zich goed staande.:D

Jimwoud
3 juli 2009, 14:08
B: 76,5 cm
D: 36,5 cm
H: 45 cm

Hartelijk dank Chris!!

Chris Winsemius
3 juli 2009, 14:09
Wat een service! :D

Ha ha, "special dealer" ;)

Het zijn gewoon te gekke cabs imho, ik wil niets anders meer...

JeroenSchaaf
3 juli 2009, 14:11
Ha ha, "special dealer" ;)

Het zijn gewoon te gekke cabs imho, ik wil niets anders meer...

Binnenkort ( lees ergens dit jaar ) maar eens uittesten! ben benieuwd wat die doet met de Egnater!

iWishmaster
3 juli 2009, 14:12
Ha ha, "special dealer" ;)

Het zijn gewoon te gekke cabs imho, ik wil niets anders meer...

Even uit nieuwsgierigheid: wat voor een speakers heb erin zitten?

Chris Winsemius
3 juli 2009, 14:31
Even uit nieuwsgierigheid: wat voor een speakers heb erin zitten?

Voor het "allround/modern" model Celestion V30/T75, heerlijke combinatie met 'n StudioCage, HolyGrain en/of Plexi + (50 of 100 Watt). M20s zijn waanzinnig maar hebben minder belastbaar vermogen.

Ben op dit moment nog bezig met 'n ander merk speakers...

hole
3 juli 2009, 15:19
Ook nog een berichtje van TS in een wanhopige poging de bezigzijnde topickaping een halt toe te roepen ;)

Kreeg een mailtje van GTRGEAR dat er nog een gegadigde was (iWishmaster???) voor één CAA cab, of ik interesse had.. Dat heb ik dus wel.
Ga dat ding dus waaschijnlijk blind (ongetest) kopen. voor het geld krijg ik 'm wel weer verkocht als het niks is.

Daarnaast heb ik een ruilvoorstel gekregen met een K&E 2x12 V30's waar ik ook wel enthousiast over ben (gezien de reacties hier op die kast). Binnenkort even afspreken met die persoon (Kuif, lees je mee?? :D)

iWishmaster
3 juli 2009, 15:28
Ik heb ze niet gemailed ...

Mocht je het ding kopen, ik ben wellicht heel toevallig wel eens in de buurt van Tilburg met mn top achterin de auto :soinnocent:

hole
3 juli 2009, 15:29
Ik heb ze niet gemailed ...

Mocht je het ding kopen, ik ben wellicht heel toevallig wel eens in de buurt van Tilburg met mn top achterin de auto :soinnocent:

Al ben ik Guitar-King niet: de koffie staat klaar :D

iWishmaster
3 juli 2009, 15:40
Al ben ik Guitar-King niet: de koffie staat klaar :D

Haha, goed om te horen :ok:.

signsofzodiac
4 juli 2009, 11:33
op de gtrgear.com site misschien? :D

Zo af en toe kom ik daar wel eens terecht, dus het zou zomaar kunnen :)

Arjan12
4 juli 2009, 12:09
Die speakers in die CAA (Governor en Man O War), zijn die nu vooral geschikt voor het stevige werk of worden ze ook veel gebruikt voor clean/lichte overdrive?

dekuif
5 juli 2009, 12:09
Ook nog een berichtje van TS in een wanhopige poging de bezigzijnde topickaping een halt toe te roepen ;)

Kreeg een mailtje van GTRGEAR dat er nog een gegadigde was (iWishmaster???) voor één CAA cab, of ik interesse had.. Dat heb ik dus wel.
Ga dat ding dus waaschijnlijk blind (ongetest) kopen. voor het geld krijg ik 'm wel weer verkocht als het niks is.

Daarnaast heb ik een ruilvoorstel gekregen met een K&E 2x12 V30's waar ik ook wel enthousiast over ben (gezien de reacties hier op die kast). Binnenkort even afspreken met die persoon (Kuif, lees je mee?? :D)

ik lees mee! Hier staat de koffie of een koud biertje klaar!

Thiez
5 juli 2009, 20:02
ik lees mee! Hier staat de koffie of een koud biertje klaar!

Bevalt de K&E kast niet?

tom123
5 juli 2009, 20:38
Paul Lenders Clubcab met Eminence Governor's!!
Ik gebruik 'm i.c.m. een Hook en deze cab klinkt echt te gek. Ik heb de Hook ook al gechecked op een 2x12 Bogner, VHT, Orange, Hook, Koch, Mesa en op nog een aantal 4x12 kasten. Zat niet echt iets slechts bij hoor, maar niets klonk zo gebalanceerd als de PL cab. Heb zelf ook een stel Bagends en deze klinken eigenlijk alleen maar echt vet op een hoog volume. Met de Clubcab maakt het eigenlijk helemaal niet uit op welk geluidsniveau je speelt, hij blijft gedefinieerd en strak.

