PDA

View Full Version : 2x 9volt = 18 volt?



prima-nocte
30 juni 2009, 17:25
Hallo

ik heb harley benton powerplant (http://www.thomann.de/nl/harley_benton_powerplant.htm) gekocht in de veronderstelling dat de 12 volt uitgang ook daadwerkelijk 12 volt zou leveren (mijn wireless kan functioneren van 12 tot 18 volt) maar helaas.. 11 volt komt eruit en de wireless doet er niks op..
nou is mijn vraag of ik 2x 9 volt uitgang kan gebruiken om 18 volt voor elkaar te krijgen.. en dat dan het liefst zonder de kast open te hoeven maken.. dus kabeltjes knopen zeg maar ;)

parallel gaat niet volgens mij want dan verdubbel je het voltage niet en serieel is volgens mij ook niet uitwendig mogelijk.. maar voordat ik de tang in m'n powerplant zet wou ik toch ff weten of ik niet iets over het hoofd zie..

Dus als iemand weet hoe ik van 2x 9 volt 18 volt kan maken.. plz let me know :D

DarkFire
30 juni 2009, 17:31
Tja, in serie schakelen zorgt inderdaad dat de voltages opgeteld worden, kijk maar naar batterijen die in serie geschakeld zijn in een willekeurig apparaat.. Maar dan moet je em toch openschroeven ben ik bang, om het inwendig door te lussen..

Frits van Mourik
30 juni 2009, 18:40
Ik zou het er niet op wagen.
Vermoedelijk staan alle 9V-outputs gewoon parallel aan elkaar...
Om twee spanningen bij elkaar op te tellen zouden ze galvanisch
van elkaar gescheiden moeten zijn.

Plant
30 juni 2009, 18:52
@prima-nocte

Die powerplant levert 12V bij 250mA (= 3Watt of VA). Als de wireless maximaal 250mA trekt bij die spanning mag er niks aan de hand zijn.

Wat ik vermoed is dat de wireless meer stroom consumeert dan 250mA. Dan belast je de powerplant teveel en dan zakt de spanning.

Check eerst eens hoeveel stroom de wireless trekt. Misschien staat er anders een vermogen bij gespecificeerd in Watt of VA. Deze waarde kun je delen door de spanning en dan heb je de stroom.

Is die meer dan 250mA = 0,25A dan voldoet je powerplant daarom niet en zul je iets moeten kopen dat meer stroom levert bij 12V.

M Kactus
30 juni 2009, 19:20
@prima-nocte

Die powerplant levert 12V bij 250mA (= 3Watt of VA). Als de wireless maximaal 250mA trekt bij die spanning mag er niks aan de hand zijn.


Inderdaad moet je ook naar de Ampères kijken, maar het kan best dat die 12V van een goedkopere voeding niet genoeg is om boven de benedengrens van een toestel uit te komen.

Als de ampères geen probleem zijn, kun je altijd eens gaan kijken bij spanningsverdubbelaars. Op het newtone-forum is er een heel topic (http://www.newtone-online.nl/forum/index.php/topic,2219.0.html) over, en op freestompboxes stond er een hele mooie, maar die link ben ik even kwijt.

prima-nocte
5 juli 2009, 18:51
@Plant: op de wireless (shure PG4 receiver) staat dat hij 160mA verbruikt.
Ik had inderdaad ook al gekeken of het amperage voldoende zou zijn, maar ik heb met de multimeter de output gemeten van die powerplant en die komt op 11,4 volt. Dus de powerplant is een beetje "you get what you paid for" ben ik bang.. dubbeltje op de eerste rij zeg maar ;)

@Frits van Mourik: inderdaad.. voor dat geld ga ik er niet vanuit dat het allemaal losse 9volt aansluitingen zijn..

@M Kactus: thanx voor de link.. ik ga ff lezen.. amperage zou inderdaad moeten voldoen.

Plant
5 juli 2009, 20:59
@prima-nocte

Dan is de wireless wel erg kritisch als ie meteen niks meer doet onder die spanning. Natuurlijk zit je aan de ondergrens van de opgegeven spanning, maar dat is gegarandeerd. Meestal is er nog wel een marge van 10 à 15%. Je voltmeter kan ook nog een afwijking naar beneden hebben. 11.4V i.p.v. 12.0V...tja :???:

Gaat het om een DC voeding? is niet de polariteit omgewisseld? Dat is niet gestandaardiseerd, bij adaptervoedingen hangt het van de fabrikant af wat op de stekker de + en wat de - is.

Als die wireless daar tegen beveiligd is, doet ie daarom niks.

nico verduin
6 juli 2009, 09:14
Eventueel een DC-DC convertertje gebruiken. Die kunnen je spanning omzetten en ook de stroom leveren die je nodig hebt. klein printje en je bent klaar. Je hebt zat van die types van bijv. 9-18V DC IN en 15V 200mA uit. Zit je altijd goed. Kun jer desnoods een 9V batterij aanhangen (zal wel niet zo lang mee gaan) voor nood....

Mitch
6 juli 2009, 11:38
Gaat het om een DC voeding? is niet de polariteit omgewisseld? Dat is niet gestandaardiseerd, bij adaptervoedingen hangt het van de fabrikant af wat op de stekker de + en wat de - is.

Als die wireless daar tegen beveiligd is, doet ie daarom niks.
Juist, wireless setjes hebben meestal een andere polariteit dan de voor effectpedalen meer gangbare center negative.

prima-nocte
6 juli 2009, 12:00
er gaan wel lampjes branden op het apparaat en ja de polariteit is goed (zitten inverter kabeltjes bij de powerplant) dus hij gaat wel "aan" maar hij presteert niet zeg maar .. kunnen de mannen zich vast wel iets bij voorstellen :P

@nico verduin: Eventueel een DC-DC convertertje gebruiken.

heb je een voorbeeld? ik kan zelf wel wat met de soldeerbout maar verwacht geen wonderen.. ben meer van de houtbewerking :)

nico verduin
6 juli 2009, 18:55
miniatuur schakelende voedingen: http://docs-europe.electrocomponents.com/webdocs/03a9/0900766b803a9c65.pdf

+ en - erin (van bijv. 9-18V) en 15V eruit. je hebt ze voor bijv. 200mA max output. Is niet meer dan de grootte van een ic.

hugo123
7 juli 2009, 13:15
http://i267.photobucket.com/albums/ii294/pcbmfan/indexphp.gif
Dit moet dus ook lukken? Een vraag wat is rondje onder de IC moet je dat ook wegsnijden, of niet? bovenaan tussen 3 en 4 dus;)

HaroldA
7 juli 2009, 13:45
Dit moet dus ook lukken? Een vraag wat is rondje onder de IC moet je dat ook wegsnijden, of niet? bovenaan tussen 3 en 4 dus;)

Dat is de 'pin 1 indicator', dus nee: niet weghalen!

Ook moet je Schottky diodes gebruiken als je echt 18v wil halen, maar dat had je ongetwijfeld al in 'mijn' newtone topic gelezen ;)

nico verduin
7 juli 2009, 15:04
Gaat dat circuitje wel die 160mA leveren? Als ik zo de specs bekijk niet.

HaroldA
7 juli 2009, 15:14
Gaat dat circuitje wel die 160mA leveren? Als ik zo de specs bekijk niet.

Inderdaad: Max spanning en stroom van ICL7660S MAX1044 LTC1044 LTC1054 (http://www.newtone-online.nl/forum/index.php/topic,2856.0.html)

nico verduin
7 juli 2009, 15:18
Inderdaad: Max spanning en stroom van ICL7660S MAX1044 LTC1044 LTC1054 (http://www.newtone-online.nl/forum/index.php/topic,2856.0.html)Dan heeft het schematje toch geen zin? In dit geval. Wel lekker goedkoop :seriousf: Maar geen 160mA.

Plant
7 juli 2009, 19:08
Opgelet voor degene die deze converter toch wil bouwen:

Wat niet vermeld is en bijna niet te zien is, is dat er in die horizontale printbanen b t/m e onderbrekingen gemaakt moeten worden. Anders sluit je diode D1 kort en worden alle IC pinnen onbedoeld met tegenover liggende pinnen verbonden.

Die rode vierkantjes met een stipje erin in het IC symbool, plus ook nog eentje in het symbool van diode D1 (bijna niet te zien!), zijn dus onderbrekingen van het printspoor. Gewoon dwars doorsnijden.

Verder veel succes ermee!

hugo123
8 juli 2009, 11:34
Maar die converter is voor een distortion pedaaltje toch wel goed?

HaroldA
8 juli 2009, 12:03
Maar die converter is voor een distortion pedaaltje toch wel goed?

Ja hoor, als je maar niet boven de specificaties van het IC uit komt (en het pedaal 18v aan kan!!!)... Ik heb 'm zelf in een Fulltone OCD en Fulltone Bass Driver ingebouwd (achter een schakelaar)...

prima-nocte
8 juli 2009, 12:08
ik hoopte eigenlijk om een kant en klaar setje waar ik alleen nog met een soldeerbout tegenaan hoefde te leunen :nervous:
heb niet echt een clue hoe en wat ik bij elkaar zou moeten sprokkelen zeg maar

HaroldA
8 juli 2009, 12:23
ik hoopte eigenlijk om een kant en klaar setje waar ik alleen nog met een soldeerbout tegenaan hoefde te leunen :nervous:
heb niet echt een clue hoe en wat ik bij elkaar zou moeten sprokkelen zeg maar

Er zijn ook kant-en-klare 'power pumps' verkrijgbaar, zoals de Cioks Booster Flex, maar die zijn wel prijzig!