PDA

View Full Version : PC als versterker gebruiken



Snoberizer
25 juni 2009, 12:01
Een tijdje geleden heb ik hier een aantal berichten geplaatst, omdat ik van plan was een (eerste) elektrische gitaar te kopen. Na een tijdje is dat idee echter wat aan de kant geschoven, maar enkele weken geleden kreeg ik van mijn moeder een Jackson JS-1 cadeau :crazyhappy:

Ik weet nu niet of dat een goede beginnersgitaar is, maar voor mij was ze allicht volledig gratis, dus dat is de perfecte kans om ermee te beginnen.

Nu mag ik hier thuis echter geen gitaar spelen zonder de koptelefoon, omdat we maar op een appartement zitten. Maar omdat ik ook Guitar Pro gebruik, moet de pc wel aanstaan.

Daarom kwam ik op het idee om mijn gitaar op de computer aan te sluiten. Ik dacht dat daarvoor een speciale geluidskaart en een programma als Adobe Audition zal nodig zijn, maar zeker weet ik dat niet.

Heeft iemand hier ervaring met hetgene ik wil doen? Bedankt.

ellisvertellis
25 juni 2009, 12:10
Met de juiste externe geluidskaart gaat dat inderdaad, die kaart hoeft zelfs niet heel erg duur te zijn.

Wat ik deed was mijn Line6 Pocket Pod gebruiken, dat ging eveneens prima, en die pod heeft dan nog het voordeel dat je geen ook zonder pc kan spelen.

Spitfire
25 juni 2009, 12:18
Het kan op vele manieren, ik gebruik een combinatie van de line-in van mijn mac met Guitar Rig 3, maar je kunt ook een Line6 POD of TonePort kopen. Stuur mij anders even een PM met wat je zou willen, als je een beetje verstand hebt van computers moet de manier waarop ik werk makkelijk zijn en het goedkoopst ;)

Snoberizer
25 juni 2009, 12:49
Krijg je een degelijk geluid met die goedkoopste optie? Zo ja, denk ik dat ik daarvoor zal gaan.

Computerkennis, ik heb een jaar informaticabeheer gevolgd, dus het zal wel lukken :D

Edit: Ter verduidelijking, als ik nu gewoon via mijn pc ga (wat me lukt met een verloopstuk om van een 6.35mm- naar een 3.5mm-jack te gaan), klinkt het ongeveer zo: Samples (http://www.speedyshare.com/160170662.html)

Let natuurlijk niet op hoe ik gitaar speel, ik heb mijn gitaar 5 dagen ^^

Maar het zou dus liefst beter moeten klinken dan in deze mp3-bestanden, met geluid dat langs beide kanten klinkt en niet alleen langs links. Plus de mogelijkheid om een distortion-geluid te krijgen, maar dat zal van het softwareprogramma afhangen, niet?

almarvk
25 juni 2009, 13:37
Deze gaat naar Moderne Versterkers.


Tip: KOOP EEN VERSTERKER!!

Zo dat is duidelijk. Begin gewoon met bijv een Roland Cube, of Microcube. Dat begin je goedkoop, maar wel met een prima slaapkamer geluid. Je boxjes van je pc zijn niet gemaakt voor het geluid van een ingeplugde gitaar. Om lol te houden in het leren gitaarspelen is goed geluid een belangrijk punt. Als het slecht klinkt zal je de gitaar eerder weg leggen.

Snoberizer
25 juni 2009, 13:55
Ik heb hier wel een versterker staan, maar dat is al een oud ding denk ik. Een Vantage VG-15.

Maar op mijn pc werk ik ook niet met gewone speakers, mijn pc staat aangesloten op een stereoketen... Zou het dan wel gaan? Ik zou het vooral doen om 2 geluiden (gitaar + Guitar Pro of een instructiefilmpje) tegelijk langs mijn hoofdtelefoon te laten gaan.

cazmodean
25 juni 2009, 13:57
Mocht je toch via de pc willen spelen: een Digitech RP150, die is ook nog eens als fx-pedaal te gebruiken mocht je ooit een versterker kopen. Simpele user interface, aanstuurbaar via usb en voor dat geld goeie effecten. Ik heb er eentje en voor thuis oefenen vind ik het een superapparaat

Fuhgawz
25 juni 2009, 14:06
Is zo'n Vox AmPlug niks voor jou? http://www.voxamps.com/amplug/

Die kun je gewoon in je gitaar pluggen en daar een koptelefoon aan hangen. Als je een kabeltje legt van de koptelefoonuitgang van de AmPlug naar de line-in van je PC moet je zo ook wel kunnen spelen.