Was zelf wel een beetje sceptisch over de tourability van de cab. Maar ondanks intensief gebruik, heel wat grof roady geweld en een kleine 100 gigs verder, kan ik inmiddels wel concluderen dat de kwaliteit buitengewoon in orde is. Verder is de cab erg licht, bijna net zo zwaar als een enkele Bagend cab.

Nu nog steeds passeert er wel eens een cab de revue, maar niets klinkt zoals deze cab, serious!

Ik las dit toevallig want ik was zelf namelijk ook opzoek naar een 2x12 cab.
En ik heb ook een hook top en dan nog een marshall plexi top.

Maar goed, ik zocht iets om in de repetitie ruimte te laten staan,
dus ik dacht aan een goedkopen marshall (2e hands)
Maar als ik iets meer geld uitgeef dat ik wat beters heb kan ik er ook mee optreden enz.

En aangezien jij zo alles een beetje hebt uitgeprobeert.. wat raad jij aan?
ik zat zelf naar de orange 2x12 te kijken met v30's die van 444,- bij musicstore.

casper innosence
5 juli 2009, 22:15
Ik las dit toevallig want ik was zelf namelijk ook opzoek naar een 2x12 cab.
En ik heb ook een hook top en dan nog een marshall plexi top.

Maar goed, ik zocht iets om in de repetitie ruimte te laten staan,
dus ik dacht aan een goedkopen marshall (2e hands)
Maar als ik iets meer geld uitgeef dat ik wat beters heb kan ik er ook mee optreden enz.

En aangezien jij zo alles een beetje hebt uitgeprobeert.. wat raad jij aan?
ik zat zelf naar de orange 2x12 te kijken met v30's die van 444,- bij musicstore.

die goedkope orange 212 is wel een open back kastje, de duurdere is de closedback, heb beiden nooit naast elkaar gehoord, maar heb wel een orange 412 en dat is een hele strakke, maar enigzins donkere kast.

tom123
5 juli 2009, 22:26
Is open back dan echt zo een verschil of zou dat wel mee vallen?

Er zitten wel v30's in dus slecht zal het niet zijn.

Maar zijn er ook goedkopere marshall's die goed klinken?

Liquid_Metal
5 juli 2009, 23:00
Is open back dan echt zo een verschil of zou dat wel mee vallen?

Er zitten wel v30's in dus slecht zal het niet zijn.

Maar zijn er ook goedkopere marshall's die goed klinken?

Met open back heb je veel minder laag en 'oempf'. Maakt zéker veel verschil!

nielsnielsniels
5 juli 2009, 23:28
Ter info: een lege 2x12 CAA cab kost € 450,00 bij v.d. Haar...vind ik meevallen (of het zou ex BTW moeten zijn, dat stond er dan weer niet bij). Maar mét speakers zit je dan (als het excl BTW zou zijn) dus rond de prijs van een clubcab en een middenmoot K&E.



Ik weet niet wat 'CAA' inhoudt, maar ik heb een closed-back 212 Fender style cabinet bij vd. Haar gekocht en die was ongeveer 200,- met 2x 12'' Celestion G12H Greenbacks totaal voor 500,- ( + in parallel ).

hole
6 juli 2009, 08:21
Ik weet niet wat 'CAA' inhoudt,
Custom Audio Amplifiers

Liquid_Metal
6 juli 2009, 12:27
Custom Audio Amplifiers

En wat is nou eigenlijk het verschil met CAE? Da's Custom Audio Engineering toch? Zelfde concern?

hole
6 juli 2009, 12:36
Custom Audio Electronics is van Bob Bradshaw. (Je weet wel, dé rack guru).

John Suhr werkte daar vroeger, (ontwierp o.a. de 3+), maar maakt nu onder de naam Custom Audio Amplifiers de gelijknamige versterkers en cabinets (volgens mij nog wel in samenwerking met Bob)

Chiel
6 juli 2009, 14:39
..aangezien jij zo alles een beetje hebt uitgeprobeert.. wat raad jij aan?
Tja, wat denk je zelf? De PL clubcab natuurlijk!
Je moet 'm wel echt zelf testen en voelen maar geloof me dat dit echt Tha Bomb is. De cab is verrassend goed uitgebalanceerd en hij laat zich zeer goed mic'en waardoor hij live waanzinnig goed uit de verf komt. Het is geen openback, maar dat heb je absoluut niet nodig i.c.m. de Hook. Trek de deep switch uit en je weet niet wat je meemaakt. Na alles wat ik heb uitgetest wilde ik wel eens een keertje klaar zijn. De Hook was de eerste stap en de PL cab absoluut de tweede. Van beide heb ik overigens nog geen moment spijt gehad.
Ik gebruik deze set wekelijks en vind het nog steeds erg vermakelijk wanneer gitaarspelende toeschouwers met opgetrokken wenkbrauwen naar de PL cab aan het staren zijn (de Hook is inmiddels wel een beetje aan het inburgeren in NL).

LordRiffenstein
6 juli 2009, 15:12
Toch nog even inpikken op dit verhaal. Ik heb een hele resem 2x12 gehad en/of getest: THD, Engl, PL CLubcab, VHT, Orange, Bogner, CAA etc.

