PDA

View Full Version : Stratocaster



EGH
1 juli 2009, 21:28
Aanvankelijk was ik op zoek naar een LP van ong €500/600. Omdat ik ook al een SG heb, wou ik daarna ook een keer een Strat kopen, om dat ook eens te proberen (aangezien ik nu alleen maar in het 'Gibson kamp' zit).
Met dat in mijn hoofd ben ik dus wat LP's gaan testen. Ik heb ik echter naast LP's ook wat Strats getest, en moet zeggen dat ik over de strats positief ben verrast. Had een Fender Classic Player '60 in mijn handen, die erg lekker speelde en klok. Heb overigens nog twee identieke (op de kleur na) Strat's gepakt, die echter weer compleet ruk waren. Was daarvoor nog niet zo te spreken over Strats, omdat ik slechts twee keer op één heb mogen spelen. De één was 3 keer niks en de ander was dan wel weer geweldig maar dat was dan ook een 45 jaar oude Fender :sssh:
Iig had ik dus een Classic Player '60 in mijn handen, maar helaas vond ik hem toch net wat te duur voor een impulsaankoop, en aangezien ik me nog totaal niet had verdiept in Strat's had ik geen idee of ik misschien niet wat veel beters voor mijn geld kan krijgen, dus heb ik hem toch maar niet meegenomen.
Heb besloten nu voor een Strat te gaan, en daarna door te sparen voor eem (tweedehands) Gibson LP Studio, ipv eerst nog een Epi LP.

Daarom kom ik hier maar voor wat advies :) Ben dus opzoek naar een Strat, ben van plan er vooral Red Hot Chilli Peppers op te spelen, maar ook nummers van oa Eric Clapton en Jimmy Hendrix. Budget ligt zo tussen de €300 en €500 max.

Edit: Herinner met net, ik ga volgende week naar Musicstore Köln. Mijn vader moet nl. in de buurt van Köln zijn en ik wou altijd nog een keer naar Musicstore dus zo'n kans laat ik niet glippen. Geloof dat ze daar ook wel een paar Strats hebben? ;)

RobertoL
2 juli 2009, 08:37
Een nieuwe Fender Standard Strat (mex toch)?

http://www.musicstore.com/en_EN/EUR/Fender-Standard-Stratocaster-RW-Brown-Sunburst/art-GIT0002383-004
489 euros, dus binnen je budget.

Vintage modified Squier

http://www.musicstore.com/en_EN/EUR/Fender-Squier-Vintage-Mod.-Strat-SSS-Cherry-Sunburst-FMT/art-GIT0010300-000
299 euros, dus (ruim) binnen je budget. Misschien niet omdat het een squier is.

Vintage icon:

http://www.musicstore.com/en_EN/EUR/Vintage-Icon-Series-V6MRSSB-Distressed-Glossless-Sunset-SB/art-GIT0013286-000
333 euro.

Voor de rest staan er niet echt gewone strats bij, of ze zijn uitverkocht.

S9koen1F
2 juli 2009, 09:38
Hé,

Over strats etc kan ik je niet zoveel vertellen.
Wel dat ze in de Musicstore veel gitaren hebben waaronder ook strats!
Ze hebben er zelfs vrij veel, alleen weet ik niet zeker of dit allemaal binnen jou budget valt.
Ik zou zeggen pak alles wat je fijn vind, ook iets duurder want je kan toch beter even doorsparen en een nog ietsje betere gitaar kopen.

EGH
2 juli 2009, 13:01
Site van MusicStore werkt (bij mij) op dit moment niet goed, dus daar kijk ik vanavond of morgen nog wel even op. Zag gister al wel dat ze helaas veel Strat's uitverkocht hebben :( Ik stuur ze denk ik nog wel even een mailtje hoe het er volgende week tegenoverstaat.


Een nieuwe Fender Standard Strat (mex toch)?

http://www.musicstore.com/en_EN/EUR/Fender-Standard-Stratocaster-RW-Brown-Sunburst/art-GIT0002383-004
489 euros, dus binnen je budget.

Vintage modified Squier

http://www.musicstore.com/en_EN/EUR/Fender-Squier-Vintage-Mod.-Strat-SSS-Cherry-Sunburst-FMT/art-GIT0010300-000
299 euros, dus (ruim) binnen je budget. Misschien niet omdat het een squier is.

Vintage icon:

http://www.musicstore.com/en_EN/EUR/Vintage-Icon-Series-V6MRSSB-Distressed-Glossless-Sunset-SB/art-GIT0013286-000
333 euro.

Voor de rest staan er niet echt gewone strats bij, of ze zijn uitverkocht.

Niet om ondankbaar te lijken ofzo hoor, maar welke gitaren binnen mijn budget vallen, dat kan ik zelf ook zien. Wat ik echter niet weet is welke Strat je nou het beste voor RHCP, Eric Clapton en Hendrix kan gebruiken. Teminste, ik mag aannemen dat er verschil zit tussen de Classic (Player) '50, '60 en '70. Ook heb ik begrepen dat de Classic Player's bestaan uit USA onderdelen, maar in elkaar worden gezet in Mexico. Klopt dit?

Di Stefano
2 juli 2009, 15:11
Site van MusicStore werkt (bij mij) op dit moment niet goed, dus daar kijk ik vanavond of morgen nog wel even op. Zag gister al wel dat ze helaas veel Strat's uitverkocht hebben :( Ik stuur ze denk ik nog wel even een mailtje hoe het er volgende week tegenoverstaat.



Niet om ondankbaar te lijken ofzo hoor, maar welke gitaren binnen mijn budget vallen, dat kan ik zelf ook zien. Wat ik echter niet weet is welke Strat je nou het beste voor RHCP, Eric Clapton en Hendrix kan gebruiken. Teminste, ik mag aannemen dat er verschil zit tussen de Classic (Player) '50, '60 en '70. Ook heb ik begrepen dat de Classic Player's bestaan uit USA onderdelen, maar in elkaar worden gezet in Mexico. Klopt dit?

Een strat blijft een strat. Er zijn verschillen tss de door jou vermelde gitaren maar ze zijn allemaal even goed inzetbaar voor de stijl van de artiesten die je aanhaalt.

Joost_79
2 juli 2009, 15:31
Site van MusicStore werkt (bij mij) op dit moment niet goed, dus daar kijk ik vanavond of morgen nog wel even op. Zag gister al wel dat ze helaas veel Strat's uitverkocht hebben :( Ik stuur ze denk ik nog wel even een mailtje hoe het er volgende week tegenoverstaat.



Niet om ondankbaar te lijken ofzo hoor, maar welke gitaren binnen mijn budget vallen, dat kan ik zelf ook zien. Wat ik echter niet weet is welke Strat je nou het beste voor RHCP, Eric Clapton en Hendrix kan gebruiken. Teminste, ik mag aannemen dat er verschil zit tussen de Classic (Player) '50, '60 en '70. Ook heb ik begrepen dat de Classic Player's bestaan uit USA onderdelen, maar in elkaar worden gezet in Mexico. Klopt dit?

Ik heb zelf een CP '60 strat. Ik ben er heel tevreden over, is een erg fijn spelende gitaar en heeft voor mij die 'echte' strat sound, hendrix/SRV.
Het verschil tussen de CP's zit hem vooral in nek en elementen, de CP60 heeft een rosewood toets en '69 elementen. Vooral het nek element geeft zo'n lekkere sound.
Let wel op dat je er een aantal probeert, ik heb die van mij gekocht terwijl ik vast beraden een USA strat wilde kopen. Maar de MIM CP60 vond ik een fijnere gitaar als een USA standaard. De CP50 was gewoon niet m'n gitaar, maar da's persoonlijk.
Heb er wel meerdere geprobeert en de fijnste mee naar huis genomen, maar veel verschil zat er niet tussen.

Sinner1980
2 juli 2009, 17:06
Dat wordt een Mexicaantje...of een Highway one in de aanbieding...prima spul allemaal in ieder geval

EGH
3 juli 2009, 17:29
Site van MusicStore werkt inmiddels weer, dus ik kan weer verlekkerd naar de vele Strat's kijken die er op de site staan :crazyhappy:
Echt ongeloofelijk veel Strat's zijn echter uitverkocht, wel erg jammer :( Weet niet hoe dit kan? Dacht dat zo'n winkel wel een aardige voorraad en/of een snelle levering zou hebben waardoor ze niet zo snel zonder een bepaalde gitaar zouden komen te zitten. Was van plan net even een mailtje te sturen, vragen of er volgende week wel weer een normaal aantal Strat's zijn maar wist eigenlijk niet zo goed of dit in het Duits moet? Want erg goed is mijn duits niet :soinnocent:

Ferraririk
3 juli 2009, 17:39
engels kunnen ze, ze hebben ook een paar nederlandse, maar ik zou het op engels houden

EGH
3 juli 2009, 17:58
Oke mooi, Engels kan ik namelijk wel weer goed :)

jutter
3 juli 2009, 18:09
Oke mooi, Engels kan ik namelijk wel weer goed :)

Je hebt een PM!

Luke-wannabe
3 juli 2009, 18:11
Even over welke je nou moet nemen. Al die strats (behalve met humbuckers enzo) klinken soortgelijk. DWZ: ze benaderen allemaal de Hendrix/SRV/Frusciante/whatever sound .Het zijn de nuances die het hem doen. M.a.w: zelf uittesten en kijken welke je het vetst vind!

EGH
3 juli 2009, 20:52
Even over welke je nou moet nemen. Al die strats (behalve met humbuckers enzo) klinken soortgelijk. DWZ: ze benaderen allemaal de Hendrix/SRV/Frusciante/whatever sound .Het zijn de nuances die het hem doen. M.a.w: zelf uittesten en kijken welke je het vetst vind!

Oke Luke, dan weet ik dat iig. Wat denken jullie trouwens dat ik beter kan doen, nieuw of tweedehands? Tweedehands is misschien het meest logische antwoord, aangezien het minder kost en je krijgt hetzelfde bedrag (als het goed is) er ook weer voor terug bij doorverkoop. Ik vond echter wel dat er nog aardig wat verschil zat tussen dezelfde type Fender Strat's, en als je tweedehands koopt kan je niet vergelijken met andere Strat's. Dus wat zouden jullie doen?

Kreeg overigens een (tweedehands) Fender Highway One aangeboden. Klinkt natuurlijk mooi qua specs, aangezien het een USA is (toch???), maar heb die nog nooit uitgeprobeerd dus weet niet hoe die is tov de Mexican Strat's. Kan iemand mij daar wat meer over vertellen?

EGH
4 juli 2009, 10:47
En nog iets, hoe zit dat met London City Strat's? Las dat sommige ze helemaal geweldig vonden, maar anderen vonden ze weer een beetje gehyped. Hoe verhouden deze gitaren zich tov de Fender MIM Strat's?

EGH
4 juli 2009, 21:13
Bedenk me ook net dat ik aangezien ik (met de band) veel Green Day speel en aangezien BJ Armstrong op een Strat speelt, ik ook Green Day nummers (vrijwel alleen nummers vóór American Idiot) op mijn toekomstige Strat wil gaan spelen. Kan ik dan beter voor een Strat gaan met een humbucker bij de bridge, of lukt dat wel net zo goed met een gewone 3 single coil Strat? Of lukt dat niet zo goed, maar kan ik beter de Green Day nummers op mijn huidige gitaar, een Epi SG, spelen?

jutter
4 juli 2009, 21:54
Zoals eerder gezegd, een Highway doet het erg goed en dan heb je voor weinig ook nog een USA Strat!:)

vulvasonic
4 juli 2009, 22:57
En nog iets, hoe zit dat met London City Strat's? Las dat sommige ze helemaal geweldig vonden, maar anderen vonden ze weer een beetje gehyped. Hoe verhouden deze gitaren zich tov de Fender MIM Strat's?

Ik kan alleen maar een mening daarover geven op basis van mijn eigen ervaringen met London City strats. En die ervaringen waren zeer positief. De eerste keer dat ik op een LC strat speelde (je had ze toen in 2 prijsklassen - ik heb het over de duurste van ongeveer 250 euro!!!) viel mijn bek open van verbazing. Ik kon werkelijk NIETS ontdekken wat niet goed was. De elementen zouden beter kunnen, maar zelfs die vond ik zeker niet slecht. In mijn optiek kunnen ze de vergelijking met MIM RI strats makkelijk aan.

