PDA

View Full Version : element geeft geen hoge E?



vincedepooh
30 juni 2009, 23:56
Hallo mensen,

Mijn acoustische gitaar heeft een Fishman classic 4. Als ik mijn gitaar uitversterk komt de hoge E nouwelijks door vergeleken met de andere snaren. Dit is acoustisch niet het geval. Ik heb ook geen idee hoe zo`n "element" werkt en wat er dus mis zou zijn.

bvd,

Vincent

snaarplukker
1 juli 2009, 09:08
Zat het er ingebouwd toen je de gitaar nieuw kocht?
Is het probleem al vanaf het begin of later ontstaan?
Dit element wekt een signaal op doormiddel van de druk van je snaren op het element. Doordat er door een niet goedgevormde brugzadel minder druk op de hoge kant staat is het signaal aan die kant ook zwakker.

Chocola
1 juli 2009, 09:35
Hier heb ik ook last van, maar bij mij is het logisch omdat het een cheapass gitaartje is. Bij duurdere gitaren heb ik dit nog nooit meegemaakt, ook zelden bij steelstring. Heb je nylon?

DeiDRagonas
1 juli 2009, 09:48
Zelf ook wel eens meegemaakt bij een ouwe Vantage semi. Daarvan kwamen de D, B en hoge e maar nauwelijks door. Super irritant... Wat je eraan zou kunnen doen weet ik niet btw, ik heb de gitaar uiteindelijk maar verkocht.

R.

Ron Houben
1 juli 2009, 16:52
Hoi,

Ga naar een ervaren gitaarbouwer. eentje die ervaring heeft met akoestische gitaren dus. De balans goed krijgen bij een probleem zoals het jouwe is een vak apart. Het kan zijn dat het kambeentje aan de onderkant niet vlak is, het kan zijn dat de bodem van de sleuf waar het kambeentje in staat niet vlak is, het kan zijn dat het kambeentje geen consistente massa heeft, het kan zijn dat de piezo zelf niet lekker is, etc etc. Ga niet zelf prutsen!!!

Veel gitaarmerken gebruiken bekende merken voor de inbouwsystemen, maar zorgen er niet voor dat de balans in orde is. Dat is helaas zo. De meeste winkels hebben niet de tijd om dit goed te verhelpen, ook dat is helaas zo. Dus: Een goede gitaarbouwer.

Succes,
Ron

vincedepooh
1 juli 2009, 21:06
Hoi,

Ik deze gitaar 2de hands bij een gitaarwinkel gekocht het gaat om een ayers. Niet zo`n bekent merk geloof ik (en met een fischman element wat wel ok is) maar ik speelde erop en ik vondt hem zo lekker fris klinken dat ik em maar had meegenomen. Ik weet niet of het probleem al vanaf het begin was want ik versterkte hem meestal niet uit. Inmiddels is heb ik de gitaar al 1,5 jaar. het probleem van de hoge E is mij al een 0,5 jaar bekent maar nu heb ik zaterdag een optreden en moet ik uitversterkt worden. Ik had nog hoop dat ik er zelf wat aan zou kunnen doen maar helaas. Ok, een gitaarbouwer opzoeken (voor mij is robberts in H`sum het dichste bij).

Bedankt voor jullie reacties>

Superstick
1 juli 2009, 23:32
Hoi,

Ik deze gitaar 2de hands bij een gitaarwinkel gekocht het gaat om een ayers. Niet zo`n bekent merk geloof ik (en met een fischman element wat wel ok is) maar ik speelde erop en ik vondt hem zo lekker fris klinken dat ik em maar had meegenomen. Ik weet niet of het probleem al vanaf het begin was want ik versterkte hem meestal niet uit. Inmiddels is heb ik de gitaar al 1,5 jaar. het probleem van de hoge E is mij al een 0,5 jaar bekent maar nu heb ik zaterdag een optreden en moet ik uitversterkt worden. Ik had nog hoop dat ik er zelf wat aan zou kunnen doen maar helaas. Ok, een gitaarbouwer opzoeken (voor mij is robberts in H`sum het dichste bij).

Bedankt voor jullie reacties>

Dat is ook mijn winkel. Aardige lui, en ze doen volgens mij ook wel goed werk. Succes!

Plant
2 juli 2009, 00:42
@vincedepooh

Als je voor zaterdag iets wilt proberen kun je het volgende proberen:

Check of je zadel onderkant vlak is. Loopt deze onder de hoge E snaar iets omhoog, dan kun je proberen die ruimte onder het zadel bij die snaar op te vullen door een klein dun vlak snippertje hout (fineertje) met de breedte van de sleuf tussen zadel en element te leggen. Dan verhoog je de druk op dat deel van het element.