Van al deze cabs vond ik persoonlijk de CAA de minst goeie, met V30s was die ongelooflijk modderig en boomy in het laag. Heb nog V30/Govenor en 2 Governors geprobeerd maar bleef hetzelde probleem hebben.

Als overall cab is de PL Clubcab voor mij ook de winnaar. Ik heb hem nu al 2 jaar en gebruik hem met verschillende versterkers en hij klinkt gewoon super.

hole
6 juli 2009, 15:33
even tussendoor, maar toch semi-ontopic.

Weet iemand een goeie internetshop waar je speakers kunt kopen.

Prioriteiten
- customerservice dik in orde
- korte levertijd
- redelijke prijs

(in die volgorde)

Ik wil in 1 v.d. BagEndjes (waar nu een Eminence Delta Pro zit) een Govenor gooien om te kijken of dat iets is. Als iemand nog een 12" BagEnd speaker te koop heeft heb ik ook zéééééér veel interesse.

Henri H
6 juli 2009, 15:33
Uit een interview



...Welke zouden dat zijn dan...niet de V30, want die zijn 60 Watt (als ik de info op de celestion site goed begrijp)Beter laat dan nooit: Waarschijnlijk zijn dat G12H, 30W Greenbacks.
Dit zijn ook populaire speakers, misschien ook wel geschikt voor jouw doeleinde.

En nogmaals: "Open Back" kasten hebben volgens mijn persoonlijke ervaring een betere basweergave dan een gesloten kast.

Henri H
6 juli 2009, 15:54
....
Weet iemand een goeie internetshop waar je speakers kunt kopen.

Prioriteiten
- customerservice dik in orde
- korte levertijd
- redelijke prijs

(in die volgorde)

.....Ik heb geen ervaring met Tone Factory (http://www.tonefactory.nl/shop2/index.php?cPath=1_264_265&osCsid=a4db187e27e81888a3377e5c3362401f) maar ze verkopen wel o.a. Celestions.

hole
6 juli 2009, 15:59
mar die hebbe ginne Governor! :dontgeti:

Chris Winsemius
6 juli 2009, 16:02
Bedrijf in Alkmaar of NH (als ik me niet vergis) verkoopt Eminence speakers.
------------------------------------------------------------------------
Ben trouwens wel benieuwd naar 'n K&E vs. PL vergelijking. Met welke speakers worden die PL cabs standaard geleverd?

hole
6 juli 2009, 16:06
Bedrijf in Alkmaar of NH (als ik me niet vergis) verkoopt Eminence speakers.
------------------------------------------------------------------------
Ben trouwens wel benieuwd naar 'n K&E vs. PL vergelijking. Met welke speakers worden die PL cabs standaard geleverd?


Ik denk dat je alle combo's kunt bestellen, maar op de site (http://www.guitar-systems.com/clubcab.html) staan

V12 + Delta 12
2x Wizard
2x Greenbacks
2x Governor

Henri H
6 juli 2009, 16:08
hier dan? (http://www.n-joymusic.nl/eminence-governor-luidspreker16ohm-gitaarluidspreker-p-67309.html)......

Henri H
6 juli 2009, 16:12
De 8 Ohm's versie (http://www.n-joymusic.nl/eminence-gitaarluidspreker-governor-75wrms-p-50323.html) is €25,- duurder :???::dontgeti:

marc_o
7 juli 2009, 10:07
Ik heb geen ervaring met Tone Factory (http://www.tonefactory.nl/shop2/index.php?cPath=1_264_265&osCsid=a4db187e27e81888a3377e5c3362401f) maar ze verkopen wel o.a. Celestions.


De nieuwe verdeler van Celestion is een goeie vriend van me.

Check mijn onderschrift, Musifacts in Terneuzen.

Nocki
7 juli 2009, 10:44
De nieuwe verdeler van Celestion is een goeie vriend van me.

Check mijn onderschrift, Musifacts in Terneuzen.

Leuke kerel is het!

Henri H
7 juli 2009, 10:46
De nieuwe verdeler van Celestion is een goeie vriend van me.

Check mijn onderschrift, Musifacts in Terneuzen.Ja, die had ik ook al gevonden, maar op de site kan ik geen linkje vinden naar de Celestion afdeling. :dontgeti:

hole
7 juli 2009, 10:47
Bedankt voor de tip Marc, ik hou em in gedachten als ik Celestions nodig heb :D

the sure thing
7 juli 2009, 11:14
Bedankt voor de tip Marc, ik hou em in gedachten als ik Celestions nodig heb :D Bestel celestions in the UK! Tot 40% goedkoper....

JeroenSchaaf
7 juli 2009, 11:16
Maar hij zocht toch geen Celestion? :)

hole
7 juli 2009, 11:17
Jongens, ik waardeer de hulp heel erg hoor maar,

IK ZOEK EMINENCE.

