PDA

View Full Version : Paar vragen over mijn LAG



rock 'n roll
29 juni 2009, 16:29
Hoi, ik heb een paar vragen over mijn LAG T111D.

1) Op mijn fretboard zitten tussen de side dots op 12de fret een aantal witte puntjes, mijn oog was er al eens eerder op gevallen maar dan had ik geen goede camera ter beschikking in nu heb ik ze dus op foto gekregen:

http://i87.photobucket.com/albums/k160/denikke/DSC00514.jpg

het zit enkel daar en nergens anders. Wat zou het kunnen zijn, lijm resten of toch iets anders?


2) De actie is een beetje te hoog vanaf de 5-6de fret ongeveer, ik had dit al ondervonden toen ik ze ging testen maar heb er toen niets aan gedaan omdat ik eens wou zien of ik er niet aan kon wennen. Ik had nog nooit met hoge actie gespeeld.
Ik zou de brug kunnen verlagen maar omdat de eerste frets allemaal perfect zijn, met lage actie denk ik dat ik daar fretbuzz ga krijgen. Dus dan zou er eigenlijk ook een nieuwe topkam in moeten? En daar heb ik dan weer niet zoveel zin in, zijn er nog andere mogelijkheden?


3) De snaren zijn ook eens aan vervanging toe, nu liggen er elixir snaren op maar als ik wat begin te zweten willen mijn vingers hun grip wel eens verliezen. Ligt dit aan de coating of aan het feit dat de snaren dikker zijn dan hetgeen ik gewend ben op mijn elektrische?


Bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen :hippie:

Troy
29 juni 2009, 17:38
Puntjes: EDIT: Sorry verkeerd gelezen.


Wat die snaren betreft. Ipv nieuwe snaren heb je gewoon babytalk nodig voor je handen. Dit gezegd zijnde heb ik sinds kort een setje Martinsnaren geïnstalleerd en die hebben wel flink wat grip imo.

Van acties verlagen op akoestische gitaren heb ik geen kaas gegeten.

Arjan12
29 juni 2009, 18:27
Over die puntjes aan de twaalfde fret zou ik me niet te veel zorgen maken. Dat zijn gewoon markers voor wanneer je aan het spelen bent. Zo weet je makkelijk waar de twaalfde snaar ligt. Bij veel gitaren staan die ook nog eens op de zijkant ter hoogte van derde, vijfde, zevende en negende fret.

Beter lezen ;). Hij bedoelt de witte puntjes TUSSEN de witte puntjes. Ik denk dat het schimmel is. Binnen een week is je gitaar helemaal doorgerot.

rock 'n roll
29 juni 2009, 22:17
Ik weet niet of je serieus was of niet, maar schimmel is het denk ik niet hoor.
Staat er al een hele tijd, komt niet bij en gaat niets weg.

Muzieknono
30 juni 2009, 07:00
En als je het poetst blijft het dan ook zitten???, ik zou het eens bij de zaak gaan vragen waar je hem hebt gekocht, ik zou in ieder geval de actie goed laten afstellen, dit hoort gewoon bij de service, een gitaar moet goed worden afgesteld als van de fabriek af komt.
Heb zelf een nylonsnaar van LAG, de winter 400 en ben er zeer tevreden over.
Succes, ben erg benieuwd wat die puntjes zijn.
Mvgr. Dirk Jan :B

Otje
30 juni 2009, 07:34
Over die puntjes zou ik me niet druk maken.

De actie kun je laten verlagen door een gitaarbouwer. Als er nog garantie op de gitaar zit dan kun je proberen om de winkel het gratis te laten doen (niet geschoten, altijd mis). Ga NIET aan de halspen draaien, laat het aan een deskundige over. Meestal moet het brugzadel iets lager gemaakt worden. Is niet moeilijk maar als je iets te veel eraf haalt dan krijg je aanlopende snaren.