Is je zadel vlak, dan leg je dat snippertje hout onder het element bij de hoge E snaar.

Ron Houben
2 juli 2009, 17:41
Hallo Vince,

Ondanks de goedbedoelde raad van Plant, zou ik niet zelf gaan experimenteren. Zeker niet als je over een paar dagen een optreden hebt. Doe dat maar als je veel tijd en geduld hebt. Misschien dat Plant dit wel kan, en ik kan het natuurlijk ook... is het geen goed idee om dit zonder ervaring zo te proberen.

Succes zaterdag en veel plezier!

Plant
2 juli 2009, 18:42
Ron, je hebt gelijk.

Zelf ben ik waarschijnlijk wat experimenteler en meer ervaren dan vincedepooh.

Zelf ben ik al helemáál niet voor piëzo's, ik zou sowieso voor een microfoon gaan als je daar de versterkingmogelijkheid voor hebt. Hangt dus af van de beschikbare middelen.

Als er zang versterkt moet worden, moet dat toch ook door een microfoon? Waarom die akoestische gitaren dan altijd ingeplugd, behalve dan voor de bewegingsvrijheid :???: Het geluid is zó vreselijk :stop:

Ron Houben
3 juli 2009, 09:47
Hoi Plant,

Er wordt voor piezo's gekozen omdat die niet zo snel rondzingen. Een piezo is heel erg direct omdat die niet het geluid oppikt zoals je dat hoort wanneer je thuis zelf speelt. Je hoort thuis het bovenblad en de reflecties vanaf de achterkant en zijkanten, dan hoor je nog de reflecties in je huis, houten vloer etc. Dit is een geluid dat wij als aangenaam ervaren en zoals dat ook in een studio met mooie microfoons wordt gemaakt. Dat is dan wat je op een Cd hoort. De piezo pikt de trillingen van het bovenblad op en verder niets. Hierdoor is het geluid al heel erg direct. Verder ligt het aan de kwaliteit van uitversterking (Voorversterker, P.A. of akoestische versterker, luidsprekers, effecten) hoe natuurlijk dat dan toch nog kan klinken.

Voor zang kan een microfoon volstaan omdat er veel meer volume uit een mens komt (meestal via de stem) van uit een gitaar. Er wordt wel met microfoon gespeeld hoor, in de bluegrass kringen wordt er nog wel eens rondom een enkele microfoon gespeeld en gezongen en degene die een solo neemt, gaat wat dichter bij de microfoon staan. MAAR, dat kan alleen op een stil podium en in een stille zaal. In een kroeg waar de mensen niet stil op een stoel zitten en waar je gerinkel en geklets hoort, werkt dit al niet meer.

My two bits.
Groeten,

Ron Houben

Plant
3 juli 2009, 18:40
Ik weet wel hoe een piëzo werkt en dat er natuurlijk niks van de akoestiek e.d. word opgepikt. Maar aan een piëzo klinkt m.i. echt he-le-maal niets akoestisch.

En rondzingen kunnen elektro-akoestische gitaren net zo goed. Waarom staat anders iedereen met zo'n silencer in het klankgat. En waarom hebben heel veel gitaren met aktieve elektronica een faze-omkeer knopje en parametrische mid EQ om frequenties te kunnen onderdrukken? Tegen het rondzingen :dontgeti:

Dat microfoons wel degelijk kunnen word bewezen door o.a. Doogie MacLean. Deze schotse folk singer/songwriter gebruik een klein microfoontje dat m.b.v. een gebogen dun metalen houder buiten de gitaar aan het klankgat hangt met de microfoon op een afstandje schuin naar het klankgat gericht. Daar speelt hij ook mee in kroegen (ben ik zelf bij geweest) en zelfs op grote festivals in de open lucht. Ooit gezien tijdens een BBC uitzending over het Cambridge Folk Festival. Fantastisch geluid. En geen verbouwing, want die houder haakt in het klankgat en haalt hij na afloop zo los van de gitaar. Er zijn vast wel beelden op youtube te vinden.

Ik weet dat het Deense DPA (Danish Professional Audio) ook dat soort miniatuur microfoons maakt die kwalitatief vrij goed zijn.

Waar een wil is, is een weg...

Dit gaat teveel off-topic, misschien moet ik er zelf maar een apart topic van maken.

Ron Houben
3 juli 2009, 20:58
Hoi Plant,

Inderdaad leidt dit tot een nieuwe topic en een interessante. Ik zal deze microfoons eens onderzoeken.

Goed weekend!

Ron Houben