Maar dat kan even wachten, want a.s. zaterdag wordt er even van een K&E V30 (ja, dat zijn dan weer wél Celestions :dontgeti:) geproefd, en als dat bevalt, en de bagends kunnen de eigenaar van de K&E bekoren, dan hoeft het niet meer :D

Gisteren nog even op wat volume gespeeld, en dan komen die krengen pas echt tot leven zeg.......(de buren waren wat minder enthousiast, maar dat zal me aan mijn reet roesten, huis is toch verkocht ;) )

hole
7 juli 2009, 11:17
Maar hij zocht toch geen Celestion? :)

Jeuh!!! :cheerup: iemand die oplet :seriousf:

JeroenSchaaf
7 juli 2009, 11:19
Achja! ik hoop voor je dat K&E elfring cabinet je bevalt! en hij die bagends! ben je lekker makkelijk klaar.

hole
7 juli 2009, 11:33
Achja! ik hoop voor je dat K&E elfring cabinet je bevalt! en hij die bagends! ben je lekker makkelijk klaar.

Ik had ze bij (toen nog) JukeBox al eens "in het echt" gezien, en ze zien er goed uit. (Het oog wil ook wat). Wat ik lees over v30's dan is het wel wat ik zoek (rock georiënteerd). Zowiezo is dit (ruilen) een leuke manier om iets te proberen. Verkopen/verruilen kan altijd nog.

Probleem met testen in een winkel is dat het toch niet helemaal hetzelfde is als in een bandsituatie, en op deze manier kun je zonder probleem met de band testen, en als het niks is...zoek ik weer verder.

Nocki
7 juli 2009, 11:39
Zelf gebruik ik nu een 2x12 zelfbouw cab met 2 private jacks erin van Eminence en ik ben laaiend enthousiast erover!

marc_o
7 juli 2009, 14:17
Ja, die had ik ook al gevonden, maar op de site kan ik geen linkje vinden naar de Celestion afdeling. :dontgeti:

Kan goed kloppen, hij heeft die deal ook nog maar een kleine 2 weken.....maar er wordt hard aan gewerkt.

dekuif
7 juli 2009, 21:29
Voor Eminence speakers kun je ook uitwijken naar Thomann.

http://www.thomann.de/nl/eminence_loudspeakers.html

GR Kuif

ps. tot zaterdag, dan zullen we de buren eens wat laten horen!

hole
8 juli 2009, 12:49
Voor Eminence speakers kun je ook uitwijken naar Thomann.

http://www.thomann.de/nl/eminence_loudspeakers.html

GR Kuif

ps. tot zaterdag, dan zullen we de buren eens wat laten horen!

Thanks!

Als je geluk hebt kun je zaterdag ook een Custom Audio Amplifiers 212 cab met Eminence Governor/Manowar 's erin testen trouwens (als TNT zijn best doet)

http://www.performing-musician.com/pm/jun08/images/Lukather_10-speakers.jpg

Ondanks de slechte LRS review toch maar gekocht..Ist niks, gaat ie weer de deur uit.

hole
10 juli 2009, 17:47
Jeuh. Postbode geweest.

WTF Egnater 4x12???...
http://i246.photobucket.com/albums/gg120/Mark-NL/Guitars/IMG_0247.jpg

Wel goed ingepakt (Thanks GTRgear.com !)
http://i246.photobucket.com/albums/gg120/Mark-NL/Guitars/IMG_0248.jpg

Aah, gelukkig, toch een 2x12
http://i246.photobucket.com/albums/gg120/Mark-NL/Guitars/IMG_0249.jpg

Dochter toch niet zo enthousiast als papa
http://i246.photobucket.com/albums/gg120/Mark-NL/Guitars/IMG_0252.jpg

YEUH!!!
http://i246.photobucket.com/albums/gg120/Mark-NL/Guitars/IMG_0254.jpg

iWishmaster
10 juli 2009, 18:00
En en en en en en ??? Hoe klinktie :D

hole
10 juli 2009, 18:03
En en en en en en ??? Hoe klinktie :D

Morgen meer, de kleine gaat naar bed en dus kan ik niet voluit.

Morgen worden ook de bagends en de K&E 212 getest, dus daar volgt ook wel een topic voor denk ik :D

Edit: toch even geprobeerd:

http://i116.photobucket.com/albums/o12/mookiemmm/Gifs/jawdrop.gif

JTB
11 juli 2009, 15:29
en is dat goed of niet goed?

ateng
12 juli 2009, 17:03
Vertel, hoe klinken ze?!

hole
12 juli 2009, 21:46
Vandaag een beetje op volume kunnen proberen.

Ik vind 'm erg lekker klinken, maar da's natuurlijk persoonlijk.
Voor mij genoeg laag, en niet teveel mids en hoog. Ik was van plan om de ManOWar te vervangen met een GOV, maar daar wacht ik nog even mee. Vind de combi best ok.

Overigens zaterdag ook een K&E 212 V30's gehoord. ook ERG mooi geluid. Iets meer diep, maar een stuk groter en zwaarder dan de CAA, die erg hanteerbaar zijn.

