PDA

View Full Version : Welk setje snaren op Les Paul



snaarplukker
28 juni 2009, 13:17
Komende week zal mijn Les Paul model gitaar binnenkomen. Het is vanzelfsprekend de fabriekssnaren gelijk te vervangen. De uitvoering is mahonie body met mapple top en mahonie setneck. Welk setje klinkt het mooist op een LP? 10-46 of 11-49?

budje
28 juni 2009, 14:12
Dat zal je gewoon ff moeten proberen he ;)

undertaker321
28 juni 2009, 17:28
ff vraagje wat is nou het grote (tone) verschil tussen 0.10 en 0.11 ?

Een les paul heeft toch gewoon zijn eigen tone en wat maakt dan die 0.01 uit?

lcvanderhelm
28 juni 2009, 21:00
Een les paul heeft een iets kortere mensuur[en dus een iets lagere snaarspanning]als bijv. een stratocaster.Vandaar dat vele gitaristen de les paul met 011 uitrusten en de strat met 010.Nou heeft de les paul van zich zelf al een dikke toon en de strat een dunne toon,dus ik doe het precies andersom.

undertaker321
28 juni 2009, 21:10
ja ik speel ook met 0.10 op mijn les paul. in Eb als het ff kan lekker benden.:rockon:

DeiDRagonas
28 juni 2009, 23:53
Komende week zal mijn Les Paul model gitaar binnenkomen. Het is vanzelfsprekend de fabriekssnaren gelijk te vervangen. De uitvoering is mahonie body met mapple top en mahonie setneck. Welk setje klinkt het mooist op een LP? 10-46 of 11-49?

Tussen die 2 setjes ga je geen enkel verschil horen, echt helemaal niks. 0.10 speelt mss iets soepeler maar zelfs dat is te verwaarlozen. Ook is het niet heel erg vanzelfsprekend om direct het fabriekssetje te vervangen (sommige gitaren komen gewoon met prima nwe snaren).

Dus.. Knal dezelfde snaren erop die je altijd gebruikt en you're good to go.

R.

Otje
29 juni 2009, 07:22
Tussen die 2 setjes ga je geen enkel verschil horen, echt helemaal niks.
Ik vind het verschil juist groot. Zó groot zelfs, dat ik mezelf niet meer zie terug gaan naar .010. Het is harder werken met .011 maar dat heb ik er graag voor over.

Renin
29 juni 2009, 08:21
Ik vind bij nomrla etsemming bij setjes 011 de g snaar te dik en stug.

Verder maakt het me niet heel veel op een Les Paul. Wanneer je lager dan E stemt zou ik wel voor een setje 011 gaan. Anders zijn het net slappe elastieken.

Op een tele en een strat heb ik standaard 010 zitten. 009 klinkt en speelt net te dun op de hogere snaren vind ik.

Mitch
29 juni 2009, 10:55
Ik gooi al jaren overal .010-.052 op en dat vind ik zowel prettig op 24,75" als 25,5" mensuur gitaren. Sterker nog, ik heb 'm zelfs op mijn 24" Jaguar liggen. Voor mijn luie bends :D
Het grote voordeel is dat alle bassnaren wat strakker aanvoelen en als je een keer naar drop D wil gaat 't niet zo flubberen.

Ukeloeder
29 juni 2009, 11:43
Ik vind dat je juist erg veel verschil hoort/merkt tussen 010 en 011. Ik speelde tot voor kort alles met Fender Superbullets 010. Nu heeft bijna iedere afzonderlijke gitaar een ander soort/merk/dikte snaren. Op m'n Jr speelde ik ook 010, maar nu er 011 op ligt ga ik niet terug, tons 'o' tone! Op de tele ligt nu nog 010 van D'Addario, moet gauw weer bullets 010 worden, maar voor de strat is D'Addario 010 nu gewoon perfect, bij doublestring bends 'rolt' de toon zo lekker de gitaar uit. Ik moet altijd nog eens ErnieBall gaan proberen.

DeiDRagonas
29 juni 2009, 13:50
0.10 of 0.11... Het speelt iets anders, maar ik merk qua tone echt geen verschil... Als je een goeie techniek hebt heb je als t goed is met beide setjes even veel tone. Het is niet dat je van 0.09 naar 0.12 gaat ofzo heh..

Het soort ppl die ook duidelijke verschillen horen na het omdraaien van de gitaarkabel horen natuurlijk doorgaans wel een enorrrum verschil, maar de rest van de wereld niet. En je kan al helemaal niet spreken van "welk setje klinkt het mooist." Vandaar mn tip om er simpelweg op te gooien wat ie altijd gebruikt..

R.

rudolf
15 december 2009, 12:12
Beetje nutteloos om weer een nieuw topic aan te maken over snaren aangezien die er al een hoop zijn. Dus dan maar hier even aangezien ik ook een LP heb.

Ik ben van plan om vandaag Ernie Balls 0.11 erop te leggen. Volgens mij kwam de gitaar standaard met 0.09. Toen ik er na een tijdje 0.10 oplegde kreeg ik een klein beetje last van fretbuzz, zal dit met 0.11 erger worden?

Ook sneuvelen de snaren de laatse paar weken erg snel bij mij. Voor de zekerheid wil ik de zadels een klein beetje opschuren met een fijn schuurpapiertje want ik heb het idee dat ze daar steeds breken. Naja in het begin niet echt op gelet maar gisteren brak de 3de snaar in 3 weken tijd en ik zag dat het precies bij de zadel gebroken was. Gewoon even lichtjes met een fijn schuurpapiertje er doorheen gaan kan geen kwaad lijkt me?

of wordt het tijd voor een onderhoudsbeurtje als de snaren snel kapot gaan?