PDA

View Full Version : Plate voltage omlaag brengen JTM45



llahsraM
25 juni 2009, 18:45
Mijn platevoltage is erg hoog in mn JTM45. 470volt.
Ik las dat je dit ook naar beneden kan brengen door de 8K2 weerstand te verhogen.

Welke waarde zou ik gebruiken om de plate voltage te verlagen? Ik wil hem eigenlijk zo rond de 450volt krijgen maar ik weet niet of dat gaat lukken.

Thanks alvast!

Chris Winsemius
25 juni 2009, 19:04
PLATEvoltage krijg je NIET met die 8k2 naar beneden...

Paar opties:
- GZ34 vervangen door 'n 5V4 of 5U4 maar dan kan de B+ (misschien) onder de 450 Volt uitkomen en de SAG is anders.
- WeberCopperCap laten maken op specs v/e GZ34 maar dan met 20V extra voltage-drop.

llahsraM
25 juni 2009, 19:09
Trekt de trafo dat wel een 5V4 of 5U4?
Het gaat hier om Ceriatone trafo's

Chris Winsemius
25 juni 2009, 19:13
5U4 trekt 3A ipv. de 2A v/d GZ34, ken de specs niet van die CT-PT.

5V4 specs zijn wel te vinden met google opbuisnaam en "datasheet".

Negative K3 fan
25 juni 2009, 19:22
een of meerdere zeners in de voedingslijn kan ook.

Chris Winsemius
25 juni 2009, 19:24
een of meerdere zeners in de voedingslijn kan ook.

Gezien de stroom-afname en ook wat andere ervaringen daar mee: noodoplossing/paardenmiddel imho.....

jacky
25 juni 2009, 19:49
5U4 trekt 3A ipv. de 2A v/d GZ34, ken de specs niet van die CT-PT.

5V4 specs zijn wel te vinden met google opbuisnaam en "datasheet".

denk dat de 5V4 de stroom niet goed kan leveren die nodig is voor zon amp wel inderdaad een grotere voltage drop

Chris Winsemius
25 juni 2009, 20:00
denk dat de 5V4 de stroom niet goed kan leveren die nodig is voor zon amp wel inderdaad een grotere voltage drop

Ik zal de specs eens opzoeken, 2x6L6 in 'n ander circuit overleven ze iig. wel...

nico verduin
26 juni 2009, 09:55
Mijn platevoltage is erg hoog in mn JTM45. 470volt.
Ik las dat je dit ook naar beneden kan brengen door de 8K2 weerstand te verhogen.

Welke waarde zou ik gebruiken om de plate voltage te verlagen? Ik wil hem eigenlijk zo rond de 450volt krijgen maar ik weet niet of dat gaat lukken.

Thanks alvast!Dikke mosfet gebruiken, een paar zeners en zo gebruiken voor de gewenste spanning en op een lagere spanning instellen. Wel op het chassis vast monteren. Je gaat tenslotte 20-30 W dissiperen. Maar ja dan is het geen vintage meer heh....

Puerco
26 juni 2009, 15:50
Je kan ook gewoon weer de 240V tap gebruiken (zoals de amp geleverd werd) of word je B+ en je gloeispanning dan weer te laag???
Bij mij zakte de gloeispanning op de 240V tap onder de 6 Volt en op de 220 tap was ie precies goed met een B+ van rond de 450V en ongeveer 230V uit de muur.

chocorookie
26 juni 2009, 17:48
Hoe is je bias?

fredjuh
26 juni 2009, 20:54
Ik zou niet gaan kutten met de gelijkrichter. Het is heel simpel. Na je gelijkrichter (ja direct erna) gewoon een dikke weerstand. Zo heb je meer sag, spaar je je gelijkrichter en hoef je niet moeilijk te doen.
Over die gloeispanning: een lage gloeispanning maakt geen ruk uit. Sterker nog, het verlengt de levensduur van de buis!

