PDA

View Full Version : alweer zo'n dilemma



strate
25 juni 2009, 21:03
Hoi allemaal,

ik had een tijdje geleden een forum over een madamp A15 maar ben daar toch van afgestapt, teveel gedoe qua bouwen en niet zo goed verkoopbaar als ik weer iets anders wil.

Nu ben ik dus opzoek naar een nieuwe versterker. Ik speel vooral hendrix, maar ook john mayer en de sound van doyle bramhall II is ook helemaal te gek. Nu speel ik wekelijks over een oude bandmaster met daarvoor een lex bos superdrive pedaal, en dit klinkt gewoon echt helemaal te gek! helaas heb ik niet zo'n groot budget, ik moet het doen met 800 euro, 900 kan misschien ook nog wel lukken.

Nu ben ik rond aan het kijken en er is vrijwel niets wat aan mijn eissen voldoet. Ik weet het, ga uitproberen, maar het zou toch fijn zijn om alvast
een beetje de richting te weten. de enige amp die ik nu zie zitten is een vox ac50. heb hem nog niet uitgeprobeerd, ga waarschijnlijk volgende week naar de muziekwinkel, maar klinkt op internet erg gaaf. al wordt ie hier toch vaak afgekraakt.

Waar ik qua sound naar opzoek ben is warm, maar toch met een lekkere punch, bite (hoe ze het ook noemen erin). dat is precies wat die bandmaster + lex bos is. het moét een buizenamp zijn, en eigenlijk ook wel met wat mogelijkheden zodat je toch wel wat verschillende klanken eruit kunt halen. Het is dus weer zo'n vintage geluid, al zou het fijn zijn, geen must, dat je er ook wat moderne sound uit kunt halen. reverb is wel een must.
Clean is het belangrijkst, maar ik wil ook graag scheuren, zowel een randje als een echte lekkere overdrive. een cleane bak met een pedaal ervoor mag ook.

Hopelijk heb ik zo een beetje uit kunnen leggen waar ik naar opzoek ben. Heb al veel op het forum en op de rest van internet rondgekeken, maar kom er nog steeds niet uit. ohja, heb als gitaar een fender classic '60 en het mag zowel een combo als top zijn.
Iemand ideeën? Alvast bedankt voor de hulp!

strate
27 juni 2009, 12:01
is er niemand die een idee heeft?

iWishmaster
27 juni 2009, 12:59
Ik roep maar wat want deze stijl is een beetje een ver-van-mn-bed-show, maar toch. Binnen die stijl zou ik zoeken naar een amp die clean lekker klinkt (en clean met een lekker randje) en de 'echte' overdrive met een pedaaltje doen. Clean amps die zich lekker laten boosten zijn bijv.:
Vox AC15
Fender Blues junior/deluxe/deville (geen idee wat de verschillen zijn overigens)
Een oude marshall misschien ook wel?

Zet eens een typische Fender, Vox ac15/30 en marshall-achtige op een rijtje in de muziekwinkel en proberen maar ... Als je de bandmaster vet vond is de kans groot dat je op een Fender uitkomt, maar deze drie merken zijn toch een beetje de 'oer-merken' qua soorten geluid (en misschien Mesa, maar die zullen over het algemeen buiten je budget vallen).

strate
27 juni 2009, 17:14
Ik roep maar wat want deze stijl is een beetje een ver-van-mn-bed-show, maar toch. Binnen die stijl zou ik zoeken naar een amp die clean lekker klinkt (en clean met een lekker randje) en de 'echte' overdrive met een pedaaltje doen. Clean amps die zich lekker laten boosten zijn bijv.:
Vox AC15
Fender Blues junior/deluxe/deville (geen idee wat de verschillen zijn overigens)
Een oude marshall misschien ook wel?

Zet eens een typische Fender, Vox ac15/30 en marshall-achtige op een rijtje in de muziekwinkel en proberen maar ... Als je de bandmaster vet vond is de kans groot dat je op een Fender uitkomt, maar deze drie merken zijn toch een beetje de 'oer-merken' qua soorten geluid (en misschien Mesa, maar die zullen over het algemeen buiten je budget vallen).

bedankt voor je reactie!
ik zat hier gisteravond inderdaad al aan te denken, een cleane bak met een overdrive pedaal. ik ga aankomende week of die week daarop naar de winkel en dan zal ik zeker vox uitproberen. Wat me alleen niet zo zint aan die ac 15 is dat die geen mid-potmeter heeft, wat ik toch graag zou hebben.

over de deluxe serie van fender ben ik niet zo heel erg te spreken. heb zelf een hotrod deluxe gehad, maar die heeft iets in zijn sound, net zoals de deville, wat me niet bevalt. ik weet niet precies hoe ik het moet omschrijven. het lijkt zo te zijn alsof die amps heel opgefokt zijn waardoor je niet rustig iets kunt spelen. speel je iets rustigs, dan versterkt de amp dat naar een sound die 'vooruit loopt'. nogmaals, weet niet precies hoe ik het moet omschrijven haha, misschien heb ik nu wel kant en klare onzin verteld.

heb eens een bluesbreaker amp uitgeprobeerd, maar die klonk voor mij wat te schel en er zat altijd overdrive in de sound. Zijn er ook marshalls die dit niet hebben en toch geschikt zijn voor waar ik naar opzoek ben?

een mesa boogie lijkt me ook erg gaaf, speelde eerst vaak over een caliber .50+, maar mesa's vallen al vaak buiten mijn budget. die caliber .50+ valt er natuurlijk wel binnen, maar is toch net niet wat ik wil. lonestar special is wel errug kicken, maarja 2500 euro...:(

nu zat ik zelf ook nog te denken om toch een bandmaster reverb, silverface, uit de '70s te kopen. klopt het dat die binnen het budget te krijgen zijn? dan spaar ik daarna gewoon verder voor een lex bos superdrive. moet het dan wel een tijd zonder overdrive doen, maargoed, elk voordeel heb zn nadeel...;) maar een bandmaster reverb is te doen voor 800 euro? eventueel dan nog een ander cabinet kopen of andere speakers in het cabinet (G12H's?)?

sjaak1990
27 juni 2009, 17:43
Ik zeg sowieso een eenkanaals amp als je dat directe wilt. Misschien een oude bassman of een oude Marshall. Een Vox heeft zijn eigen sound net als Marshall en Fender dus ik zou eerst kijken welke van die richtingen je op wilt. Misschien een Marshall 18watt of jmp?

tillens
27 juni 2009, 18:36
ahum. je mag bij mij thuis eens een jtm 60 head over een hand wired cab spelen.. daar kan je doen wat je wil qua omschrijving die je geeft..

strate
27 juni 2009, 19:44
Ik zeg sowieso een eenkanaals amp als je dat directe wilt. Misschien een oude bassman of een oude Marshall. Een Vox heeft zijn eigen sound net als Marshall en Fender dus ik zou eerst kijken welke van die richtingen je op wilt. Misschien een Marshall 18watt of jmp?


hoi sjaak, bedankt voor je reactie! wat bedoel je precies met dat directe? ik heb net mijn '59 reissue bassman verkocht, en heb die verkocht omdat ie me toch niet zo beviel. klinkt echt ontzettend gaaf, maar ik ben toch naar een iets andere sound opzoek en er zat ook geen reverb op etc. lijkt me toch leuk om ook redelijk wat mogelijkheden te hebben qua instellingen, al is het geen must. ik heb nog nooit op een vox gespeeld en daarom ga ik die dus ook zeker binnenkort in de winkel uitproberen! een eenkanaals marshall 18watter, zit ik er toch mee dat je altijd overdrive in je sound hebt en ook geen EQ hebt, alleen een tone-pot.. bij een jmp heb je wel een EQ, maar toch geen reverb... maar misschien dat ik het ook helemaal mis heb hoor! want je kunt natuurlijk ook clean krijgen door de volume-pot van je gitaar dicht te draaien en misschien door de spreiding van het cabinet dat je geen reverb nodig hebt?

strate
27 juni 2009, 19:46
ahum. je mag bij mij thuis eens een jtm 60 head over een hand wired cab spelen.. daar kan je doen wat je wil qua omschrijving die je geeft..

hoi tillens, bedankt voor je uitnodiging! lijkt me erg gaaf om langs te komen! alleen woon ik in zutphen, dus is de afstand eigenlijk iets te groot om even langs te gaan... misschien dat er nu een vergelijkbare marshall amp te koop is die ik in de winkel kan uitproberen?

tillens
27 juni 2009, 19:48
hm, ik vind de jtm eigenlijk een van de betere marshalls die er zijn. clean is ook echt clean, ook op hoge volumes, en de drive is blues / pop, en zeer zeker niet het normale marshall scheurkanaal. anders even via pm / mail verder, wil niet dat het een spam topic wordt.

sjaak1990
28 juni 2009, 23:48
ahum. je mag bij mij thuis eens een jtm 60 head over een hand wired cab spelen.. daar kan je doen wat je wil qua omschrijving die je geeft..

