PDA

View Full Version : vraagje : hoe bewaar je je bookmatch setjes?



Cocobolo
27 juni 2009, 14:10
Hoi,
Ik ben vandaag eens bezig om wat van die lange (onhandige) planken te verzagen in lengtes voor gitaarbodies. En dan zoek ik gelijk ook de setjes uit op basis van tekening die goed bij elkaar past (voor de achterkant van de bodies). Ook heb ik wat bookmatched gezaagde setjes voor de topjes gemaakt. Maar nou kreeg ik laatst wat hout uit Amerika binnen en dat hadden ze omwikkeld met dat " shrink-wrap-plastic" (zit ook om pallets met goederen). Laat ik daar nou nog een paar rollen van hebben (restant uit andere hobbie, namelijk flipperkasten :) ).

Mijn vraag : stel dat ik dus de setjes mooi bij elkaar hou door ze te omwikkelen met dat plastic, maar daarbij wel zorg dat er aan beide einden niets zit en dus uiteraard de kopse kant van het hout ook vrij is van plastic....het is wel handig, maar is dat verstandig? Of geeft dat problemen ? Met vocht wellicht?

Groeten
Marco

stijnkenens
27 juni 2009, 15:43
Ik zou dat niet doen, omwille van het vocht dat je al aanhaald, en waarschijnlijk ook schimmel.

Het opstapelen van plankjes met wat ruimte tussen heeft juist de bedoeling dat het aan alle kanten kan drogen.

Bij mij ligt al het hout hoog tegen het plafond opgestapeld in kleine pakketjes (dan heeft het wat volume, want eigenlijk heb ik nog niet veel :))

rechts bovenaan, een jaar geleden vers gezaagd noten, en een testje met veel te snel gegroeid esdoorn:

http://i475.photobucket.com/albums/rr111/stijnkenens/vanalles/DSC05516.jpg


s

Cocobolo
27 juni 2009, 16:02
Aha, dank je voor je reactie. Ja, ik had al zoiets van " bij twijfel, NIET doen". Het hout is erg duur tegenwoordig, dus waarom een risico nemen. Maar ikwas toch wel nieuwsgierig. Ok, ik haal dat spul er dus af! :)

Mooie werkplaats heb je hoor!! Die van mij ben ik nu al de hele dag bezig om hem op te ruimen en het is net of er nog niets is gebeurd :???:

gengar
27 juni 2009, 16:54
denk dat je het einde juist beter wel kan behandelen Marco indien het hout langere tijd ligt, ik zou denk ik gewoon potje end seal bestellen (10 euro bij baptist)
gr Mario..(als je wat spullen kwijt moet bij het opruimen dan bel maar even :)
ik heb nog wel plaats voor robland of zo

Cocobolo
27 juni 2009, 17:02
denk dat je het einde juist beter wel kan behandelen Marco indien het hout langere tijd ligt, ik zou denk ik gewoon potje end seal bestellen (10 euro bij baptist)
gr Mario..(als je wat spullen kwijt moet bij het opruimen dan bel maar even :)
ik heb nog wel plaats voor robland of zo

Hoi Mario,

Haha, die Robland ben ik nog steeds veels te blij mee. Ik kan iedereen aanraden om lang te sparen en GOED gereedschap te kopen. Ik heb voor de Robland wat eenvoudiger spul gehad maar dat gaat niet alleen minder lang mee maar werkt gewoon ook veel minder fijn.

Ok, dat is inderdaad een goede tip van die end seal! Voor meubels maken was het allemaal iets minder belangrijk maar voor een heel fijn AAAA topje is het wel erg zonde als je hij na verloop van tijd niet meer past vanwege scheuren of zo. Ik ga zo'n potje bestellen!

intussen ben ik nog steeds aan het opruimen...pfff...wat een benauwd weer vandaag...ik heb die plankjes trouwens zojuist niet alleen van dat plastic ontdaan, maar ze ook netjes opgelat. Als ik nou ook die end-seal nog heb aangebracht, heb ik me keurig aan de regeltjes gehouden en dan kan ik in ieder geval nooit zeggen dat ik niet m'n best heb gedaan

stijnkenens
27 juni 2009, 17:14
je moet voor de kopse kanten geen commercieel spul kopen, ik vind 10 euro nogal veel voor zoiets.

Vroeger deed men het met was: potje au bain marie aan de kook, was erin en dan de eindjes erin dompelen, maar dat is nogal omslachtig werk.

Ik doe het tegenwoordig met witte lijm.
Blijkbaar werkt dat ook. Super goedkoop en heel gemakkelijk. telkens 2 laagjes is voldoende, dan zijn de poriën wel dicht.


Dat was ik nog vergeten te zeggen: als je die plankjes in plastiek zou wikkelen, behalve de kopse kanten. Dan heb je kans dat alles gaat barsten, omdat er serieus wat spanning komt doordat de kopse kanten veel sneller water afgeven dan de zijkanten, dus daarom dat afschermen met was of lijm.
Als je dan de rest nog eens gaat inwikkelen, dan kan je het gevolg wel raden.



s.

Gitaar1982
27 juni 2009, 20:30
Stijn, zie ik daar een saz in jouw werkplaats hangen? Zo ja,
heb je die zelf gemaakt?

stijnkenens
28 juni 2009, 11:10
jep tis een saz, maar nee, ik heb die niet zelf gemaakt, het is een heel goedkoop ding van beukenhout. Gekocht op de rommelmarkt voor een paar euro.
Ik stond er gewoon verbaasd van, dat het ding uit één groot blok beuken is uitgekapt, en nog hol ook.
Voor de rest ben ik er niet in thuis.
Ik hou gewoon van speciale snaarinstrumenten.


s