PDA

View Full Version : Eerste gitaar kopen



VivianBeginner
28 juni 2009, 16:35
Hallo,

Ik wil al best een tijdje gitaar leren spelen. We hebben een akoestische gitaar thuis maar elektrisch gitaarspelen lijkt me veel leuker. Samen met een vriendin hebben we besloten eraan te beginnen.

Maar dan heb ik natuurlijk eerst een gitaar + versterker + accesoires nodig. Ik heb een beetje rondgekeken op internet en de prijzen verschillen enorm.

Ik heb echt maar een heel klein budget, en daarom leek de Fender Squier Bullet Strat. (98 euro) me een goeie optie. Maar nu twijfel ik toch of dit niet te goedkoop is voor een beetje goede kwaliteit.

Wat is jullie mening hierover? En hebben jullie goede (betaalbare) alternatieven? Of moet ik er toch echt meer voor over hebben?

Verder had ik een goedkope versterker gevonden:
Fender Frontman 15 G 15 Watt Combo, 1x8" Speaker (75 euro)

Hierover hetzelfde verhaal. Graag jullie reacties!

Schuey
28 juni 2009, 16:56
Kwaliteit zal het zowieso niet zijn. Maar om op te leren, waarom zou je meer uitgeven? Als je op een beginnersgitaartje kan spelen kan dat ook op een dure. Sommige mensen zullen wel gitaren van 300 euro an gaan raden, omdat ze daar voor zichzelf motivatie uithalen om dat ding op te pakken bijvoorbeeld. Maar als je echt nog begint, niet moeilijk doen :) Als je er verder in raakt en enthousiast bent en nog eens de centen hebt, kan je altijd nog die ene vette gitaar kopen.

Versterker, zelfde verhaal :P Als je veel met distortion aan wilt spelen kan je gewoon een goed pedaal halen bijvoorbeeld, dan zit dat ook wel snor :)

VivianBeginner
28 juni 2009, 17:02
In een andere discussie met reviews van gitaren onder de 250, zag ik dat de Cort G200 ook een goed beginnersgitaar was (rond de 150 euro). Is dit misschien een beter optie?

undertaker321
28 juni 2009, 17:13
Hoi en welkom op het forum.

Ten eerste weet je al een beetje welke muzieksoorten je wil gaan spelen?

Als ik jou was zou ik eerst beginnen op die acoustische gitaar en wat verder sparen voor een iets betere gitaar. Van beginners gitaren heb ik weinig verstand, maar ik ben begonnen op een beginner strat van een winkel zonder verkoper (kijkshop:sssh:). en ik was daar al snel op uitgekeken qua mogenlijkheden, niet door de kwaliteit maar omdat een les paul mij meer ligt.

qua versterker zou ik een cube nemen of een klein voxje. een versterker maakt 70% van je geluid en je gitaar en speelvaardigheden de rest. (is mijn mening)

en niet te vergeten wat is je budget max.

Ferraririk
28 juni 2009, 17:20
Versterker:
Roland cube 15x voor jou budget is de way to go!

Gitaar:
Die Cort is zeker een goede gitaar
Die Squier, ik heb niet zoveel goeds gehoord over de Bullet's, dus daarvoor zou ik nee zeggen

Je kan ook de Yamaha Pacifica overwegen, dat is ook een hele goede beginnersgitaar

Ook kan je kijken naar gitaren van London City, die zijn ook heel goed voor de prijs, (150-250 o.i.d)

macwilliams
28 juni 2009, 17:21
Het maakt in dit stadium nog niet zo veel uit je kunt eigenlijk nog helemaal niets. Leer eerst een beetje akoorden rammelen, desnoods op die akoestiesche. Zodra je dat kan en het idee hebt dat je het wilt blijven doen dan kijk je verder. Dat maakt straks het uitzoeken van een geschikte gitaar ook makkelijker.

Exi
28 juni 2009, 17:39
Misschien heb je meer geluk als je voor die 180-200 euro even op marktplaats kijkt voor een leuk setje. Dan heb je waarschijnlijk veel meer voor die prijs.

Ik heb ook geen slechte dingen gehoord over het merk Jack & Danny van musicstore.de

Als je wil gaan voor de cube 15x, kun je misschien beter kijken naar een Peavey Vypyr 15, daar heb je waarschijnlijk wat meer aan, maar ik weet niet hoe die klinkt.

edit: Neem in ieder geval geen starterspakket, dan kan je beter iets van lucifershoutjes en flosdraad gaan maken

Nino1110
28 juni 2009, 18:10
Kijk niet alleen voor een Cube maar ook voor Vox, die maken ook ontzettend gave versterkers voor het geld!
Als gitaar zou ik toch gaan voor een London City, ik heb nu zelf een Spitfire, en wat een heerlijke gitaar is het!

Mcgryphon
28 juni 2009, 18:14
Jack and Danny is inderdaad lang niet slecht voor het geld, en ze verkopen eigenlijk elk soort gitaar... Keuze genoeg!

Exi
28 juni 2009, 19:59
Kijk niet alleen voor een Cube maar ook voor Vox, die maken ook ontzettend gave versterkers voor het geld!
Als gitaar zou ik toch gaan voor een London City, ik heb nu zelf een Spitfire, en wat een heerlijke gitaar is het!