Ik zei jmp maar ik bedoelde jtm dom dom... jmp of 18 watt zou ook gek zijn.
Denk dat die jtm dé amp kan zijn voor strate!

sjaak1990
28 juni 2009, 23:53
hoi sjaak, bedankt voor je reactie! wat bedoel je precies met dat directe? ik heb net mijn '59 reissue bassman verkocht, en heb die verkocht omdat ie me toch niet zo beviel. klinkt echt ontzettend gaaf, maar ik ben toch naar een iets andere sound opzoek en er zat ook geen reverb op etc. lijkt me toch leuk om ook redelijk wat mogelijkheden te hebben qua instellingen, al is het geen must. ik heb nog nooit op een vox gespeeld en daarom ga ik die dus ook zeker binnenkort in de winkel uitproberen! een eenkanaals marshall 18watter, zit ik er toch mee dat je altijd overdrive in je sound hebt en ook geen EQ hebt, alleen een tone-pot.. bij een jmp heb je wel een EQ, maar toch geen reverb... maar misschien dat ik het ook helemaal mis heb hoor! want je kunt natuurlijk ook clean krijgen door de volume-pot van je gitaar dicht te draaien en misschien door de spreiding van het cabinet dat je geen reverb nodig hebt?

Het is lastig te zeggen. Mijn amp werkt eindelijk eens goed :) een london city met 1959slp circuit dus klinkt als een plexi. Vind het directe toch anders van zo'n 1 kanaals amp het is wat meer in your face en feller.
Bassman klinkt ook Marshall achtig, reverb kan je ook in een loop doen (heeft een plexi niet maar kan je er wel inbouwen).
Vox heeft echt een eigen sound waar je van moet houden dus dat moet je gewoon proberen :)
Volumepot dicht is een ander soort clean, vind dat zelf heerlijk maar echt clean vind ik ook mooi. Spreiding van cab zorgt niet voor een reverb achtig effect, je hoort jezelf gewoon beter als je heen en weer loopt. Vind zelf de clean van mijn LC echt geweldig goed, kan de amp clean gebruiken en lekkere drive krijgen dmv een booster.

zjanke
29 juni 2009, 00:32
Mesa Boogie Blue Angel. Heeft alles wat jij vraagt en doet het geweldig met een OCD ervoor. Ongetwijfeld ook met andere drive pedalen want er klinken veel pedalen goed met deze bak.
Moet met een beetje zoekwerk voor rond de 800 te vinden zijn.

tillens
29 juni 2009, 00:33
Ik zei jmp maar ik bedoelde jtm dom dom... jmp of 18 watt zou ook gek zijn.
Denk dat die jtm dé amp kan zijn voor strate!

Gna, het zou nou mooi zijn als ik daar even op inhaak.
Even serieus, net even slow dancin in a burnin room gespeel, en komt gewoon heel dichtbij, met de head over de handwired cab. erg fijne volle scherpe sound...
nogmaal je bent welkom om te testen!

strate
29 juni 2009, 14:15
Gna, het zou nou mooi zijn als ik daar even op inhaak.
Even serieus, net even slow dancin in a burnin room gespeel, en komt gewoon heel dichtbij, met de head over de handwired cab. erg fijne volle scherpe sound...
nogmaal je bent welkom om te testen!

