PDA

View Full Version : D-shaped en C-shaped barré akkoorden



RullyRulez
30 juni 2009, 11:42
2 Vraagje over de D-vorm en C-vorm van barré akkoorden:

1) Wat is de beste vingerzettingen voor de D-vorm van barré akkoorden? (met name middelvinger, ringvinger en pink)
Pak je dan ook een barré met de wijsvinger of alleen die snaar ?

2) Hoe pak je de C-vorm van een akkoord het beste ? Een barré over 3 snaren of juist alle snaren ... of nog iets anders ?


Voorbeelden:

G akkoord in D-vorm:

http://www.all-guitar-chords.com/chord_progressions.php?ch=G&mm=&scch=G&scchnam=Major%20triads%20I-ii-iii-IV-V-vi-vii*&v=3

G akkoord in C-vorm:

http://www.all-guitar-chords.com/chord_progressions.php?ch=G&mm=&scch=G&scchnam=Major%20triads%20I-ii-iii-IV-V-vi-vii*&v=4

pimmetje
30 juni 2009, 11:57
Ik pak de d-vorm met middelvinger op g-snaar en ringvinger op e-snaar.

Wat betreft het aantal snaren, kan het nooit kwaad om de barre over alle snaren te kunnen pakken. Bijvoorbeeld voor bepaalde hammers en pulls. Alleen als 't in het nummer niet nodig is, zit je jezelf misschien te pesten.
Qua oefenen wel helemaal kunnen, maar qua gebruik afhankelijk van de situatie dus...

Guitarik
30 juni 2009, 18:13
De D-vorm zit in de C-vorm verscholen dus je kunt ook altijd de C-vorm pakken en dan niet alle snaren aanslaan.

Neem het E-akkoord
In D-vorm (4542xx)
In C-vorm (45467x)

Voor de C-vorm maak ik een volledige barre met mijn wijsvinger. De b-snaar fret ik met mijn middelvinger, de D-snaar met mijn ringvinger en de A-snaar met mijn pink.

driesp
30 juni 2009, 22:23
worden die vormen dan gebruikt?
ik dacht dat je het meeste kon maken met E en A vingerzettingen in barré vorm?

pimmetje
30 juni 2009, 22:37
Oh ja zeker... je kan ook op zich wel alle akkoorden maken met A- en E-vorm, maar soms wil je een andere plek voor 't gemak of een andere klank.

Bij de C-variant komen bijvoorbeeld de doorgeschoven C7 en C9 best wel regelmatig voor.

Vooral die C-variant is ook iets anders dan de A- en E-variant. Die laatste twee hebben de volgorde grondtoon, kwint, octaaf, terts. De C-variant heeft grondtoon, terts, kwint, grondtoon.
Ze klinken toch net ff iets anders, ook al pak je in naam hetzelfde akkoord.

aaronstonebeat
10 juli 2009, 19:46
Oh ja zeker... je kan ook op zich wel alle akkoorden maken met A- en E-vorm, maar soms wil je een andere plek voor 't gemak of een andere klank.

Bij de C-variant komen bijvoorbeeld de doorgeschoven C7 en C9 best wel regelmatig voor.

Vooral die C-variant is ook iets anders dan de A- en E-variant. Die laatste twee hebben de volgorde grondtoon, kwint, octaaf, terts. De C-variant heeft grondtoon, terts, kwint, grondtoon.
Ze klinken toch net ff iets anders, ook al pak je in naam hetzelfde akkoord.

Een wijze opmerking! Zelfs een eenvoudige drieklank kan vele gedaanten aannemen die alle anders klinken.
Je hebt de grondligging (bv. c-e-g), de terts-sextligging (e-g-c) en de kwart-sextligging (g-c-e). Dan heb je de nauwe ligging (minimale afstand tussen de tonen) en een hele reeks wijdere liggingen. Stel je hebt op je gitaar 4 c's, 4 e's en 4 g's; dan heb je in principe 4x4x4=64 varianten van het C-akkoord. Een aantal daarvan zal op de gitaar niet mogelijk zijn omdat de tonen te ver uiteen liggen om te fretten, maar toch.
En dan heb ik het nog niet over varianten waarin één of meerdere tonen meerdere malen voorkomen. En ze klinken allemaal verschillend.

