PDA

View Full Version : Orville by gibson



FenderPlayer
28 juni 2009, 17:57
Beste allemaal,

Kan iemand mij misschien uitleggen wat precies het verschil is tussen een Orville by gibson les paul custom en een 'gewone' gibson LP custom?
Is het een goedkope rip-off of een enorme bang for the buck waardige vervanger?
Met verschil bedoel ik hoofdzakelijk geluid, bespeelbaarheid, kwaliteit van het materiaal, en natuurlijk prijs.
Als iemand mij hierover meer kan vertellen zou ik dat zeer op prijs stellen.Alvast bedankt voor de informatie!:ok:

frankpaul1
28 juni 2009, 18:44
Ik zou het als goede bang for the buck gitaren zien. Met een beetje mazzel kun je een Orvile by Gibson Les Paul Custom vinden voor 700-750 euro. Dan heb je goede gitaren met goed hout, een lange tenon en originele Gibson humbuckers.

mesaman
28 juni 2009, 22:22
waarom zou je die willen in plaats van een gibson studio?zeker als het om zulke bedragen gaat.is er een goede reden voor?kwaliteit?of looks?ik ben wel nieuwschierig

FenderPlayer
28 juni 2009, 23:05
Studio's zijn zo standaard...Weinig verschillende uitvoeringen om uit te kiezen, en de kwaliteit laat veel te wensen over, van wat ik lees op fora, zijn orville's veel diverser en volgens velen ook kwalitatief beter dan studio's, maar daar kan ik zelf niets over zeggen, aangezien ik nooit op een Orville gespeeld heb.

pannekoek
28 juni 2009, 23:57
Studio's zijn zo standaard...Weinig verschillende uitvoeringen om uit te kiezen, en de kwaliteit laat veel te wensen over, van wat ik lees op fora, zijn orville's veel diverser en volgens velen ook kwalitatief beter dan studio's, maar daar kan ik zelf niets over zeggen, aangezien ik nooit op een Orville gespeeld heb.

voordat de discussie losbarst, gitaren in die prijsklasse is gewoon puur smaak en exemplarisch bepaald. ik heb op studios gespeeld die beter speelde dan een gemiddelde custom, en studios gespeeld die me echt de rillingen op m'n rug bezorgde. dat geld voor ieder merk en type gitaren

Ratdawg
29 juni 2009, 19:39
http://i2.photobucket.com/albums/y2/Ratdawg/My%20gear/100_0151.jpg
In directe vergelijking moet de Studio hier toch de duimen leggen voor de Orville qua afwerking.

Mitch
29 juni 2009, 22:23
En dan is er nog het verschil tussen Orville en Orville by Gibson. Ach ja, je moet af en toe een halve encyclopedie zijn om het nog te snappen...

2350
29 juni 2009, 23:11
http://i2.photobucket.com/albums/y2/Ratdawg/My%20gear/100_0151.jpg

WOW, U heeft smaak! Raad eens waar ik mijn zakgeld aan heb uitgegeven?
http://img.photobucket.com/albums/v146/LesPaul68/Gibson/P1010329.jpg

Lexvandoef
30 juni 2009, 00:49
Hey toffe combi's van gitaren dudes! :seriousf:

Ik ben zelf ook in het bezit van een Orville by Gibson en een GEM :soinnocent:.
http://i172.photobucket.com/albums/w23/lexvandoef/DSC02069Large.jpg

FenderPlayer
30 juni 2009, 13:59
:???:Huh?
Maar wat is dan precies het verschil tussen Orville en Orville by Gibson?
Is de ene soms voordat ze de licentie hadden en de ander daarna ofzo?
Zit er dan ook verschil in kwaliteit ofzo?
Vind dit wel erg intrigerend worden.
Mooie LP's by the way!:ok:

frankpaul1
30 juni 2009, 14:40
:???:Huh?
Maar wat is dan precies het verschil tussen Orville en Orville by Gibson?
Is de ene soms voordat ze de licentie hadden en de ander daarna ofzo?
Zit er dan ook verschil in kwaliteit ofzo?
Vind dit wel erg intrigerend worden.
Mooie LP's by the way!:ok:

Orville By Gibson hadden originele Gibson USA hardware en humbuckers. Orville niet. Voor zover ik weet.

FenderPlayer
30 juni 2009, 15:10
Ik ben even gaan googlen, en heb ergens gelezen dat OBG's nitro gelakt werden en de gewone orville's niet?
En als de OBG originele gibson spullen gebruikt, betekent dat dan dat de OBG's standaard beter klinken/eruitzien/duurder zijn?

EDIT: Die ES-330 van jou is wel supersexy frank! alleen net buiten mijn prijsklasse :-(

frankpaul1
30 juni 2009, 16:03
Oh ja, het nitro gebeuren is natuurlijk ook fijn. Ik heb zelf één keer een Orville by Gibson gehad, een Les Paul Custom model en dat was echt een supergitaar.

Over de ES-330, ja het is een supergave gitaar. Maar ja, moet mijn nieuwe aankoop toch weer financieren.

FenderPlayer
30 juni 2009, 21:39
Maar als ze echt zo goed zijn, waarom zijn ze dan minder duur dan een 2ehands standard Gib? Vanwege de Orville op de headstock?
Ik hoor namelijk niets dan lof waar ik ook kijk over deze gitaren...
Heeft er iemand wel eens een gezien en bespeeld die deze 'minder' vond dan een gibson op wat voor gebied dan ook?
Anders vind ik het prijsverschil echt belachelijk, zijn orvilles dan zo goedkoop, of zijn gibsons nou zo peperduur for no reason?

Mitch
30 juni 2009, 21:50
Hmm, beetje lastig om de één te duur of de ander goedkoop te noemen. Merknaam doet natuurlijk wel wat op de prijs, da's toch geen verrassing? Kijk bijvoorbeeld eens naar de Heritage Les Paul die peter_heijnen momenteel t ekoop heeft staan op Gitaarmarkt. Loopt het kwijl van uit je bek, kost je 1000E. Kom daar bij een Gibson maar eens om.... maar een Heritage heeft natuurlijk weer een afwijkende headstock en een ander merkje en Orville net zo goed en zo kun je pagina's vol lullen.

FenderPlayer
1 juli 2009, 11:26
Ben ik het mee eens, maar als je niet naar de afwijkende headstock etc kijkt...
ik probeer me een beetje te informeren op dit gebied, en zon reactie van mitch helpt daar niet bepaald bij ( no offense maar ik probeer dingen te leren, tuurlijk snap ik wat je zegt, maar de informatie die ik zoek is iets specifieker en informatiever zullen we maar zeggen )