Voltage considerations: The heater voltage specified in the data sheet is the optimum value (usually specified as +/- 10%). Running them at higher voltages will considerably reduce valve lifespan and must be avoided. Running them at lower voltages will increase their lifespan but reduce their emission, although the grid curves and general performance remain much the same;- only the saturation current is reduced. Running heaters under-voltage is therefore perfectly acceptable, and provided the voltage isn't too low there will be no noticeable difference in sound. Normal heaters rated at 6.3V can be run quite happily between 5V and 6.9V, maybe even lower, but not higher. The exception to this rule is rectifier valves, which should not be run below 10% of their rated voltage since they usually operate very close to saturation.
It is not uncommon for the mains voltage to be slightly high, resulting in a heater voltage that is also proportionately high. If this is the case where you live then the following may be useful: A pair of ordinary high-current silicon diodes can be added to the heater chain to drop the heater voltage by about 0.7V. (If using a DC heater supply, only one diode will be needed.) This method can also be used for a heater standby switch.
http://www.freewebs.com/valvewizard/heater.html

nico verduin
26 juni 2009, 23:30
Ik zou niet gaan kutten met de gelijkrichter. Het is heel simpel. Na je gelijkrichter (ja direct erna) gewoon een dikke weerstand. Zo heb je meer sag, spaar je je gelijkrichter en hoef je niet moeilijk te doen.
Over die gloeispanning: een lage gloeispanning maakt geen ruk uit. Sterker nog, het verlengt de levensduur van de buis!

http://www.freewebs.com/valvewizard/heater.htmlIk zou de gloeispanning op 2V zetten.... gaan ze nog langer mee:seriousf::seriousf::seriousf: of helemaal op 0V zetten... gaan ze nooit meer stuk.....
:seriousf::seriousf::seriousf::seriousf:
Fredjuh... geloof niet alles wat je ziet tenzij je het zelf kan bevestigen door eigen onderzoek.

fredjuh
27 juni 2009, 11:41
Laatst zei je zelf nog dat je een 12,6V gloeidraad prima op 9V kunt laten lopen, omdat het in een effect zat. Vroeger werd de gloeispanning gebruikt als volumeknop! Ik weet heus wel wat "cathode stripping" is hoor. Ik denk ook niet dat het handig is om je gloeidraden op 5V of lager te zetten, en dan bij eindbuizen nog een stuk dichter bij de 6,3V. Ik ging er vanuit dat de mensen hier wel snappen dat een gloeispanning van 5V niet goed is. Ik was met het gepostte artikel hierboven in mijn hoofd het gewoon een beetje zat dat zoveel mensen lopen te ouwenelen over een gloeispanning van 5,9V.

llahsraM
27 juni 2009, 11:50
bias is rond de 39 - 40 ma. Als ik hem op de 240 tap aansluit dan is de B+ 415-420volt. Beetje laag. Nu ligt die rond de 465-470volt

nico verduin
27 juni 2009, 11:53
Laatst zei je zelf nog dat je een 12,6V gloeidraad prima op 9V kunt laten lopen, omdat het in een effect zat. Vroeger werd de gloeispanning gebruikt als volumeknop! Ik weet heus wel wat "cathode stripping" is hoor. Ik denk ook niet dat het handig is om je gloeidraden op 5V of lager te zetten, en dan bij eindbuizen nog een stuk dichter bij de 6,3V. Ik ging er vanuit dat de mensen hier wel snappen dat een gloeispanning van 5V niet goed is. Ik was met het gepostte artikel hierboven in mijn hoofd het gewoon een beetje zat dat zoveel mensen lopen te ouwenelen over een gloeispanning van 5,9V.Ten eerste moet je goed lezen wat er nog meer bij stond toen ik dat postte. Ik zou er niet vanuit gaan dat de mensen iets automatisch begrijpen. Gezien het soort vragen, komen ze juist hier in de verwachting dat ze een goed advies krijgen. En wat je gaf was dat juist niet. Dus zet je ze op het verkeerde been. En als je iets zat bent, reageer dan gewoon niet. Tenslotte is het handiger de specs aan te houden. Dat maakt de communicatie met de "kenners" eenvoudiger. Die proberen in het algemeen iets "goeds" te bouwen ipv. zomaar een paar dingen er in te "pleuren" en denken "het zal wel werken".

fredjuh
27 juni 2009, 12:15
Ja ik lees het nu terug en mn post was te eenzijdig. Ik begrijp je reactie nu wel. Maar laten we dan aan de andere kant ook vooral niet zeiken omdat de gloeispanning 0,1V te laag is. Dat was eigenlijk mijn enige boodschap.