hahaha! hmm oke zo te horen is zo'n jtm echt te gek voor me! ik zou erg graag langskomen maar de afstand is helas gewoon te groot... wat me nu te binnen schiet, soundsamples zouden erg welkom zijn!;)

strate
29 juni 2009, 14:19
Het is lastig te zeggen. Mijn amp werkt eindelijk eens goed :) een london city met 1959slp circuit dus klinkt als een plexi. Vind het directe toch anders van zo'n 1 kanaals amp het is wat meer in your face en feller.
Bassman klinkt ook Marshall achtig, reverb kan je ook in een loop doen (heeft een plexi niet maar kan je er wel inbouwen).
Vox heeft echt een eigen sound waar je van moet houden dus dat moet je gewoon proberen :)
Volumepot dicht is een ander soort clean, vind dat zelf heerlijk maar echt clean vind ik ook mooi. Spreiding van cab zorgt niet voor een reverb achtig effect, je hoort jezelf gewoon beter als je heen en weer loopt. Vind zelf de clean van mijn LC echt geweldig goed, kan de amp clean gebruiken en lekkere drive krijgen dmv een booster.

een plexi lijkt me ook echt kicken, maar als ik het goed begrijp heb je daar toch altijd overdrive in je sound? volgende week ga ik naar een muziekzaak en zal dan zeker ook even een plexi uitproberen en iets vergelijkbaars wat op een jtm lijkt??
weet iemand trouwens nog een goede zaak in de buurt van zutphen waar ze veel gear hebben? kan zelf alleen feedback apeldoorn bedenken maar feedback begint nogal een kutzaak te worden...

strate
29 juni 2009, 14:27
Mesa Boogie Blue Angel. Heeft alles wat jij vraagt en doet het geweldig met een OCD ervoor. Ongetwijfeld ook met andere drive pedalen want er klinken veel pedalen goed met deze bak.
Moet met een beetje zoekwerk voor rond de 800 te vinden zijn.

lijkt een erg gave versterker te zijn als ik zo op de site kijk. ook echt geweldig dat je kunt switchen dmv een knop tussen 6l6 en EL84, begrijp ik dit goed? alleen geeft zo'n mesa niet eens iets te 'moderne' sound?

strate
29 juni 2009, 14:29
heeft iemand nog aanraders voor als ik naar de muziekshop toe ga?
heb tot nu toe:

- de fender lijn
- marshall plexi, bluesbreaker, de meer blues marshalls
- h&k statesman
- vox'en
- mesa boogie
- ....

na het uitproberen ga ik kijken of er echt iets tussen zit of dat het toch een jtm of bandmaster reverb gaat worden. zo'n bandmaster reverb '70s is voor 800 euro haalbaar??

zjanke
29 juni 2009, 14:38
lijkt een erg gave versterker te zijn als ik zo op de site kijk. ook echt geweldig dat je kunt switchen dmv een knop tussen 6l6 en EL84, begrijp ik dit goed? alleen geeft zo'n mesa niet eens iets te 'moderne' sound?

Deze Mesa is een vreemde eend in de bijt. Het is een rectifier, maar het is gewoon een cleane single channel die heel mooi in overdrive te duwen is. Ik heb er een gehad en dat is de enige versterker die ik misschien nog wel ooit terug wil.
Schakelen tussen eindpitten is knop aan de voorkant en vooral de gelinkte stand is erg vet. Hou er wel rekening mee dat er een behoorlijk volumeverschil zit tussen EL84 en de 6V6 of gelinkte stand (laatste twee valt het verschil wel mee) EL84 is 'maar' 15 watt, maar ook dat kan al knetterhard.
Je moet wel opletten dat je een exemplaar uitzoekt wat echt stil is, ze hebben de neiging om de ruisen/sissen, maar er zit wel een exemplarisch verschil in.

strate
29 juni 2009, 14:52
Deze Mesa is een vreemde eend in de bijt. Het is een rectifier, maar het is gewoon een cleane single channel die heel mooi in overdrive te duwen is. Ik heb er een gehad en dat is de enige versterker die ik misschien nog wel ooit terug wil.
Schakelen tussen eindpitten is knop aan de voorkant en vooral de gelinkte stand is erg vet. Hou er wel rekening mee dat er een behoorlijk volumeverschil zit tussen EL84 en de 6V6 of gelinkte stand (laatste twee valt het verschil wel mee) EL84 is 'maar' 15 watt, maar ook dat kan al knetterhard.
Je moet wel opletten dat je een exemplaar uitzoekt wat echt stil is, ze hebben de neiging om de ruisen/sissen, maar er zit wel een exemplarisch verschil in.

oke bedankt voor de info! is er nu nieuw in de winkel een mesa te koop die een beetje vergelijkbaar is met de blue angel? is in mijn budget ook een top+combo blue angel te krijgen?

tillens
29 juni 2009, 15:25
Die zijn te krijgen maar zijn zeer schaars. Combo komt nog wel eens voor, de top bijna niet.