Ik las trouwens dat je zelf ook nog CAA's wilt. Mocht je problemen hebben om er een te vinden om te testen: dat mag ook bij mij als je wil.

ateng
12 juli 2009, 23:47
Vandaag een beetje op volume kunnen proberen.

Ik vind 'm erg lekker klinken, maar da's natuurlijk persoonlijk.
Voor mij genoeg laag, en niet teveel mids en hoog. Ik was van plan om de ManOWar te vervangen met een GOV, maar daar wacht ik nog even mee. Vind de combi best ok.

Overigens zaterdag ook een K&E 212 V30's gehoord. ook ERG mooi geluid. Iets meer diep, maar een stuk groter en zwaarder dan de CAA, die erg hanteerbaar zijn.

Ik las trouwens dat je zelf ook nog CAA's wilt. Mocht je problemen hebben om er een te vinden om te testen: dat mag ook bij mij als je wil.

Hahaha ik had ze een tijdje terug al getest maar toen zaten er Governor en Wizzard in en vond dat een vette combi. Maar had toen geen geld omdat ik een poweramp had gekocht ook bij Edwin.
Waarschijnlijk wordt het 2 maal de CAA 1x12, lekker compact en volgens Edwin iets beter dan de 2x12.

Misschien moet je de Man o War vervangen door Wizzard want dat vond ik echt super klinken met een rack.
Edwin en ik hadden wat kastjes getest zoals Bogner 2x12 oversize, Egnater 4x12, mijn oude Dynacord 2x12 en de CAA 2x12 en de Bogner viel bij mij al af... niet strak niet punchy en het laag was niet zo gedefinieert. Maar de CAA met Gov/Wiz was zo punchy en het laag bleef strak, clean mooi helder.
Heb 2 weken geleden nog zitten twijfelen of ik m ging kopen of niet want had Edwin al gemaild maar toen had hij het over de 1x12 kast die net zo strak klinkt en misschien nog beter klinkt. Daarom nog even gewacht dus zal m binnenkort uitgebreid testen.

Chiel
13 juli 2009, 23:44
Bogner viel bij mij al af... niet strak niet punchy en het laag was niet zo gedefinieert. Maar de CAA met Gov/Wiz was zo punchy en het laag bleef strak, clean mooi helder.
Exact ook mijn ervaring. Nu dus 2x12 met Governors in een PL cab. Blijven te gekke speakers die Eminence.

ateng
14 juli 2009, 10:21
Dus tevreden met je PL cabinet, wat vind je van Bag End kastjes want wil toch 1x12 dus daarom waarschijnlijk de CAA maar vind ze nogal prijzig.

iWishmaster
14 juli 2009, 10:24
Kun je eigenlijk bij Paul Lenders langs om die kastjes te testen? Heeftie ze op voorraad (evt. met verschillende speakercombi's)? 'Tis een uurtje rijden, maar wellicht de moeite waard ...

Noctiis
14 juli 2009, 10:52
Ziet er mooi uit! Hoe zouden die CAA kasten zich houden met wat stevigere muziek? V30 vind ik namelijk toch behoorlijk krasserig.


Vandaag een beetje op volume kunnen proberen.

Ik vind 'm erg lekker klinken, maar da's natuurlijk persoonlijk.
Voor mij genoeg laag, en niet teveel mids en hoog. Ik was van plan om de ManOWar te vervangen met een GOV, maar daar wacht ik nog even mee. Vind de combi best ok.

Overigens zaterdag ook een K&E 212 V30's gehoord. ook ERG mooi geluid. Iets meer diep, maar een stuk groter en zwaarder dan de CAA, die erg hanteerbaar zijn.

Ik las trouwens dat je zelf ook nog CAA's wilt. Mocht je problemen hebben om er een te vinden om te testen: dat mag ook bij mij als je wil.

Chiel
14 juli 2009, 11:00
Dus tevreden met je PL cabinet, wat vind je van Bag End kastjes want wil toch 1x12 dus daarom waarschijnlijk de CAA maar vind ze nogal prijzig.
Heb heel lang 2 Bagends gebruikt i.c.m. een CAE en VHT. By far de beste 1x12 cab die ik heb gehoord. De CAA heb ik nog nooit gehoord. Grootste verschil tussen de Bagends en de PL cab is de consistentie bij verschillende volumes. De PL cab klinkt eigenlijk op elk volume hetzelfde en dat vind ik erg prettig. De Bagends hebben zo hun voorkeur voor een bepaald volume en kunnen nogal heel heftig drukken in het laag. Maar dat was redelijk eenvoudig te ondervangen met de deep switches op de VHT.
Overall zijn beide cabs erg transparant en voegen eigenlijk weinig karakter toe aan je sound, maar als je een goede amp hebt is dat ook uiteindelijk wat je wilt.

Chiel
14 juli 2009, 11:02
V30 vind ik namelijk toch behoorlijk krasserig.
De Governor is eigenlijk een verbeterde versie van de V30. Die heeft hier juist geen last van.

Nielsje
14 juli 2009, 11:10
Overall zijn beide cabs erg transparant en voegen eigenlijk weinig karakter toe aan je sound, maar als je een goede amp hebt is dat ook uiteindelijk wat je wilt.

