PDA

View Full Version : Verschil Studio Deluxe & Standard



Ferraririk
27 juni 2009, 10:14
Hallo,
heb ik weer eens een vraagje

wat is nou eigenlijk het verschil tussen de

Epiphone Les paul Studio Deluxe
(http://www.thomann.de/nl/epiphone_les_paul_studio_deluxe_aw.htm)

en de

Epiphone Les Paul Standard
(http://www.thomann.de/nl/epiphone_les_paul_standard_cherry_sunburst.htm)


En dan bedoel ik dus niet de kleur, en geen binding

RoelTM
27 juni 2009, 10:25
En dan bedoel ik dus niet de kleur, en geen binding
Behalve dat... niks.

Het verschil tussen een studio en standard is (bij de Gibson LPs tenminste) de finish en de binding e.d. De gitaar is qua uitvoering wat minder luxe, wat hem goedkoper maakt.

Ferraririk
27 juni 2009, 10:25
maar qua geluid en kwaliteit niks?

RoelTM
27 juni 2009, 10:34
De studio heeft 2 HBs, de standard 2 AlNiCo HBs. Misschien is dat een verschil? Er staat niet dat ie ze niet heeft...

Ow wacht, op de Epiphone site staat dat de studio ook AlNiCo's heeft.
Ik denk dan dat het enige verschil de binding, finish en maple top zijn...

Ferraririk
27 juni 2009, 10:40
maple top heeft de deluxe ook, dus ik denk dat de deluxe dan een betere koop is, mooie kleurtjes (jammergenoeg geen sunburst), en 1/4e goedkoper

RammerStein
27 juni 2009, 11:43
de standard heeft een mahogany en alder body, de studio alleen mahogany.
en de standard heeft grover tuners, maar dat maakt denk ik niet zoveel uit:soinnocent:

snaarplukker
27 juni 2009, 11:56
De Studio is van een B-klasse hout gemaakt en bestaat de body waarschijnlijk uit meerdere stukken hout. Omdat deze met een dekkende lak is gespoten hoeft het hout ook geen mooie nerven en vlammen te hebben.

RS-Rik
27 juni 2009, 12:23
Ja die allergoedkoopste epi's... mwah... voor dat geld haal je beter een squier volgens mijn ervaring.

Joost_79
27 juni 2009, 12:45
Ja die allergoedkoopste epi's... mwah... voor dat geld haal je beter een squier volgens mijn ervaring.

Sinds wanneer maakt squier ook een les paul???

Volgens specificaties van Epiphone zit het verschil in de afwerking. Geen zaak in de buurt waar je ze in real life kunt bekijken?

Jimwoud
27 juni 2009, 13:15
Gaaf die Studio Deluxe. Op de epiphone site staat dat ding helemaal niet. Maar hebben ze nou wel of geen maple top?

Joost_79
27 juni 2009, 13:26
Via de harmony central review kom je bij musiciansfriend.
Daar staan deze specificaties:

The Epiphone Limited Edition Les Paul Studio Deluxe Electric Guitar Is a dressed up studio edition that gives you all the great tone and sustain you expect from a meaty set-neck mahogany body with 12" radius for strings bends that won't fret out. The addition of Alnico Classic Plus humbuckers gives you even more low-end punch and midrange crunch. The Locktone Tune-O-Matic bridge makes it easier to change strings while Grover tuners keep your tuning rock solid. This instrument is a super value offering the great tone, looks, and playability you expect from a Les Paul at an affordable price.

Epiphone Limited Edition Les Paul Studio Deluxe Electric Guitar Features:

* Mahogany body with carved top
* Set mahogany neck
* Slim taper profile
* 24-3/4" scale
* Rosewood fingerboard with trapezoid inlays
* 22-frets
* 12" radius
* 1-11/16" nut width
* Alnico Classic Plus humbucking pickups
* 2 volume, 2 tune controls with 3-position toggle
* Locktone Tune-O-Matic bridge and stopbar tailpiece
* Grover Tuners
* Gold hardware (alpine white)
* Nickel hardware (wine red and ebony)
* Limited Lifetime Warranty
* Case sold separately

Now everyone can own a Les Paul!