Ik zou ook een vox (valvetronix) of zelfs een Fender Vibro Champ XD aanraden, maar dat wordt toch te duur. Ook die London Cities worden te duur.

Als de TS na een tijdje besluit om er maar weer mee te stoppen is zij er ook niet zo heel veel geld aan kwijt met een setje van +-180 Euro

undertaker321
28 juni 2009, 20:04
ja en als ze door gaat zit ze met t.r.o.e.p. :ok:

dus ik zou gewoon een vox vt... of een cube nemen, met een gitaartje.


maar wat ik persoonlijk zou doen: is gewoon wat liedje's/acoorden leren op die acoustische en dan gewoon over een paar maanden als je een iets groter budget heb naar de muziek winkel gaan en gewoon gitaren testen. dan kan je al wat spelen en kan je voelen wat koopt.:cooler:

VivianBeginner
28 juni 2009, 20:08
Verschilt de kwaliteit (voor zover deze prijsklasse dat heeft) van deze 2 veel?

Ik ben op advies van jullie toch maar even naar die Jack & Danny's gaan kijken.

- Jack & Danny YC-ST66 (99 euro op musicstore)

- Jack & Danny JD-ST 4a (122 euro op musicstore)

- Cort G200 (165 euro op myguitar.nl)

Ik weet eigenlijk niet zo goed waar ik naar moet kijken.. er is zoveel keus maar wat zijn de verschillen bij dit prijsniveau?

Bedankt voor de reacties, ik denk inderdaad dat ik misschien eerst maar eens wat akkoorden moet gaan leren, maar die elektrische gitaar lijkt me juist zo gaaf.

undertaker321
28 juni 2009, 20:12
je moet zowieso geen gitaar nemen met een tremolo arm. dan blijf je stemmen en vind je er al snel geen reet meer aan.

en voor de rest je heb verschillende modellen zoals een Les Paul , Telecaster , Stratocaster, Sg.

maar ik weet niet wat jou het beste ligt i.v.m je muziekstijl en je moet zelf voelen wat je het lekkerst vindt

elektrisch is wel gaver dan acoustisch maar als je prut koopt is de gaafheid er snel vanaf.

VivianBeginner
28 juni 2009, 20:12
Hé Vivian,

Wat is je budget voor je versterker? Ik mag eigenlijk niet spammen hier, maar ik heb nog iets heel leuks wat je mag ophalen voor zo'n 160 euro. :sssh:

Verder kan ik je qua gitaar de Epiphone Les Paul Junior aanraden, die heb ik destijds gekocht voor 160 euro. Superlicht gitaartje, heel simpel met één humbucker en echt waar voor je geld.

Bedankt voor het aanbod, maar voor nu ligt dat nog even boven mijn budget. Ik neem er denk ik een van 15 Watt. Is dat genoeg (voor op mn kamer) ?

undertaker321
28 juni 2009, 20:16
15w is wel genoeg, ik ben zo stom geweest om meteen een 100w te kopen en nu heb ik de hele tijd commentaar dat ik te hard speel. dus 15w is wel genoeg

snaarplukker
28 juni 2009, 20:26
15w is wel genoeg, ik ben zo stom geweest om meteen een 100w te kopen en nu heb ik de hele tijd commentaar dat ik te hard speel. dus 15w is wel genoeg
Ja, maar jij kan hem harder zetten met behoud van sound. Dat gaat niet met een 15Watter.;)

undertaker321
28 juni 2009, 20:37
ja maar ik krijg geen kraak distortion, niet dat ik dat wil maar sommige mensen willen dat wel, en aangezien ik niet weet wat TS wil, anders zou ik voor 30w gaan. als je echt "hard" ook een 'mooie' clean behoud.

VivianBeginner
28 juni 2009, 20:49
Aan 15 watt heb ik denk ik wel genoeg. Maar wat wordt er bedoeld met een tremolo arm?

undertaker321
28 juni 2009, 20:53
je weet wat de brug is van de gitaar?? dan is het de brug van deze gitaar http://www.thomann.de/nl/prod_bdb_AR_217265.html?image=0 dat noemen ze een tremolo arm of whammy bar. ik noem het troep.

VivianBeginner
28 juni 2009, 21:10
Maar is het de brug zelf of dat ding eraan? Of is dat nou weer heel stom :P

http://www.musicstore.com/en_EN/EUR/Jack-Danny-JD-ST-4a-CA-Candy-Red/art-GIT0006540-000

Zit hier zo'n tremolo arm aan? Zo niet, dan begrijp ik het, anders niet :(

Wausser
28 juni 2009, 21:12
Oke, maar het is dus niet de brug zelf? Maar dat ding eraan? Of zit ik nu weer helemaal verkeerd.

http://www.musicstore.com/en_EN/EUR/Jack-Danny-JD-ST-4a-CA-Candy-Red/art-GIT0006540-000

Zit hier zo'n tremolo arm aan? Zo niet, dan begrijp ik het, anders niet :(

Ja daar zit een tremolo op

VivianBeginner
28 juni 2009, 21:15
http://www.gitaar.net/wiki/index.php/Encyclopedie/Tremolo

Maar deze arm hoef je dan toch niet te gebruiken? En wat is er zo vervelend aan?

undertaker321
28 juni 2009, 21:18
je heb met die gitaar de mogenlijkheid om zo'n armpje in te draaien, maar bij die gitaar van mijn plaatje zweeft de brug boven de body en die bij die van jou niet, volgens mij is dat gewoon een strat brug. of ben ik nu ook ff de weg kwijt??

als ik wel goed zit dan is het gewoon een strat brug en geeft dat weinig moeilijkheden, ik heb zelf namelijk een beginners strat gehad (heb hem nog steeds) en blijft net zo goed in stemming als mijn les paul.

VivianBeginner
28 juni 2009, 21:23
je heb met die gitaar de mogenlijkheid om zo'n armpje in te draaien, maar bij die gitaar van mijn plaatje zweeft de brug boven de body en die bij die van jou niet, volgens mij is dat gewoon een strat brug. of ben ik nu ook ff de weg kwijt??

als ik wel goed zit dan is het gewoon een strat brug en geeft dat weinig moeilijkheden, ik heb zelf namelijk een beginners strat gehad (heb hem nog steeds) en blijft net zo goed in stemming als mijn les paul.

Oke, dankje voor de uitleg ;) !

undertaker321
28 juni 2009, 21:24
snap je het nog dan ?????

:seriousf:

tidalwave_sideburns
28 juni 2009, 21:33
Ik zou als beginner zeker een TonePort kopen oid. Voor 80 Euro ben je klaar, heb je ingebouwd stemapparaat, kan je met koptelefoon spelen (zal je omgeving wel waarderen), presets van bekende artiesten, etc etc.
Klinkt over een stereo of van die PC speakertjes veel en veel beter dan zo'n 15 w squier rotding.

VivianBeginner
28 juni 2009, 21:35
jaja, ik snap het nog hoor ;) , ik maak eruit op dat het niet zo'n probleem is bij deze? Dit lijkt mij namelijk wel een goeie keuze voor een beginner zoals ik, toch? In combinatie met een Roland Cube 15x.

Kan iemand mij nog vertellen wat dit prijsverschil uitmaakt:

http://www.musicstore.com/nl_NL/NLG/Jack-Danny-JD-ST-4a-CA-Candy-Red/art-GIT0006540-000 (122 euro)

http://www.musicstore.com/nl_NL/NLG/Jack-Danny-YC-ST66-RD-Red/art-GIT0007453-000 (99 euro)

VivianBeginner
28 juni 2009, 21:39
Ik zou als beginner zeker een TonePort kopen oid. Voor 80 Euro ben je klaar, heb je ingebouwd stemapparaat, kan je met koptelefoon spelen (zal je omgeving wel waarderen), presets van bekende artiesten, etc etc.
Klinkt over een stereo of van die PC speakertjes veel en veel beter dan zo'n 15 w squier rotding.

Heb je daar een link van? Ik kan het niet vinden nml

undertaker321
28 juni 2009, 21:56
het vershil tussen de 2 gitaren is het model. de een lijkt een beetje op een fender strat met 3 single coils en die andere heeft 1 humbucker en 2 single coils. dus daar zit het verschil in



is het niet zo dat je met die toneport ook een externe geluidskaart enzo nodig heb ???

VivianBeginner
28 juni 2009, 22:18
Die met humbucker is dus iets all rounder? Of maakt het niet zoveel verschil?

undertaker321
28 juni 2009, 22:19
ligt eraan welke kant je op wilt.

als je een beetje de rock achtige kant op wil dan kan je het beste de humbucker nemen. maar als je echt het strat geluid wil dan zou ik die andere nemen.


maar welke kant wil je op????

VivianBeginner
28 juni 2009, 22:22
Ik denk inderdaad een beetje de rock-achtige kant.

Maar ik heb altijd het gevoel gehad dat een elektrische gitaar vooral daarvoor bedoelt is en gebruikt wordt. Voor wat voor richtingen raad je de 3 coils aan?

ruhan
28 juni 2009, 22:24
Ik ben al ruim25 jaar gitaarbouwer en weet wat er te koop is een goede tip van mij kijk eens voor een gitaar van het merk swing en voor iets meer 300eur een richwood re500 is es 335 model deze is helemaal af goede bouw elementen zelf de stemsleutels zijn goed ik denk dat deze gitaar is gemaakt om gibson te pesten neem eens de moeite om hem te proberen ik kan hem voor dit geld niet maken

Ferraririk
28 juni 2009, 22:28
@ Vivian, myguitar, das veenendaal, Die cort, heb ik toen ook getest, die is echt goed, die van hem, net zoals zijn G210

undertaker321
28 juni 2009, 22:34
Ik denk inderdaad een beetje de rock-achtige kant.

Maar ik heb altijd het gevoel gehad dat een elektrische gitaar vooral daarvoor bedoelt is en gebruikt wordt. Voor wat voor richtingen raad je de 3 coils aan?


luister dit dan maar eens http://www.youtube.com/watch?v=F4OXrmxDp44

voor een strat een beetje dit soort muziek : http://www.youtube.com/watch?v=F4OXrmxDp44

tidalwave_sideburns
28 juni 2009, 22:59
Heb je daar een link van? Ik kan het niet vinden nml

http://line6.com/toneportgx/

Lees net dat ze niet meer worden gemaakt, maar je moet ze vast wel ergens kunnen vinden.

undertaker321
28 juni 2009, 23:34
volgens mij zijn die dingen in overvloed te krijgen.

maar zoals ik net al zei moet je hem niet gebruiken i.c.m. een externe geluidskaart??

VivianBeginner
29 juni 2009, 08:06
luister dit dan maar eens http://www.youtube.com/watch?v=F4OXrmxDp44

voor een strat een beetje dit soort muziek : http://www.youtube.com/watch?v=F4OXrmxDp44

Klopt het dat het 2x hetzelfde filmpje is? Dankje, ik heb nu wel een goede indruk, maar dan ga ik denk ik toch meer de rock-achtige kant op.

M Kactus
29 juni 2009, 08:32
http://line6.com/toneportgx/

Lees net dat ze niet meer worden gemaakt, maar je moet ze vast wel ergens kunnen vinden.

Ze worden nog gemaakt, hoor. Het is alleen een nieuwe versie. Het grote nadeel hiervan is dat je je computer altijd aan moet zetten om gitaar te spelen. Vond ik uiteindelijk minder prettig.

Single coils: Iets opener, "rinkelender". Funky, country, pop.
HB: dichtgesmeerder, steviger. Rock, Metal.
Da's natuurlijk een énorme veralgemening. Alles kan met alles, maar dit is een begin.


En een tremolo hoeft geen probleem te zijn. Als je graag Steve Vai en Dimebag Darrell achterna wil, is die zelfs noodzakelijk. Ik zou zelf niet verder gaan als zo'n strat brug als beginner, maar als het je ding is, moet je het niet laten staan.

VivianBeginner
29 juni 2009, 10:25
Maar met 2 single coils en 1 hb kan je dus eigenlijk alles?

beruk
29 juni 2009, 10:30
Dan heb je inderdaad een heel breed inzetbare gitaar

Chocola
29 juni 2009, 10:39
J&D heeft een goede gitaar (heb er zelf 1 jaar op gespeeld), hij heet de 4FF volgens mij. Het is een strat met HSH indeling, die zeer goed klinken en bovendien heeft hij een goede tremolo, goede tuners en is hij zeer mooi afgewerkt. Je kunt er van alles mee spelen, zeer divers. Als je liever 2 HB hebt kun je altijd nog de Les Paul nemen, deze heb ik ook gehad en is voor dat geld echt super.

Daarnaast raad ik je Line6 aan, voor beginners echt een uitkomst qua geluiden. Zo kom je er ook achter wat je mooi vind en wat niet. Ik heb indertijd een Line6 Toneport UX2 gekocht, voor op mijn laptop. Als je wil heb ik wel wat opgenomen dingen, moet je maar PMen. Als je begint is het heel handig om 100den sounds te hebben en te experimenteren met effecten. Ze worden ook gewoon nog gemaakt, maar heten geen Toneport meer maar Studio (zwart i.p.v. rood). Je kan ook de oude gewoon overal nog kopen.

Er is naar mijn mening geen betere beginners gitaar voor rond de 150 euro dan die J&D. Als je ietsje meer (100-150 euro) te besteden hebt raad ik je het merk "Vintage" aan. Deze maken goede Les Paul's (V100), goede strats (V6) en goede PRS's (VS100). Tweedehands kun je deze vaak al voor 180-220 euro kopen ;). Vooral de V100 is een extreem goede serie.


@Undertaker~ De Line6 Toneport is zelf een externe geluidskaart, je hebt er dus niet nog een nodig. Het is een best goede zelfs.

undertaker321
29 juni 2009, 12:05
nee het klopte niet dat het 2x dezelfe link is maar omdat ik achter een laptop zit dat ik niet gewend ben is dat wss gebeurt.

dus bij deze voor een strat sound : http://www.youtube.com/watch?v=pF1p8sawWJ0


dus als ik het goed begrijp kan je gewoon de toneport op je pc aansluiten en een beetje software installeren, en dan kan je spelen.

M Kactus
29 juni 2009, 12:10
Daarnaast raad ik je Line6 aan, voor beginners echt een uitkomst qua geluiden. Zo kom je er ook achter wat je mooi vind en wat niet. Ik heb indertijd een Line6 Toneport UX2 gekocht, voor op mijn laptop.

Dat kan met die Cube ook. Is ook modeling (op digitale manier "nabootsen" van verschillende bestaande versterkers), en is ook erg goed. Maar voor die cube moet je pc niet altijd aanstaan. Da's een belangrijk voordeel. Een Line6 pod is ook een mogelijkheid (da's een soort toneport, maar met een eigen computer erin, zodat je die niet moet aanzetten), maar kan alleen met hoofdtelefoon. Het is maar net wat je wilt.

En tweedehands is inderdaad een goéd idee. Vooral bij muziekinstrumenten is dat heel gangbaar, hoor. En je bent goedkoper uit.

Chocola
29 juni 2009, 12:43
Dat kan met die Cube ook. Is ook modeling (op digitale manier "nabootsen" van verschillende bestaande versterkers), en is ook erg goed. Maar voor die cube moet je pc niet altijd aanstaan. Da's een belangrijk voordeel. Een Line6 pod is ook een mogelijkheid (da's een soort toneport, maar met een eigen computer erin, zodat je die niet moet aanzetten), maar kan alleen met hoofdtelefoon. Het is maar net wat je wilt.

En tweedehands is inderdaad een goéd idee. Vooral bij muziekinstrumenten is dat heel gangbaar, hoor. En je bent goedkoper uit.

Line6 is way diverser dan Cube, en imo ook better sounding (al zullen er minstens net zoveel mensen beamen dat Cube beter klinkt). En inderdaad, een cube heeft geen computer nodig, maar je hebt dan ook minder opties en sounds. De keuze hangt van 2 dingen af denk ik: wil je zonder computer kunnen spelen? Wil je opnemen?

Voor opnemen is een TP beter, maar die moet gewoon met een computer verbonden zijn. Cube kan los, is minder in opnemen, maar is alsnog heel goed en heeft veel diversiteit.
Zoals M Kactus opperde zijn er ook PODs. Zo heb je een POD X3 (voor de mensen met veel geld :p), maar ook POD 2.0 (die tweedehands bijna niets meer kost) en een XT (die ook nog wel te doen is qua prijs). POD 2.0 en XT zijn helemaal hetzelfde, alleen heeft de XT VEEL meer effecten en kun je deze ook tegelijk gebruiken. Je kunt ze overigens ook zonder hoofdtelefoon gebruiken, en gewoon op je stereo-installatie aansluiten, zoals je ook met een Toneport moet doen.

@TS~ Tweedehands ben je met 250 euro al snel klaar voor een goede beginnersgitaar + amp. Nogmaals: Zoek ook op tweedehands Vintage's, zijn echt erg goed voor het geld.

Kakihara
29 juni 2009, 12:45
Kijk ook eens rond in de sigs van de forumleden. Velen onder hen hebben best wel interessante dingen tegen scherpe prijzen te koop staan...

M Kactus
29 juni 2009, 13:03
Line6 is way diverser dan Cube, en imo ook better sounding (al zullen er minstens net zoveel mensen beamen dat Cube beter klinkt). En inderdaad, een cube heeft geen computer nodig, maar je hebt dan ook minder opties en sounds. De keuze hangt van 2 dingen af denk ik: wil je zonder computer kunnen spelen? Wil je opnemen?

Voor opnemen is een TP beter, maar die moet gewoon met een computer verbonden zijn. Cube kan los, is minder in opnemen, maar is alsnog heel goed en heeft veel diversiteit.
Zoals M Kactus opperde zijn er ook PODs. Zo heb je een POD X3 (voor de mensen met veel geld :p), maar ook POD 2.0 (die tweedehands bijna niets meer kost) en een XT (die ook nog wel te doen is qua prijs). POD 2.0 en XT zijn helemaal hetzelfde, alleen heeft de XT VEEL meer effecten en kun je deze ook tegelijk gebruiken. Je kunt ze overigens ook zonder hoofdtelefoon gebruiken, en gewoon op je stereo-installatie aansluiten, zoals je ook met een Toneport moet doen.

@TS~ Tweedehands ben je met 250 euro al snel klaar voor een goede beginnersgitaar + amp. Nogmaals: Zoek ook op tweedehands Vintage's, zijn echt erg goed voor het geld.

Helemaal mee eens, behalve één klein opmerkingetje: Het verschil tussen een Pod 2.0 en een Pod XT is enorm. De XT is een hele vooruitgang.

En ook nog een +1 voor Vintage!

undertaker321
29 juni 2009, 13:38
kort samengevat: zou je dus kunnen kijken naar gitaren van "vintage"
en als amp zou ik toch een cube nemen, maar als je het niet erg vindt om over je computer te spelen kan je ook gewoon die line 6 dingen nemen.

ikzelf zou niet iets nemen waarmee je altijd met koptelefoon op moet spelen want dan heeft het samen spelen met je vriendin geen zin.

VivianBeginner
29 juni 2009, 15:46
Oke, ik wil inderdaad niet altijd mijn computer nodig hebben dus ik ga dan toch voor een cube ;) . En ik zal even kijken naar tweedehands.

Bedankt voor alle reacties, ook zo snel allemaal, had ik niet verwacht!

Nino1110
29 juni 2009, 16:13
Kijk niet alleen naar de Cube! Vox heeft ook hele gave versterkers!
Op Ultimate Guitar vinden ze trouwens de Vypyr ( Goed gespeld? ) ook erg goed.
Die is van Peavey.
Als je toch voor de Cube gaat, moet je even kijken in de signatures van leden hier, 2 leden hier verkopen namelijk hun Cube 20X en 30X..

undertaker321
29 juni 2009, 16:23
ja maar de vox vt 15 kost 195,- en de cube 15x 95,-

scheelt 100,- en ik weet niet wat het budget is van TS

Chocola
29 juni 2009, 16:31
Ik heb de Vypyr bespeeld van Peavy, en inderdaad, deze is beter dan een Cube vind ik...

undertaker321
29 juni 2009, 16:39
ja ik ben "groot" fan van de vox modeling maar ik weet niet wat het budget is. ik vind vox ook zeker beter dan de line 6 en marshalls van dezelfde prijsklasse

VivianBeginner
29 juni 2009, 16:50
Vox vind ik te duur. Maar kunnen jullie mij uitleggen wat precies het verschil is tussen een Les paul en een Stratocaster (H-S-H)?

undertaker321
29 juni 2009, 16:54
de vorm, het geluid, gewicht, houtsoort

een beetje hetzelfe als het verschil tussten een tekkel en een rotweiler.
als je snapt wat ik bedoel.

strat wat ieler in geluid sprankelender in clean maar als je van plan bent om metallica spul te spelen kan je beter een LP kopen imo.

een les paul is wat dikker, zwaarder dus als jij een heel klein lichtgewichtje bent van 10 jaar dan vind je het wss (kan wel) niet echt prettig.

maar dat moet je zelf ondervinden wat je wel fijn vindt en niet.

Chocola
29 juni 2009, 17:06
Vox vind ik te duur. Maar kunnen jullie mij uitleggen wat precies het verschil is tussen een Les paul en een Stratocaster (H-S-H)?


Je kent toch wel van die kerkklokken? Van die mega grote bellen die BING BANG BANG doen? Een Stratocaster is een kleine bel, en een Les Paul een grote. Zoals je weet is een kleine bel hoger dan een grote bel, zo is het ook met hout. Hout met een grotere dichtheid (bijvoorbeeld mahonie) klinkt warmer dan basswood (lagere dichtheid). Veel strats zijn van basswood gemaakt, of vergelijkbare houtsoorten, zo heb je poplar, ash, mahagony, swamp ash, basswood, korina en nog 500 miljoen soorten.

Een Les Paul heeft dus niet alleen meer massa en volume (doordat deze veel dikker, breder, dieper, groter is dan een Strat) maar ook nog eens een andere dichtheid. Dus door de hoeveelheid hout, en dichtheid hiervan klinkt het voller, warmer, steviger.

Een strat daarentegen is lichtgewicht, lage dichtheidhout vaak, en ook nog eens zeer compact qua vorm. Oftewel: een hoge klok/bel. Een strat kan hetzelfde, maar klinkt minder warm, scheller, meer hoog, minder laag, misschien ook wat helderder.

Single coils zijn enkelspoels elementen, en scheller/opener dan Humbuckers. Humbuckers zijn zwaarder, dieper, voller, en vaak ook veel vetter (van fat, niet van cool :p).

Rock, Metal, Blues, Jazz, Zwaardere stukken = humbucker
Blues, Jazz, Country, lichtere stukken= single coil
ZEER kort door de bocht, en uitzonderingen daargelaten. met een beetje tweaken van mijn amp kan ik uit een single coil ook een uber vet metal geluid krijgen, maar het zal nooit zo lekker donker klinken als een humbucker. het komt meer dan eens voor dat er metal met SC wordt gedaan, of een echt "strat-lied" met humbuckers.

undertaker321
29 juni 2009, 17:15
nou ik ken iemand met een fender stratocaster. weet bij god niet welk model enzo. maar die is zwaarder dan mijn UNCHAMBERD les paul

Chocola
29 juni 2009, 17:28
nou ik ken iemand met een fender stratocaster. weet bij god niet welk model enzo. maar die is zwaarder dan mijn UNCHAMBERD les paul

Nogmaals: uitzonderingen daargelaten. Ik heb een strat met massieve body die ik ook aardig zwaar vind (3.9), en heb er eens een vast gehouden van Fender die 4.3 woog (of 4.2, 4.4 ofzo), dus het kan wel ^__^. Een Les Paul is alsnog veel zwaarder ;), tegenwoordig maken ze ze alleen vet licht vergeleken met vroeger.

Exi
29 juni 2009, 17:31
Misschien heb je meer geluk als je voor die 180-200 euro even op marktplaats kijkt voor een leuk setje. Dan heb je waarschijnlijk veel meer voor die prijs.

Ik heb ook geen slechte dingen gehoord over het merk Jack & Danny van musicstore.de

Als je wil gaan voor de cube 15x, kun je misschien beter kijken naar een Peavey Vypyr 15, daar heb je waarschijnlijk wat meer aan, maar ik weet niet hoe die klinkt.

edit: Neem in ieder geval geen starterspakket, dan kan je beter iets van lucifershoutjes en flosdraad gaan maken

Dus je gaat waarchijnlijk voor een J&D en een Vypyr 15?
grappig;)

Ik denk dat je hier wel een goede set aan hebt en inderdaad, een versterker is inderdaad ook leuker als je samen met iemand anders speelt. :)

Leuke info Resonare, daar heef de TS wel wat aan!:ok:

Daan_B
29 juni 2009, 17:32
@ Resonare: Strats worden meestal van Alder gemaakt, niet van basswood.
Schel zou ik trouwens niet zeggen, het klinkt allemaal wat helderder, een beetje 'belletjes' achtig

VivianBeginner
29 juni 2009, 17:44
@ resonare: bedankt vooor de duidelijke uitleg, hier heb ik wel wat aan.

Ik las ergens dat Jack&Danny een eigen merk is van musicstore? Dan kun je hem dus ook nergens in het echt zien/vasthouden. Is dit niet vervelend, en stel dat er iets mis mee is is het dan niet lastig om hem te laten maken of wat dan ook?