Voor mij persoonlijk zijn er maar 2 redenen te bedenken waarom ik wellicht TOCH voor de Fender zou kiezen. De eerste reden is een kwestie van merkengeilheid en dus niet relevant voor hen die zich daar niet aan storen. De tweede reden is de ietwat platte hals van de LC. Ik prefereer een wat dikkere, steviger hals. Er zijn echter hele volksstammen die een dunnere hals veel prettiger vinden. Het is maar net wat je zelf fijner vindt.

LC een hype?
Voor zover ik dat heb kunnen beoordelen, ABSOLUUT NIET!


Je geeft aan dat je muziek wilt spelen in de richting van bands als 'Greenday' en dat je daarvoor misschien beter een gitaar kunt kopen die voorzien is van een humbucker in de brugpositie. Daar ben ik het volledig mee eens. Natuurlijk kun je flink van leer trekken met een single coil, maar je maakt het jezelf daarmee een beetje onnodig moeilijk, daar je het karakter van de typische humbucker sound op een andere manier zal moeten zien te compenseren.
Derhalve is het het makkelijkst om een strat te kopen waar al een humbucker in zit. En anders zou ik er meteen een in laten zetten (je hebt ze ook in single coil formaat en dat scheelt al ENORM).

EGH
5 juli 2009, 10:04
Bedankt vulvasonic, ben wel erg benieuwd naar die LC's nu. Ik weet niet of je de vorige pagina ook mee gekregen hebt, maar ik wil dus: RHCP, Jimmy Hendrix, Eric Clapton en (evt) Green Day op mijn Strat gaan spelen. Dat Green Day beter gaat met een humbucker is logisch, maar gaat daarmee het geluid niet verloren voor de andere artiesten/bands die ik wil spelen die wel echt op een 3 singlecoil Strat spelen? Daar ben ik namelijk een beetje bang voor. Want de de voornaamste reden voor mij om een Strat te kopen is om dat echte Frusciante/Hendrix/Clapton geluid te krijgen, want dat krijg ik niet uit mijn SG. Wat voor Strat kan ik dan het beste kopen?

En waar kan je (in de buurt) LC's krijgen? Die wil ik eigenlijk nog wel even testen voordat ik richting MusicStore vertrek.

munkie
5 juli 2009, 11:26
Ik heb een LC Comet Tele, geweldig ding voor het geld. Idd brede platte neck, moet je van houden. Verder een dikke aanrader :ok:

rocker_71
5 juli 2009, 13:00
LC Comet is idd een Tele. Misschien voor punk iets meer geschikt dan een Strat.
Voor een Strat kom je uit op de Spitfire. Zijn zeker leuke gitaartjes. Zorg dat je de mk2 koopt, die zijn beter dan de eertse productierun. Maar als je nu een nieuwe koopt in de winkel, is het automatisch een mk2. Staat op de headstock, dus je kunt het zo checken.

Nino1110
5 juli 2009, 15:22
En anders koop je een LC Spitfire II en bestel van je van GFS een setje of alleen de brug pickup, lil killers!

EGH
5 juli 2009, 23:15
Oke, LC's zijn dus echt iets om naar te kijken. Geen idee echter waar ze in de buurt te krijgen zijn.

Wat zouden jullie doen? LC / Squier kopen van rond de 250-300E, dan nieuwe pick ups erin zetten (en evt nog andere niet al te dure modificaties) voor zo'n 150-200E , of 'gewoon' een Fender van 400-500E? Lijkt me namelijk erg leuk om een beetje te 'knutselen' met gitaren en onderdelen. Niet alleen omdat het me gewoon leuk lijkt om te doen, maar ook omdat het denk ik wel leerzaam is, omdat je zo meer te weten komt over de losse onderdelen en wat je nou eigenlijk fijn vind of juist niet. Als je echter uitkomt op dezelfde prijs, maar met een mindere gitaar dan hoeft dit van mij niet. Ik wil dit alleen als je op een wat betere gitaar uitkomt voor ong dezelfde prijs.

Tupelo
5 juli 2009, 23:24
Ik zou die Highway kopen.
Is een USA en derhalve gemakkelijk te dumpen als je ervan af wil.
Persoonlijk ben ik juist van het customizen, maar als je niet weet wat je precies wil... een aan persoonlijke smaak aangepaste LC... daar ga je verlies op leiden... Dus... is het een blijver op voorhand, dan kies iets goedkoop uit dat je bevalt, onversterkt, wat hout, hardware en bespeelbaarheid betreft en pimp dat ding. Anderzijds leent die Highway zich daar ook voor in een nabije toekomst mocht je ertoe besluiten.