Die specs lijken toch erg veel op de standard plus, maar idd wordt bij de standard plus de esdoorn fineer top vermeld. Da's niet hetzelfde als een echte esdoorn top, alleen een dun laagje over de body heen, effect is dus alleen optisch.
* Solid mahogany body
* Flamed maple veneer over carved top
* Set mahogany neck
* Slim-tapered neck
* 22-fret rosewood fingerboard
* 24-3/4" scale
* 1-11/16" nut width
* Alnico Classic humbuckers
* Locktone Tune-O-Matic bridge and stopbar tailpiece
* Cream body and fretboard binding
* Chrome hardware

Deluxe studio:
http://guitars.musiciansfriend.com/product/Epiphone-Limited-Edition-Les-Paul-Studio-Deluxe-Electric-Guitar?sku=581254

Standard plus
http://guitars.musiciansfriend.com/product/Epiphone-Les-Paul-Standard-Electric-Guitar?sku=518341

HaroldA
27 juni 2009, 14:26
Zit er ook geen verschil in halsprofiel? ('59 vs 50's of 60's)

Braindead
27 juni 2009, 15:21
Bij Gibson heeft een standaard ook een paar milimeter dikkere body dan de Studio. Zal bij Epiphone dan ook zo zijn lijkt me. Bij epiphone zijn de verschillen over het algemeen ook kleiner dan bij Gibson.

Joost_79
27 juni 2009, 18:41
Zit er ook geen verschil in halsprofiel? ('59 vs 50's of 60's)

Weet niet of Epiphone ook verschillende halsprofielen aanbiedt. Volgens de specs zijn ze beide "slim tapered". Lijkt mij dan dat ze over hetzelfde profiel beschikken.

method
8 juli 2009, 18:25
Ik dacht laat ik niet een nieuw topic posten maar laat ik deze nog ff openen.

Ik zit nu te twijfelen tussen de Studio en de Studio Deluxe. Die deluxe heeft mooiere HB's en inlays. Echter vind ik die tuners niet erg mooi. Wat zijn dat voor tuners...vintage dingen ? Zijn die beter dan die grovers op de studio?

Wat ik ook raar vind is dat in die beschrijving hierboven staat grover tuners...

macwilliams
8 juli 2009, 19:32
Bij Gibson heeft een standaard ook een paar milimeter dikkere body dan de Studio. Zal bij Epiphone dan ook zo zijn lijkt me. Bij epiphone zijn de verschillen over het algemeen ook kleiner dan bij Gibson.

Dat scheelt bijna een centimeter ofzo.Bij gibson dan.

Braindead
8 juli 2009, 19:58
Ik las ergens op een forum dat het bij Gibson 4 mm is.

macwilliams
8 juli 2009, 19:58
Ik heb ze net naast elkaar gelegd :seriousf:

Braindead
8 juli 2009, 20:01
Ja, ik geloof je wel maar er zijn in de loop der jaren wel verschillende diktes gemaakt. Dus ik weet niet welke jaren je naast elkaar gehouden hebt? Mijn studio 1993 heeft 45 mm als ik het zo bekijk.

macwilliams
8 juli 2009, 20:03
Op zich zul je gelijk hebben want ik heb de ongelakte studio er naast gelegd.
Bij mijn wijnrode zal het verschil kleiner zijn want die is gelakt.

We hebben allebei gelijk:dontgeti:

Net als jouw studio dus...

Gemene edit hoor;)

Braindead
8 juli 2009, 20:08
ja als ik goed kijk lijkt ie ergens tussen de 44 en 45 mm zijn. Anyway, ik begin een behoorlijke krentenkakker te worden :D
Lak eraf zal inderdaad nog een paar mm schelen. :)

mesaman
9 juli 2009, 09:27
ik zie alleen de uiterlijke verschillen....anders had ik nu een custom gehad.....ipv een studio....pu zijn zo vervangen als ik zou willen.maar ik vind de gibson gewoon super goed en gaaf klinken.de custom/standaard is mischien wel mooier maar dan zou ik ook een zwarte willen met een binding.