PDA

View Full Version : [Les Paul model] Vintage of Epiphone?



Mythbuster
1 juli 2009, 12:24
Hallo,

Ik ga over een tijdje een elektrische gitaar kopen, en het leek me wel leuk om een les paul model te kopen. Er zijn echter twee merken die ongeveer binnen mijn budget vallen, en dat zijn Epiphone en Vintage. Mijn vraag is: welke raden jullie aan?
Of moet ik zelfs helemaal niet met een les paul beginnen? Ik weet dat een Strat comfortabel speelt, maar ik vind een les paul ook wel een stoere uitstraling hebben.
Bij voorbaat dank voor jullie antwoord.

Exi
1 juli 2009, 12:30
Ik vind Les Pauls zittend heerlijk te bespelen;)

Mijn ervaring met Vintage is dat per exemplaar de afwerking nogal verschilt. Ik heb tot nu toe op twee Vintage gitaren gespeeld en ze waren allebei slecht afgewerkt.
De enige Epiphone Les Paul die ik heb vastgehouden was wel goed afgewerkt, maar dit zegt natuurlijk niks.

Ik zou beide gitaren iig niet blind kopen (zonder erop gespeeld te hebben)

Ga gewoon eens naar een muziekwinkel waar ze beide merken hebben en probeer ook andere modellen.

Gothra
1 juli 2009, 12:33
Ik zou gewoon voor de epiphone gaan, dan heb je een grotere kans op een goede gitaar dan bij vintage. Vintage gitaren zijn niet slecht, maar een epi is denk ik beter. heb zelf een epi les paul std, prima gitaar hoor! En speelt ook comfortabel hoor.

geert1976
1 juli 2009, 12:55
belangrijk is wel of de gitaar je ligt, zowel het geluid en of je hem lekker vind spelen, ik zou er eerst eens een paar proberen.

Ik vind zelf de Epi's beter dan de Vintage LP, maar je zou ook eens naar de goedkopere Tokai's kunnen kijken, zijn ook goed afgewerkte gitaren op niveau

Indien je een LP niet lekker vind klinken en spelen, maar je wilt toch een humbucker gitaar, kan een SG kopie ook een goede optie zijn en last but nog least, kijk eens om je heen en check bijvoorbeeld de sigs van forumleden, want er zijn natuurlijk ook goeie 2e hands exemplaren te koop.

Dat heeft namelijk het voordeel dat indien het spelen op de gitaar op een teleurstelling uitloopt je bij doorverkoop geen aanzienlijk bedrag hoeft af te schrijven

LesPas89
1 juli 2009, 16:11
Wordt het je eerste elektrsiche gitaar?

Een Les Paul speelt ook lekker comfortabel hoor. Ze zijn alleen een stukje zwaarder dan Strats of Tele's. Maar dat maakt niks uit toch?

Ohja, ik zou voor Epiphone gaan. Ik heb een Les Paul standard plus. Zwaar tevreden over. Heb er wel een setje Seymour Duncans ingezet, omdat ikzelf de standard pickups wat tegen vond vallen. Maar anderen vinden ze juist weer goed klinken.

hole
1 juli 2009, 16:29
Vintage heeft mijn voorkeur voor wat betreft hardware en sound, maar zoals hierboven al is gezegd, de afwerking kan bij sommige slecht zijn (en bij sommige ook heel goed)

Ik heb eens bij Feedback 5 Vintage in handen gehad...was er maar 1tje lekker van afgewerkt (geen puntjes aan de fret etc)...maar met zo'n goeie heb je ook meteen een supergitaar.

Hagstrom superswede iets voor je?

Nino1110
1 juli 2009, 17:08
Agile kan ook nog, op UG vinden ze die gitaren geweldig.
En al helemaal de 3000 serie, ze zijn te koop bij Rondomusic ( Muziekwinkel in Amerika ) www.rondomusic.com

Trecion
1 juli 2009, 18:13
Agile is toch de amerikaanse merknaam van Vintage of niet?

Nino1110
1 juli 2009, 22:37
Dat zou ik niet weten, maar volgens mij zijn de verzendkosten hier naartoe echt ontzettend hoog of zenden ze helemaal niet naar Europa bedacht ik me later.
Dus Agile valt af en natuurlijk het feit dat een gitaar bestellen altijd een risico is.

KamikazaGuitar
1 juli 2009, 22:44
Mijn ervaring met Vintage is dat per exemplaar de afwerking nogal verschilt. Ik heb tot nu toe op twee Vintage gitaren gespeeld en ze waren allebei slecht afgewerkt.

Klinkt logisch :seriousf:

marhoog
2 juli 2009, 10:36
Ik heb zelf een Vintage gehad was een een hele fijne en goede gitaar.. erg netjes afgewerkt.. Heb een paar keer een epi in mijn handen gehad maar vond mijn Vintage toch prettiger..

Denk inderdaad dat het slim is om gewoon beide merken zelf uit te proberen en dan een keuze te maken.

avenue
2 juli 2009, 11:37
Het lijkt mij inderdaad handig om ze allebij flink uit te proberen. Ik heb ook heel wat gitaren in mijn handen gehad voor ik een besluit heb genomen.
Zelf ben ik op de Epi LP custom uitgekomen. Ik vond deze heel erg prettig spelen en hij gaf een erg mooi geluid!

Portel
2 juli 2009, 12:16
Ik ben eergisteren met twee vrienden naar Noordwijk (Music All In) gegaan.
De ene vriend wilde een Les Paul, de andere een SG.

De LP-vriend ging naar huis met een Tokai les Paul Custom.
De SG-vriend ging naar huis met een Vintage SG.
Ikzelf heb een Epiphone les Paul ES Custom uit 1996.
Heb de SG en LP van respectiefelijk Vintage en Tokai uitgeprobeerd, en vind de Tokai bijna even goed spelen en klinken als mijn Epi.
De SG (Vintage) vind ik ook een topgitaar, mooie klank en niet te zwaar. De hals had alleen iets 'gladder' mogen zijn.

Wat ik probeer te zeggen. Je kan ook kijken naar 'Tokai' (een Tokai Custom kost 400 euro, net als de Epiphone standard. Tokai Standard kostte geloof ik iets minder dan 300).
En een SG-model zou misschien ook iets voor je zijn.

DjL4rZ
2 juli 2009, 16:33
Ikzelf heb een Les paul imitatie van Richwood (RE-135 Tree of Life), deze heb ik ooit gekocht als 3e gitaar gewoon omdat deze er erg mooi uit zag en stukken mooier was dan de les paul van Ephiphone.
De elementen waren niet echt geweldig qua klant dus heb ik deze vervangen door gibson elementen. En hij klink bijna als een echte Les Paul. Hij speelt ook n stuk gemakkelijker omdat de frets niet hoog zijn wat makkelijker speelt voor het snelle werk. Het enige nadeel van imitaties tegenover een echte LP is dat deze vaak gestemd moeten worden en een LP bijna nooit.

macwilliams
2 juli 2009, 17:20
Dan moet ik even een hartig woordje gaan wisselen met mijn 5 gibsons. Die lopen dus de kluit te belazeren:stop:

geert1976
2 juli 2009, 19:12
Dan moet ik even een hartig woordje gaan wisselen met mijn 5 gibsons. Die lopen dus de kluit te belazeren:stop:

same here:seriousf: