PDA

View Full Version : LP Custom bridge vraag.



Jan Buurman
28 juni 2009, 16:04
Op mijn LP Custom zit de volgende roller bridge. http://www.voxhumanawebstore.nl/webstore/product_info.php?cPath=139_727_147_148&products_id=850 (Zo heb ik hem gekocht)
Omdat ik het idee heb dat deze brug mijn tone negatief beinvloedt wil ik er een andere brug opzetten. Ik kan natuurlijk voor een standaard LP brug kiezen maar ik heb ook gekeken naar de Graphtech producten.
http://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?cPath=28_41_58_60&products_id=4534
en
http://www.voxhumanawebstore.nl/webstore/product_info.php?cPath=139_727_147_587&products_id=3202
Ik lees echter zeer uitéénlopende verhalen over de Grafptech zadels m.n. dat ze de tone negatief zouden beinvloeden.
Wie heeft een dergelijke brug op zijn LP zitten?
Wat zijn de ervaringen?


Edit: Ik kan ook niet op de GraphTech-site komen omdat ik gewaarschuwd wordt dat het bezoek mijn computer kan beschadigen. Ik wilde de verschillen tussen de Grphtech bruggen eens bekijken..

Apenzoon
28 juni 2009, 18:33
Ik zet zelf overal het liefste meteen Graphtech op. Die zadeltjes lopen zo lekker soepel, dat maakt ze een stuk stemvaster. Voor de toon maakt het volgens mij geen moer uit. Het is belangrijker dat je nieuwe brug mooi strak op de studs past en er verder ook niks aan rammelt of speling heeft.

Misschien heeft iemand anders wel ervaren dat de toon minder werd van die graphtech-zadels?

snaarplukker
28 juni 2009, 19:59
Edit: Ik kan ook niet op de GraphTech-site komen omdat ik gewaarschuwd wordt dat het bezoek mijn computer kan beschadigen. Ik wilde de verschillen tussen de Grphtech bruggen eens bekijken..
Je kan rustig die site bezoeken. Er is al meer dan 3 maanden geen besmette bestanden gehost.;)

Jan Buurman
29 juni 2009, 23:43
Bumpje

Ik wil er binnenkort mee aan de slag. Hier moeten toch gitaarbouwers rond hangen die mij goede tips kunnen geven? Of ervaringsdeskundigen?
Graag hoor ik van jullie!!!

Orpheo
29 juni 2009, 23:47
ik heb gemerkt dat graphtechzadels vooral en bovendien de tone wat 'egaler' maken, en of dat slecht is, moet je helemaal zelf weten.

RoelTM
29 juni 2009, 23:52
Bumpje

Ik wil er binnenkort mee aan de slag. Hier moeten toch gitaarbouwers rond hangen die mij goede tips kunnen geven? Of ervaringsdeskundigen?
Graag hoor ik van jullie!!!
Qua bouwen: snaren eraf, brug eraf, andere brug erop, snaren erop.










:dontgeti:

Jan Buurman
30 juni 2009, 00:32
Qua bouwen: snaren eraf, brug eraf, andere brug erop, snaren erop.

DUH!!! Dat snap ik ook wel.... Ik bedoel de brug keuze natuurlijk.

Jan Buurman
30 juni 2009, 00:35
ik heb gemerkt dat graphtechzadels vooral en bovendien de tone wat 'egaler' maken, en of dat slecht is, moet je helemaal zelf weten.

Kun je dat "egaler" nog iets meer uitleggen? Hoe moet ik mij dat voorstellen?

Orpheo
30 juni 2009, 01:26
Kun je dat "egaler" nog iets meer uitleggen? Hoe moet ik mij dat voorstellen?

lastig... de noot over de hele lengte van zijn duur zal meer gelijk klinken. is dat een betere uitleg? dus na een paar tellen zal de noot hetzelfde karakter hebben als als dat je 'm net aan sloeg (mits het natuurlijk niet ZO hard is dat ie gaat ratelen oid!).

Plant
30 juni 2009, 23:34
Quote: "...de noot over de hele lengte van zijn duur zal meer gelijk klinken... dus na een paar tellen zal de noot hetzelfde karakter hebben als als dat je 'm net aan sloeg".

Klinkt meer als verbeterde sustain. De toon sterft minder snel weg. En dat is precies de ervaring die ik met Graphtech heb.

Ik had een Telecaster model van Yamaha, de wat luxer uitziende Pacifica 402 met gevlamde top. Geweldig ding, maar toen ik haar 2dehands kocht waren de originele vergulde zadeltjes door transpiratie van de leunende / dempende rechterhand op de brug half weggerot. Geen geintje, de stelschroefjes konden niet meer verdraaid worden omdat de 6-kantjes weg waren en overal zat het roest en groen langs - yak :stop: .

Kom maar eens aan originele passende zadeltjes voor zo'n Aziatisch ding. Omdat ik al goede (klank)ervaringen had met Graphtech zadels voor akoestische gitaar ( http://i348.photobucket.com/albums/q337/Folk_Bassplayer/Washburn/Graph_Tech.jpg ), heb ik zo goed mogelijk passende Graphtech zadels voor die elektrische Yamaha gekocht. Fan-tas-tisch!

Echt, ik heb geen aandelen of andere belangen :soinnocent:

Oh ja, die Yamaha heb ik niet meer, maar dat was omdat ik haar niet meer gebruikte. Ze was trouwens héél snel verkocht.

Alles waar ik Graphtech op zet verandert in goud :crazyhappy: .

Jan Buurman
1 juli 2009, 00:08
Hmmm, moeilijk.
Uit Orpheo's reactie proef ik een beetje dat mijn LP er niet beter van gaat klinken (al vind ik het nog steeds moeilijk om voor te stellen hoe "egaler" klinkt).
Uit Plant's reactie maak ik op dat een Graph Tech brug echt meer sustain oplevert.
Sustain erbij wil ik wel maar hij mag natuurlijk niet minder gaan klinken.
Er zijn ook niet erg veel reacties. Betekent dat bijna niemand zo'n graph Tech brug gebruikt?

Orpheo
1 juli 2009, 00:24
Ik vind het juist wel beter klinken ;) tis dus een smaakkwestie.

@plant: tis niet alleen meer sustain. de noot klinkt ook veel langer als de noot die je in gedachten had; tijdens het uisterven van de noot wordt ie alleen wat zachter, en de 'tone' blijft gelijk zeg maar...

Apenzoon
1 juli 2009, 00:29
Ja, ik zeg ook doen. Ben er zelf erg tevreden mee. Ook als topkam kan ik het je aanbevelen.

Een vriend van mij is er ook altijd heel erg over te spreken, dus zie dat maar als een extra stem voor. ;)

Ik doe de verandering naar Graphtech meestal tegelijk met al het andere dat ik aan wil passen aan die gitaar (en ik intoneer opnieuw natuurlijk) en dus weet ik niet zo goed of de betere toon van die zadels komt of van iets anders dat ik aanpas.

geert1976
1 juli 2009, 00:35
mischien sla ik de plank mis, maar rollerbridges worden toch voornamelijk gebruikt voor tremsystemen? en niet zozeer op hardtails of zijn er dan ook voordelen van een rollerbridge icm hardtails?

Apenzoon
1 juli 2009, 01:54
mischien sla ik de plank mis, maar rollerbridges worden toch voornamelijk gebruikt voor tremsystemen? en niet zozeer op hardtails of zijn er dan ook voordelen van een rollerbridge icm hardtails?

De zadels waar het in dit topic over gaat zijn geen rollers. Graphtech is een soort kunststof waar koolstof in zit verwerkt. Hierdoor glijden je snaren er gemakkelijker overheen. Hetzelfde principe als wanneer je wat potloodgruis in de sleuven in je topkam stopt. Dat is ook smering met behulp van koolstof.

Rollers verhelpen eigenlijk hetzelfde blijven hangen van de snaren. Alleen het inslijten van Graphtech maakt het minder geschikt voor gebruik met tremolo terwijl je liever geen rollers hebt bij een hardtail omdat je dan meerdere bewegende delen krijgt. Ieder bewegend (en dus los) deel dat je toevoegd snoept iets van de trillingen van je geluid af (door mee te vibreren en trillingen zo te absorberen) en hoe meer solide je brug hoe dikker en langer je toon dus is. Desalniettemin zie je regelmatig rollerbridges zonder tremolo erachter. Alles is natuurlijk relatief. Een rollerbridge kan overigens erg prettig zijn bij het opdrukken van je snaren.

Jan Buurman
22 september 2009, 19:14
Ik ga er (eindelijk) aan beginnen maar ik weet nog steeds niet waarik voor zal kiezen: Traditionele brug (en dan welke?) of een Graph-Tech?
Wie denkt er even mee?

Braindead
22 september 2009, 19:41
Opheo has left the building .....

Maar je snapt toch wel wat hij zegt? Je tone klinkt egaler. Dus minder pieken en dalen zeg maar. Hij egaliseert dus. Maar als ik jou was dan zou ik gewoon niet voor graphtech gaan. Als je twijfelt neem dan gewoon iets wat er standaard ook op zit.

Plant
22 september 2009, 21:02
Je tone klinkt egaler. Dus minder pieken en dalen zeg maar. Hij egaliseert dus.

Ben ik het niet mee eens (maar daarvoor is dit een forum ;) ).
Zoals je het beschrijft lijkt het of het de dynamiek in je spel wegneemt en dat is niet zo.

Een noot blijft meer doorklinken. Meer sustain dus, ja!
Egaler :???: (minder dynamisch = minder verschil tussen hard en zacht) ... nee!

Vervelend dat je zoiets niet even kunt proberen zonder zo'n ding te kopen :(

vulvasonic
22 september 2009, 22:22
Meer sustain: ja.
Een 'egaler', of meer 'evenwichtig' geluid: ook dat, ja.

Beide eigenschappen zijn het gevolg van de specifieke kenmerken van het materiaal en zijn daardoor ook de belangrijkste redenen achter het succes van GraphTech.

Onder een enorme microscoop bekeken, is de oppervlakte van het materiaal te vergelijken met duizenden kleine bolletjes die los van elkaar bewegen. Hierdoor is de kans op enige frictie sterk verminderd en dat heeft tot gevolg dat snaren minder snel dood slaan en dus langer in beweging blijven. Snaren zullen ook aanzienlijk minder snel knappen.
Het spul is (als ik me het goed herinner) ook harder dan 'gewoon' grafiet. Dit zou de klank in positieve zin beïnvloeden.

Zelf heb ik op geen van mijn gitaren zadels van GraphTech, maar ik ken wel enkele mensen die ze op hun gitaren hebben gezet. Ik heb bij hen nooit een negatieve bijwerking kunnen constateren. In enkele gevallen was een verbetering echter duidelijk waarneembaar.

Jasper.
23 september 2009, 12:14
Ben ik het niet mee eens (maar daarvoor is dit een forum ;) ).
Zoals je het beschrijft lijkt het of het de dynamiek in je spel wegneemt en dat is niet zo.

Een noot blijft meer doorklinken. Meer sustain dus, ja!
Egaler :???: (minder dynamisch = minder verschil tussen hard en zacht) ... nee!

Vervelend dat je zoiets niet even kunt proberen zonder zo'n ding te kopen :(

Orpheo heeft het over de toon, de noot blijft mischien niet langer doorklinken maar de toon, hij word minder snel dof, als je een heldere toon hebt met het aanslaan blijft die helderheid er langer inzitten. En niet het verschil tussen hard en zacht. Volgens mij bedoelt hij het meer zo.

Jan Buurman
23 september 2009, 21:05
Zijn er nog negatieve verhalen? Ik dacht gehoord te hebben dat er ook best wel "nadelen" aan Graph-Tech bruggen zouden kleven. Ik hoor ze hier nog niet...

Agent_Smith
23 september 2009, 21:25
Geen idee. Ik gebruik alleen maar de normale bruggen op mijn Gibsons. Liefst ABR-1's.
Dat bevalt me nog altijd super in alle opzichten en heb dus geen enkele behoefte om graphtech of iets anders te gaan gebruiken.
Ik weet niet wat ze kosten, maar anders probeer je het toch gewoon (als ze niet al te schofterig duur zijn natuurlijk :) ) Ben benieuwd.