Op advies van een vriend ben ik ook even gaan kijken naar een Les Paul en ik kwam op de volgende:

Epiphone Les Paul Special 2

http://www.musicstore.com/nl_NL/NLG/Epiphone-Les-Paul-Special-II-White/art-GIT0011832-000

Hebben jullie daar een mening over?

undertaker321
29 juni 2009, 17:57
ik heb nog een klein vraagje wat is het maximale wat je uit wil geven ??

Chocola
29 juni 2009, 18:04
@ Resonare: Strats worden meestal van Alder gemaakt, niet van basswood.
Schel zou ik trouwens niet zeggen, het klinkt allemaal wat helderder, een beetje 'belletjes' achtig

zoek eens naar houtsoorten bij cheap strats. dan kom je verdomd vaak Basswood tegen. Helaas kom je dan zelfs Les Pauls tegen van basswood :(. Maar je hebt gelijk, bijna alle "extere" strats zijn van Alder.

@TS~ Ik raad je die Epi special af :p. Epi is leuk, en semi-authentiek maar echt niet beter dan merken als Vintage, topmodellen van J&D en vergelijkbare merken.

Als je waar voor je geld wil, zou ik geen Epiphone kopen tenzij je een koreaanse (of oude) versie kan scoren ;).

VivianBeginner
29 juni 2009, 18:22
ik heb nog een klein vraagje wat is het maximale wat je uit wil geven ??

100 euro voor een versterker

150 euro voor een gitaar

Ja, ik weet het, mijn budget is klein. Maar ik wil niet het risico lopen dat ik het uiteindelijk toch niks vind en teveel heb betaald.

Dit was naast de epiphone mijn andere optie:

http://www.musicstore.com/nl_NL/NLG/-LS100-CS-Cherry-Sunburst/art-GIT0015694-000

pupanus1
29 juni 2009, 18:39
De andere gitarist van mijn band heeft een Vox VT30 en die heeft juist een Micro cube erbij gekocht zodat hij die makkelijk kan meenemen als hij hier komt jammen. Hij laat 'm zelfs vaak hier staan ding is zo compact dat ik er geen last van heb.

Geluiden die eruit komen zijn erg leuk, ook de effecten zijn erg leuk om mee rond te kloten. Dus zeker als je veel samen wilt spelen en niet constant een zware versterker wilt meenemen, dan is zo'n Micro cube een erg leuke optie.

Ik heb zelf een Epiphone Les Paul Special 2 (pssst kijk eens in de m'n sig :P). Het is een leuke beginners gitaar, de electronica is niet echt geweldig (bij mij had de toggle switch al na 2 maanden problemen) maar de elementen hebben clean een lekker warm geluid en doen het met crunch ook nog erg leuk. Bij wat zwaardere distortion (denk Pantera, Metallica en al helemaal bij SoaD etc.) worden ze erg schel, gaan ze een beetje kletteren.

Chocola
29 juni 2009, 18:51
100 euro voor een versterker

150 euro voor een gitaar

Ja, ik weet het, mijn budget is klein. Maar ik wil niet het risico lopen dat ik het uiteindelijk toch niks vind en teveel heb betaald.

Dit was naast de epiphone mijn andere optie:

http://www.musicstore.com/nl_NL/NLG/-LS100-CS-Cherry-Sunburst/art-GIT0015694-000

Prima ding :). Al is die van 177 en 199 echt veel beter ;)

Squier02
29 juni 2009, 19:01
Ik zou je niet echt druk maken. Gewoon de gitaar en versterker nemen die in jouw budget past en je leuk vind klinken of er leuk uit vind zien. Je geeft zelf al aan dat je eerst wilt kijken of je het gitaarspelen wel leuk vind, waarom doe je dit dan ook niet?

Mocht je het helemaal geweldig vinden kan je altijd nog een kwalitatief betere gitaar en versterker aanschaffen. In het begin gewoon niet zo'n hoge eisen stellen. Je gaat over een jaar toch behoefte hebben aan beter spul, en dan maakt het echt niet uit of je een goedkope Epiphone of Vintage of een ander gitaar van 160 euro hebt. Mijn advies: niet te moeilijk doen, en gewoon lekker ontspannen gaan spelen en eerst kijken of je het gitaarspelen bevalt. Als je dan zelf al wat speelervaring hebt, en je weet welke muziekstijlen je leuk vind om te spelen, dan je gear daarop aanpassen. :hippie:

Mcgryphon
29 juni 2009, 19:03
voor een paar ampjes naast elkaar: http://gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=118262 ;)
Binnenkort maar eens kijken of ik zoiets kan maken met meerdere versterkers uit meerdere prijsklassen.. Ik blijf bij wat ik daar heb neergepend, al zal lang niet iedereen het met me eens zijn dat de MG beter is dan de Cube, ik krijg geen mooi clean geluid uit een cube, en metal/metal stack zijn imo gewoon lelijk.
Toch is het devies: try before you buy!

Exi
29 juni 2009, 19:35
Ik las ergens dat Jack&Danny een eigen merk is van musicstore? Dan kun je hem dus ook nergens in het echt zien/vasthouden. Is dit niet vervelend, en stel dat er iets mis mee is is het dan niet lastig om hem te laten maken of wat dan ook?