Is dat zo? Persoonlijk vind ik dat de amp en cab een goeie match moeten vormen, om zo het (voor jou) beste geluid weer te geven. Daarbij vind ik dat de cab best mag 'kleuren', als 'ie dat op de manier zoals jij dat wil. Een transparante steriele cab lijkt me eigenlijk juist hetgeen wat je niet wil.

Tenzij je veel covered, of verschillende muziekstijlen speelt en je wil overal goed mee klinken.

ateng
14 juli 2009, 13:14
Heb heel lang 2 Bagends gebruikt i.c.m. een CAE en VHT. By far de beste 1x12 cab die ik heb gehoord. De CAA heb ik nog nooit gehoord. Grootste verschil tussen de Bagends en de PL cab is de consistentie bij verschillende volumes. De PL cab klinkt eigenlijk op elk volume hetzelfde en dat vind ik erg prettig. De Bagends hebben zo hun voorkeur voor een bepaald volume en kunnen nogal heel heftig drukken in het laag. Maar dat was redelijk eenvoudig te ondervangen met de deep switches op de VHT.
Overall zijn beide cabs erg transparant en voegen eigenlijk weinig karakter toe aan je sound, maar als je een goede amp hebt is dat ook uiteindelijk wat je wilt.

En wat voor speakers zaten er in jouw Bag Ends dan?

Chiel
14 juli 2009, 13:49
Is dat zo? Persoonlijk vind ik dat de amp en cab een goeie match moeten vormen, om zo het (voor jou) beste geluid weer te geven. Daarbij vind ik dat de cab best mag 'kleuren', als 'ie dat op de manier zoals jij dat wil. Een transparante steriele cab lijkt me eigenlijk juist hetgeen wat je niet wil.

Tenzij je veel covered, of verschillende muziekstijlen speelt en je wil overal goed mee klinken.
Da's sowieso smaak, maar hangt ook van de amp af vind ik. Zo heb een Powertone top gehad en deze had absoluut een cab nodig die zelf een schepje bij het karakter van de sound deed. Op de Bagend aangesloten klonk het voor geen meter. Heel dun en iel. Op een Marshall 1922 cab klonk hij echter best lekker. Mijn CAE klonk daarentegen super chaotisch op de Marshall 1922 cab en op de Bagend rete strak en super gedefinieerd.
Idem dito met de Shiva en de Hook top. Deze jongens vind ik het best uit de verf komen als de cab zelf verder weinig toevoegt.

Chiel
14 juli 2009, 13:52
En wat voor speakers zaten er in jouw Bag Ends dan?
'Zitten' (heb ze nog steeds). Er zitten Stock Bagend speakers in. Ze lijken wat betreft constructie een beetje op de EVM-12L. Ze zouden het maar zo kunnen zijn, ze zijn namelijk 200W RMS.

Lexvandoef
14 juli 2009, 14:00
Niet om het een of ander, maar ik vraag me trouwens af hoe je hoort of een cab het karakter van de amp doorgeeft zonder te kleuren.
Je weet immers alleen hoe de amp klinkt tov een andere cab, niet hoe hij uit zichzelf zou klinken (logisch want zonder cab komt er geen geluid uit.

Volgens mij kleurt elke cab je geluid, alleen sommige doen dat op een prettige manier en sommige niet.

Chiel
14 juli 2009, 14:40
Ja duh. Heb ook niet gezegd dat de cabs 'niet kleuren'. Er zijn nu eenmaal speakers die een duidelijke frequentie dip of peak hebben in hun karakteristiek. Tesamen met de gevoeligheid en het nominale vermogen kan zo'n speaker je amp een kompleet andere sound geven. Ik heb zelf ervaren dat dit (vooral bij de betere amps) niet echt positief uitpakt. Daarom heb ik meer een voorkeur voor een wat meer ''transparante'' (hey quotes!) speaker.

toneblo
16 juli 2009, 13:00
Volgens mij kleurt elke cab je geluid, alleen sommige doen dat op een prettige manier en sommige niet.


Jammer, bijna goed, een cab kleurt je geluid niet.
Dat kan ook niet omdat je geluid uit de speakers komt.
Het hele elektronische circuit van gitaar tot en met speakers "kleuren" je geluid, en je cab geeft de geluidsgolven een bepaalde golflengte mee.
Die slag is echter wel van invloed op de golflengte van je geluid en dus bepalend voor wat jij in je oren binnen krijgt.
Denk ook maar eens aan de plaatsing van live microfoons, die staan nagenoeg in veel gevallen dicht tegen de conus aan.
Om de kast-karakteristieken mee te kunnen pakken bij opnames, maakt men dan ook gebruik van "ruimtelijk geplaatste" mic's.
Die staan dan ook een meter of meer van de kast af.
Een te slap baffleboard werkt niet echt mee om die geluidsgolven de diepte in te sturen, met als gevolg dat je slecht door de mix heen "prikt " ( donker en scheterig laag )
Een strak en dik baffle geeft een stijf en helder karakter mee omdat je dan echt hoort wat de speakers alleen produceren.
Het baffle resoneert dan amper mee.
Het mee resoneren van het baffle kan fungeren als een extra subsonisch membraam ( lees verkapte uitvoering van conus ).
Omdat die iets resoneert op de geluidsdruk van de spiekerts geeft ie zelf ook db af ( luchtdrukverplaatsing) .
Deze werking wordt dan versterkt door de klankkast die zich dus achter de speakers bevindt.
Sommige mensen beweren dan ook dat front mounted of rearmounted van invloed kan zijn.
Ik heb zelf wel eens expirimentenmet deze bevindingen gedaan maar ik moet zeggen dat ik weinig tot geen verschil waar heb kunnen nemen.

