PDA

View Full Version : Eerste project - LP modificatie



golanhall
26 juni 2009, 20:34
Hoi allemaal,

Ik heb al een tijdje zitten denken mijn Jack & Danny LS2 gitaar uit te bouwen.
Ten eerste omdat ik ergens wil beginnen met gitaarbouw en ten tweede simpelweg omdat de gitaar me niet boeit, hij is gewoontjes en heeft heel wat mankementen. Het moet terug een player worden.

Zelf ben ik er nog niet helemaal uit wat ik wil. Ik heb de laatste weken vooral mooie prentjes en informatie zitten opzoeken, maar er zijn nu eenmaal teveel toffe Les Pauls, ik kan dus niet kiezen. Misschien dat jullie goede ideeën hebben vooralleer ik er aan begin, uiterlijk, hardware aanbevelingen zijn altijd welkom.

Het gaat om deze gitaar:

http://img29.imageshack.us/img29/4268/guitaroriginal.jpg


Wat ik zoiezo wil doen is de headstock wijzigen, ik kan er gewoon niet mee leven, hij is niet mooi en ik prefereer de gibson boek stijl.

http://img195.imageshack.us/img195/5720/headstockunmodified.jpg

Hij zou dus zoiets moeten worden:

http://img43.imageshack.us/img43/4286/headstockprintover.jpg

Allemaal haalbaar omdat de vorm net wat groter is dan een standaard 59' Gibson headstock. Kan ik dit gewoon vijlen of zijn er betere / veiligere methodes om het overbodige hout te verwijderen?


Ten tweede zou ik de gitaar meer klasse laten uitstralen, evt gouden hardware of w-b-w purfling eventueel gecombineerd met pearl. Dit zou ik met de hand doen (zoals ze inlays uitkerven en lijmen), dunno als dit een goed idee is :sssh:
Zoals volgende photoshop die ik vlug gemaakt heb:

origineel:
http://img188.imageshack.us/img188/9448/guitaroriginalcompare.jpg

purfling / gold hardware:
http://img208.imageshack.us/img208/4682/guitarphotoshopcompare.jpg

De gitaar bestaat uit verschillende delen en is toch zichtbaar, nu is de vraag als ik de gitaar in zijn geheel zou lakken, ik ben immers geen voorstander van lakken omdat ik het nog nooit gedaan heb. Enige suggesties?

Plant
26 juni 2009, 21:41
Dat voorbeeld m.b.v. photoshop... in één woord af-grij-se-lijk :stop: .
Maar dat is mijn smaak natuurlijk.

De gitaar vergulde hardware geven kan ik inkomen, de headstock naar voorbeeld maken ook. Alleen waarom sluit dat plaatje over het trussrod afstelpunt op je tekening niet aan op de topkam? Daar zit immers de uitsparing.

Die binding kan echt niet... yak!.
Ik zou die zo laten en iets anders in plaats van die witte slagplaat en elementringen monteren, want die vind ik storend. Slagplaat niet weglaten.

golanhall
26 juni 2009, 22:01
Bij een Gibson komt het gat van de trussrod iets verder, in mijn geval komt het gat aan de topkam dus moet ik zoiezo wat schuiven.

Missch is de photoshop wat lullig gedaan, misschien is het wat duidelijker op deze foto van een yamaha-3000: http://www.historicguitar.com/sitebuildercontent/sitebuilderpictures/SG3000NUMBER2A.jpg

Ofwel vind je het gewoon sucken, kan altijd :cheerup:
Slagplaat heb ik even weggedaan voor de illustratie, nuja ik vind een lp zonder slagplaat ook niet mis.

aaronstonebeat
26 juni 2009, 23:42
Gibson TR covers zweven inderdaad een beetje boven de topkam.

Lijkt me nogal een uitdaging wat je wil doen. Nieuw kanaal voor binding en purfling frezen in een gewelfde top, eea aanbrengen en alles voorzien van nieuwe finish (hetgeen verwijderen van de oude betekent).

