PDA

View Full Version : gretsch electromatic



driesp
26 juni 2009, 18:23
Hallo!

Het begint nu wel tijd te worden voor een betere gitaar dacht ik, dus ging ik hier en daar even testen en zoeken. 'k blijf natuurlijk wel nog altijd in de "beginnersklasse". Eerst dacht ik aan de epi sg g400, die is wel goed, maar voor hoelang blijft die ook goed..
Na hier en daar even rondgekeken te hebben, kwam ik algouw de gretsch electromatic serie tegen. Mijn oog is nu gevallen op de doublejet electromatic, ze gaan om en bij de 500 euro nieuw.
Het is natuurlijk een redelijk belangrijke keuze voor me, dus 'k vroeg me af wat jullie ervan denken?

Mijn stijl is vooral de lichte tot harde rock ( vooral AC/DC ). Als versterker heb ik nu een vox vt-30 valvetronix.

alvast bedankt mensen!

humbucker
26 juni 2009, 19:12
prima keuze!!

Malcolm young speelt zelf op een Jet Firebird dus...

jim__
26 juni 2009, 19:26
Zeker gave gitaren, ik raad je alleen wel aan om eerst te proberen of je de bigsbytremelo wat vindt. Heb zelf een bigsby op m'n Les Paul zitten (naar volle tevredenheid), maar met de standaard tom-brug zoals ie op de Gretsch zit heb je al snel kans op stemmingsproblemen en/of snaarbreuk. Deze zou je dan weer moeten vervangen door een rollerbridge. Ik heb dit zelfde euvel gehad met m'n les paul, dus vandaar.

Als je geen tremelo nodig heb, zou ik een model met vaste brug overwegen. Al is onderstaande misschien wat extreem...
http://lh5.ggpht.com/_RSf8wrB_eSg/SkUEjx2AUEI/AAAAAAAAAHE/mLSOdsqdKBo/s400/463060_800.jpg

Billy Turf
26 juni 2009, 20:35
^hoe heet bovenstaand model precies?

Ik weet dat Bo Diddley een soortgelijk model had.
En hoe zit het met de prijs, messchien wel leuk voor erbij in de toekomst.

beruk
26 juni 2009, 21:12
^hoe heet bovenstaand model precies?

Ik weet dat Bo Diddley een soortgelijk model had.


Het is zijn signature gitaar...: G 6138

driesp
26 juni 2009, 23:30
Zeker gave gitaren, ik raad je alleen wel aan om eerst te proberen of je de bigsbytremelo wat vindt. Heb zelf een bigsby op m'n Les Paul zitten (naar volle tevredenheid), maar met de standaard tom-brug zoals ie op de Gretsch zit heb je al snel kans op stemmingsproblemen en/of snaarbreuk. Deze zou je dan weer moeten vervangen door een rollerbridge. Ik heb dit zelfde euvel gehad met m'n les paul, dus vandaar.

Als je geen tremelo nodig heb, zou ik een model met vaste brug overwegen. Al is onderstaande misschien wat extreem...
http://lh5.ggpht.com/_RSf8wrB_eSg/SkUEjx2AUEI/AAAAAAAAAHE/mLSOdsqdKBo/s400/463060_800.jpg

die bigsby tremolo vind ik een beetje overbodig, zal ik niet erg rap gebruiken. Maarja, vind het een mooi onderdeel, geeft toch wat meerwaarde aan de gitaar. Wat niet gebruikt wordt, schaadt volgens mij niet.

maar verder zijn de gitaren redelijk kwaliteitsvol?
volgens mij zal de strakke rock er wel inzitten met deze bak.

groetjes!

driesp
30 juni 2009, 15:58
zal hem binnenkort gaan testen, als ze binnen is, maar 'k twijfel of ik nu toch niet voor de Fender standard telecaster ga, die ligt in dezelfde prijsklasse.

bij welke zou je het meest waar voor je geld hebben, of wat raden jullie me aan?

groetjes

tidalwave_sideburns
30 juni 2009, 16:19
Dit zou je ook nog kunnen overwegen:

GRETSCH G5246T ELECTROMATIC DOUBLE JET (http://www.thomann.de/nl/gretsch_g5246t_electromatic_double_jet.htm)

Ik heb zo'n Gretsch minibucker in mijn Electromatic in de brugpositie, en ik krijg er een prima ACDC crunch uit. De looks mogen er zijn, die zilveren finish is supergaaf. Je kan er eventueel voor kiezen er een andere brug op te zetten. Ook de tuners zijn niet van wereldklasse, maar toch best redelijk.
Ik zou deze zeker uitproberen. Misschien dat het wat voor je is.

driesp
30 juni 2009, 17:15
ja, die was ik ook van plan te kopen. Die double jet's vind ik het mooist, en volgens mij zijn ze ook beter beschikbaar op de hogere frets, maar daarvoor zijn gretsches niet echt geschikt vermoed ik.

Scheelt een tele/strat veel met een gretsch van nek?

zeiler
30 juni 2009, 17:19
gAVE GItaar....

heb pas op een G5238 gespeelt, helemaal top ;)!

tidalwave_sideburns
30 juni 2009, 17:43
ja, die was ik ook van plan te kopen. Die double jet's vind ik het mooist, en volgens mij zijn ze ook beter beschikbaar op de hogere frets, maar daarvoor zijn gretsches niet echt geschikt vermoed ik.

Scheelt een tele/strat veel met een gretsch van nek?

Ik ben niet zo bekend met strats en tele's, dus ik zou het niet met zekerheid kunnen zeggen, maar ik denk dat de hals van die Gretsch wat breder is.