PDA

View Full Version : speakers met een lager aantal watts



larsje
30 juni 2009, 16:04
hi,

Ik heb een ceriatone top in elkaar gezet een point-to-point 18watt/36 watt marshall clone. Nu heb ik in mijn cabinet 2 x 75 watt jensen electric lightnings zitten. Het gaat allemaal erg hard en er zit redelijk wat laag op.

Is het zinvol om die speakers te vervangen door speakers met minder watts zoals bijvoorbeeld de V30's of greenbacks? M.a.w. wat doet dat met het geluid?

grt. lars

HaroldA
30 juni 2009, 16:16
Is het zinvol om die speakers te vervangen door speakers met minder watts zoals bijvoorbeeld de V30's of greenbacks? M.a.w. wat doet dat met het geluid?

Daar gaat het anders van klinken.

Voor een verschil in volume moet je naar het rendement van een speaker kijken.

Chris Winsemius
30 juni 2009, 16:30
V30s zijn 60 Watt RMS per stuk.

Ik maak hier (op m'n werk) de laatste tijd veel vragen mee omtrent versterker vs. speaker vermogen ratings. Om 'n veel te lang verhaal kort te maken: het karakter en geluid v/d speaker, kast en amp zijn belangrijker dan puur de vermogensrating (mits voldoende). Het "levendige" is meer van andere dingen afhankelijk (imho) dan 'n 1 op 1 vermogensverhouding van speaker(s) + amp.

Met andere speakers zal het volume niet opeens drastig lager worden...

Bij de huidige Marshall rei. 18 Watters vind ik zelf de Celestion Heritage M20 heerlijk.

larsje
1 juli 2009, 10:29
oke dank,

is er nog een groot verschil tussen de heritage 12m 20 watt of de greenbacks g12m 25 watt.

In ieder geval de prijs scheelt zo'n 50 euro per stuk.

HaroldA
1 juli 2009, 10:48
oke dank,

is er nog een groot verschil tussen de heritage 12m 20 watt of de greenbacks g12m 25 watt.

In ieder geval de prijs scheelt zo'n 50 euro per stuk.

Ze klinken anders. Wat jij beter vind kan ik niet zeggen... -> Zelf luisteren! :soinnocent:

Chris Winsemius
1 juli 2009, 11:32
oke dank,

is er nog een groot verschil tussen de heritage 12m 20 watt of de greenbacks g12m 25 watt.

In ieder geval de prijs scheelt zo'n 50 euro per stuk.

Verschil is gewoon groot.
Imho: Heritage M20 is romig, duidelijk en gaat bij geen enkele frequentie "mis" en komt ook behoorlijk in de buurt v/d oude/originele 20 Watt Greenbacks. De M25 rei. komt op geen enkele manier in de buurt v/e 60s/70s M25, gaat mis in het laag en hoog.

MAAR: het zou kunnen zijn dat jij er wel wat mij kunt en het eindresultaat is altijd afhankelijk v/h cabinet, amp en andere spullen bij elkaar.

larsje
1 juli 2009, 11:52
ik heb wat op youtube geluisterd en ze klinken inderdaad erg fijn. Maar dat geld! Ze kosten zo'n 164 euro per stuk?

nb. ik heb nu die jensen EL 75 watt (140watt muziekvermogen) er in zitten en die klinken al snel erg hard en zwaar in het laag. Doet geen recht aan deze mooie versterker.

larsje
21 juli 2009, 08:54
nog een vraag die G12M zijn 20 watt geeft dat problemen als ik de marshall schakel naar 36 watt?

grtz lars

Kim Wilson
21 juli 2009, 09:01
Je hebt toch twee speakers? Da's samen 40 watt. Geen probleem dus. :)