Maar het is natuurlijk net wat je wil. Zelf zou ik alles aan de gitaar dat goed functioneert zo laten als het is. Geen andere headstockvormen gaan zagen enzo. Ik zou proberen het geluid te verbeteren; door afstellen en waar nodig vervangen van elektronica. Misschien is een fretjob of refret nodig? Dat is echt een leerzame klus! Zelf een nieuwe topkam maken, mechanieken vervangen, zoeken naar de juiste combinatie van elementen, potmeters en condensatoren.

barno
27 juni 2009, 00:22
goede fotoshop, bedoel dat de fotoshop goed is uitgevoerd. niet dat ik het mooi vind maar da's niet belangrijk.

wel is het zo, zoals al gezegd: binding aanbrengen op een gecarvde top, dat is echt niet gemakkenlijk en niet ideaal lijkt me om mee te starten in gitaarbouw (tenzij je freeservaring hebt op andere vlakken natuurlijk).

headstock naar Gibson vorm shapen: tja... ik hou er niet zo van, ook al omdat ik vermoed dat het dan nog moet afgemaakt worden met een Gibson logo en dat vind ik wat onkies.

maar laat dit je niet tegenhouden om te beginnen met modden. aan gitaren werken, kan je veel voldoening geven.

gengar
27 juni 2009, 12:25
De headstock zou je inderdaad met handtools kunnen aan passen aan de vorm die je daar overheen hebt gelegd. Je zult daarna wel de kop opnieuw moeten lakken natuurlijk, en bovendien ga je het zeker zien als het niet heel erg goed wordt gedaan. Maar kan wel als je het wil.
voor de binding is het denk ik inderdaad een beetje tricky. Er zit al een laklaag op en dan moet je een bindinggroef uitfrezen op een niet vlakke ondergrond en daarna moet het geheel weer vlak afgelakt worden. Dat kan wel eens lastig zijn, eerlijk gezegd lijkt me het misschien wat hoog gegrepen als dit soort van je eerste project is.

Little Jay
28 juni 2009, 14:47
De headstock naar Gibson-vorm modelleren kan ik me iets bij voorstellen, die Gibson headstock heeft gewoon iets klassieks, elegants en legendarisch. Verder ben ik (ook) van mening dat de rest van de wijzigingen niet mooi is (vind ik zelfs afgrijselijk, maar ik hou gewoon van die understated Gibson-look en die heeft je gitaar gewoon al, mooi!). Maar goed, laat je zeker niet weerhouden door mijn mening, gaat om wat jij mooi vindt.

Om de headstock strak te krijgen moet je secuur te werk gaan denk ik. Decoupeerzaag lijkt me zeker geen optie. Een lintzaag lijkt me lastig omdat je de gitaar niet goed in de juiste positie vast kunt houden (hals is gelijmd toch?). Ik denk zelfs aan de ouderwets figuurzaag, maar dat zal wel een hels karwei zijn, en ook dan zul je een manier moeten vinden om de gitaar in de juiste positie voor het zagen te krijgen. Vijlen met de hand: vaste hand vereist!

En je hebt het over een player; daarbij gaat het toch vooral om een goed geluid? (alhoewel ik de laatste ben om te ontkennen dat het oog ook wat wil...)

Sanderltd
28 juni 2009, 17:55
Het aanpassen van de headstock lijkt me een goed idee. Mij lijkt dat je het best eerst een mal in mdf kunt maken van de Gibson headstock. Deze klem of plak je dan tijdelijk vast op de gewenste plaats op de oude headstock en dan kun je gewoon met de volgfrees het overtollige hout wegfrezen. Ik zou zeker niet gaan vijlen o.i.d., want dat krijg je nooit kaarsrecht afgewerkt dan. :)

Ik ben persoonlijk ook geen fan van je photoshop afbeelding, maar ik begrijp wel welke kant je uit wilt gaan. Ik denk dat je op zoek ben naar de look van een Ltd EC1000? Die abalone purfling is daar ietsje subtieler dan op jouw foto en kan misschien wel mooi zijn als je het goed afwerkt.

Stratman70
28 juni 2009, 21:55
Headstock veranderen oké, maar dat gepuffel.... :stop:
Ik zou buiten het veranderen van de kop niet teveel aan die gitaar doen qua looks. Ik vind het nu al een mooie gitaar! Maar da's smaak natuurlijk....

golanhall
29 juni 2009, 10:41
Hoi bedankt voor de reacties.

@aaronstonebeat: enkel electronica en alle losse mechanica vervangen als beginner project is nauwelijks een uitdaging aangezien ik dat al meerdere malen gedaan heb met deze en andere gitaren, deze keer wil ik het een stapje verder brengen en de gitaar volledig nieuw leven inblazen.

