PDA

View Full Version : In ear monitoring



hole
25 juni 2009, 16:25
Zo..het ziet er naar uit dat ik weer in een bandje ga spelen.

Omdat ik al wat lichte tinnitus heb, wil ik erg zuunig zijn met mijn gehoor en dus het geluid (tenminste, wat mijn kant op komt ;) tot een minimum beperken (qua geluidsdruk), dus: In ear monitoring

Vragen aan de experts
1.
Zou dit een werkbare oplossing zijn?
Rack -> Palmer PDI-03 -> In-ear amp (bv Fischer). Gaat dit een beetje klinken? (Via de Palmer kan ik dan (ook) recht de tafel in, mocht dat een keer wenselijk zijn)

2.
Zijn Shure se210 ook een beetje te gebruiken voor IeM (Ja, die zijn redelijk low-end en er zijn vast betere (duurdere) te krijgen, maar ik wil niet meer dan 350-400 uitgeven voor de In-ear versterker en toebehoren.
Het hoeft niet 100% te klinken, maar totale bagger wil ik ook niet. Als ik mezelf maar hoor (en mijn bandmaatjes, maar dat zal vaak niet gaan: kroegcircuit, wordt vaak niet via FOH / monitors uitversterkt)

3.
Heb je nog andere tips/truuks?

HaroldA
25 juni 2009, 16:36
Ik ben geen expert, maar...


Als ik mezelf maar hoor (en mijn bandmaatjes, maar dat zal vaak niet gaan: kroegcircuit, wordt vaak niet via FOH / monitors uitversterkt)

...vind ik toch wel erg belangrijk!

Dat en dat een goede limiter ook vereist is...

hole
25 juni 2009, 16:38
Ik ben geen expert, maar...



...vind ik toch wel erg belangrijk!

Dat en dat een goede limiter ook vereist is...


Uiteraard, maar ik die hoor ik waarschijnlijk wel door de pokkeherrie die ze maken ;). In ieder geval niet slechter/beter dan zonder eventuele in-ear-monitor.

Limiter? Explain?

HaroldA
25 juni 2009, 16:40
Limiter? Explain?

Als je ineens een dikke feedback oid over je in-ears binnen krijgt zou het wel handig zijn als die flink afgevlakt wordt.

hole
25 juni 2009, 16:42
Als je ineens een dikke feedback oid over je in-ears binnen krijgt zou het wel handig zijn als die flink afgevlakt wordt.

Ja, lijkt me redelijk prettig.

Zag net dat die Fischer Amp (volgens mij had ik die bij Morris gezien) die ik op het oog heb een ingebouwde limiter heeft, dus da's "check"

JvD.
25 juni 2009, 16:49
hoeveel db gaan die shures tegenhouden denk je?
kun je niet omdat je toch niet hoeft te zingen 170euro op maat gemaakte oordoppen kopen? dan heb je een beter geluid dan een di gitaar. je hoort de band en vooral de mix beter dan ooit en je hebt geen gezeik met aan een snoertje zitten of een te duur draadloos systeem.

die shures gaan je denk ik niet echt beschermen anders schepte ze wel op over hoe goed de noise canseling is. mijn ervaring is, als je dat niet heel snel kunt vinden dan is het behoorlijk cheap.
er staat online: houd 90% van de ambient noise tegen.
als je onder ambient noise een 120db (ja zo hard gaat een normale snare als je er naast staat[ik heb het laatst gemeten]) band verstaat dan zijn het ongelofelijk goede dopjes =D

hole
25 juni 2009, 16:53
hoeveel db gaan die shures tegenhouden denk je?
Daarom vraag ik het ook hier :D



kun je niet omdat je toch niet hoeft te zingen 170euro op maat gemaakte oordoppen kopen? dan heb je een beter geluid dan een di gitaar. je hoort de band en vooral de mix beter dan ooit en je hebt geen gezeik met aan een snoertje zitten of een te duur draadloos systeem.


die fischer is niet draadloos, maar 'point taken'.

thanks!

JvD.
25 juni 2009, 17:01
Daarom vraag ik het ook hier :D



die fischer is niet draadloos, maar 'point taken'.

thanks!

point taken? je zit dus met die inears aan een draad vast?

peter_heijnen
25 juni 2009, 17:01
Mss even dit ter relativering, ik heb ook tinitus en helaas niet beginnend.

Zal wel gebrek aan discipline zijn, maar bij mij staat de koptelefoon alweer snel te hard, voor mij is in ear dus juist niet de weg.

Sj03rd
25 juni 2009, 18:17
in ear werkt alleen als je een goeie mix kan krijgen van de monitortechnicus en dan ook beide dopjes kan indoen zodat je jezelf maar ook de rest hoort, zoals hihatt en keys bijvoorbeeld. Ik merk dat ik hihatt bijvoorbeeld erg mis als die er niet op staat, vooral bij solo's.
verder zou ik niet bezuinigen op de doppen want dat is juist het belangrijkst, als je geen goeie doppen hebt die bijvoorbeeld niet goed afsluiten of geen goed geluid geven dan moet je ze extra hard zetten en dat is nog veel schadelijker dan zonder doppen spelen. Als ik je verhaal zo lees kun je volgens mij beter investeren in goede op maat gemaakt oordoppen die gewoon alleen dempen en een goede monitor voor je neerzetten of je versterker goed plaatsen...

ACSlater
25 juni 2009, 18:56
Mijn in-ears dempen 25 dB en dat valt op zich nog mee maar doordat je een monitorsignaal afspeelt binnen de demping, kun je de geluiden van buiten voor bijna 100% niet horen. Dus niet gemicte geluidsbronnen hoor je vrijwel niet. De gehele band moet je kunnen horen over je in-ear om er goed mee te kunnen spelen.

Als ik niet redelijk wat leadzang moest doen in mijn band dan had ik mijn Exinore oordoppen gebruikt. Erg fijn om alles een stuk zachter te horen maar wel met een goed klankbeeld.

harrie-beton
25 juni 2009, 20:21
ik heb een paar in ear ontvangers in handen gehad en ik heb er zelf 2 van DAB audio en deze hebben allemaal een limiter.