PDA

View Full Version : Blocking Distortion



fredjuh
26 juni 2009, 20:03
Post hier uw gedachtes en elegante oplossingen met betrekking tot blocking distortion!

Even een aanzetje:
aikenamps: Blocking Distortion (http://www.aikenamps.com/BlockingDistortion.html)http://img197.imageshack.us/img197/2452/blockingdistortion.png
edit: In mijn "quest against blocking distorsion" ben ik wat interessants tegengekomen:
http://vtg-amps.com/Melissa/Mel_Amp_7-21-06.htm
edit: Ik heb vanochtend die bass control uitgestest, toppie!! Ik had een 1uF cathode bypass cap van het marshall-kanaal gejat en die aan de cathode van mn EF86 gezet, en dan daaroverheen een 22uF en een 10k pot in serie. Ze hebben het daar over een soort van solid state geval dat heel erg zou tegenkoppelen: een "current limiting diode." En wel een 1N5294. Bijkomend voordeel: een elko en een film parallel betekent geen last van de inductie van een elco.

fredjuh
27 juni 2009, 20:38
Jongens, reageer eens! Dit is toch interessant en nuttig?

ellisvertellis
28 juni 2009, 01:54
ik heb geen flauw idee waar je het in 's hemelsnaam over hebt... :o

fredjuh
28 juni 2009, 11:21
If your amp has a particularly bad sounding "cutting in and out" kind of distortion (commonly referred to as "farting out"), it is likely suffering from what is known as "blocking" distortion (not the Radiotron Designer's Handbook definition of blocking, but the more esoteric Norman Crowhurst definition). Blocking occurs when the output tube grids are driven to the point of conduction. Since the previous stage is a relatively high impedance source, and, to make matters worse, is AC-coupled, it cannot maintain enough drive to the output tube grids to maintain the signal once the output tube goes into grid conduction.
Dus Blocking Distortion is als je amp "scheten laat" als je teveel bas/gain hebt. Maar ook als je amp dit niet doet kun je de oplossingen gebruiken voor een betere distortion sound, om het zogenaamde "modder" uit je amp te halen.

Die link de ik postte over de "Melissa" is een experimentele gitaarversterker van een paar gasten die op het AX84-forum actief zijn. Ze hebben AC-koppeling en DC-koppeling gecombineerd zodat de bias van de volgende trap niet kan wegvallen zodat je geen scheten krijgt.

http://vtg-amps.com/Melissa/JohnsMel/
http://vtg-amps.com/Melissa.html

ponq
28 juni 2009, 19:43
zekers interessant, bedankt voor het posten!

Einzeln
29 juni 2009, 11:24
Ik krijg GAS.

fredjuh
29 juni 2009, 12:07
Ik ook!!! Ik ben nu bezig met een alternatief voor de mid control want die slokt alle bas op. Ik maak een mid-cut-filter (notch) gebaseerd op de marshall-tone stack met een dry/wet knop. Zo heb je weinig verlies, en goeie controle over bas, mid en treble!
edit: oeps, DC-drive vergeten! nog even verder kloten dan.

Dirk_Hendrik
29 juni 2009, 12:09
Ik krijg GAS.


Ik ook!
Ik zit nav deze info al 2 dagen te malen hoe ik het geheel in een pedaalvorm kan gooien en een mooi, vol, warm en romig blocking distortion pedaal kan maken.

fredjuh
29 juni 2009, 12:17
oeh, ik dacht dat niemand geinteresseerd was maar ik ontketen een grote gas aanval:D De DC-Drive hype op gitaarnet!:seriousf:

Chris Winsemius
29 juni 2009, 12:58
Ben er voor m'n werk dagelijks mee bezig maar als je hier 'n vraag post met direct je eigen antwoorden er bij..................... :chicken:

caliban
29 juni 2009, 13:23
Ik heb een vraag over die B+ regel. Ik heb ooit in een versterker de anodespanning voor de preamp een beetje opgedreven (ik had hier op het forum of ergens anders misschien gehoord dat dit geen kwaad kon), en ik kreeg duidelijk wel een andere sound, maar ik kon het moeilijk vatten. Wat doet een hogere anodespanning nu eigenlijk net? Meer headroom, maar is het ook normaal dat je overdrive strakker wordt. En is het best om in combinatie met hogere spanning ook andere delen in je schematuur aan te gaan passen.

fredjuh
29 juni 2009, 15:05
Ben er voor m'n werk dagelijks mee bezig maar als je hier 'n vraag post met direct je eigen antwoorden er bij..................... :chicken:
het was ook geen vraag, meer een soort van kennisverrijking:D

Als je je B+ verhoogt hoef je in je preamp in principe niks aan te passen maar als je dit bij een eindtrap doet zul je de bias moeten verlagen.

Chris Winsemius
29 juni 2009, 15:12
het was ook geen vraag, meer een soort van kennisverrijking:D


Ok.
Jij hebt dus iets geprobeerd in die amp van jou, hamvraag mod: ging het om blockingdistortion weg te halen of 'n andere sound te verkrijgen ;)



Als je je B+ verhoogt hoef je in je preamp in principe niks aan te passen maar als je dit bij een eindtrap doet zul je de bias moeten verlagen.

Geluid/feel verandert dan iig., of jij het dan nog wel verder tunen is aan jou

OT:
blockingdistortion is 1 ding, voicing is weer iets anders maar heeft er wel indirect mee te maken.
Uit eigen ervaring weet ik dat er zoveel variabelen zijn dat het bijna onmogelijk is 'n soort standaard-concept er op los te laten. Meestal gebruik ik wel wat specifieke ideetjes omtrent sound/feel maar soms kom ik ook wel op waardes/circuit uit die ik in andere gevallen weer niets vind maar in 'n andere amp weer wel.

fredjuh
29 juni 2009, 16:48
Ik heb alleen die basregelaar uitgeprobeerd. Ik dacht gewoon:"Laat ik een wat gaan zoeken over blocking distortion." En toen kwam ik dat Melissa gebeuren tegen en als ik terugkom van vakantie ga ik dat dus bouwen.
En ik had die "character control" dus in mn switchercadje gegooid, maar ik had het verkeerd gedaan. Nu is ie wel goed en vat ik m ook beter. Alleen de mid-dip ga ik iets hoger legger a la marshall en in de mid-boost modus mag er wel wat bas bij.

Einzeln
29 juni 2009, 18:07
Het was een woordgrap




GAS










Farting out
snap je