@barno: Er komt geen Gibson logo op, ik denk gewoon merkloos met een eventuele diamond pearl inlay of iets anders interessant voor het minder kaal te maken.

Ik zou willen gaan naar een soort natuurlijkheid met klasse. Ik vind het geheel er plastiekerig uitzien en cheap aanvoelen. Ik vind dit ook duidelijk op de 4de foto, het ziet er allemaal fake uit.
Waar ik me momenteel aan stoor is vooral de headstock, net zoals Little Jay zegt: een Gibson headstock heeft iets klassiek.
Ook de finnish mag voor mij natuurlijker en matter, in dit concept ben ik geen voorstander van een hoogglans, ik zou het geheel kunnen afmatten met een 0000 staalwol?

Als ik zoiezo de headstock reshape zal ik deze weer moeten finnishen, de voorzijde is geen probleem aangezien het gewoon zwart is, maar de achterzijde ga ik nooit meer hetzelfde als de rest krijgen. Dan rijst de vraag; misschien alles opnieuw te doen, evt. oliën voor een natuurlijk effect. Maar dit is dan misschien weer een stap te ver voor een beginner.

Over die pearl purfling ben ik zelf nog niet zeker, ik ga zeker jullie advies in mijn achterhoofd houden :hippie:
Misschien is een zwart-wit/créme/-zwart purfling erop al genoeg om de contour mooier uit te laten komen. De huidige binding stelt niet veel voor, het is erg dun strookje dat nauwelijks opvalt als je voor de gitaat staat.

Kwa techniek: frezen lijkt me gewoon te moeilijk aangezien ik dit nog nooit gedaan heb. Ik zou het gewoon houden tot handen-arbeid en conventionele tools.

Misschien zijn er nog suggesties? Ik sta open voor alles :harmony:

Ike57
29 juni 2009, 10:54
Kwa techniek: frezen lijkt me gewoon te moeilijk aangezien ik dit nog nooit gedaan heb. Ik zou het gewoon houden tot handen-arbeid en conventionele tools.

Misschien zijn er nog suggesties? Ik sta open voor alles :harmony:

Frezen valt wel mee. Zoals Sander reeds schreef: eerst een mal maken in mdf en dan met de frees kopiëren.
Als je het eerst met wat afvalstukken hout een beetje ervaring op doet kan er weinig fout gaan.

McVenco
29 juni 2009, 12:12
Als je de headstock een andere vorm wilt geven zou je ook de kolomboor-freesmethode kunnen toepassen, is wat minder "lomp" dan een gewone bovenfrees:

http://www.youtube.com/watch?v=_b3CWkHHSYE

Deze methode is natuurlijk ook geschikt om je bindings te frezen.

Sanderltd
29 juni 2009, 18:25
Probleem met de kolomboormethode lijkt me wel dat je dan moeilijk een steunoppervlak gaat vinden. Vooral omdat de hals aan de achterkant niet plat is en dus moeilijk perfect plat op de kolomboortafel blijft liggen.
Een bovenfrees zou je kunnen laten rusten op het platte oppervlak van de headstock zelf.

Raytheman
29 juni 2009, 18:46
Gewoon met een figuurzaag en daarna bijvijlen. Cake of peace :-)

McVenco
29 juni 2009, 23:13
Probleem met de kolomboormethode lijkt me wel dat je dan moeilijk een steunoppervlak gaat vinden. Vooral omdat de hals aan de achterkant niet plat is en dus moeilijk perfect plat op de kolomboortafel blijft liggen.
Een bovenfrees zou je kunnen laten rusten op het platte oppervlak van de headstock zelf.

Je legt de hals ook niet plat, maar de headstock - met de voorkant naar onderen.

Bedenk me alleen net dat het wel lastig wordt als het een gelijmde hals is - wordt wat lastig om de gitaar de hele tijd vast te moeten houden bij het frezen :soinnocent:

RoelTM
29 juni 2009, 23:20
Is er hier al opgemerkt dat als je gaat frezen voor de binding, dat je dan zeer waarschijnlijk ook de gitaar opnieuw moet spuiten?
Ik zie in je ontwerp dat je de kleur graag hetzelfde houd. Als je gaat frezen is de kans groot dat je de lak beschadigd, en dit blijft zien bij de binding...

ik denk ik zeg het even...

MVH Guitars
5 juli 2009, 15:41
Kwa techniek: frezen lijkt me gewoon te moeilijk aangezien ik dit nog nooit gedaan heb. Ik zou het gewoon houden tot handen-arbeid en conventionele tools.