Op de gitaar komt daar nog een factor bij. De c in de 8ste positie op de E-snaar klinkt bv. een beetje anders dan dezelfde c in de 3de positie op de A-snaar; dat geldt voor alle tonen over de hele toets. Nog meer variatiemogelijkheden.

-=JEROEN=-
10 juli 2009, 21:36
Dat noemen ze toch voicing?

Sommige voicings zijn echt heel erg mooi:

Emaj7 xx6857 bijvoorbeeld (ook mooi met lage E open erbij)

aaronstonebeat
10 juli 2009, 22:16
Ik geloof dat dat inderdaad wel 'voicing' wordt genoemd. En het is voorwaar een factor om rekening mee te houden.
Is er in het Nederlands geen beter woord dan 'ligging'? Ik heb helemaal niets tegen Engels, in tegendeel, maar ik probeer mijn Nederlands wat op te schonen waar het gaat om recente invloeden van andere talen; we hebben toch zelf ook woorden voor al die dingen. Mijn zoon had het vanavond tijdens het eten over 'helpvol' omdat hij niet op 'behulpzaam' kwam. Dan krijg ik het gevoel dat we ons op een hellend vlak bevinden :D

-=JEROEN=-
11 juli 2009, 11:15
Ligging is prima toch. Voicing letterlijk vertaald is zoiets als stemming of stemvoering.

Helpvol vind ik ook prima nederlands, waarom zou behulpzaam beter zijn?

terrasbeest
11 juli 2009, 17:44
Ligging is prima toch. Voicing letterlijk vertaald is zoiets als stemming of stemvoering.

Helpvol vind ik ook prima nederlands, waarom zou behulpzaam beter zijn?

Stemvoering is denk ik de correcte NL naam voor voice leading.
Voicing : geen idee...

-=JEROEN=-
12 juli 2009, 00:01
Dan houden we het toch gewoon lekker op ligging. Vertaald prima wat voicing is: hoe leg je het akkoord neer op je gitaar. Zetting zou ook nog kunnen, maar ligging wordt al veel gebruikt, zal niet voor niks zo zijn ;)

Fistfunk
12 juli 2009, 12:24
Stemvoering is de correcte term die op muziekopleidingen gebruikt wordt.

JohnLord
12 juli 2009, 13:36
Voicing wordt meer gebruikt om de sound van versterkers aan te duiden. Stemvoering is de juiste term.

terrasbeest
12 juli 2009, 15:08
Voicings zijn niet eigen aan gitaar,denk bvb contrapunt...

Ons aller Wikipedia :

Stemvoering vertelt het één en ander over het harmonisch verloop van een muziekstuk. Daarbij ligt de nadruk op het 'horizontale' verloop van de afzonderlijke stemmen/instrumenten in de tijd, dit in tegenstelling tot de 'verticale' benadering van muziek die iets vertelt over de harmonie, op één specifiek moment in het stuk.
Voor arrangeurs en componisten (met name in de jazz en aanverwante muziekstijlen) is stemvoering een centraal en essentieel begrip. Een goede stemvoering zorgt voor een logisch, prettig en kloppend in het gehoor liggend samenspel van de afzonderlijke instrumenten. 'Monofone' instrumentalisten (zoals blazers binnen een big band-setting) ervaren arrangementen met een goede stemvoering als prettig speelbaar, omdat de muzikale lijn voor hen goed/prettig te vatten en te spelen is.
In die zin is de term 'stemvoering' nauw verwant aan het begrip contrapunt zoals dat binnen de klassieke muziekstijlen wordt gehanteerd. (Bij een klassieke conservatorium-opleiding horen de vakken harmonieleer en contrapunt ook tot het vaste vakken-pakket.)

Het woord voicing wordt vooral gebruikt in de jazzmuziek, en zou zoiets kunnen betekenen als het eerder klassieke "stemvoering". In principe is een voicing hetzelfde als een akkoord, maar bedoeld wordt eigenlijk de manier waarop je een akkoord speelt.