PDA

View Full Version : Advies voor aktieve monitoren gevraagd



McLambo
30 juni 2009, 20:04
Ik hoop dat ik hier in het goede topic zit. Mijn vraag gaat over monitoren, maar beperkt zich niet tot opnemen.

Ik speel al tijden gitaar, maar ik ben nooit echt enthausiast geweest over de kwaliteit van het geluid dat mijn setup genereert.
Vooraf kan ik zeggen dat ik weinig budget heb, en dat maakt het vaak extra uitdagend om iets moois te vinden, wat aan mijn wensen voldoet.

Zit al een tijdje te dubben wat ik hiermee aanmoet, lees hier op het forum hoe meerdere mensen met vragen hierover geholpen zijn, dus vandaar dat ik dacht: laat ik het eens aan jullie voorleggen:


Mijn gitaar is een London City Comet MK2, en daar ben ik heel erg tevreden over. Vorig jaar heb ik een 2e hands Line6 POD XT op de kop getikt, en dit apparaat levert mij op dit moment voldoende modulatie mogelijkheden.

Afwisselend speel ik over mijn draaidloze AKG hoofdtelefoon, of via een Combo-versterker die ik al heel lang heb, een Hughes & kettner Attax 100 Combo.
De Pod XT gaat via de FX input naar de Attax om zo alleen de eindversterker te gebruiken.

Ik mag graag blues & metal spelen, en heb wat setups gecreeerd op de Pod-xt die die helderheid evenaren van hoe SRV klinkt. Via de hoofdtelefoon komt die goed tot zijn recht.
Op de Attax echter komt het geluid er heel plat en dof uit. Ook speel ik mee met muziek die ik afspeel, en dat is via de Attax ook niet echt om aan te horen. (gebruik hiervoor de pod-xt als output)
Verder heb ik een mager setje pc-speakers.

Het gaat mij dus om zelf spelen, met muziek meespelen, maar zeker ook het luisteren van mijn favoriete muziek.


Nu had mijn gitaarleraar recentelijk zijn setup aangepast, en speelt nu ook over een modulator met 2 grote bose monitoren, en dat klinkt werkelijk fantastisch. (voorheen altijd Roland amp)
De monitoren hebben een neutraal karakter, en zijn dus vrij goed geschikt om gitaar over te spelen. Ook meespelen met een nummer of backingtrack klinkt heel goed.
Deze setup is echter ook geschikt om mee op te treden, dus er zit echt een hele berg volume in.

Naar alle waarschijnlijkheid ligt het prijskaartje van zo'n setup (2xbose monitoren met krachtige rack-mounted amp) astronomisch ver boven mijn budget.
Op internet lees ik het 1 en ander over actieve monitoren voor in huis (dus niet voor on stage), maar ik kan niet echt een keuze maken.

Ik zie setjes van KRK, Phonic, Mackie langskomen......
Ik speel hoofdzakelijk op zolder en zit in een kamer van 3x5 meter met een schuin dak, en het staat redelijk vol. Het moeten dus niet al te grote speakers zijn, maar net zoals met een gitaarversterker zijn er zeker van die momenten dat je de boel eens even lekker opendraait.

Graag zou ik horen wat jullie mij zoal aanbevelen. Budget is ongeveer 200-400 euro. Monitoren? Of toch via een versterker gaan spelen? 2e hands is geen probleem...

DarkFire
30 juni 2009, 20:52
Ik zou zeggen kijk eens of je 2e hands een setje Dynacord D8 speakers kan vinden.. Zijn nieuw 450 per stuk geloof ik, maar 2e hands vast wel goedkoper te vinden ;) Heerlijke speakers, zeer helder. 8" woofer, heel licht, dus ideaal om mee te nemen. Alleen het laag mist soms een beetje, maar als je dr wat meer laag ingooit houden ze wel prima stand. Wel speakon aansluiting, weet niet wat je zoekt? Ze zijn trouwens ook prima voor andere doeleinden te gebruiken, zeer breed inzetbaar.

Ik weet niet of het is wat je zoekt, maar ik heb er zeer goede ervaringen mee :ok:


edit: sorry, niet goed gelezen, de speakers zijn passief.. :soinnocent: en jij zoekt zo te zien alleen actief.

The Lo Lands
1 juli 2009, 09:56
Ik kan je niet echt zeggen wat goede/betere actieve monitor speakers zijn aangezien ik alleen maar mijn Alesis M1Active 620 (100 watt actieve monitor) ken. Deze zijn voor mij prima maar er zijn betere, wel duurder. Deze monitoren (set) heb je voor rond de 300 euro. Neem zeker niet de 520 versie mocht je interesse in Alesis hebben!

Maar qua setup voor meespelen heb ik de volgende mogelijkheden/ervaringen, en ook ik heb een zolderkamer:

Gitaar rechtstreeks inpluggen in een (buizen)preamp, dan naar een geluidskaart de computer in, uitversterken middels gitaar modulatie plugins van bijvoorbeeld Amplitube, Guitar Rig e.d. Handig voor opnemen en meespelen van nummers.

Sinds kort heb ik een TAD silencer met een speciale speakersim uitgang zodat ik dus ook via mijn pedal board en gitaarversterker via de (buizen)preamp rechtstreeks de computer in kan, en dus ook kan opnemen of meespelen met nummers met mijn live setup. Klinkt dus ook realistischer zonder latency issues wat in het geval met plugins nog wel eens problemen kan geven! De TAD kost wel 400 euro dus zal voor jou geen optie zijn vrees ik.

De Alesis monitoren houden zich prima en hebben goed laag zodat je toch wat 'body' voelt. Nu is mijn ervaring wel dat de preamp (in mijn geval een middensegment buizen preamp) het verschil maakt! Hiervoor gebruikte ik de preamp van mijn Edirol FA66 geluidskaart welke imo te ijzig (digitaal) klonk. Daarnaast zorgt de buizen preamp in samenwerking met modulatie sofware voor meer warmte en een iets natuurlijker gevoel met spelen. Moeilijk uit te leggen, zou je eigelijk moet horen en voelen met spelen

Mijn conclusie is dan ook dat je de actieve monitoren prima kunt gebruiken als vervanger van een gitaarversterker voor thuisgebruik. Ik heb mijn buren nog nooit horen klagen. Welke monitor het beste voor jouw setup werkt is lastig te zeggen. De monitor zou wel wat extra bottom (laag) moeten kunnen voortbrengen als je metal speelt, anders klinkt het gauw iel en levensloos. Succes!

peter_heijnen
1 juli 2009, 10:25
McLambo, ik kan niet zo goed uit je verhaal opmaken of je nu op zoek bent naar specifieke studiomonitoren om alleen thuis mee te spelen, of 'live' monitoren voor zowel thuis als ook onderweg?

McLambo
8 juli 2009, 08:42
Thanks voor de reacties tot zover!