Grtz Peter
ps; is maar 1,5 uur rijden, krijg je prima koffie / pils, en als je trek hebt een tosti cq pizza... ;)

strate
1 juli 2009, 19:42
Die zijn te krijgen maar zijn zeer schaars. Combo komt nog wel eens voor, de top bijna niet.

Grtz Peter
ps; is maar 1,5 uur rijden, krijg je prima koffie / pils, en als je trek hebt een tosti cq pizza... ;)

haha nogmaals bedankt voor de uitnodiging, maar ik beschik helaas ook niet over een rijbewijs...

strate
1 juli 2009, 19:47
er staat op MP al een tijd een bandmaster reverb silverface te koop, precies de versie die ik wil hebben (al zullen veel mensen dit niet met me eens zijn): http://link.marktplaats.nl/245105609

nu is mijn vraag: vraagt de verkoper niet veel te veel? ik weet nog goed dat ze ongeveer een jaar geleden regelmatig op MP stonden voor ongeveer 700 eurootjes. zijn de prijzen in een jaar zo erg gestegen of vraagt de verkoper dus gewoon te veel?

ik moet volgende week nog naar de gitaarzaak om uit te gaan proberen, maar deze bandmaster lijkt me een zeer interessante aanbieding.

arcane
1 juli 2009, 19:53
er staat op MP al een tijd een bandmaster reverb silverface te koop, precies de versie die ik wil hebben (al zullen veel mensen dit niet met me eens zijn): http://link.marktplaats.nl/245105609

nu is mijn vraag: vraagt de verkoper niet veel te veel? ik weet nog goed dat ze ongeveer een jaar geleden regelmatig op MP stonden voor ongeveer 700 eurootjes. zijn de prijzen in een jaar zo erg gestegen of vraagt de verkoper dus gewoon te veel?

ik moet volgende week nog naar de gitaarzaak om uit te gaan proberen, maar deze bandmaster lijkt me een zeer interessante aanbieding.

Damn, die advertentie stikt van de taalfouten zeg.

-edit-

Typische dyslexie-fouten, ik neem het de adverteerder maar niet kwalijk.

strate
1 juli 2009, 19:58
Damn, die advertentie stikt van de taalfouten zeg.

-edit-

Typische dyslexie-fouten, ik neem het de adverteerder maar niet kwalijk.

hahahahaha, ik had het zelf nog niet eens gezien, maar zie het nu ook, best grappig om te lezen eigenlijk...;)

strate
2 juli 2009, 15:20
ik zie net dat die bandmaster van internet af is gehaald, dus zal wel verkocht zijn... maar is er niemand die ongeveer de waarde weet van de bandmaster...? chris? kim wilson? dan weet ik alvast of zo'n bandmaster reverb silverface 70s haalbaar is.

strate
8 juli 2009, 21:50
ben vandaag met een vriend naar feedback apeldoorn geweest om versterkers te gaan bekijken. Heb ze bespeeld met een classic '60s en '60s roadworn strat uitgeprobeerd. Er zaten bij beide wel vieze, oude snaren op, maar gelukkig waren we verschillen nog te horen.

allereerst de fender deluxe reverb: mooie versterker. Gewoon de fender-toon zoals ik gewend was. Klinkt heel mooi, leuke tremolo. Maar het nadeel is dat je gewoon 1 goede clean-sound hebt.

Vox AC30: Gaaf ding, had nog nooit een Vox uitgeprobeerd. Goede clean en gave overdrive. Overdrive was wel wat 'korrelig' en de gehele amp klonk alleen soms wel wat dunnetjes. Overigens vond ik de sound niet eens zo heel erg verschillen met een fender-amp. Vaak wordt gezegd dat Vox een hele eigen sound heeft, maar dat is mij dus niet zo opgevallen. Al kan het natuurlijk ook aan mezelf liggen;)
Het was trouwens de versie met de Vox-speaker erin, niet de blue-alnico's, wat ook nog kan helpen aan de niet-zo'n-eigen-vox-sound. De AC50 hadden ze niet, dus viel helaas niet uit te proberen.

