PDA

View Full Version : Hiwatt



muziekschuur
25 juni 2009, 14:11
Worden Hiwatt versterkers wel eens gemod?

Bernardduur
25 juni 2009, 15:14
Ik heb dr een :D

Gemod voor basgebruik. Klinkt geniaal op gitaar!

Chris Winsemius
25 juni 2009, 17:04
Worden Hiwatt versterkers wel eens gemod?

Ik denk het wel ;)

Net als bij Marshalls, Fenders, etc. is er natuurlijk redelijk wat te tunen indien nodig en ook bij Hiwatt heb je door de jaren heen circuit- en component-wijzigingen gehad.

Wat iig. veel voorkomt: aanpassing bias-circuit zodat moderne EL34s gebruikt kunnen worden.

E-J
26 juni 2009, 12:57
De drie meest bekende gitaristen die op Hiwatt spelen/hebben gespeeld, hebben allemaal een gemodde.

Diegene die ervoor gezorgd heeft dat Hiwatt op de kaart werd gezet, Pete Townshend, heeft de zijne laten modden voor meer gain (inputs gelinked o.a.), meer bass en treble en meer watt (+- 130 watt).

Jimmy Page gebruikte een Hiwatt begin jaren '70 (zie de mooie live registratie van het optreden in de Royal Albert Hall van 1970). De zijne heeft geen EL34's maar KT88 buizen, levert 200 watt (!!) en heeft geen 4 inputs maar 2 inputs.

David Gilmour gebruikte zoals Townshend en Page de Hiwatt niet voor een vette oversturing maar voor clean clean clean. Zijn Hiwatt is lichtelijk gemod voor een gebalanceerder geluid en de inputs zijn ook gelinked geloof ik.

zoon van Piet
26 juni 2009, 20:01
gezien mijn ervaring met Hiwatt zou ikgaan voor een 'zachter'-mod..
want die krengen gaan nog harder dan marshall...

sjaak1990
26 juni 2009, 21:43
Ik zag pas een band die metal speelde met een hiwatt en PFFFPFFPFFF wat klonk dat gruwelijk. Ik weet niets van die amp maar het was open en heeel dik en beukend, geen shugga shugga palmmutes maar 1 van de vetste sounds die ik ooit gehoord heb.

Er is ook een gilmour signature hiwatt, ben benieuwd hoe die in het echt klinkt. Ik zou best een Hiwatt met wat minder vermogen willen hebben :P

sjaak1990
26 juni 2009, 21:45
Jimmy Page gebruikte een Hiwatt begin jaren '70 (zie de mooie live registratie van het optreden in de Royal Albert Hall van 1970). De zijne heeft geen EL34's maar KT88 buizen, levert 200 watt (!!) en heeft geen 4 inputs maar 2 inputs.


:blast:

over volume gesproken :blast:

zoon van Piet
27 juni 2009, 11:07
De internationale Hiwattbezittersgroet: Wat zeg je?
( met een hand achter de oorschelp..)

muziekschuur
29 juni 2009, 09:45
En speelt deze man met 3x ECC83 en 1x ECC81? Of met 4x ECC83?

Ik heb Floyd nu met 4xECC83 uitgerust, maar met 1x81 erin klinkt hij veel cleaner.
En meer Gilmourisch.

Ik hoop op meer interessante commentaren....

Alvast bedankt.

thisafternoon
29 juni 2009, 10:42
Ik heb mijn Hiwatt uit '75 laatst door een vriend van me onder handen laten nemen. Alle condensatoren vervangen door nieuwe en nieuwe buisvoetjes...

Wereld van verschil! Veel en veel opener, warmer, dikker, grootser. En het was al groots!

De toneknoppen doen echt weer wat... voor de revisie gebeurde er maar weinig bij het draaien aan de knoppen.

Zelf speel ik met 3 x 83's en 1 x 81.

Troy
1 juli 2009, 19:13
Nogal wat oude hiwatts werden al meteen in de fabriek gemod om ze te laten voldoen aan de eisen van de klant. Die van mij werkt bijvoorbeeld alleen maar op 220v omdat dat zo werd gevraagd door de oorsponkelijke eigenaar.

hier (http://www.gitaarforum.nl/forum/view/id/812/d/een-stukje-pop-geschiedenis-en-hiwatt) staat de geschiedenis van de hiwatt die ik zelf op de kop kon tikken. Altijd leuk om een stukje stamboom te hebben bij je amp.

muziekschuur
3 juli 2009, 14:06
Is er een schatting hoeveel Hiwatts er ooit gemaakt zijn?

En Hiwatt nu, is dat hetzelfde bedrijf, of een nieuw bedrijf dat na jaren van afwezigheid de naam Hiwatt wist aan te kopen/registreren?

Met vriendelijke groet,


Frans van den Berge