Peter:

Het gaat om 2 'doelen'

* Het luisteren van muziek(rock,metal en blues) op een hoog niveau (hard en zuiver) via computer/mac (heb nu een creative setje van 7 tientjes :chicken: )
* Het spelen op de gitaar via Pod-XT -> monitoren (waarbij een 'echte' amp overbodig wordt)

En een combinatie van deze 2: dus meespelen met de muziek. (al dan niet via een pc/mac met recording)

LoLands: Ik heb wel een combo versterker, met een buis in de pre-amp. Deze heeft zowel een line-out als een headphones uit, Deze zou dus op zich via een computer kunnen. Maar ik speel liever niet via de computer (moet dat allemaal weer aanstaan enzo). Zou het zin hebben om via de buis-preamp van mijn combo naar de POD-XT te gaan?

Op zich ben ik goed te spreken over de 'body' die de Pod-xt met sommige gemoduleerde versterkers geeft. Zeer vol en levendig......


Qua monitoren heb ik op dit moment mijn oog laten vallen op de KRK RP6 of RP8 G2's. Ga binnenkort eens in een audio-zaak kijken. Heb het idee dat die RP8's erg groot zijn voor een zolderkamertje, maar tegelijkertijd ben ik bang dat alles met een mid-woofer kleiner dan 8" niet genoeg laag heeft (zonder sub)......

fivelastwords
8 juli 2009, 10:02
Qua monitoren heb ik op dit moment mijn oog laten vallen op de KRK RP6 of RP8 G2's. Ga binnenkort eens in een audio-zaak kijken. Heb het idee dat die RP8's erg groot zijn voor een zolderkamertje, maar tegelijkertijd ben ik bang dat alles met een mid-woofer kleiner dan 8" niet genoeg laag heeft (zonder sub)......

Maak je over dat laag maar geen zorgen. Je hoeft echt niet voor de (relatief dure) 8" monitoren te gaan. De meeste monitoren kunnen loeihard en geven laag weer tot ver onder wat je gitaar aan body levert.

guhlenn
8 juli 2009, 17:21
Tsja, hoe weet je wat je mist als je het niet kan horen he? (maw, ga voor 8" imho...) ;)

fivelastwords
8 juli 2009, 20:22
Tsja, hoe weet je wat je mist als je het niet kan horen he? (maw, ga voor 8" imho...) ;)

natuurlijk... alsof er onder de 100 Hz überhaupt nog iets zit wat je in je gitaargeluid wilt horen ;)

Fenderwim
8 juli 2009, 23:39
Volgens mij is hier een babilonische spraak verwarring aan de gang.

Er zijn twee soorten monitors.

Monitors om een mix goed me te kunnen beoordelen en problemen te vinden.
Ze hebben daarvoor een liniare respons.

Monitors voor live optredens : speakers voor de band om zichzelf te horen.
Ze hebben totaal geen liniare respons.

De eerste kan je ook gebruiken om in je studio gewoon je muziek te spelen of alleen maar te luisteren.

De tweede zijn niet geschikt voor de functie van de eerste.

De meeste budget monitors van de eerste categorie onder de €500,-- per stel hebben een zwakke bas respons omdat ze 6" of kleiner zijn.
De eerste midden klasser, waarvan er niet veel zijn, is de Yamaha HS 80M en die hebben dit probleem niet.
Daarna wordt het snel heel duur.

Groeten

Wim

Op mijn site staat een overzicht van monitors.

Han S
9 juli 2009, 00:04
Volgens mij is hier een babilonische spraak verwarring aan de gang.

Er zijn twee soorten monitors.

Monitors om een mix goed me te kunnen beoordelen en problemen te vinden.
Ze hebben daarvoor een liniare respons.

Monitors voor live optredens : speakers voor de band om zichzelf te horen.
Ze hebben totaal geen liniare respons.

De eerste kan je ook gebruiken om in je studio gewoon je muziek te spelen of alleen maar te luisteren.

De tweede zijn niet geschikt voor de functie van de eerste.

De meeste budget monitors van de eerste categorie onder de €500,-- per stel hebben een zwakke bas respons omdat ze 6" of kleiner zijn.
De eerste midden klasser, waarvan er niet veel zijn, is de Yamaha HS 80M en die hebben dit probleem niet.
Daarna wordt het snel heel duur.

Groeten

Wim

Op mijn site staat een overzicht van monitors.

Ik weet dat je het goed bedoelt, maar voor de zorgvuldigheid: de grootte van een woofer heeft niets te maken met hoe laag hij gaat. Volume is een ander verhaal. Zo heeft mijn zoon een paar TDL 0.75 transmissielijn speakertjes. Daar zit een woofertje in van ik schat 4 inch en daar komt een laag uit wat je zelden zal horen bij zelfs 15 en 18 inch woofers. Het gaat alleen niet hard omdat ze niet zoveel lucht verplaatsen, maar ze gaan buitengewoon diep in het laag.

Prijs is ook geen enkele indicatie voor kwaliteit, denk niet dat een dure monitor beter klinkt, daar heb ik net iets teveel dure monitoren voor beluisterd. En dan maakt de ruimte waarin je ze neerzet ongeveer alles uit wat betreft de laagweergave.

guhlenn
10 juli 2009, 08:10
natuurlijk... alsof er onder de 100 Hz überhaupt nog iets zit wat je in je gitaargeluid wilt horen ;)

Zie zijn post, hij wil er ook muziek op luisteren. Daarnaast, snij het maar es helemaal weg, dan mis je echt wel wat, ook in je gitaargeluid, hij wil ze immers gebruiken om z;n gitaar uit te versterken.

@Han: er is toch wel degelijk een relatie tussen woofer size en bass response, ook al is ie niet zo heel direct?

Han S
10 juli 2009, 11:34
@Han: er is toch wel degelijk een relatie tussen woofer size en bass response, ook al is ie niet zo heel direct?

Kom maar eens luisteren naar de TDL 0.75. En de Kef B139 is ook een relatief kleine woofer, maar in de RSPM haalt hij er 17 hz uit. Een kleine woofer zal niet zo hard gaan omdat hij niet zo veel lucht kan verplaatsen, maar met een goede koptelefoon hoor je ook sublaag en dat drivertje is een paar centimeter of nog kleiner.

fivelastwords
10 juli 2009, 15:40
Zie zijn post, hij wil er ook muziek op luisteren. Daarnaast, snij het maar es helemaal weg, dan mis je echt wel wat, ook in je gitaargeluid, hij wil ze immers gebruiken om z;n gitaar uit te versterken.


Zie mijn eerste post, ik zeg niet dat de speakers dat niet kunnen weergeven, ik zeg alleen dat er daaronder niets moois zit. Ze geven het wel prima weer. Voor de rest, zie Han zijn posts.

McLambo
10 juli 2009, 21:49
De yamaha's waren inderdaad ook mijn revu gepasseerd. En ik wil er inderdaad ook muziek op kunnen luisteren. Wat dat betreft ben ik benieuwd of muziek luisteren op een monitor uberhaubt ' insteressant' is in termen van muziek dynamiek. Als het goed is, geeft een monitor het geluid zo neutraal mogelijk weer. Ik kan me voorstellen dat muziek dan naar saai gaat neigen, ik kan het ook helemaal mis hebben natuurlijk. Ik moet immers nog eens een middagje goed gaan luisteren.