Hughes and Kettner Statesman: Erg goede versterker. Klinkt lekker warm en dik. Ook de overdrive heeft lekker veel gain. Nadeel is dat ie niet zoveel mogelijkheden heeft een maar 1 EQ heeft voor zowel het clean- als overdrivekanaal.

ENGL Screamer: Leuk ding, niks op aan te merken, maar is niet echt mijn ding. Al had ik het meer metal-achtig verwacht, dus het viel nog mee;)

Mesa Boogie Lonestar Special: Wat een geweldig ding!! clean kanaal was echt heel goed. dik, warm en met heel veel .... ik weet niet hoe ik het moet omschrijven;) in ieder geval heel goed! Slow Dancing in a Burning Room was er echt heel mooi uit te krijgen maar ook Little Wing klonk fantastisch. de 2 kanalen waren allebei clean te krijgen, waardoor het ene kanaal echt heel clean, bright klonk, beetje Eric Johnson achtig. Het andere kanaal was veel dikker en warmer, John Mayer achtig.
De wattage-switch was ook erg handig, al is 5 watt nog steeds erg hard haha;) De thick/normal/thicker switch is ook een leuke feature, die ook merkbaar verschil gaf en zeker niet nutteloos is.
Overdrive kanaal was ook erg gaaf. Strak en beschaafd. Tenminste, zo ervaarde ik het de eerste keer toen ik inplugde. De tweede keer klonk het clean kanaal nog steeds fantastisch, maar het overdrive kanaal was nu ineens heel anders. Het klonk veel ruiger, wat opzich niet verkeerd is, maar het klonk ook een stuk meer compressed en plastic-achtiger. Heeft iemand deze ervaring ook gehad? Het kan er ook aan liggen dat ik de amp de tweede keer waarschijnlijk anders had ingesteld. De eerst keer inpluggen vroeg ik me af of ik er nog een overdrive pedaal bij zou kopen om meer dat losse, marshall-achtige overdrive te krijgen van hendrix. Hiervoor zou dan een carl martin plexitone geschikt zijn?
Maar deze Lonestar Special is voor mij natuurlijk niet te betalen. 2.500 is toch echt even te veel. Daarom overgeschakeld naar zijn kleine broertje:

Mesa Boogie Express 5:25: Eigenlijk precies hetzelfde als de Lonestar. Dus waarom 1000 euro meer betalen? Op het cleane-kanaal met de contour-boost aan kwam er echt een muur van geluid uit! Hier klonk ook weer Slow Dancing in a Burning Room echt geweldig. De contour-boost is een zeer handige en gave feature. Maar de overdrive was weer hetzelfde probleem. Zag naderhand wel dat ik hem al die tijd op de 5 watt-stand had gehad, misschien dat dat er ook nog mee had te maken? Of ligt het hier aan de 10 inch speaker? Misschien dat ik de amp niet goed heb ingesteld, zou ook kunnen. Ik zou sowieso graag voor de top gaan, of de combo kopen en dan later er een 2x12 cabinet bij kopen.

Nu was ik net aan het kijken op internet en kwam ook nog de mesa boogie nomad tegen, lijkt me ook erg interessant. Iemand ervaring met deze versterker?

Mijn volgende versterker wordt dus waarschijnlijk een Mesa Boogie. Maar voor het zover is wil ik nog wat meer uitproberen. Guitar and Amps in Nijmegen en Kees Dee in Den Haag staan al in de planning. Dat duurt nog wel een tijd, want ben de komende weken op vakantie. Maar daardoor heb ik wel de tijd om nog een beetje te sparen.

Nu is mijn vraag of mijn ervaring met de overdrive van de Mesa Boogie's klopt en wat er aan te doen is. Zijn er nog andere versterkers die ik ook zeker eens moet gaan bekijken?

nielsnielsniels
8 juli 2009, 21:59
Ik kan je misschien aanraden om naar mijn sig te kijken. Mist alleen wel een reverb functie :-) Alleen weet ik niet of je budget geldt voor alleen een top, want met cab valt het buiten je budget.