Over de snaren: dat is heel persoonlijk. Snaren die geen coating hebben voelen anders aan dan Elixirs maar het verschil is niet wereldschokkend. Een setje Martin's kost rond de 8 euro, dus probeer het gewoon eens. Hou er wel rekening mee dat snaren zonder coating véél minder lang meegaan, zeker met dit warme weer.

rock 'n roll
30 juni 2009, 09:14
Puntjes blijven ook zitten als ik erop krab, wrijf met een doekje.

Ik zal één van de dagen eens naar de lokale gitaarboer rijden waar ik ze gekocht heb om te zien of ze de actie niet gratis voor me willen afstellen.

Snaren zal ik inderdaad gewoon eens moeten proberen dan, eens zien wat ze me aanraden in de winkel.

Buzz
30 juni 2009, 11:51
Beter lezen ;). Hij bedoelt de witte puntjes TUSSEN de witte puntjes. Ik denk dat het schimmel is. Binnen een week is je gitaar helemaal doorgerot.

Een week is wel wat overdreven. Die witte puntjes komen wel van een schimmelsoort, de Candida Albicans. Over een paar jaar zijn alle donkere delen van de gitaar aangetast en ontsierd.
Het enige dat helpt is helemaal blank schuren en daarna de gitaar in een speciale gaskamer met blauwzuurgas laten behandelen. Vervolgens moet de gitaar opnieuw gespoten worden.
Er is dus wel iets aan te doen, voor 600 euro ben je weer klaar.
Succes!

rock 'n roll
30 juni 2009, 14:27
Oei, en is dat besmettelijk voor andere gitaren?
Dan zal ik maar ineens een nieuwe kopen want deze koste maar €235.
Iemand geïnteresseerd in deze je mag ze gratis komen afhalen :seriousf:.



Natuurlijk niet te serieus nemen.





Wikipedia:

Candida albicans is een gist die leeft in het maag-darmstelsel en de tractus urogenitalis.
:soinnocent:

Goldfoxx
30 juni 2009, 15:15
Oei, en is dat besmettelijk voor andere gitaren?
Dan zal ik maar ineens een nieuwe kopen want deze koste maar €235.
Iemand geïnteresseerd in deze je mag ze gratis komen afhalen :seriousf:.



Natuurlijk niet te serieus nemen.






Wikipedia:

:soinnocent:

Ik heb altijd ruimte voor een extra gitaar. Waneer kan ik hem ophalen? Ik betaal nog wel 20 euries voor de emotionele schade. :p

Buzz
1 juli 2009, 09:01
Wikipedia:
Candida albicans is een gist die leeft in het maag-darmstelsel en de tractus urogenitalis.

:soinnocent:

Aha, jij vuns! Dus je hebt gewoon over je gitaar staan pissen?

B4rt
2 juli 2009, 17:17
;) probeer het volgenden keer optehouden tot na een concert ohkey.

rock 'n roll
2 juli 2009, 19:22
Ik heb er niet op staan zeiken, ik zal straks mijn 2 honden eens aan een zwaar verhoor onderwerpen eens zien wat zij ervan weten.

Nemo
2 juli 2009, 20:19
Ik heb ook een Lag (Summer 200Dce), en op die van mij zitten ook hier en daar wat rare stipjes (sommige zijn zelfs rood) maarja, beetje slordigheid van de fabriek maar het maakt mij geen kont uit.

axmaster
6 juli 2009, 08:55
Voor zover ik het kan beoordelen op basis van je foto: de witte puntjes zouden plekjes kunnen zijn waar de lak niet helemaal goed is gehecht. Dit kan doordat het diepe porien in het hout zijn die niet voldoende zijn gevuld voor het lakken, of het is wat 'tear-out' (?) van een wat onzorgvuldige afwerking.

Ik zou me er in ieder geval geen zorgen over maken zolang het niet erger wordt. Geen gitaar is perfect! Op mijn Larrivee lijkt men ook een plekje overgeslagen te hebben bij het polijsten!