Een zoektocht op internet leert dat er naast bv de Yamaha's en KRK RP8's (ongeveer zelfde prijsklasse) nog legio andere merken monitoren zijn die in dat segment zitten. Op elk forum sleep iemand er wel weer een ander merk bij (phonic, mackie, roland, etc etc etc) waar men dan helemaal lyrisch van is.

op zich lees ik veel goeie dingen over de Yamaha's en KRK's, (meeste mensen die 1 van de 2 mooi vinden klinken, knappen af op de andere) dus die wilde ik in 1e instantie eens gaan beluisteren in een zaak waar ze ze a/b't kunnen worden in een aparte ruimte..... Dan moet ik nog kijken of ik ze niet te groot vind voor mijn kamer. Ik zit er ongeveer 1.5 tot 2m max vanaf.

Als laatste nog een manier vinden om de zaak allemaal degelijk aan te sluiten, maar dat is van later zaak.

het gaat dus niet om van die bakken die op het podium liggen, maar studio monitoren :)

Fenderwim
10 juli 2009, 23:57
De yamaha's waren inderdaad ook mijn revu gepasseerd. En ik wil er inderdaad ook muziek op kunnen luisteren. Wat dat betreft ben ik benieuwd of muziek luisteren op een monitor uberhaubt ' insteressant' is in termen van muziek dynamiek. Als het goed is, geeft een monitor het geluid zo neutraal mogelijk weer. Ik kan me voorstellen dat muziek dan naar saai gaat neigen, ik kan het ook helemaal mis hebben natuurlijk. Ik moet immers nog eens een middagje goed gaan luisteren.

:)

Nee, nee en nog eens nee.

Op een monitor maak je een mix die zo goed mogelijk klinkt, om op een veelvoud van andere systemen ook goed te klinken.
Dus als het op een monitor slecht klinkt dan is de mix slecht.

Je begint vaak met direkte opnames en dan is de mix vaak inderdaad prut, maar daarna wordt er hard gewerkt, soms weken of langer om het goed te laten klinken.

Neem je favoriete nummers van een top artiest mee naar een winkel om die monitors af te luisteren.
Als die daar dan lekker klinken is het een monitor die geschikt is voor jouw.

Groeten
wim

Han S
11 juli 2009, 00:53
Je begint vaak met direkte opnames en dan is de mix vaak inderdaad prut, maar daarna wordt er hard gewerkt, soms weken of langer om het goed te laten klinken.

Groeten
wim

Iedereen heeft zijn eigen methode, maar als ik dan lees hoe de bekende mensen werken dan zijn daar veel paralellen in. Als ik een opname ga maken moet het meteen goed klinken, ook de mix. Als een geluid me niet bevalt neem ik een andere microfoon of een andere plaatsing, 'we'll fix it in the mix' is wat mij betreft gelul in de ruimte en als je die filosofie aanhangt moet je idd vaak heel lang knoeien in de mix en dan nog wordt het niet geweldig. Als je het brongeluid goed hebt en je maakt daar meteen een goede opname van is mixen een 'eitje'.

Een goede monitor is een luidspreker die goed 'vertaalt' en die is vaak verre van recht. De beroemde Yamaha NS10 heeft een bult van 7dB bij 1500hz en valt van 100 naar 50 hz 10dB af. Maar als je daar een CD als Lateralus van Tool op draait klinkt het geweldig. Je moet elke monitor eerst leren kennen voordat je er mee kunt werken.


Neem je favoriete nummers van een top artiest mee naar een winkel om die monitors af te luisteren.
Als die daar dan lekker klinken is het een monitor die geschikt is voor jouw.


Helemaal waar, neem referenties mee waarvan je zeker weet dat ze goed klinken. Er zijn echter monitoren die dingen mooier laten klinken dan ze zijn en er zijn monitoren die van een matige mix niets overeind laten, het blijft lastig. Er zijn weinig producties waar echt sublaag in zit en er zijn monitoren die prut in het laagmidden niet voldoende aantonen. Is niet makkelijk hoor.

guhlenn
11 juli 2009, 11:47
Kom maar eens luisteren naar de TDL 0.75. En de Kef B139 is ook een relatief kleine woofer, maar in de RSPM haalt hij er 17 hz uit. Een kleine woofer zal niet zo hard gaan omdat hij niet zo veel lucht kan verplaatsen, maar met een goede koptelefoon hoor je ook sublaag en dat drivertje is een paar centimeter of nog kleiner.

Dat geloof ik ook wel, en mijn pmc doen het ook prima, maar hoe groter de woofer hoe makkelijker hij luchtfdruk verplaatst zou ik zo zeggen. Dat er nog veel meer m,eespeelt is dan minder relevant binnen een serie, want dat is fgrotendeels gelijhk. Dus als je kan kiezen tussen 6 en 8 inch binnen een speaker serie zou wat mij betreft de keuze duidleijk zijn, omdat de 8"dan altijd lager gaat.

@Fivelastwords: ik heb je post nog eens gelezen maar begrijp je niet. Als je denkt dat onder 100 Hz niks moois zit zou ik dat toch willen tegenspreken. sterker nog, een goed geintegreert subsysteem brengt je monitors verder tot leven. Probeer het eens. :)

bert k
11 juli 2009, 12:09
Je hebt twee manieren om een bepaalde hoeveelheid lucht te verplaatsen. Een grote conus die een kleine slag maakt en een kleinere conus die veel grotere bewegingen maakt. Die lange slag speakers zijn de laatste tien, twintig jaar flink ontwikkeld. Heeft te maken met sterkere magneten, andere materialen, ik ken de details niet zo goed. Je ziet dan een woofer veel meer pompen dan vroeger. Het resultaat is dat je dezelfde hoeveelheid lucht in beweging brengt als vroeger met een twee keer zo grote conus.

Han S
11 juli 2009, 14:32
Dat geloof ik ook wel, en mijn pmc doen het ook prima, maar hoe groter de woofer hoe makkelijker hij luchtfdruk verplaatst zou ik zo zeggen. Dat er nog veel meer m,eespeelt is dan minder relevant binnen een serie, want dat is fgrotendeels gelijhk. Dus als je kan kiezen tussen 6 en 8 inch binnen een speaker serie zou wat mij betreft de keuze duidleijk zijn, omdat de 8"dan altijd lager gaat.

@Fivelastwords: ik heb je post nog eens gelezen maar begrijp je niet. Als je denkt dat onder 100 Hz niks moois zit zou ik dat toch willen tegenspreken. sterker nog, een goed geintegreert subsysteem brengt je monitors verder tot leven. Probeer het eens. :)

En toch denk ik dat je een denkfout maakt Glenn. Bert zegt het al, het gaat over luchtverplaatsing en dus volume. Maar over het bereik in de diepte en daar hebben we het over. Een TLS80 of een RSPM geeft met de B139 woofer een laag wat je niet uit de B&W 801D zult horen komen met zijn 15 inch woofer. Die 801 gaat met zijn rendement van 94dB/w/m wel veel harder dan een IMF, maar daar gaat het niet over. De PMC komt ook niet zo diep als een TLS80.

De TDL is de voortzetting op de IMF speakers en zijn van dezelfde ontwerper. De 0.75 is de kleinste, een transmissielijntje van een goede 60cm hoog, klein zuiltje met een tweeter en een woofertje van hooguit 10 cm en daar komt een laag uit dat ik niet uit de B&W 801 heb horen komen. Ik ben daar ook zeer van onder indruk, maar het is toch echt zo. Je ziet een klein zuiltje en je zoekt je rot naar de grote sub die er niet is. Ze gaan alleen niet hard, maar zijn ook voor de niet zo grote huiskamer.