Het "signaal" kan worden gekleurd tot en met de invoer in de speakers, wat daar uit komt kan alleen nog maar "vorm" krijgen door de "ruimte karakteristieken" en de werking en inhoud van de kast waar je mee werkt.

Dus Lex, je hebt absoluut gelijk dat een kast van invloed is op het eindresultaat maar de kleuring van het signaal kan alleen maar elektronisch beinvloed worden.
Lochisch eigenlijk ook, want het aan geleverde signaal komt pas vrij in de speaker ( weergever )

Mocht ik het mis hebben, sta open voor suggestisch.:strat:

iWishmaster
16 juli 2009, 13:55
Jammer, bijna goed, een cab kleurt je geluid niet.
Dat kan ook niet omdat je geluid uit de speakers komt.
Het hele elektronische circuit van gitaar tot en met speakers "kleuren" je geluid, en je cab geeft de geluidsgolven een bepaalde golflengte mee.
Die slag is echter wel van invloed op de golflengte van je geluid en dus bepalend voor wat jij in je oren binnen krijgt.
...
Mocht ik het mis hebben, sta open voor suggestisch.:strat:

Je hebt het mis.

Een cab veranderd niks aan de golflengte. Golflengte is recht evenredig met frequentie, met als constante de geluidssnelheid. Dus tenzij het ontwerp van de kast op magische wijze de geluidssnelheid veranderd, maakt dat niks uit. Frequenties (en dus golflengtes) veranderen NOOIT. Alleen het volume ervan veranderd. Uitzondering zijn effecten als chorussen bijvoorbeeld.

Verder is het subjectief wat je onder 'kleuren' verstaat. Voor mij is alles wat je geluid enigsinds veranderd een 'kleuring'. Dat begint bij je vingers en eindigt bij je oren.

Verder heb je wel een goed punt: de gehele contructie van de kast, beïnvloed de trilling van de speaker(conus). Een slechte contructie belemmerd de trilling, waarbij een goede constructie deze accentueerd. Deze invloed is per frequentie anders. Slecht en goed zijn hier dus ook weer subjectief, aangezien een contructie die goed is voor extra lage frequenties een versterker met 'te weinig bas' kan complementeren etc. Een 'transparant' cabinet zal dus alle frequenties vrijwel gelijk laten, maar of dat ook daadwerkelijk zo is, kun je nooit controleren aangezien je eenvoudigweg nooit weet of het 'perfect' is.

Ofwel, kwaliteit is één ding, maar in het segment van K&E, Bogner, Orange, Bag End etc. is het een kwestie van smaak.

toneblo
16 juli 2009, 14:23
Golflengtes ( frequenties ) kunnen weldegelijk worden verstoord door aanwezigheid van ongewenste frequenties die het evenwicht van een curve verstoren.
Denk aan een te laag rendement van trillingsverplaatsing. ( los baffle b.v. )
De hoge hoogmidden en hoge tonen zijn dan verstoord door de aanwezigheid van de veel strekere lage luchtdrukverplaatsing, met als gevolg dat je "niet meer door de mix heen komt."
De trillingsgolf wordt dus verstoord en je hebt dan niet het optimale rendement uit je frequentieberijk.
Buiten zul je hier niet zo snel last van hebben omdat daar genoeg ruimte is voor de grove en lange lage tonen curve.
Er is daar ook meer luchtdruk verstoring ( wind, i know...... sounds a bit simple but the truth mostly is. )
Binnen blijft die echter vaak tussen de muren en het plafond hangen en drukt dus extra op je oren.
Voor die lage tonen heb je ook relatief veel vermogen nodig, met de helft hiervan kun je in het midden, hoog al veel sneller hard klinken...denk aan het snijdende effect.
Hele hoge tonen kun je buiten ook beter horen dan binnen. ( ik bedoel hier dus concerteigenschappen ), het laag kan daar niet zo in de weg gaan zitten.
Klinkt dan ook een beetje schraal.
Echter, op een beetje goed georganiseerd concert, heeft meen vaak een overdozis aan vermogen bij zich om onder alle omstandigheden te kunnen leveren.
Bepalend hierin is dat wij als mens een beperkt gehoor hebben ( tot 20.00 Hrz , als je dat al haalt.......:soinnocent: )