Dan zul je het moeten leren want met 'gewoon' handenarbeid kom je er echt niet.
Ik ben zelf ook geen fan van frezen (het is een teringherrie, stoffig en ik vind het maar gevaarlijk), maar het is een noodzakelijk kwaad en ik kan het wel. Om het onder de knie te krijgen moet je gewoon even op wat afvalhout proberen.

gengar
6 juli 2009, 09:42
ik ben het wel eens met wat MVH guitars zegt. Probleem met 'gewoon' handenarbeid is dat je om met de hand een bindinggroef te maken het juiste gereedschap moet hebben hiervoor (geen probleem kun je kopen) en dan ook de juiste vaardigheid moet hebben. Maar goed, als je bereid bent om dit gereedschap aan te schaffen en te oefenen op een ander stukje hout tot je het goed onder de knie hebt dan lukt dat wel. Je zit echter met het probleem hier dat je een gelakte gitaar hebt, dat is natuurlijk wel lastiger dan wanneer je van scratch af aan begint, want die laklaag geeft toch wel wat bijkomende probleempjes.
Je geeft aan dat je van een matte look houdt, dan stel ik voor om de gitaar mat te spuiten, en zeker niet om deze lak te lijf te gaan met schuurwol. Ik denk dat het resultaat niet gaat zijn wat je in gedachte hebt als je dat doet..

golanhall
10 september 2009, 20:30
Ik ben alvast begonnen met de headstock vorm te geven.

Eerst met een figuurzaag de grove vorm eruit gesneden en dan met veil en schuurpapier verder:

http://img245.imageshack.us/img245/5955/openbookstyle1.jpg

http://img179.imageshack.us/img179/4314/openbookstyle2.jpg

Ik moet zeggen ik ben er even mee bezig geweest. Ik was nooit tevreden met het eindresultaat, voor één of andere reden leek ene holle zijde dieper uitgesneden als de andere of leek het geheel wat schuin te staan.

Voorlopig ben ik er nog niet helemaal uit hoe de gitaar verder zal uitzien, maar na dit enkele weken te laten bezinken heb ik alvast beslist de binding niet veranderen :-)

De volgende stap zal het bedenken voor een oplossing voor de nieuwe headstock, één zijde is nu immers niet meer in de huidige gitaar kleur. Alles opnieuw spuiten ofwel proberen de huige kleur te benaderen.. enige tips?

Plant
10 september 2009, 21:38
Nou... zo gek vind ik dit niet!

Het kan optisch bedrog zijn (omdat de foto's net onder een hoek gemaakt zijn) dat het nèt niet helemaal symmetrisch lijkt, maar of het echt zo is... :???:

Het lijkt idd alsof aan de bassnarenkant de ronding vanuit het midden ietsje te diep en te ver terugloopt als je dat bedoelt. Maar verder tot nu toe: chapeau bas! (petje af dus voor de niet-Franstaligen).

aaronstonebeat
10 september 2009, 21:48
Volgens mij ziet niemand daar iets van; alleen nu wel omdat je er zelf over begint. En dan kan het ook nog eens zijn dat de tekening op het hout een optisch loopje met je neemt.
Als je het exact wil hebben, moet je het met een cnc-frees doen; of op z'n minst met een mal die daarmee is gemaakt.

Probeer er een paar dagen niet aan te denken en kijk dan nog eens of het je zelf ook echt opvalt.
Ik vind het er erg netjes uitzien voor een volledig handwerkje :ok:

golanhall
15 september 2009, 14:04
Omdat de bovenzijde van de headstock opnieuw vormgegeven is heb ik dus een kaal stuk hout en sta ik voor enkele opties:

1. Proberen in dezelfde kleur als de rest van de body te resprayen. Ik weet natuurlijk niet wat hiervoor gebruikt is en lijkt me erg moeilijk te matchen. Ik merk wel dat bij de meeste LPs een gelijkaardige kleur (kastanje-bruinig) voor achterzijde / neck gebruikt wordt, iemand een idee wat dit is?

2. Alles eraf en volledig opnieuw finishen

3. Neck verder afschuren en clear finishen zoals in dit voorbeeld:

http://www.joesguitarshop.com/1981%20LPS%20GT%20back.jpg
http://www.joesguitarshop.com/1981%20LPS%20GT%20CU2.jpg