PDA

View Full Version : Flamencogitaar



Muzieknono
2 juli 2009, 06:54
Hallo luitjes, wie heeft er ervaring met de yamaha CG171FS, de flamencogitaar van yamaha.
Hij is niet zo duur, rond de 450 euro.
Ben nu een poosje bezig met flamenco en heb inmiddels les en merk toch wel wat verschil in geluid tussen mijn klassieke gitaar en een echte flamencogitaar.
Wellicht zijn er nog andere (betere) opties in deze prijsklasse???
Mvgr. Dirk Jan :B

Pais
2 juli 2009, 09:02
Hallo luitjes, wie heeft er ervaring met de yamaha CG171FS, de flamencogitaar van yamaha.
Hij is niet zo duur, rond de 450 euro.
Ben nu een poosje bezig met flamenco en heb inmiddels les en merk toch wel wat verschil in geluid tussen mijn klassieke gitaar en een echte flamencogitaar.Wellicht zijn er nog andere (betere) opties in deze prijsklasse???
Mvgr. Dirk Jan :B

Een echte flamenco gitaar is het nog niet echt. Waarschijnlijk sycomore of esdoorn? Natuurlijk zul je verschil horen, maar als je nu op een goede klassieke gitaar speelt, zou ik niet snel overstappen naar een gitaar uit die prijsklasse. Het is het nog net niet, en de gitaar is te duur om na twee jaar aan de kant te zetten voor een cypresse gitaar.

En dat klinkt toch weer een stuk beter dan de esdoorn en sycomore gitaartjes. Toch vind ik de instapmodellen van bijvoorbeeld Alhambra en Prudencio wel heel bruikbaar. Percussief en direct, maar helaas ook wat leeg en zonder 'ballen'. Die Yamaha ken ik zelf niet.
Flamenco kun je heel goed op een klassieke gitaar spelen, al helemaal als oefengitaar. En dan zijn er nog gasten als Manolo Sanlucar die altijd op een klassieke gitaar spelen.

Maarja, mocht je nu al op een brakke klassieke gitaar spelen, dan kan ik me voorstellen dat je voor een flamenca gaat. Probeer in dat geval ook eens Alhambra, Esteve en Prudencio. Goede degelijke fabrieksgitaren.

Muzieknono
2 juli 2009, 12:55
Alweer bedankt Pais, Esteve en Alhambra heb ik ook aan lopen denken, speel nu op een LAG, zeker een goede gitaar, de beste uit hun klassieke serie maar ik ben me toch aan het orienteren, de flamenco heeft me helemaal in haar ban., de Yamaha heeft overigens de volgende spec's.

Top Solid Spruce
Back & Sides Cypress
Neck High-grade Nato
Fretboard Rosewood
Bridge Rosewood

Ik wist trouwens tot gisteren niet dat je van gitaarspelen zo kon zweten, zeer voldaan en al uitkijken naar de volgende les.
Ik denk dat ik rustig verder spaar en in de loop van het jaar eens een bezoekje breng aan la guitarra buena.
Mvgr. Dirk Jan :B

Pais
2 juli 2009, 15:02
Ah dus wel cypresse, maar gelamineerd.
Ik heb zelf een massief cypresse gitaar, maar 1 uit het goedkopere segment (nieuwprijs momenteel rond de 850). Dat is eigenlijk ook niet echt een aanrader. Een fijne studiegitaar is het wel, maar het is niet iets waar ik altijd op wil blijven spelen. Gelukkig heb ik nu een betere gitaar te leen.
Iets wat ik merk en ook vaak om me heen hoor, is dat de flamenco blanca's vanaf de +/- 1000/1500 euro een grote sprong maken in klank en gebruiksmogelijkheden. Dat zijn gitaren waar een fanatieke amateur goed vooruit mee kan.

Of snuffel eens tweedehands rond. Flamenco gitaren zijn niet erg populair en schijnen soms lastig te verkopen te zijn, wat de prijs drukt. Ik heb ruim 200 euro betaald voor de gitaar die ik nu heb.

En vergeet niet een stukje van jezelf op te nemen en in Sounds te zeggen he ;)

Muzieknono
2 juli 2009, 17:53
Als het wat wordt ga ik zeker een stukje opnemen maar dat zal nog wel even duren, bedankt voor de tip over de flamenco blanca's.
Mvgr. Dirk Jan :B