Wat je opmerkt over de 100hz van de gitaar: de lage E snaar zit rond 80hz, maar zeker de metalgitarist maakt een hoop bijgeluiden die daar ver onder ziten, whoomp whoomp bijvoorbeeld. Voor mij is 100 hz geen echt laag, dat begint benden de 60hz en de E snaar van de bas is rond 42 hz en als het een vijfsnarige is zit de B snaar op 31 hz.

McLambo
11 juli 2009, 17:43
Okay, wat monitoren betreft heb ik nu genoeg informatie om eens er op uit te gaan, en te gaan kijken en luisteren naar 6" en 8" setjes.


Komen we nu aan het het 2e gedeelte van mijn 'quest': Het aansluiten:

Ik speel muziek hoofdzakelijk op mijn Mac af. Op dit moment gebruik ik de Pod-xt als extern-uit, en ga via de Pod naar mijn koptelefoon.

Uiteindelijk wil ik graag ook zonder de Pod-xt kunnen spelen over de monitoren, eventueel ook via de PC.

Beide hebben een optische uitgang, en aangezien de interne geluidskaart van de Mac niet echt hoogstaande kwaliteit behelst, zou ik graag de optische uitgang gebruiker. Hier moet dus een D/A converter tussen. Liefst een met meerdere ingangen.

Waar moet ik aan denken? Simpel mengpaneeltje met deze opties? een 'desktop' controller, zoals je tegenwoordig wel vaker ziet?

Advies welkom!

fivelastwords
11 juli 2009, 22:08
Lees dit topic even door, je bent op zoek naar een interface denk ik.

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=122996

Succes!

Fenderwim
11 juli 2009, 23:24
Okay, wat monitoren betreft heb ik nu genoeg informatie om eens er op uit te gaan, en te gaan kijken en luisteren naar 6" en 8" setjes.


Komen we nu aan het het 2e gedeelte van mijn 'quest': Het aansluiten:

Ik speel muziek hoofdzakelijk op mijn Mac af. Op dit moment gebruik ik de Pod-xt als extern-uit, en ga via de Pod naar mijn koptelefoon.

Uiteindelijk wil ik graag ook zonder de Pod-xt kunnen spelen over de monitoren, eventueel ook via de PC.

Beide hebben een optische uitgang, en aangezien de interne geluidskaart van de Mac niet echt hoogstaande kwaliteit behelst, zou ik graag de optische uitgang gebruiker. Hier moet dus een D/A converter tussen. Liefst een met meerdere ingangen.

Waar moet ik aan denken? Simpel mengpaneeltje met deze opties? een 'desktop' controller, zoals je tegenwoordig wel vaker ziet?

Advies welkom!

Ik heb een gitaar club met 350 gitaristen wereld wide die alllemaal aan home recording doen, maar ik heb nog nooit gehoord van iemand met de configueratie op basis van de ideen die je hierboven spuit.

De meest voorkomende ketens zijn:

Gitaar versterker, Mic, audio interface, computer, met de monitors of speakers op de audio interface.

Gitaar, stompbox, compressor, echo, amp simulator, audio interface, computer, met de speakers of monitors op de audio interface.


Uiteraard kan je varieren en een multi-effect unit er tussen zetten inplaats van de keten stompbox - amp simulator of de hele keten weglaten en direkt met een line out van je amp naar je audio interface.
De laatste versie is niet zo zinvol want het karakter van je amp wordt vooral door de laatste trap gemaakt en niet door de preamp.

Verder kan je er ook altijd nog ergens een mixer tussen zetten maar echt nodig is dit niet.

De meeste home recording gitaristen gebruiken geen amp voor hun opnames, omdat dat problemen geeft met de buren en de familie.

Je kan je toon ook op een andere manier maken tegenwoordig.

Groeten

Wim

schizo910
12 juli 2009, 11:43
De meeste home recording gitaristen gebruiken geen amp voor hun opnames, omdat dat problemen geeft met de buren en de familie.

Je kan je toon ook op een andere manier maken tegenwoordig.


Klopt, maar vergeet niet dat je dan écht wel wat gaat missen, vooral als je gebruik maakt van feedback e.d. Om die reden ga ik weer een 5 watt buizen ampje aanschaffen, zodat ik niet belachelijk hard hoef te blazen voor een lekker geluid. Ik splits m'n signaal dan; de amp die ik mic en gebruik voor de speakerdruk en feedback en het 2e signaal rechtstreeks clean m'n computer in. Dit signaal kan ik dan altijd nog bewerken met een ampsimulator o.i.d...

McLambo
13 juli 2009, 07:49
Wim:
Volgens mij verschilt mijn situatie niet zo heel veel van de 'gebruikelijke' situaties die jij schets:



Gitaar -> Pod-XT(stomp, echo, modellator, etc) -> computer -> POD-XT(digitale interface) -> Koptelefoon/monitoren.

De POD-XT heeft zowel een digitale ingang, maar kan ook als output gebruikt worden.

De situatie die ik probeer te realiseren is als volgt:

Gitaar -> Pod-XT -> Monitoren (oefenen)
en eventueel tegelijkertijd
computer -> interface -> Monitoren(gewoon muziek luisteren)

OF

Gitaar -> Pod-XT - computer (backingtrack) -> interface -> Koptelefoon/monitoren (meespelen met backingtrack/recording)

Op zich zou ik ook wel met een mic kunnen gaan werken, maar het grootste gedeelte van de tijd kan ik geen volume produceren (ivm kleine die slaapt), en mijn versterker is niet bepaald bijzonder om daarvoor echt te gaan opnemen over micorofoon (H&K attax 100 combo).

Het belangrijkte is dat op korte termijn kan spelen op een toegankelijke manier (dus niet eerst 30 min klooien met computers opstarten, kabels inplugge, etc etc) kan oefenen, en in het weekend overdag eventueel wat openemen ofzo. Maar dat laatste is van later zorg.

Ook de suggestie van Schizo heb ik over zitten denken: Het is nu zo dat mijn thuis-situatie het niet toe-laat om s' avonds eens even lekker de versterker open te draaien. De Attax 100 gaat namelijk erg hard. Een kleinere echte buizen versterker zou wat dat betreft een betere oplossing zijn, al helemaal voor de vette sound natuurlijk.

Misschien zijn er wat topics die ik kan doornemen waar wordt besproken wat de betere kleine buizen versterkers zijn. Ik zal eens zoeken...

guhlenn
13 juli 2009, 09:27
En toch denk ik dat je een denkfout maakt Glenn.

Je maakt me iig nieuwsgierig naar die TDL speakertjes... :). Ik betwist oveirgens jouw bewering helemaal niet, ik zeg alleen dat als ale andere factoren contstant izjn (zoals binnen een productie lijn van Phonic of whatever) woofer size het frequentiebereik lijkt te bepalen. Ik baseer me dan zowel op egen bevindingen (zoals de M-audio BX 5 vs BX 8) als op de specs van fabrikanten. Dat laatste is natuurlijk gevaarlijk, maar verleidelijk.