( waarschijnlijk denken nu vele van jullie: wat een fijnzinnig geneuzel, tja, misschien wel, maar het zijn zoals zovaak de details die het eindresultaat bepalen. )

Waar ik absoluut niet aan ga tornen is het feit dat smaken verschillen, lossere constructies een bepaalde versterker kunnen compenseren, en bepaalde speakers voorkeur hebben.
Dat is ook niet mijn doelstrekking.
De speakers en de elektronica bepalen wel welk, hoeveel, hoe sterk en in of uit fase het signaal gekleurd wordt.
Ik bedoel maar te zeggen dat kleuring en samenstelling van constructie maar in 1 woord te vangen zijn: Smaak!
Los van elkaar zijn ze elk een op zichzelf staand onderdeel van de smaak.
Samen bepalen ze wat je prettig vindt.
( lees samenstelling van constructie misschien als karakter?? )
Goed en/of slecht is i.d.d. iets wat je zelf bepaald, subjectief dus.

Smaak gaat van vingers tot oren, dat ben ik onherroepelijk met je eens.

iWishmaster
16 juli 2009, 14:56
Golflengtes ( frequenties ) kunnen weldegelijk worden verstoord door aanwezigheid van ongewenste frequenties die het evenwicht van een curve verstoren.

Je bedoelt het goed, maar je zegt het verkeerd. De intensiteit (volume) van de frequentie / golflengte veranderd. De frequentie ZELF blijft hetzelfde: 1000 Hz is 1000Hz, maar het aantal dB's ervan veranderd.

Wat jij zegt zou namelijk betekenen dat je op een slecht cabinet vals klinkt, alsof je gitaar verkeerd gestemt is :chicken:.

toneblo
16 juli 2009, 15:04
Mijn excuus voor de onduidelijkheid, ik bedoelde i.d.d. wat je zegt.
Gevolg is dus dat je oor het sterkste signaal oppikt.

Dank iwishmaster;)

wiegersma
17 juli 2009, 12:24
Hoe vinden jullie de kabinetten van Mesa Boogie klinken?

ateng
19 juli 2009, 11:05
Da's sowieso smaak, maar hangt ook van de amp af vind ik. Zo heb een Powertone top gehad en deze had absoluut een cab nodig die zelf een schepje bij het karakter van de sound deed. Op de Bagend aangesloten klonk het voor geen meter. Heel dun en iel. Op een Marshall 1922 cab klonk hij echter best lekker. Mijn CAE klonk daarentegen super chaotisch op de Marshall 1922 cab en op de Bagend rete strak en super gedefinieerd.
Idem dito met de Shiva en de Hook top. Deze jongens vind ik het best uit de verf komen als de cab zelf verder weinig toevoegt.

Zou het helpen om er andere speakers in te doen of klinkt het sowieso neutraal door de constructie van de kast?
Heb de CAA nog niet kunnen testen dus twijfel nog ff.

Chiel
20 juli 2009, 00:19
Je hebt het over de Bagends? Met een andere speaker erin zal het ongetwijfeld ook anders klinken, maar de inhoud e.d. is uiteraard afgestemd aan de eigenschappen van de speaker die er oorspronkelijk in zit. Omdat het een ported cab is, luistert dat ook wat nauwer als bij een openback kast. Je kan het natuurlijk gewoon proberen als je nog een speaker hebt liggen, maar ik zou er niet eentje specifiek bestellen en erin zetten. Kans is erg groot dat je daarmee niet het juiste resultaat bereikt.

ateng
20 juli 2009, 02:34
Ja ik bedoel de Bag End.
Alleen Mark (aka Hole) heeft alleen 1 kast met EV speaker en de andere met Eminence Delta dus dat is niet lekker als je stereo gaat spelen want dan heb je twee verschillende sound.
Tis dat het 2 uurtjes rijden is anders had ik m getest met mijn setup.

hole
24 juli 2009, 12:25
Nee,

voor stereo moet je ze niet hebben.

Overigens, voor 250 dollar krijg je een originele Bagend -speaker opgestuurd uit de states (incl Verzenden, excl invoer etc). Zit er nog over te twijfelen om dat te doen, maar ze klinken natuurlijk wel erg vet.


Misschien dat ik eerst die EV die Chiel hierboven noemt probeer, die zal vast goedkoper te krijgen zijn. Edit na Google Aktie: ...of niet

ateng
24 juli 2009, 19:11
En daarna verkoop je ze weer aan mij ;)

Chiel
25 juli 2009, 14:53
Misschien dat ik eerst die EV die Chiel hierboven noemt probeer, die zal vast goedkoper te krijgen zijn. Edit na Google Aktie: ...of niet

Omdat ik wel heel erg nieuwsgierig was geworden heb ik ze even naast elkaar gelegd (het oude type EVM-12L en de Bagend). Shoot me, maar die zijn echt wel identiek! Ik weet dat Bagend voor haar PA systemen ook heel veel EV gebruikt dus dat maakt het des te meer aannemelijker.