Enfin; blijver op voorhand, LC, nog niet zeker Highway.

EGH
6 juli 2009, 00:30
Oke, daar heb je zeker een punt. Denk dat ik nog even probeer ergens een LC te spotten (en te testen). Maar of dat nou wel of niet lukt naar MusicStore ga ik sowieso en ik zal dan ook maar even een Highway 1 aan de tand voelen, ook al is die nieuw buiten mijn budget. Wat is tweedehands trouwens een goede prijs voor een Highway one?

geert1976
6 juli 2009, 00:41
Oke, daar heb je zeker een punt. Denk dat ik nog even probeer ergens een LC te spotten (en te testen). Maar of dat nou wel of niet lukt naar MusicStore ga ik sowieso en ik zal dan ook maar even een Highway 1 aan de tand voelen, ook al is die nieuw buiten mijn budget. Wat is tweedehands trouwens een goede prijs voor een Highway one?

ach er staan genoeg betaalbare Fenders te koop, ik zou voor een Fender gaan pv een LC

een kleine greep:

strat Japan E 375,00 http://link.marktplaats.nl/263180048

strat Japan E 400,00 http://link.marktplaats.nl/262644805

strat Japan 1985 E 450,00 http://link.marktplaats.nl/256096020

oh ja Japanse strats met name de 80's jaren zijn echt goed

strat USA High Way E 500,00 http://link.marktplaats.nl/257668561

guitarkid
6 juli 2009, 08:45
Oke, LC's zijn dus echt iets om naar te kijken. Geen idee echter waar ze in de buurt te krijgen zijn.

Wat zouden jullie doen? LC / Squier kopen van rond de 250-300E, dan nieuwe pick ups erin zetten (en evt nog andere niet al te dure modificaties) voor zo'n 150-200E , of 'gewoon' een Fender van 400-500E? Lijkt me namelijk erg leuk om een beetje te 'knutselen' met gitaren en onderdelen. Niet alleen omdat het me gewoon leuk lijkt om te doen, maar ook omdat het denk ik wel leerzaam is, omdat je zo meer te weten komt over de losse onderdelen en wat je nou eigenlijk fijn vind of juist niet. Als je echter uitkomt op dezelfde prijs, maar met een mindere gitaar dan hoeft dit van mij niet. Ik wil dit alleen als je op een wat betere gitaar uitkomt voor ong dezelfde prijs.

Ik was zaterdag in een kleine muziekwinkel in Loppersum (Groningen) en daar hing een LC Strat, die werkelijk absurd goed speelde en klonk. Ik weet niet of alle LC gitaren zo goed zijn als deze, maar in dat geval gewoon één kopen.
't Is dat ik met twee Strats al goed voorzien ben, want anders....

Gr. C.

zeppo
6 juli 2009, 09:52
strat Japan E 400,00 http://link.marktplaats.nl/262644805

Wat heeft deze gast met zijn brug gedaan?

richwoodplayer
6 juli 2009, 10:05
volgensmij hangt de gitaar op de tremolo van de floyd, zodat de floyd naar voren de gitaar in word geduwd.

zo lijkt het in ieder geval..

EGH
6 juli 2009, 19:59
Bedankt voor de reacties. Heb ik nog één vraagje: ik ga denk ik voor een tweedehands Strat, maar waar moet ik precies op letten bij tweedehands kopen? Wat zijn veelvoorkomende kwaaltjes van Strats? Heb geen zin dat ik na een week spelen merk dat er toch iets niet helemaal lekker klinkt/kapot is. En hoe weet ik dat het een echte Fender is, en niet gewoon bijv. een Squier met een Fender hals (of een soortgelijke vorm van oplichting)?

geert1976
6 juli 2009, 20:07
Bedankt voor de reacties. Heb ik nog één vraagje: ik ga denk ik voor een tweedehands Strat, maar waar moet ik precies op letten bij tweedehands kopen? Wat zijn veelvoorkomende kwaaltjes van Strats? Heb geen zin dat ik na een week spelen merk dat er toch iets niet helemaal lekker klinkt/kapot is. En hoe weet ik dat het een echte Fender is, en niet gewoon bijv. een Squier met een Fender hals (of een soortgelijke vorm van oplichting)?