Dat buiten de productie lijn andere dingen veel belangrijker zijn dan alleen woofer size, lijkt me duidelijk. Overigens heeft de TLS80 misschien een kleine woofer, die ijskast doet toch vermoeden dan grootte er weldegelijk toe doet ;). Ik heb nu overigens 2 10"subs die echt belachelijk laag rommelen (zijn idd 'long throw' speakers, al wist ik tot nu toe niet echt wat dat in hield). Maar toch, je mist wel die schop in je darmen die ik op andere systemen wel hoor (maw. volume)...

Dat onder de 100Hz bakken aan (gitaar) informatie bevat probeerde ik (op ietwat sarcastische wijze wellicht) ook duidelijk te maken.

McLambo
13 juli 2009, 11:44
Lees dit topic even door, je bent op zoek naar een interface denk ik.

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=122996

Succes!


Ik heb dit even door zitten lezen, en ik denk dat ik mijn Pod-XT op dit moment al als input interface gebruik. Software matig valt er namelijk behoorlijk wat te configureren aan deze interface. Als ik eventueel later met Mic's ga werken, zal er wal een 'echte' interface bijkomen.


Waar ik nu naar op zoek ben is een losse unit waarbij meerdere inputs (optisch in Mac /pc, eventueel analoog in) gecombineerd en geregeld (met volume knop o.i.d.) kunnen worden, en dan aan de uitgan de monitoren, bij voorkeur met een degelijke aansluiting (monitoren aansluiting)

bert k
13 juli 2009, 11:47
Ik heb ook een set TLS80... Idd een koelkast, en geeneens een tafelmodel. Maar als je het doek weghaalt zie je alle speakers bovenin zitten op een kluitje. Het grootste deel van het volume is de transmissielijn, een lang labyrinth vol schotjes en demping. Het idee is om de bassen van de achterkant van de speaker volkomen weerstandloos weg te dempen, en dat lukt aardig.:) Maar het geeft geen groter volume, alleen mooier laag. Ik heb nog nooit speakers gehoord die zo diep doorlopen zonder gebonk en gerommel.
Wil je nou meer volume hebben, dan moet je aan de voorkant gaan kijken. Een hoorn voor de speaker is een bekende manier om het volume te verhogen. Basboxen in de PA-wereld hebben vaak een hoorn, gewoon om het harder te maken. (En in feite is een conus ook een hoorn.) Het nadeel van een hoorn is dat hij vervormt. Hoe groter de hoorn, hoe meer vervorming. De speaker uit de TLS80 is een Kef B139, en dat is een vlakke plaat piepschuim. Door dat vlakke oppervlak klinkt hij zo mooi.

guhlenn
13 juli 2009, 12:09
Ik ben dus niet voor niks redelijk verliefd op de nomex flat piston driver van PMC. (Altijd leuk om achteraf verklaringen voor fenomenen te krijgen, dank je!)

Han S
13 juli 2009, 16:09
http://www.ivan-de-nemethy.com/ebayshop/KEFB139dec20.jpg

De Kef B139, een redelijk kleine woofer met een bijna gewichtloze 'conus'. Hij is er ook als passieve radiator, geen magneet en geen spreekspoel:

http://www.posthamster.de/~martin/.ALBEN/album01/kef_b139_l2369.jpg

Een legendarische speaker.

Fenderwim
13 juli 2009, 16:32
Wim:
Volgens mij verschilt mijn situatie niet zo heel veel van de 'gebruikelijke' situaties die jij schets:

Gitaar -> Pod-XT(stomp, echo, modellator, etc) -> computer -> POD-XT(digitale interface) -> Koptelefoon/monitoren.

De POD-XT heeft zowel een digitale ingang, maar kan ook als output gebruikt worden.

De situatie die ik probeer te realiseren is als volgt:

Gitaar -> Pod-XT -> Monitoren (oefenen)
en eventueel tegelijkertijd
computer -> interface -> Monitoren(gewoon muziek luisteren)

OF

Gitaar -> Pod-XT - computer (backingtrack) -> interface -> Koptelefoon/monitoren (meespelen met backingtrack/recording)

Op zich zou ik ook wel met een mic kunnen gaan werken, maar het grootste gedeelte van de tijd kan ik geen volume produceren (ivm kleine die slaapt), en mijn versterker is niet bepaald bijzonder om daarvoor echt te gaan opnemen over micorofoon (H&K attax 100 combo).

Het belangrijkte is dat op korte termijn kan spelen op een toegankelijke manier (dus niet eerst 30 min klooien met computers opstarten, kabels inplugge, etc etc) kan oefenen, en in het weekend overdag eventueel wat openemen ofzo. Maar dat laatste is van later zorg.

Ook de suggestie van Schizo heb ik over zitten denken: Het is nu zo dat mijn thuis-situatie het niet toe-laat om s' avonds eens even lekker de versterker open te draaien. De Attax 100 gaat namelijk erg hard. Een kleinere echte buizen versterker zou wat dat betreft een betere oplossing zijn, al helemaal voor de vette sound natuurlijk.

Misschien zijn er wat topics die ik kan doornemen waar wordt besproken wat de betere kleine buizen versterkers zijn. Ik zal eens zoeken...

Volgens mij moet dit allemaal kunnen.

Ik neem mijn gitaar tracks op (Slag, Bas, Solo) terwijl de BT, of het deel wat al klaar is, of zeg een orgineel, of een midi, speelt.

Al het geluid komt op de monitors, maar ik kan de monitors ook uitzetten en naar twee andere sets speakers gaan. Ik kan ook de monitors combineren met één of twee van de andere sets.

Het geluid dat uit de interface komt gaat niet direckt naar de monitor maar via de mixer
De hele routing loopt dus via mijn mixer, wat eigenlijk als een slimme patch bay fungeert.

Het verschil met jou is dat je ook nog een digitale connectie naar je POD gebruikt waardoor de POD op twee manieren gebruikt kan worden.

Bij mij staat alles vast opgesteld en ik hoef geen kabels te versteken dus je kan altijd direkt aan de slag. Ik heb op de interface mijn koptelefoons zodat ik al de speakers uit kan zetten.

Groeten
wim

mrkoetje
20 juli 2009, 19:14
ik gebruik al enkele jaren de KRK RP 6 actieve monitors. ik sluit mijn Vamp via mijn tascam fw1082 hierop aan, en kan via de mac ook van alles onscreen in mijn V-amp regelen.
ik ben erg enthousiast over deze speakers!

het "laag" is het enige minpuntje, dit uit zich in een heerlijke mix op mijn zolderkamer, iets minder in de woonkamer (passieve studio monitoren) tot aan een ruk-geluid in de auto en op goedkope setjes door veel te veel laag. maar dit is dus een kwestie van wennen en aanleren, zal bij andere "ongekleurde" actieve monitors denk ik niet veel anders zijn.

MjS
20 juli 2009, 19:45
ik gebruik al enkele jaren de KRK RP 6 actieve monitors. ik sluit mijn Vamp via mijn tascam fw1082 hierop aan, en kan via de mac ook van alles onscreen in mijn V-amp regelen.
ik ben erg enthousiast over deze speakers!

het "laag" is het enige minpuntje, dit uit zich in een heerlijke mix op mijn zolderkamer, iets minder in de woonkamer (passieve studio monitoren) tot aan een ruk-geluid in de auto en op goedkope setjes door veel te veel laag. maar dit is dus een kwestie van wennen en aanleren, zal bij andere "ongekleurde" actieve monitors denk ik niet veel anders zijn.

Laat me raden, je hebt je je RP6's in een akoestisch onbehandelde ruimte staan? Met name met de bas kun je dan problemen krijgen. En ze lopen natuurlijk niet superver door in het laag. 45hz ofzo? Ik zou even kijken naar wat bass-traps, Mo-Pads en de plaatsing van je speakers.

McLambo
20 juli 2009, 20:53
Je bedoelt dus dat het 'laag' in de rp6 er toe leidt dat je mix onjuist wordt weergegeven op deze monitoren, waardoor ze op andere speakers (hi-fi, auto, etc) niet lekker klinkt.


hmmm, Mijn zolderkamer is helemaal niet akoestisch bereidt (wel vloerbedekking :-) ), dus ik twijfel of ik uberhaubt wel voor studio monitoren moet gaan.... :???:

mrkoetje
20 juli 2009, 21:00
tja MJS, in dit topic http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=125223 kan je mijn zolderkamer zien met dus tapijt en een bank tegenover de speakers. prima genoeg voor het doeleind waar ik de ruimte voor gebruik.

die tips van je verminderen toch het bassgeluid? in mijn geval heb ik dus te weinig bas uit mijn KRK's, anders zou het hifigeluid niet teveel bas voort brengen?!

Misery Signals
21 juli 2009, 03:20
Ik heb ook net KRK PR6 G2 monitoren gekocht... Nog niet echt gebruikt dus bevindingen post ik later. Akoestistiek zal niet optimaal in mijn hoek zijn maar 't is nu eenmaal zo.

http://users.telenet.be/bartmetde6snaren/Gear/Studio/Studiohoek.2.jpg

MS

MjS
21 juli 2009, 11:48
tja MJS, in dit topic http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=125223 kan je mijn zolderkamer zien met dus tapijt en een bank tegenover de speakers. prima genoeg voor het doeleind waar ik de ruimte voor gebruik.

die tips van je verminderen toch het bassgeluid? in mijn geval heb ik dus te weinig bas uit mijn KRK's, anders zou het hifigeluid niet teveel bas voort brengen?!

Speakers als de RP6 (heb zelf de RP5) hebben weinig écht laag. Omdat je toch wat laag in je muziek wilt, ga je bewust of onbewust compenseren door er meer laag en midlaag in te draaien. Als je vervolgens op speakers luistert die veel laag hebben en/of een goede laagmid weergave, zal het teveel bas hebben en misschien ook rommelig klinken. Omdat je weinig aan akoestiek hebt gedaan zullen de RP6's wat onduidelijk klinken in het laag en laagmid, voor zover aanwezig, waardoor je dus niet goed hoort hoe het echt klinkt.

Dus wat ik bedoel:
- Speakers als de RP6 hebben relatief weinig laag
- Zonder verdere behandeling van je ruimte zit het er dik in dat je speakers met name in het laag en laagmid wat onduidelijk, ongedefinieerd zullen klinken
- Ter compensatie van het tekort aan laag, maak je een mix met teveel laag en midlaag
- Dit klinkt goed op je RP6's omdat je in feite niet heel goed kunt horen wat er in het laag/midlaag gebeurt
- Op andere speakers met betere laagweergave hoor je het overschot aan laag en het gerommel in die regionen

Met akoestische behandeling (basstraps, MoPads, goede speakerplaatsing in kamer, etc) kun je veel verhelpen. Het is niet zo dat ze puur en alleen de bass verminderen, het is vooral het rommelige in het laag wat ze verminderen (heb alleen directe ervaring met MoPads, kan over de rest niet veel zeggen). Je hebt waarschijnlijk best een prettig klinkende ruimte (had ook zo'n zolderkamer) maar je speakers staan niet losgekoppeld van je bureau, en vrij dicht tegen een muur aan. Uiteindelijk kom je een heel eind door je speakers te kennen, zoals je al zegt, maar ik vermoed dat je wel vooruitgang kunt boeken door akoestische behandeling.

PS. Ben geen expert, maar wel fanatiek lezer van de Sound On Sound en recording forums: wat ik zeg hoeft niet per se volledig waar te zijn, maar is slechts zoals ik het begrepen heb!! Dus aan de mensen met meer verstand van akoestiek (Han, Roman, Guhlenn etc), voel je vrij om me te corrigeren.

MjS
21 juli 2009, 11:50
Ik heb ook net KRK PR6 G2 monitoren gekocht... Nog niet echt gebruikt dus bevindingen post ik later. Akoestistiek zal niet optimaal in mijn hoek zijn maar 't is nu eenmaal zo.

http://users.telenet.be/bartmetde6snaren/Gear/Studio/Studiohoek.2.jpg

MS

Ziet er goed uit! Zou je PreSonus onder je printer leggen zodat je de knopjes wat makkelijker kunt bedienen. En ik zou je monitoren op MoPads leggen en op je oren richten, kom je al een heel eind mee.

Misery Signals
21 juli 2009, 12:40
Die Mopads had ik al in gedachten. Moet dat echt zoiets zijn of kan je ook ander materiaal gebruiken zoals een stukje slaapmat?
De plaats van de Presonus is niet optimaal nu maar als hij onder de printer zit, is het niet echt handig om je dingen erop aan te sluiten he als ie zo hoog hangt...

MS

McLambo
21 juli 2009, 13:52
Ik heb ook net KRK PR6 G2 monitoren gekocht... Nog niet echt gebruikt dus bevindingen post ik later. Akoestistiek zal niet optimaal in mijn hoek zijn maar 't is nu eenmaal zo.

http://users.telenet.be/bartmetde6snaren/Gear/Studio/Studiohoek.2.jpg

MS

Ik ben echt zeer benieuwd naar de bevindingen!!

Heb je deze 'blind' gekocht, of heb je een uitvoerige overweging gemaakt met andere monitoren in de vergelijking?

Het eerste wat me opvalt is dat de RP6 al een behoorlijk formaat zijn! (en ik dacht dat ik persee RP8's nodig zou hebben.... :???:)

Toevalligerwijs zie ik op de achtergrond hetzelfde setje van creative staat wat ik ook heb :-)


RP6 G2 zijn 2e hands al voor een zacht prijsje te vinden. Nog dingen waar ik op moet letten bij 2e handsjes? En wat is inderdaad dat rackmountable ding met al die knoppen dat beneden zijn kant staat?


Tenslotte: wat voor soort muziek mix je?
Veel vragen, ik weet het, maar ik vind het allemaal reuze interessant :-)

guhlenn
21 juli 2009, 14:57
Ik voel me vereerd met mijn promotie maar bescheidenheid dwingt mij toch te zeggen dat ik niet in dat rijtje thuis hoor. Hoe dan ook, zoek eens wat Han vind van mopads :)...

Either way, wat er niet is kunnen bass traps ook niet wegvangen (bass traps reduceren wel degelijk de bass, maar dan de ruimte reflecties die uiteindeijk mede de klank van je speakers bepalen. Maw, als je duidleijk bass mist dan is de oplossing waarschijnlijk een sub, en DAN is aanpassing van de akoestiek aan de orde om die bass idd duidelijker/minder rommelig te maken. Maar plaatsing van near fields is imho veel belangrijker. Of je checkt je mix in de auto (da's echt old-school... ;) )

MjS
21 juli 2009, 15:17
Ik voel me vereerd met mijn promotie maar bescheidenheid dwingt mij toch te zeggen dat ik niet in dat rijtje thuis hoor. Hoe dan ook, zoek eens wat Han vind van mopads :)...

Either way, wat er niet is kunnen bass traps ook niet wegvangen (bass traps reduceren wel degelijk de bass, maar dan de ruimte reflecties die uiteindeijk mede de klank van je speakers bepalen. Maw, als je duidleijk bass mist dan is de oplossing waarschijnlijk een sub, en DAN is aanpassing van de akoestiek aan de orde om die bass idd duidelijker/minder rommelig te maken. Maar plaatsing van near fields is imho veel belangrijker. Of je checkt je mix in de auto (da's echt old-school... ;) )

Degradatie naar geinformeerde leek dan maar? Fanatieke amateur of semi-pro? Zegt u het maar hoor! ;) Kan btw niet vinden wat Han vindt van MoPads, maar een aantal recensies lijkt te bevestigen wat ik ook merkte: wat strakker geluid, iets meer definitie en minder meetrillend-bureau. En een hoek van 4 of 8 graden is ook prettig.

McLambo
21 juli 2009, 15:18
Waarom is dat 'oldskool'? is dat een ultieme test vanwegen de bizarre omstandigheden in een auto wat audio betreft?

Misery Signals
21 juli 2009, 15:43
Ik ben echt zeer benieuwd naar de bevindingen!!
Heb je deze 'blind' gekocht, of heb je een uitvoerige overweging gemaakt met andere monitoren in de vergelijking?
Het eerste wat me opvalt is dat de RP6 al een behoorlijk formaat zijn! (en ik dacht dat ik persee RP8's nodig zou hebben.... :???:)
Toevalligerwijs zie ik op de achtergrond hetzelfde setje van creative staat wat ik ook heb :-)
RP6 G2 zijn 2e hands al voor een zacht prijsje te vinden. Nog dingen waar ik op moet letten bij 2e handsjes? En wat is inderdaad dat rackmountable ding met al die knoppen dat beneden zijn kant staat?
Tenslotte: wat voor soort muziek mix je?
Veel vragen, ik weet het, maar ik vind het allemaal reuze interessant :-)
Hoi,

Ik heb die RP6'sen niet gekocht door vergelijking. Ik wist welk budget ik eraan wilde geven en er bleven tweedehands RP6'sen over of tweedehands/nieuwe Alesis M1 620. Toen ik die nieuwe in-de-doos G2 set voor de helft van de nieuwprijs tegenkwam, heb ik niet getwijfeld. Geluisterd ter plaatse en goed bevonden.
En ja ze zijn voor in de huiskamer groter dan ik gedacht had. Ik had beter de RP5 serie op de kop getikt als ik zo bekijk. Geloof me, in de huiskamer heb je RP8 gewoon niet nodig haha!
Dat rackmountable ding naast mijn pc is mijn Presonus Firepod audio interface. 8 ingangen tegelijk opnemen en overal goede reviews dus dat zit ook wel snor. Gebruik hem icm Cubase LE4.
Ik zoek in de toekomst als mijn nieuwe band van start gaat songs in de repetitieruimte op te nemen/thuis af te werken. Ook op verplaatsing bandjes gaan opnemen voor een demo. Stijl harde muziek.

MS

McLambo
21 juli 2009, 15:49
Thanks voor de feedback. Nogmaals ben erg benieuwd naar je bevindingen.

Ik zit ook op deze KRK's te azen. Twijfel tussen RP8G2's en RP6G2's.

Bedoeling is dat ze ook op een (kleine) zolderkamer komen te staan.

Op zich zal ik hoofdzakelijk muziek luisteren en niet mixen/recorden. In dat geval is het niet zo erg dat ik de bas wat bijregel om een bevredigend geluid eruit te krijgen, maar... dan moeten ze dat wel kunnen voortbrengen uiteraard...

Daarom twijvel ik tussen 6" en 8". Gezien het formaat van de complete monitor zal het wel 6" worden :sssh:

Waar heb je specifiek op gelet bij het aanschaffen 2e hands?

Misery Signals
21 juli 2009, 15:55
Ten eerste de prijs en ten tweede de staat. Er stond voor 200 Euro in Middelkerke/België een witte set RP6 monitoren te koop met een deuk op de bovenkant van één van de speakers. Je durft je niet in te beelden wat daarmee gebeurd is, de eigenaar zal het je wss ook niet eerlijk vertellen :)
De prijs wat je wil betalen is erg belangrijk, want beneden de 500 Euro is het behelpen. Dan zijn er speakers die in deze klasse wel te doen zijn. Zo ook de Yamaha HS50 schijnt.

MS

Humedo
21 juli 2009, 15:57
Bedoeling is dat ze ook op een (kleine) zolderkamer komen te staan.

Ga dan alsjeblieft niet voor de 8 inchers, veel te groot voor nearfield monitoring. Ik heb zelf de KRK VXT-6 voor nearfield monitoring en zelfs die zijn al aardig aan het formaat.

guhlenn
21 juli 2009, 15:58
Degradatie naar geinformeerde leek dan maar? Fanatieke amateur of semi-pro? Zegt u het maar hoor! ;) Kan btw niet vinden wat Han vindt van MoPads, maar een aantal recensies lijkt te bevestigen wat ik ook merkte: wat strakker geluid, iets meer definitie en minder meetrillend-bureau. En een hoek van 4 of 8 graden is ook prettig.

Ja zeg, ik ga het niet concreet maken, ik wou alleen maar bescheiden doen! ;)

Han vind het allemaal onzin, als ik even kort door de bocht mag. Ik deel die mening (muv het meetrillend buro, en dat kan best wel een grote impact hebben) Strakker geluid, meer definitie en meer van dat soort marketing taal, tsja, als jij het hoort is het waar en goed toch?

Wat betreft old-skool: dat zijn tips die ik vroeger kreeg. Nu zijn er sub woofers HAHAHA... (sorry, binnenpretje)

guhlenn
21 juli 2009, 16:00
Ga dan alsjeblieft niet voor de 8 inchers, veel te groot voor nearfield monitoring.

Kletskoek.

McLambo
21 juli 2009, 16:06
Het wordt me niet makkelijk gemaakt :crazyhappy:

Op zich is de zolderkamer niet 'huge', maar de 8 inch'ers zou ik goed kwijt kunnen. tussen de 60 en 120 cm van het oor. Het gaat mij niet zozeer om hoe 'luid' de monitoren kunnen, dat geloof ik wel. Meer om het laag.

Ik zou ook de 6" kunnen nemen (staan veel op mp 2e hands) en eventueel doorsparen om de RP10S (subwoofer) er later bij te zetten.........

