PDA

View Full Version : Frampton gitaren



The Crash Cowboy
26 juni 2009, 23:10
Iemand ooit gehoord van het merk 'Frampton' ???? Een maat van mij heeft een vreemde Les Paul kopie, ergens uit de jaren '70 denkt hij, met op de kop het logo en merk 'Frampton'. Googelen leerde me dat er wel Gibson signatures bestaan van Peter Frampton (die met die mouth tube), maar dat is deze niet. Geen Gibson, maar waarschijnlijk een obscure kopie. Google leverde verder nix op.

Wie weet meer ?

Hier een paar pics (klein, met telefoontje genomen en ge-MMS't):

http://img23.imageshack.us/img23/1080/imagede.jpg http://img23.imageshack.us/img23/6494/image1mli.jpg

pannekoek
26 juni 2009, 23:18
hij doet me sterk denken aan een stagg of dimavery en dat zijn niet al te beste gitaartjes om zacht uit te drukken :seriousf:
het zou goed kunnen dat ze uit dezelfde fabriek komen

The Crash Cowboy
26 juni 2009, 23:22
Bestonden Stagg en Dimavery al in de '70ties ? Heb even GeGoogeld op die merken.

Dimavery (http://www.dimavery.com/index.php?id=2d6c14de98f06cb101917005ee497572)

Stagg (http://www.staggmusic.com/products/products_sscat.php?catid=130&langue=uk)

Verder staat op de kop toch echt 'Frampton'......

En ik heb de gitaar nog niet 'live' gezien; schijnt niet eens meer geluid uit te komen. Maar ik ben toch nieuwsgierig.

Who else ?

pannekoek
26 juni 2009, 23:34
stagg komt uit de nineties, maar het ging om het punt dat er veel gitaren uit 1 fabriek komt, en dan gewoon een logotje gedrukt krijgen. zo kan je als muziekwinkel ook vaak je eigen huismerk gitaren verkopen met je eigen naampje erop. ik denk dat deze gitaar ook uit zo een soort chinese fabriek komt. in de tijd van de ibanez kopieen?

ik weet het niet zeker hoor, correct me if im wrong. maar dat gevoel krijg ik hierbij

The Crash Cowboy
26 juni 2009, 23:39
ik weet het niet zeker hoor, correct me if im wrong. maar dat gevoel krijg ik hierbij

Ik ook hoor, maar die maat had al dollartekens in ogen en reet toen hij Googelde op Frampton en daarbij de Gibson Peter Frampton Signature Les Paul tegenkwam ! Deze dus:

http://www.celebrityrockstarguitars.com/rock/frampton_files/FramptonLesPaul.jpg

Maar daar gaat dit topic dus NIET over haha !

Saf
27 juni 2009, 00:07
stagg komt uit de nineties, maar het ging om het punt dat er veel gitaren uit 1 fabriek komt, en dan gewoon een logotje gedrukt krijgen. zo kan je als muziekwinkel ook vaak je eigen huismerk gitaren verkopen met je eigen naampje erop. ik denk dat deze gitaar ook uit zo een soort chinese fabriek komt. in de tijd van de ibanez kopieen?

ik weet het niet zeker hoor, correct me if im wrong. maar dat gevoel krijg ik hierbij

Stagg was er ook al in de 70's zijn wel weg geweest ik vermoed dat in de 90's de merknaam gewoon weer van stal is gehaald.

zoon van Piet
27 juni 2009, 10:58
stagg komt uit de nineties, maar het ging om het punt dat er veel gitaren uit 1 fabriek komt, en dan gewoon een logotje gedrukt krijgen. zo kan je als muziekwinkel ook vaak je eigen huismerk gitaren verkopen met je eigen naampje erop. ik denk dat deze gitaar ook uit zo een soort chinese fabriek komt. in de tijd van de ibanez kopieen?

ik weet het niet zeker hoor, correct me if im wrong. maar dat gevoel krijg ik hierbij

in de tijd van de Ibanezkopie§en waren er geen soort chinese fabrieken. er kwam wat uit taiwan°korea, maar verreweg het grootste deel kwam uit Japan. en daar zat veel rotzooi tussen, laat asjeblief dat duidelijk zijn. Maar er werd ook goed spul gemaakt, dat nu zeer gewaardeerd wordt.
Aan de hand van deze plaatjes is niet te bepalen in welke klasse die gitaar thuis hoort. De donkere toets ziet er uit als ebben, maar kan geverfde rotzooi zijn. Wel bemoedigend vind ik de gouden brugzadeltjes, dat lijkt geen plastic zooi.. en kán - let wel: kán - duiden op een gitara in het middensegment of daarboven.
Eerste indicatie: is de hals geschroefd of gelijmd?

The Crash Cowboy
28 juni 2009, 10:10
Eerste indicatie: is de hals geschroefd of gelijmd?

Geschroefd.

geert1976
28 juni 2009, 12:16
in de tijd van de Ibanezkopie§en waren er geen soort chinese fabrieken. er kwam wat uit taiwan°korea, maar verreweg het grootste deel kwam uit Japan. en daar zat veel rotzooi tussen, laat asjeblief dat duidelijk zijn. Maar er werd ook goed spul gemaakt, dat nu zeer gewaardeerd wordt.
Aan de hand van deze plaatjes is niet te bepalen in welke klasse die gitaar thuis hoort. De donkere toets ziet er uit als ebben, maar kan geverfde rotzooi zijn. Wel bemoedigend vind ik de gouden brugzadeltjes, dat lijkt geen plastic zooi.. en kán - let wel: kán - duiden op een gitara in het middensegment of daarboven.
Eerste indicatie: is de hals geschroefd of gelijmd?

op het eerste gezicht, lijkt mij dit een Fuji product of een Maya.

de brugzadeltjes lijken mij niet goudkleurig, de backtail en pick-up covers lijken inderdaad wel goudkleurig te zijn.

belangrijk om de bepalen welk kwaliteitsniveau deze gitaar is, is de wijze waarop de body is gebouwd (solid of triplex) en ook de pick-ups (echte humbuckers of enkelspoels elementen, verpakt in een humbuckerhousing

en heeft de body een bolle voorkant of is deze helemaal vlak?

Saf
28 juni 2009, 12:47
En heeft de gitaar een enkele binding of ee ntriple of zelf multiple binding? Staat er iets aan de onderzijde van de pups? En zijn het echte humbuckers of single coils in ee nhumbucker kapje?

zoon van Piet
28 juni 2009, 12:52
om die pickups te bekijken moet je het ding half uit mekaar halen..dat schiet misschien niet op en vereist de nodige kennis. makkelijker is de afdekplaat van de electronica te verwijderen en te kijken hoe het ding gemaakt is. Maya en dergelijke goedkopere kopiegitaren waren van mulitplex of losse houtblokjes, met een buitenkant van triplex, mooi gebogen aan de bovenkant..
Duurdere kopiegitaren waren van hout.

The Crash Cowboy
2 juli 2009, 10:30
Heb de gitaar inmiddels 'live' gezien. Triplex, afgeragd, goedkoop. Wil hem toch wel eens horen, gewoon om te kijken wat voor geluid dáár nou uit moet komen LOL.