PDA

View Full Version : garageBand



frisian
25 juni 2009, 10:41
Wat is jullie mening over het lespakket "'garageBand'' wat op de nieuw Apple computers staat. Is het daarmee te leren ?? Ik heb er een paar akkoorden door geleerd en vind het wel duidelijk. Ben wel van plan om na de vakantiemaanden op les te gaan
Alvast bedankt voor de reacties

Plant
26 juni 2009, 19:28
Lesprogramma? Is het dat ook?

Gitaarspelen kan ik allang. Ik gebruik GarageBand echter al vanaf toen ik mijn iMac DV nog als hoofdcomputer had als multi track recorder: Een midi drumtrack inprogrammeren en er van alles bij pielen met (bas)gitaar en zang.

Voor midi was die iMac DV eigenlijk iets te traag en met 'real instruments' had je een delay tussen spelen en via de koptelefoon tegelijk monitoren, maar daar had ik een trucje voor m.b.v. een zelf aangepast Boss mengtafeltje.

De delay ontstond nl. bij de weergave vanuit de iMac. De kunst was om tijdens opnemen mijn eigen spel in combinatie met alles wat reeds was opgenomen vanuit de iMac via een aantal kanalen op de mengtafel af te luisteren met een koptelefoon. Dat de reeds opgenomen sporen vertraging hadden gaf niks, ik speelde immers met de vertraging mee en a) hoorde niks dubbel en b) de vertraging ontstond niet bij opname van de nieuwe track, dus die liep keurig in de pas met de reeds opgenomen tracks.

Dat eigen spel ging tegelijk via een zelfgemaakte extra uitgang van dat kanaal waarop ik inspeelde op de mengtafel de iMac in. Daarop zou dan ook weer delay uit de iMac ontstaan als ik het geheel zou afluisteren, maar je kunt bij 'real instrument' tracks de monitorfunktie uitzetten, dus dát gaat niet nog eens m'n Boss mengtafeltje door mijn oren in ;) .

De huidige iMacs zijn al veel sneller en je kunt heerlijk van alles in midi programmeren en inspelen. Je hebt veel instrumenten tot je beschikking en het werkt lekker vlot. Ook kan GarageBand bestaande audio in allerlei formaten 'importeren' waar je dan van alles bij kunt pielen.

Kortom: I :mmmm: it!

Maar .... lesprogramma...??? Géén idee :???: .

Waarom staat dit topic trouwens onder akoestische gitaren?

frisian
26 juni 2009, 19:47
in de nieuwe versie zitten ook een aantal lessen (voor gitaar en piano) die je kan downloaden, ook kan je tegen betaling (4,95) lessen downloaden van bekende artiesten o.a John Fogerty, die je proud mary probeert te leren,

Je hebt gelijk dat dit topic waarschijnlijk ergens anders thuis hoort, heb nog niet zoveel ervaring met dit forum, probeer op een akoestische gitaar te spelen vandaar,

overgings bedankt voor je reactie

walberg
26 juni 2009, 20:20
Wat is jullie mening over het lespakket "'garageBand'' wat op de nieuw Apple computers staat. Is het daarmee te leren ?? Ik heb er een paar akkoorden door geleerd en vind het wel duidelijk. Ben wel van plan om na de vakantiemaanden op les te gaan
Alvast bedankt voor de reacties

Duidelijker dan de meeste lessen op afstand.

Alleen jammer dat er een bug in Garageband zit, je kan namelijk tijdens een les nooit meer naar iets anders overschakelen.

rijsberman
26 juni 2009, 22:47
En John Fogerty kan het nog goed uitleggen ook, met leuke anekdotes. Op makkelijk en minder makkelijk niveau. Ik vind 'm cool.

En de kwaliteit van de interface en filmpjes kan nooit door webfilmpjes overtroffen worden. Dus ja, ook lesprogramma. En wat mij betreft nog een goeie ook, al is het aantal lessen niet heel groot.

peter_heijnen
27 juni 2009, 08:59
Waarom staat dit topic trouwens onder akoestische gitaren?
Ik verplaats deze naar theorie.