Misery Signals
21 juli 2009, 16:07
Ik vind mijn RP6 om in de woonkamer te werken toch ook vrij groot van formaat hoor, ze pakken erg veel plaats in...

MS

Humedo
21 juli 2009, 16:09
Kletskoek.
Niet mee eens, ik vind ze door de grotere conussen een stuk minder strak midhoog/midden hebben, terwijl het laag ongeveer gelijk is. Hard gaan ze allebei.

guhlenn
21 juli 2009, 16:09
Ik zou ook de 6" kunnen nemen (staan veel op mp 2e hands) en eventueel doorsparen om de RP10S (subwoofer) er later bij te zetten.........

Prima oplossing toch?

@ MS: dan heb je een kleine woonkamer ;). Speakers zijn nooit te groot. Say it with me!

edit:

Niet mee eens, ik vind ze door de grotere conussen een stuk minder strak midhoog/midden hebben, terwijl het laag ongeveer gelijk is. Hard gaan ze allebei.

Dat lijkt me nogal een overgeneralisatie, maar goed, nu kan hij ten minste zelf beslissen of hij dat ook vind.

Humedo
21 juli 2009, 16:10
Prima oplossing toch?

@ MS: dan heb je een kleine woonkamer ;). Speakers zijn nooit te groot. Say it with me!
Kletskoek ;)

Misery Signals
21 juli 2009, 16:25
Het zijn de Nederlandse huisjes die anders niet vaak groter zijn als het gemiddelde Belgische tuinhuis als ik terugblik op 5 jaar spullen kopen in Nederland ;)

MS

McLambo
21 juli 2009, 16:32
Zaterdag a.s. heb ik eindelijk eens wat tijd. Ik zal die dan ook nuttig gebruiken, en een dorp/stad op zoeken waar wat audio zaken zitten om het 1 en ander te gaan beluisteren met een referentie cd'tje op zak (of meerdere):mmmm: Amersfoort, of Apeldoorn... liefst eentje waar ze wat tijd en aandacht voor je hebben (dus niet feedback o.i.d.)

MjS
21 juli 2009, 17:06
Ja zeg, ik ga het niet concreet maken, ik wou alleen maar bescheiden doen! ;)

Han vind het allemaal onzin, als ik even kort door de bocht mag. Ik deel die mening (muv het meetrillend buro, en dat kan best wel een grote impact hebben) Strakker geluid, meer definitie en meer van dat soort marketing taal, tsja, als jij het hoort is het waar en goed toch?

Een gedeelte van het effect zal zeker tussen de oren, in plaats van in de oren, zitten. Maar ik hoor wel verschil en ik wéét dat de plaatsing uitmaakt (nu zijn ze 8 graden gekanteld, precies op de oortjes gericht) en dat het bureau minder meeresoneert (dus minder bijgeluiden/strakker geluid). In hoeverre er verder nog een effect is betwijfel ik zelf ook.

Han S
21 juli 2009, 18:58
Ik heb al een paar keer gezegd dat de grootte van een speaker niets zegt over hoe diep hij in het laag gaat. Volume is een andere zaak, want een grote conus verplaatst meer lucht dan een kleine.

Mopads, dat zijn toch van de onderzetters voor speakers? Stukkie hard schuimrubber doet hetzelfde. Op een gegeven moment kreeg ik email van Helios (waar ik nooit iets koop) over de 'Recoil Stabilizer' met een hele lijst van bekende engineers die verklaarden hoe geweldig dat was. 'Mijn klanten slaan stijl achterover van de vebeterde geluidskwaliteit' zei een 'bekende' nederlandse engineer.

Het gaat over twee plaatjes metaal met een laagje schuimspul er tussen en die zet je onder je speakers, kosten iets van 200 euro. Zelfs Craig Anderton, de grote man van Harmony Central en editor van EQ Magazine en ook nog schrijver van boeken, was overtuigd van het nut van die dingen. En ik ging daarover met hem in discussie en dat vond Craig niet zo gezellig. Punt een: ons auditief geheugen is zeer matig en we horen verschillen die er niet zijn, autosuggestie heet dat.

Dus ik kreeg er flink van langs van de heer Anderton, maar ik was daarvan niet echt onder indruk en lulde gewoon verder. Hij had ze gehoord op een beurs, ben je wel eens op een AES beurs geweest? En kon je in die herrie de verschillen goed waarnemen? Bovendien is het zo dat als je twee gelijke speakerparen beluistert, dan is het A de vraag of ze wel hetzelfde klinken en B, het ene paar staat verder uit elkaar en een paar staat wat hoger, namelijk op de Recoil Stabilizer en dat geeft een klankverschil. Zet je ze op een boek dan heb je misschien wel hetzelfde effect.

En toen moest heer Anderton toch toegeven dat ik misschien wel gelijk had en dat vond ik dan wel weer stoer van hem. Ik geloof namelijk geen reet van die verkooplulverhalen. Als jij je speakers op een stukje war stevig schuim rubber zet houdt dat ook een deel van het kontaktgeluid tegen en trilt je buro of mengtafelbrug minder mee.

Akoestiek: reflecties veroorzaken lelijke geluiden. Reflecties kun je wel aanpakken met diffusors en die kun je ook zelf maken. Staande golven in het laag zijn echt rampzalig en zorgen voor sterke pieken en dalen in het laag. En die kun je alleen te lijf met bastraps, die traps absorberen een groot deel van het laag en dat kan daardoor niet terug de ruimte in. Je hoort dus alleen het directe laag, de reflectie wordt opgeslokt door de traps.

McLambo
21 juli 2009, 20:54
Han,

Wederom bedankt voor die bak aan informatie.

Helaas heb ik op de 'zolderkamer' niet echt ruimte voor een bastrap.

Moet nog zien hoe dat dan gaat met reflecites e.d.


Op zich ben ik ook van mening dat 35-50 euro voor een paar schuimpjes redelijk overpriced is, maar zie daar: Thomann heeft ze ook van een eigen merk.
http://www.thomann.de/nl/the_takustik_isopad.htm

en voor dat geld, vind ik ze het wel waard: ze zijn toch mooi op maat gemaakt en in de goede vorm.

McLambo
22 juli 2009, 13:20
Ik zit nu een tijdje te zoeken op internet naar een audiozaak rondom amersfoort die dus ook een aardig assortie monitoren heeft, maar buiten Feedback in Apeldoorn/Utrecht kom ik niet zo gek veel tegen.


Iemand nog tips waar ik moet gaan kijken?

mrkoetje
24 juli 2009, 13:15
@mclambo: hier in de straat zit Live-music (Arnhem) ideale tent met goede keus in monitoren. daar heb ik destijds op een doordeweeksedag een uur zitten vergelijken en m'n KRK's gekocht.

McLambo
24 juli 2009, 13:31
Thanks.... Arnhem is wel een stukkie rijden. Maar wie weet waar ik uitkom!

fivelastwords
6 augustus 2009, 12:05
Iemand nog tips waar ik moet gaan kijken?

In Haarlem heb je ook een klein zaakje zitten. http://www.musicmaniacs.nl. Hebben ze aardig wat merken staan, niet heel veel, maar leuk om te checken en een aardige verkoper, met verstand van zaken.