Daar heb je wel gelijk in en het is inderdaad een gok.

In dat geval kun je beter gewoon hier in Nederland kijken bij een muziekzaak.
Een aantal winkels hebben ook hun eigen merken en daar kan ook wel iets leuks tussen zitten.
Misschien een leuk uitje om met je vriendin eens een/enkele muziekzaken binnen te stappen en wat gitaren te gaan proberen. (En eventueel samen met iemand die verstand heeft van elektrische gitaren). Op deze manier kan je ook aan een heerlijke gitaar gitaar komen die geen fortuin kost.

Over Musicstore, de winkel van Musicstore staat in Keulen (misschien al een aardige hap uit je budget aan benzinekosten;)). Deze winkel is lekker goedkoop en ik heb er zelf zeer goede ervaringen mee. Mijn broertje, een maat van me en ikzelf hebben alledrie daar een gitaar gekocht online en ze waren stuk voor stuk prima afgewerkt en zelfs goed afgesteld. En als het je niet bevalt kan je binnen 30 dagen je geld terugvragen (je moet dan wel zelf de verzendkosten terug betalen vanuit Nederland). (Ik heb geen aandelen in die zaak hoor, vindt het gewoon een fijne (web)winkel:soinnocent:)

Chocola
29 juni 2009, 19:45
Daar heb je wel gelijk in en het is inderdaad een gok.

In dat geval kun je beter gewoon hier in Nederland kijken bij een muziekzaak.
Een aantal winkels hebben ook hun eigen merken en daar kan ook wel iets leuks tussen zitten.
Misschien een leuk uitje om met je vriendin eens een/enkele muziekzaken binnen te stappen en wat gitaren te gaan proberen. (En eventueel samen met iemand die verstand heeft van elektrische gitaren). Op deze manier kan je ook aan een heerlijke gitaar gitaar komen die geen fortuin kost.

Over Musicstore, de winkel van Musicstore staat in Keulen (misschien al een aardige hap uit je budget aan benzinekosten;)). Deze winkel is lekker goedkoop en ik heb er zelf zeer goede ervaringen mee. Mijn broertje, een maat van me en ikzelf hebben alledrie daar een gitaar gekocht online en ze waren stuk voor stuk prima afgewerkt en zelfs goed afgesteld. En als het je niet bevalt kan je binnen 30 dagen je geld terugvragen (je moet dan wel zelf de verzendkosten terug betalen vanuit Nederland). (Ik heb geen aandelen in die zaak hoor, vindt het gewoon een fijne (web)winkel:soinnocent:)

Ik heb ook 3 gitaren "op de gok" gekocht bij Musicstore (en ook nog een bij, euhm, Thomann). Leveren snel (vaak dan :P), is goed verpakt (soms iets té goed :P) en zijn goed geprijsd. Een beginnersgitaar kan je prima online kopen. Ben je beter dan beginner, raad ik je echt heel erg aan om meerdere te gaan proberen. Later online bestellen kan ook natuurlijk altijd, moeten die winkels maar eens hun prijzen redelijk maken (niet alle winkels hoor :P), laatst bij Rock palace in Den Haag een Epi SG voor 799 euro terwijl die online 499 was :P. Dan kunnen ze stikken hoor.

Squier02
29 juni 2009, 20:49
Ben je beter dan beginner, raad ik je echt heel erg aan om meerdere te gaan proberen. Later online bestellen kan ook natuurlijk altijd, moeten die winkels maar eens hun prijzen redelijk maken (niet alle winkels hoor :P),

Let er dan wel op, dat gitaren exemplarisch flinke verschillen kunnen hebben. De ene Gibson Les Paul Studio kan bijv. flink verschillen qua geluid als een andere Gibson Les Paul Studio omdat de eerste misschien net iets minder goed is afgewerkt. Zeker bij grotere bedragen zou ik het risico niet nemen om ergens met succes een gitaar uit te proberen, om vervolgens eentje van slechte kwaliteit online te bestellen.

Het helpt dan om van te voren even de winkel te bellen/mailen om te vragen of ze meerdere modellen hebben. Gewoon alle modellen uitproberen en dan degene die jij het beste vind klinken kopen. Zo voorkom je een hoop teleurstellingen.

geert1976
29 juni 2009, 21:07
Ik heb ook 3 gitaren "op de gok" gekocht bij Musicstore (en ook nog een bij, euhm, Thomann). Leveren snel (vaak dan :P), is goed verpakt (soms iets té goed :P) en zijn goed geprijsd. Een beginnersgitaar kan je prima online kopen. Ben je beter dan beginner, raad ik je echt heel erg aan om meerdere te gaan proberen. Later online bestellen kan ook natuurlijk altijd, moeten die winkels maar eens hun prijzen redelijk maken (niet alle winkels hoor :P), laatst bij Rock palace in Den Haag een Epi SG voor 799 euro terwijl die online 499 was :P. Dan kunnen ze stikken hoor.

holy shit, E 300,00 verschil:dontgeti:

Chocola
29 juni 2009, 21:27
holy shit, E 300,00 verschil:dontgeti:

Ja, en dat voor een Epiphone...... :p