aan Fender strats gaat niet heel veel mis, als je op de gitaar speelt, even checken of de standenschakelaar goed werkt, en de pots goed werken.
kijk ook even of de trem goed op de body rust, hangt hij iets voorover kan het zijn dat hij strakker moet worden gezet of er nieuwe veren in moeten of er een veertje bij moet.

indien je een 70's reissue koopt (met een driepuntsbevestiging van de hals) kijk even na of deze niet uitgelubberd is of dat de hals lichtelijk scheef staat.

twijfel je over de echtheid van de strat, vraag even of de hals losgedraaid kan worden, in de neckpocked en op de hals staan namelijk echtheidtekens van fender, is een werkje van vijf minuten (snaren ontspannen en de neckschroeven losdraaien) en je kunt gelijk kijken of de neckpocked geen scheuren vertoont, wat niet vaak voorkomt bij Fender overigens.

check ook even de mechanieken of die soepel lopen, maar dat de gitaar niet snel ontstemt

EGH
6 juli 2009, 21:12
Oke dankjewel Geert, super zo'n post. :ok: Nog meer 'trucjes' om de echtheid van een Fender vast te stellen, of om evt problemen/defecties op te sporen?

jutter
6 juli 2009, 21:47
twijfel je over de echtheid van de strat, vraag even of de hals losgedraaid kan worden, in de neckpocked en op de hals staan namelijk echtheidtekens van fender, is een werkje van vijf minuten (snaren ontspannen en de neckschroeven losdraaien) en je kunt gelijk kijken of de neckpocked geen scheuren vertoont, wat niet vaak voorkomt bij Fender overigens.


Om eerlijk te zijn zal ik niet gauw "even" de hals losdraaien voor een potiëntele koper. Lijkt me de gitaar niet ten goede te komen. Als het echt een hele oude Fender is, uit de zestiger jaren bijvoorbeeld, dan kan ik het me voorstellen omdat er nogal wat geld mee gemoeid is.

Tupelo
6 juli 2009, 22:14
Misschien raar, maar ook een kwestie van vertrouwen, ken ook niet alle ins & outs, maar dat weet degene van wie ik een gitaar koopt niet. Wanneer ik bij een eengezinswoning langs moet, de gelegenheid krijg een gitaar in mijn eentje aan de tand te voelen terwijl de verkoper een kopje koffie voor me aan het zetten is... Tja het zegt niets, maar meestal - wanneer ik voor mijzelf spreek -, voel je wel aan of je iemand kunt vertrouwen of niet. De hypothetische situatie dat de verkoper zelf genaaid is buiten beschouwing gelaten.

Ik zou mezelf er niet teveel over fokken; heb wat vertrouwen in de medemens.
Het is tenslotte geen Gibson LP die je koopt. ;)

geert1976
6 juli 2009, 22:28
Om eerlijk te zijn zal ik niet gauw "even" de hals losdraaien voor een potiëntele koper. Lijkt me de gitaar niet ten goede te komen. Als het echt een hele oude Fender is, uit de zestiger jaren bijvoorbeeld, dan kan ik het me voorstellen omdat er nogal wat geld mee gemoeid is.

topic starter wil ook een jonggebruikte Fender en dan kan dat geen kwaad, je kunt het bij twijfel altijd vragen lijkt me.

als je de snaren goed ontspant, kan het geen kwaad en als je de twijfeltopic leest, duiken er van tijd tot tijd toch fenders op die niet deugen.

de meeste Fenders deugen wel, maar het zou lullig zijn als jij net die ene verkeerde koopt

EGH
19 juli 2009, 21:04
Zo enige tijd later, maar mijn Strat is binnen. Het is een LC Spitfire MK II geworden, naar ik eigenlijk toch mijn budget overschreed met de Fender MIM's, en ik de Spitfire zeker niet vind onderdoen voor de MIM Fender's. Heerlijk gitaartje voor een zeer schappelijke prijs. Zit er over te denken een GFS Lil killer in de brugpositie te gooien, zodat er ook goed op gescheurd kan worden, maar dat is voor later. Gooi in de loop van de week nog wel wat foto's online. :strat: